آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

استیضاح ظریف برای کشور پرهزینه و گران تمام می‌شود



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,محمدجواد ظریف
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته و به متقاضیان استیضاح، پاسخ‌‌های لازم را ارائه دهد. 

به گزارش ایلنا،‌ اگرچه ۲۴ متقاضی استیضاح ظریف در مجلس که اغلب از نمایندگان عضو فراکسیون ولایی و نزدیک به جبهه پایداری در مجلس دهم هستند، طرح استیضاح را در ۱۱ محور به هیأت رئیسه تقدیم کرده‌‌‌اند اما به نظر می‌‌‌رسد اظهارات ظریف درباره وجود پولشویی در کشور، دلیل اصلی طراحان استیضاح باشد. 

 

صرف نظر از دلایل این استیضاح و مستنداتی که این ۲۴ نماینده مجلس، بر اساس آن خواستار استیضاح وزیر امور خارجه شده‌‌‌‌اند، باید به این نکته اساسی اشاره کرد که آیا اساساً طرح استیضاح ظریف با آن شخصیت تأثیرگذار و وجهه بین‌‌‌المللی‌‌‌اش، در این مقطع زمانی اقدامی مناسب است؟

 

در شرایطی که رئیس دستگاه دیپلماسی کشور می‌‌‌کوشد اروپایی‌‌‌ها را متقاعد کند تا سازوکار مبادلات تجاری - مالی ایران و اروپا را هر چه سریع‌‌تر راه‌‌اندازی کنند، آیا اقدام به استیضاح وی توسط مجلس، یک گام به عقب تلقی نمی‌‌شود؟ اگر چنین شرایطی، در دیگر کشورها وجود داشت، آیا همه ارکان یک کشور به ویژه سران آن، تمام حمایت خود را معطوف به حمایت از وزیرشان نمی‌‌کردند تا مأموریت ملی‌‌اش را انجام دهد.

 

اساساً در کدامیک از کشورهای بزرگ و دارای جایگاه مهم و برتر، طرح برکناری وزیر امور خارجه به عنوان یک مهره کلیدی در حاکمیت آن کشور، نظیر آنچه که ما در حال حاضر در کشور خود ملاحظه می‌‌کنیم، مطرح می‌‌شود؟ 

 

در حالی که از یک سو دولت ترامپ همراه با متحدان منطقه‌‌‌ای خود در اقدامی گسترده به ناکارآمد کردن دیپلماسی فعال ایران مشغولند و از طرف دیگر، ظریف در حال انجام مذاکرات و به نوعی جدال سخت در جبهه دیپلماتیک بوده و در کنار همکارانش، در برابر فشارهای آمریکا و همدستانش ایستادگی می‌‌‌کند، در پشت ماجرا عده‌‌ای طرح استیضاح وی را کلید زده و به دنبال برکناری وی هستند. 

 

اگرچه بر اساس تحلیل‌‌ها و پیش‌‌بینی‌‌‌های اولیه، احتمال رأی نیاوردن استیضاح وزیر امور خارجه در مجلس و ادامه فعالیت ظریف بیشتر است، اما نمی‌‌توان از آثار و تبعات احتمالی این اقدام در روابط خارجی چشم‌‌پوشی کرد.

 

در شرایطی که فرمانده دیپلماسی پویا و سخنگوی بین‌‌‌المللی ایرانیان، نیازمند حمایت همه‌‌جانبه از سوی ارکان نظام است، آیا نمایندگانی که استیضاح وی را کلید می‌‌زنند، پیامدهای منفی این اقدام را در نظر گرفته‌‌اند؟ 

 

تقریباً همه کارشناسان و صاحبنظران سیاسی کشور بر این باورند که یکی از اصلی‌‌‌ترین راهکارها برای برون‌‌رفت کشور از مشکلات جاری، دیپلماسی فعالی است که ظریف به رغم همه موانع موجود، همچنان کانال‌‌‌های گفت‌‌وگو و تعامل را با جامعه جهانی حفظ کرده است. 

 

در نهایت اینکه، تلاش گروهی از مخالفان برجام برای استیضاح وزیر امور خارجه، نه تنها از پشتوانه منطقی برخوردار نبوده، بلکه در بزنگاهی که دستگاه دیپلماسی کشور بیش از هر زمان به اعتبار و مشروعیت در داخل نیازمند است، برای کشور بسیار پر هزینه و گران تمام خواهد شد. 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------