آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

پیوستن ایران به CFT چه تاثیری بر فعالیت‌های سپاه می‌گذارد؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , حسین راغفر
یک کارشناس اقتصادی بر این عقیده است مادامی که نتوانیم اقتصاد داخلی و تولید کشورمان را در حد مطلوبی قرار دهیم، کشورهای قدرتمند کماکان فشارهایشان را بر ما وارد خواهند کرد. 

به گزارش رویداد۲۴، بالاخره آخرین لایحه FATF هم تصویب شد و ایران به کنوانسیون CFT ملحق شد، با اینهمه هنوز بحث‌ها و حواشی آن ادامه دارد، هنوز مخالفان این قانون، تصویب‌کنندگان آن را خائن به وطن می‌خوانند و معتقدند این قانون علاوه بر آنکه خودتحریمی بوده، باعث خواهد شد به علت سخت شدن تامین منابع مالی سپاه در خارج از کشور، از دامنه فعالیت این نهاد نظامی کاسته شود. آنها می‌گویند کاهش فعالیت سپاه در خارج از مرزهای کشور، یعنی ورود داعش به کشور!

 

 از سوی دیگر مخالفان می‌گویند برخی گروه‌های مورد حمایت ایران، گروه‌های تروریستی نیستند اما برخی مجامع غربی آنها را در زمره گروه‌های تروریست قرار داده‌اند بنابراین از هر دو جهت تصویب این قانون برای کشور مضر بوده است و امنیت ملی را به خطر انداخته است. اما آیا واقعا الحاق ایران به کنوانسیون CFT به لحاظ اقتصادی به گونه‌ای است که امنیت ایران را در معرض خطر قرار خواهد داد؟ این پرسشی است که حسین راغفر در گفت‌وگو با رویداد۲۴ به آن پاسخ داده است:

 

احتمال فشار بر سپاه وجود دارد

از حسین راغفر درباره تصویب CFT و تاثیر آن بر فعالیت سپاه در خارج از مرزهای کشور پرسیدیم، او می‌گوید: ممکن است اکنون مشکل خیلی جدی وجود نداشته باشد اما همین کشورهایی که داعش و گروه‌های تروریستی را ایجاد و حمایت کردند، مشخص می‌کنند که چه کشورهایی حامی تروریست هستند یا نیستند. بنابراین ممکن است در چند سال آینده در چانه‌زنی‌هایشان با جمهوری‌اسلامی این مسئله را مطرح کنند و بگویند شما نباید وارد مباحث حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش مانند حزب‌الله شوید. حتی ممکن است بحث فراتر از این هم برود و سازمان‌های داخلی کشور مانند بسیج مورد غضب قرار بگیرند. نکته مهم اما این است که در چارچوب اقتصاد موجود اگر ما یک اقتصاد قدرتمند داشتیم قطعا تحریم‌ کننده‌ها به فکر اینکه ایران را تحریم کنند، نمی‌افتادند.

 

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه صرف نظر از آمریکا، روابط ما با اروپا، روابط شکننده‌ای است، می‌گوید: رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته اعلام کرده بود مسئله فشار بر ایران، مسئله موشک‌ها و مداخلات منطقه‌ای‌ ایران، مسائلی هستند که باید به آن‌ها بپردازیم. طبیعتا این‌ها نشان می‌دهد که دیر یا زود به این موضوعات خواهند پرداخت. اصلا FATF و تصویب آن یکی از شروط اتحادیه اروپا برای ادامه همکاری با ایران نیز بوده است، به همین دلیل هم اعتقاد دارم که ما در حال وقت خریدن هستیم. 

 

او می‌گوید: آن‌چیزی هم که اکنون موجب نگرانی نهادهای داخلی است این است که برخی از این بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، در لیست تحریم کشورهای غربی قرار دارد که عملا فعالیت این دسته از نهادها یا باید به بخش خصوصی واگذار شود یا اینکه به هر صورت از زیر فعالیت‌های این دسته از نهادها خارج شوند. این‌ها مسائل و مشکلاتی است که سپاه با آن مواجه می‌شود زیرا برخی از جریان‌های غربی و صهیونیستی تلاش دارند سپاه را هم در لیست گروه‌های تروریستی جای دهند، اما چون تاکنون زورشان نرسیده است نتوانسته‌اند چنین کاری را انجام دهند.

 

راغفر ادامه داد: ما اکنون نمی‌دانیم منابع مالی سپاه در خارج از کشور چگونه تامین می‌شود، اما مسئله‌ی مورد اهمیت این است که همه این مسائل می‌توانند از جمله مواردی باشند که موجب فشارهای بیشتری بر نهادهای نظامی ما باشد.

 

بخاطر ضعف بنیان‌های تولید مجبوریم امتیاز بدهیم

راغفر معتقد است اما اگر امروز می‌بینید که ما وارد گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی می‌شویم و در برخی از مواقع به آن‌ها امتیازاتی را هم می‌دهیم، به دلیل ضعف بنیان‌های تولید در داخل کشور است. ما اگر بر روی این موضوع کار کنیم که چگونه می‌توانیم بر ضعف‌هایمان غلبه کنیم که تحریم‌ها و فشارها بر روی اقتصاد کشور تاثیری نداشته باشد، در این صورت هم آن‌ها به طمع تحریم کردن ما نمی‌افتند و هم اینکه قدرت ما به حدی خواهد بود که به دیگران اجازه تصمیم‌گیری برای خودمان را نخواهیم داد. از این رو برای مقابله با فشارهای بین‌المللی عملا تقویت بنیان‌های اقتصاد داخلی و تاکید و توجه بر ظرفیت‌های مردمی اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

اروپا توان فشار به چین را ندارد

استاد اقتصاد دانشگاه می‌گوید: برخی از گروه‌های مورد حمایت ایران از سوی نهادهای بین‌المللی تروریست خوانده می‌شوند که طبیعتا باید بگویم که این نگاه متناقض حل شدنی نخواهد بود. در سال‌های دوردست کشورهای غربی به چین فشار وارد می‌کردند و در مذاکراتشان بحثی را تحت عنوان نقض حقوق بشر در چین عنوان می‌کردند، ولی امروزه چین یک کشور قدرتمند اقتصادی است که کشورهای غربی دیگر توان فشار وارد کردن به آن را ندارند. 

 

راغفر با بیان اینکه ما در راستای شفافیت مالی حتما هم قرار نیست که تحریم‌ها را دور بزنیم، تصریح کرد: قرار بر این است که در این مسیر اروپایی‌ها همکاری‌های لازم را با ما انجام دهند، بنابراین مسئله تحریم‌ها امروزه دیگر به معنای گذشته معنا نمی‌دهد زیرا در چنین شرایطی دیگر دلیلی برای ادامه حضور ما در برجام باقی نمی‌ماند. بنابراین معنا ندارد که آن‌ها همزمان هم به ما فشار وارد کنند و هم همزمان تحریم‌های بیشتری را بر ما تحمیل کنند. البته مخالفان FATF نیز همواره همین مسئله را مطرح می‌کنند که دیر یا زود ممکن است غربی‌ها فشارهای بیشتری را علیه ما وارد کنند، باید بگویم تا زمانی که ما در مناسبات قدرت و در مناسبات اقتصاد جهانی حضور نداشته باشیم، آن‌ها فشارهایشان را بر ما وارد خواهند کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------