آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

چرا نمی‌گویند قبل از برجام چه شرایطی داشتیم؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , برجام
در دوران برجام همه تلاش می‌کردند ایران را تحریم کنند و حالا همه تلاش می‌کنند ایران را تحریم نکنند.چرا نمی‌گویند شرایط ایران قبل از مذاکرات و توافق هسته‌ای چگونه بود. چرا آنها نمی‌گویند پول‌های ایران بلوکه شده بود و حتی در برخی موارد ایران مجبور بود مانند دوران قبل از اختراع پول مبادله کالا با کالا انجام دهد.

دیروز برخی نمایندگان و البته برخی در خیابان در جریان بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم «CFT» به برجام تاختند و بی فایده نامیدند و گفتند این لایحه هم مثل برجام است و دردی از کشور دوا نمی‌کند.

 

یاللعجب از استدلال‌ این جماعت! واقعا برجام برای کشور دستاوردی نداشته است؟ نمی‌دانم چرا آنهایی که دیروز با فریادها‌ی‌شان مجلس‌ را روی سرشان گداشته بودند به مردم نمی‌گویند اگر روند مذاکره آغاز و به برجام ختم نمی‌شد چه بلایی سر اقتصاد کشور می‌آمد.

 

مشکلات ارزی چند ماه اخیر، می‌توانست در سال 92 اتفاق بیفتد و مردم از آن سال با دلار 20 هزار تومان و پراید 80 میلیون تومان سر کار داشتند. دلاری که می‌توانست هر سال قیمتش بالاتر از سال قبلش شود.

 

چرا نمی‌گویند قبل از برجام چه شرایطی داشتیم؟

 

بسیاری از سرمایه‌های ایران بعد از برجام آزاد شد و ایران توانست بخشی از پول‌های بلوکه شده خودش را به دست بیاورد. گویا دوستانی که امروز از بالا رفتن قیمت‌ها گلایه دارند فراموش کرده‌اند حدود 4 سال قیمت‌ها به برکت برجام ثابت مانده بود و مردم هر روز با بالا و پایین رفتن قیمت‌ها مواجه نبودند.

 

چرا این دوستان نمی‌گویند شرایط ایران قبل از  مذاکرات و توافق هسته‌ای چگونه بود. چرا آنها نمی‌گویند پول‌های ایران بلوکه شده بود و حتی در برخی موارد ایران مجبور بود مانند دوران قبل از اختراع پول مبادله کالا با کالا انجام دهد. مثلا نفت بدهد و برنج بگیرد. اوضاع ایران شبیه دوره نفت در برابر غذای صدام شده بود. ایران نفت صادر را و به جای پول آن، کالا دریافت می‌کرد. صادرات نفت ایران نیز گام به گام در روند کاهشی به سمت صفر شدن حرکت می کرد.

 

جالب است که حالا می‌گویند برجام برای ایران چه داشته است؟ تصور کنید آن شرایط بود و برجام نبود. تصور کنید ترامپ بود و برجام نبود. تصور کردن این معنا هم سخت است.

 

سال‌ها بود که ایران متهم پرونده هسته‌ای بود اما حالا که ترامپ از برجام خارج شده است،  انگشت اتهام به سمت واشنگتن گرفته شده و جهان آمریکایی ها را عامل برهم خوردن توافق هسته‌ای می‌داند نه ایران را.

 

در دوران برجام همه تلاش می‌کردند ایران را تحریم کنند و حالا همه تلاش می‌کنند ایران را تحریم نکنند. امروز اروپا برخلاف دوران قبل از برجام به دنبال رسیدن به راه‌هایی است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزند.

 

اگر نخواهید واقعیت را ببیند، می‌شود به راحتی حقایق را کتمان کرد و گفت برجام برای ایران هیچ دستاوردی نداشته است. کاش برای یک بار هم که شده مخالفان برجام به مردم ایران می‌گفتند راهکار آنها برای اداره کشور در صورت نبود برجام چه بود؟ این سوالی است که هیچگاه مخالفان برجام در مورد آن صحبت نمی‌کنند.

 

 

عصر ایران/ مصطفی داننده  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------