آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

عراقچی: شکایت از آمریکا برای اثبات حقانیت ایران است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,   عراقچی
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه رای دادگاه لاهه از منظر حقوق بین‌الملل الزام‌آور نیست، تاکید کرد: شکایت از آمریکا صرفا برای اثبات حقانیت ایران به جامعه بین‌الملل است 

به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی در برنامه «صبح و گفت‌وگو» رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه اصول جمهوری اسلامی در روابط خارجی ثابت بوده و هست و در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های ملی و انقلاب اسلامی نشأت می‌‌‌‌گیرد، گفت: همواره در پی تامین منافع ملی هستیم و طبیعی است که در شرایط مختلف زمانی، رفتارهای مختلفی اتخاذ می‌کنیم ولی از مسیر اصلی خارج نخواهیم شد.

 

فشارهای آمریکا، به دلیل قدرتمند شدن ایران است

 

وی با اشاره به شرایط جدید ایجاد شده بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: این روند اقتضا می‌کند ما نیز رفتار خود را با شرایط جدید تنظیم کنیم.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه قدرت گرفتن ایران در عرصه‌‌‌‌های بین‌‌‌‌‌المللی و منطقه‌‌‌‌ای را از نتایج برجام خواند و تصریح کرد: این نکته بسیار مهم است که بدانیم فشارهای وارده از سوی آمریکا، به دلیل قدرتمند شدن جمهوری اسلامی ایران است و اگر قوی نبودیم، دلیلی برای اعمال این فشارها بر ما وجود نداشت.

 

سیاست‌‌‌‌های خود را با فشارهایی که آمریکا مجددا وارد می‌‌‌کند، تنظیم کنیم

 

عراقچی اضافه کرد: همانطور که در گذشته مقابله کرده‌‌‌ایم، امروز هم قدرتمندانه ایستاده‌‌‌‌‌ایم، ضمن اینکه به الگوهای رفتاری و تاکتیک و سیاست‌‌‌های جدید نیازمندیم و همه اینها طراحی شده و با همین قدرت نسبت به حرکت مسیر خود اقدام خواهیم کرد.

 

وی با اعلام اینکه سیاست‌‌‌‌ها و تاکتیک‌‌‌های داخلی با شرایط روز تغییر می‌‌‌کند، خاطرنشان کرد: در مقطعی با سیاستی خاص وارد مذاکرات شدیم؛ در مقطع فعلی نیز باید سیاست‌‌‌‌های خود را با فشارهایی که آمریکا مجددا وارد می‌‌‌کند، تنظیم کنیم.

 

به جز یکی، دو کشور با همه کشورها در تعامل هستیم

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به تاکیدات رهبری در دیدار سفرا و مسئولان وزارت امور خارجه ابراز داشت: سیاست ما با شرق و غرب همه‌‌‌جانبه است؛ به جز یکی، دو کشور معدود، با همه کشورها در تعامل هستیم و تصور می‌‌‌‌‌‌کنیم خنثی کردن تلاش‌‌‌‌های آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی ایران، اقتضا می‌‌‌‌‌‌کند ما نیز یک حرکت جهانی علیه سیاست‌‌‌های آمریکا اتخاذ و تعاملات ویژه‌‌‌ای را با مجموع کشورهای دنیا برقرار کنیم.

 

عراقچی با بیان اینکه به استناد توافقات دهه ۵۰ میلادی با آمریکا، شکایتی علیه این کشور به دادگاه بین‌‌‌‌المللی لاهه انجام گرفته و براساس آن توافق، اعمال مجدد تحریم‌ها خلاف قانون است،‌ عنوان کرد: دادگاه لاهه ابتدا باید صلاحیت خود را تشخیص داده و بعد وارد محتوا شود. این پروسه طولانی خواهد بود و در نهایت هر تصمیمی گرفته شود، از منظر حقوق بین‌الملل الزام‌آور نیست.

 

با این منطق وارد نشدیم که در دادگاه لاهه اثبات محکومیت آمریکا را بگیریم 

 

وی ادامه داد: ما با این منطق وارد نشدیم که حتما در دادگاه لاهه اثبات محکومیت آمریکا را بگیریم و بعد آمریکا مجبور به حرکت شود؛ در حقیقت این اقدام ما برای نمایاندن حقانیت جمهوری اسلامی ایران به جامعه بین‌‌‌آلملل است و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر به تعهدات خود پایبند بوده و طرف خلاف کار و بدعهد، آمریکا است.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه این پروسه را منجر به فشاری سیاسی و روانی بر آمریکا دانست و یادآور شد: چیدمان حقوق بین‌الملل به‌گونه‌ای است که نمی‌توان کشوری مثل آمریکا را در دادگاه محکوم و مجبور به اجرای احکام کرد؛ اما فشارهای ناشی از آن موثر خواهد بود.

 

از دور جدید فشارها عبور خواهیم کرد

 

عراقچی افزود: آمریکا هجمه جدیدی را آغاز کرده و ما هم باید هجمه‌‌‌‌‌ای را در مقابل آن شروع و مقاومت کنیم تا از دور جدید فشارها عبور کنیم؛ من مطمئن هستم که چنین خواهد شد؛ اگر انسجام داخلی خود را همچون گذشته حفظ کنیم.

 

وی تاکید کرد: سیاست ما تمرکز بر همه مناطق جغرافیایی بوده و منافع ملی خود را ملاک قرار می‌دهیم و در هر گوشه دنیا، به دنبال منافع ملی خود خواهیم بود و سعی می‌کنیم این منافع را تامین کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------