آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

ظریف منتقدان FATF را متهم به پولشویی نکرده است /ارقام پولشویی در کشور گسترده است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,قائم مقام وزیر امور خارجه
قائم مقام وزیر امور خارجه در واکنش به برخی جوسازی‌های انجام شده علیه سخنان اخیر ظریف در مورد پولشویی در کشور گفت: مگر اعلام مبارزه با مفسدین اقتصادی و ارقام بزرگ کشف شده از این افراد حکایت از شبکه‌های بزرگ فساد مالی درکشور نمی‌کند؟ حال چگونه از بیان اظهارات در این خصوص

به عنوان تضعیف نظام یاد نمی‌شود اما از بیان یک موضوع بدیهی توسط اقای ظریف برخی آشفته می‌شوند .

 

مرتضی سرمدی در گفت‌وگو با ایسنا با دفاع از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر وجود فسادی به نام پولشویی در کشور و اهمیت مبارزه با آن گفت : آقای ظریف به هیچ وجه نظام و یا نهادی را به پولشویی متهم نکرده است بلکه عنوان داشته است که  با توجه به ارقام بالای پولشویی در کشور هیچ استبعادی ندارد که بخشی از آن برای فضاسازی جهت مخالفت با قوانین ، تدابیر و اقداماتی که علیه پولشویی در جریان است به کار گرفته شود. 

 

 این دیپلمات افزود: اگر به قانون مبارزه با پولشویی مصوب 2/11/ 86 مجلس شورای اسلامی توجه شود ، در این قانون جرم پولشویی  به صورت خلاصه ، عبارت است از  " تحصیل ،  تملک،  نگهداری یا استفاده از  عواید حاصل از ارتکاب جرم یا به صورت کلی هرنوع  مالی که از  فعالیت‌های مجرمانه به دست آمده باشد و از طریق اخفاء یا پنهان کردن ماهیت واقعی و منشاء  و منبع آن وارد  سیستم مالی کشور گردد. "  حال اگر فقط سه مصداق  فعالیت مجرمانه یعنی قاچاق کالا ، قاچاق مواد مخدر  و یا قاچاق سوخت را در نظر بگیریم ، براساس آمار موجود،  در سال حدود ده  و یا پانزده میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، البته این رقم پس از مبارزه بی امان دولت و نهادهای  اطلاعاتی ، امنیتی و انتظامی با قاچاق کالا  از مبلغ  25 میلیارد دلار به این رقم رسیده است . 

 

 وی در همین راستا ادامه داد: اگر از درآمد فروشندگان جزء کالاهای قاچاق بگذریم قسمت عمده این مبلغ با پولشویی وارد سیستم مالی کشور می‌گردد. اگر گردش مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر نیز به آن اضافه شود  که علاوه بر در آمد هنگفت برای قاچاقچیان، شبکه‌های مالی عظیم دشمنان انقلاب برای آلوده کردن جامعه نیز در این فعالیتها سهیم هستند ، متوجه خواهید شد که واقعاً ارقام پولشویی در کشور گسترده است و مبارزه با آن نیازمند عزم ملی و بر خورد شجاعانه و قاطع با عاملین اصلی این  پدیده مخرب در اقتصاد کشور است .  

 

قائم مقام وزیر امور امور خارجه تصریح کرد : اگر اعلام مبارزه با مفسدین اقتصادی ، رانت‌جویان و دانه‌درشت‌ها و ارقام بزرگ کشف شده از این افراد حکایت از شبکه‌های بزرگ فسادمالی در کشور نمی‌کند چگونه از این اظهارات و تیترهای بزرگ روزنامه‌ها در این  خصوص به عنوان  تضعیف نظام یاد نمی‌شود بلکه حتی با بزرگنمائی آن که سبب هشدار و گله‌مندی مسئولین عالی نظام شده است  ابائی از اینکه در رسانه‌های  بیگانه  و معاند با جمهوری اسلامی ایران  مطرح شود  نداریم ، اما از بیان یک موضوع  بدیهی که بخشی ازاین درآمدهای نامشروع می‌تواند در فضاسازی برای  ناکام گذاشتن مبارزه با پولشویی مورد استفاده قرار گیرد، آشفته می‌شویم . 

 

سرمدی خاطرنشان کرد : نکته جالب این است که آقای ظریف در ابتدای  مصاحبه بیان کرده که اکثر انتقادها دراین زمینه صادقانه است و در ادامه نیز تاکید کرده است که با بیان این مطلب به هیچ وجه قصد ندارند پولشویی را به شخص یا نهاد خاصی  منتسب کنند.  لذا در این مصاحبه، منتقدان  FATF و حامیان نظام به پولشویی متهم نشده‌اند . با این حال بیان سخنانی جنجالی با عناوین کذب و تحریک‌آمیزی مانند آقای ظریف :" شما نظام را به حمایت از  تروریسم متهم کرده‌اید " ایجاب می‌کند که بیش از گذشته هوشیار باشیم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------