آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

نماینده تهران: کشف 14 هزار میلیارد فرار مالیاتی به عنوان پولشویی



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,
به نظر من پولشویی عموماً از طریق مکانیزم‌های مرسوم و بانکی انجام می‌گیرد، در حالی که دور زدن تحریم‌ها عمدتاً از طریق غیررسمی انجام می‌شود. 

یک عضو فراکسیون امید درباره واکنش برخی به اظهارات وزیر امور خارجه درباره وجود پولشویی در ایران، می‌گوید: باید بپذیریم پولشویی در کشور وجود دارد، انکار واقعیت به رفع این مشکل کمکی نمی‌کند.

 

به گزارش ایرنا، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره واکنش برخی از نمایندگان به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تأیید وجود پولشویی در کشور به خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: ما موارد زیادی از پولشویی در ایران داریم. بر اساس آماری که رئیس مرکز مبارزه با پولشویی در مردادماه امسال منتشر کرد، حدود 14 هزار میلیارد فرار مالیاتی طی دو سه سال اخیر در کشور رخ داده که توسط این نهاد به‌عنوان پولشویی کشف شده است.

 

وی ادامه می‌دهد: بخش دیگری از پولشویی توسط باندهای قاچاق مواد مخدر انجام می‌گیرد که طی سال‌های اخیر شناسایی شده‌اند. خیلی واضح است که ما در کشور شاهد پولشویی هستیم و خیلی سخت نیست که آن را باور کنیم. چراکه قانون مبارزه با پولشویی در ایران، دیر به اجرا درآمده است. به‌علاوه، قانونی که در سال 1386 تصویب شد، دارای خلأ است و در دولت آقای احمدی‌نژاد جدیتی برای اجرای آن وجود نداشته و زمان طولانی صرف فراهم‌سازی سازوکارهای اجرایی آن شده است. به همین دلیل، تنها حدود سه سال است که این قانون رسماً اجرایی شده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

**معاملات بانکی باند مواد مخدر با حساب بانکی یک خانه‌دار 

این نماینده مجلس با اشاره به آمارهای قاچاق مواد مخدر می‌گوید: یکی از مواردی که وجود داشت، انجام معاملات بانکی یکی از این باندها توسط حساب بانکی یک فرد خانه‌دار بود. در حوزه‌های دیگر هم، مطابق آمار، ما پولشویی داریم و وزارت اقتصاد باید رسماً آن‌ها را اعلام کند.

 

صادقی با تأکید بر اینکه پدیده پولشویی فراملی است، افزود: پولشویان معمولاً این کار را در دو یا سه کشور انجام می‌دهند و گروه‌های تروریستی ازجمله داعش از این خلأ قانونی در ایران بهره می‌گیرند. در این موارد انکار واقعیت به رفع این مشکل کمکی نمی‌کند، باید به‌وجود معضلات اعتراف و برای رفع آن راهکار ارائه کرد.

 

**یافتن تروریست‌های مجلس با مکانیسم‌های مبارزه با پولشویی ممکن شد 

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در همین راستا، ادامه داد: این یک موضوع حقوقی_اقتصادی است، اما متأسفانه عده‌ای تلاش دارند آن را به موضوعی سیاسی تبدیل کنند. البته اینکه افراد مخل امنیت ملی برای ردگم‌کنی دست به پولشویی می‌زنند، یک موضوع امنیتی است. رئیس مرکز مبارزه با پولشویی نمونه‌ای را مطرح کردند که بر اساس آن، یافتن تروریست‌های مجلس از طریق مکانیسم‌های مبارزه با پولشویی ممکن شد.

 

صادقی می‌گوید: ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم طی چهار دهه اخیر بوده است. در ابتدای انقلاب، اقدامات و بمب‌گذاری‌های سازمان منافقین و امروز هم با اشکال مختلف آن ازجمله القاعده و بنیادگراها و ... دست و پنجه نرم می‌کنیم. به همین دلیل بیش از دیگران نیاز داریم این فعالیت‌ها و همکاری‌ها را در حیطه بین‌المللی گسترش دهیم.

 

وی با اشاره به اقدامات سازمان منافقین در کشورهای مختلف، تصریح می‌کند: اگر ما سازوکارهای بین‌المللی مرتبط با پولشویی را بپذیریم، می‌توانیم انتظار اقدام متقابل از کشورها داشته باشیم و این گروه را تحریم کنیم تا کشورهای دیگر نیز با آن‌ها مقابله کنند.

 

**اخلال قانون مبارزه با پولشویی در دور زدن تحریم؟ 

این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه برخی از مخالفان قانون مبارزه با پولشویی، معتقدند ما در ایام تحریم‌ها برای دور زدن تحریم‌ با مشکل مواجه می‌شویم، می‌گوید: به نظر من پولشویی عموماً از طریق مکانیزم‌های مرسوم و بانکی انجام می‌گیرد، در حالی که دور زدن تحریم‌ها عمدتاً از طریق غیررسمی انجام می‌شود. به‌علاوه، در شرایطی که ما با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مواجه هستیم، این تحریم‌ها غیرقانونی به شمار می‌رود، به همین جهت به نظر نمی‌رسد دور زدن آن، از نظر کشورهای دیگر پولشویی محسوب شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------