آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه معاون وزیر ورزش به گشت ارشاد و برخورد سخت با جوانان

طعنه سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش به برپایی مجدد گشت‌های ارشاد و برخورد بخاطر حجاب سینا کلهر معاون جوانان وزیر ورزش نوشت: ‏ای…

قاسمی : گزینه‌های بی‌خاصیتی روی میز مقام‌های آمریکایی است/ برایان هوک وارد نمایش‌های بچگانه‌ای شده است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,قاسمی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : فکر می‌کنم در ماجرای پولشویی با توجه به توضیحات آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی، مسئله تا حدود زیادی روشن شده است ولی هنوز برخی از گروه‌ها، موضوعی که در عرصه سیاست خارجی مطرح است به صحنه منازعات حزبی وارد کردند که می‌تواند آثار مخربی هم داشته باشد. 

به گزارش  ایلنا، بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت سازوکار ویژه مالی از سوی اتحادیه اروپا، روسیه و چین گفت: بحث سازوکار ویژه مالی از قبل در دستورکار ایران و طرف‌های ذی‌ربط بود و هنوز هم دنبال می‌شود. سال گذشته، تماس‌هایی با مقام‌های اتحادیه اروپا در بروکسل وجود داشت و پیگیری‌های لازم صورت گرفت.

 

امیدواریم در کمترین زمان ممکن، سازوکار ویژه مالی اجرایی شود

وی با بیان اینکه توقعات ایران برای طرف مقابل روشن است، اظهار داشت: بنا به دلایل خاصی هنوز چارچوب و شکل سازوکار ویژه مالی در برخی از حوزه‌ها تکمیل نشده یا دچار ابهام است. اصرار داریم با توجه به تعهداتی که طرف‌های ذی‌ربط دارند با اراده و جدیت بیشتری در زمینه تکمیل این سازوکار اقدام کنند. این تعهدی برای طرف‌های ذی‌ربط باید انجام دهند. از درخواست‌‌های ایران مبتنی برجام آگاهی دارند و امیدواریم در کمترین زمان ممکن، این سازوکار اجرایی شود.

 

ادعای تشکیل دادگاه علیه ایران در راستای پروژه ایران‌هراسی است

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای برگزاری یک دادگاه در آمریکا علیه ایران مبتنی بر کشته شدن هزاران نفر آمریکایی در عراق تصریح کرد: پاسخ به اتهامات ایالات متحده روشن است. ما آن را یک جنگ روانی می‌دانیم که اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که برای ایجاد مشکل، ایران‌هراسی و ایران‌آزاری است که در حوزه‌های مختلف دنبال می‌شود.

 

قاسمی ادامه داد: این اتهامات بی‌پایه و اساس است. ایران نقش ویژه‌ای در مبارزه با تروریسم داشته است. این اتهام بی‌روا، یک فرافکنی جدید برای عدم تحقق خواسته‌های امریکا در عراق است. آنها تجاوزی داشتند که آلام و دردهای بسیاری برای مردم عراق وجود دارد.

 

هیچ‌گونه پاسخ مثبتی از سوی همسایگان را پس نمی‌زنیم

وی درباره زمان اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی به ویژه درخصوص مباحث خاص، فنی و پیچیده، زمانگذاری و تعیین زمان مشخص را دنبال نمی‌کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تغییر رویکرد عربستان نسبت به ایران ابراز داشت: با نگاه و سیاستی که ایران نسبت به کشورهای منطقه و همسایگان نگاه می‌کند، هر کشوری که علاقه‌مند باشد روابط خودش را با ایران بهبود ببخشد، می‌تواند با پاسخ مثبت ایران روبه‌رو شود. ایران خواهان منطقه‌ای با ثبات، روابطی مستحکم و مسالمت‌آمیز با دولت‌ها و ملت‌های منطقه هستیم و هیچ‌گونه پاسخ مثبتی را پس نمی‌زنیم و جواب منفی نمی‌دهیم.

 

سعودی‌ها هنوز با برخی توهمات باقیمانده از قبل قضاوت می‌کنند 

قاسمی افزود: ما چنین آمادگی و روندی را در دولت عربستان سعودی مشاهده نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم آنها هنوز با برخی توهمات باقیمانده از قبل زندگی کرده و قضاوت می‌کنند و درگیر معضلاتی شده‌اند که آنها خودشان ایجاد کرده و تاوان آن را پس می‌دهند.

 

پیوند ماجرای خروج ترامپ از برجام با اختلاف‌نظرهای گروه‌های سیاسی درست نیست

وی درباره رویکردهای منفی نسبت به برجام از در داخل بیان کرد: من در مورد دیدگاه دیگر شخصیت‌ها قضاوت نمی‌کنم. در اینکه در داخل کشور در مورد برجام و روند مذاکرات هسته‌ای، گروه‌ها دیدگاه‌های مختلفی داشته و با این روند مخالف بودند و نوع و اصل مذاکرات را نمی‌پسندیدند، تردیدی وجود ندارد ولی اینکه خروج ترامپ به مسائل داخلی ایران یا اختلاف‌نظرهایی که در بخش‌هایی از گروه‌های سیاسی نسبت داده و پیوند بدهیم، سخن دقیقی نیست.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی نظرات خود را درخصوص مسائل مختلف از جمله برجام اعلام کرد و مخالفت صریحی با این توافق داشت، یادآور شد: با استقرار دولت ترامپ، خلاف وعده و نقض‌ها بسیار صورت گرفت؛ به گونه‌ای که ایشان در اردیبهشت از برجام خارج شد و رفتار خصمانه امریکا علیه مردم ایران می‌دانم.

 

برخی گروه‌ها، موضوعی که در عرصه سیاست خارجی مطرح است به صحنه منازعات حزبی وارد کردند

قاسمی درخصوص اظهارات محمدجواد ظریف با پولشویی و ارتباط آن با پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف عنوان کرد: آنچه وزیر امور خارجه بیان کرد، واقعیت روشن و مسلمی بود که مطرح کرد. یک روزنامه مشخص، واژه گسترده را به اظهارات ظریف اضافه کرد و براساس آن، تبلیغات خود را سامان داد. ایشان هیچ فرد و نهادی را متهم نکردند ولی این موضوع می‌تواند کشور را تهدید روبه‌رو کند.

 

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم با توجه به توضیحات آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی، مسئله تا حدود زیادی روشن شده است ولی هنوز برخی از گروه‌ها، موضوعی که در عرصه سیاست خارجی مطرح است به صحنه منازعات حزبی وارد کردند که می‌تواند آثار مخربی هم داشته باشد.

 

برایان هوک گاهی به یاد دوران کودکی‌اش وارد نمایش‌های بچگانه می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تهدید برایان هوک مبنی بر اینکه امریکا برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران تعلل نمی‌کند و ادعای وی درباره تجهیز طالبان از سوی ایران گفت: هوک هرازگاهی یاد دوران کودکی می کند و وارد بازی‌های کودکانه و نمایش‌های بچگانه می‌شود و حرف‌ها و سخن‌هایی را بیان می‌کند که بسیاری از آنها قابل پاسخ دادن نیست و به عبارتی، ارزش پاسخ دادن ندارد زیرا از بیخ و بن با استدلال در تضاد است.

 

موضوع گزینه نظامی بحث تاریخ مصرف‌گذشته‌ای است

قاسمی با بیان اینکه سیاست موشکی ایران روشن است، اظهار داشت: توان موشکی ایران بخشی از سیاست دفاعی ایران است و حالت بازدارنده دارد و دیگران نمی‌تواند توصیه‌ای به ایران کنند یا ما را از داشتن آن نهی کنند در حالی که امریکا به کشورهای منطقه یا دیگر مناطق جهان، انواع تسلیحات مخرب و آدم‌کش ارسال می‌کند و به ایجاد بحران کمک می‌کند. آنها نمی‌توانند پند و اندرزی برای ما داشته باشند. هوک در اشتباه است و تکرار نمایش‌های مضحک را شاهدیم.

 

وی ادامه داد: هر فرد عادی می‌تواند با چند میز و در یک محوطه کوچک یک نمایشی را طراحی کند و ادعا کند ایران گروه‌هایی را تجهیز می‌کند و نیاز به ادله‌ای هم ندارد. درباره بحث گزینه نظامی هم باید بگویم بحث تاریخ مصرف‌گذشته‌ای که در سال‌ها و دهه‌های گذشته تکرار شده و نه کاربردی دارد و نه عملیاتی دارد. میز ایشان باید میز خاصی باشد که گزینه‌های بی‌خاصیت و غیرمنطقی به رویش است. کسانی که درخصوص مسائل منطقه و ایران کار کرده‌اند، واقعیت و توانمندی ایران برایشان روشن است. توصیه می‌کنم از افراد با تجربه‌تر از درحوزه نظامی و سیاسی مشورت بگیرند و بعد اظهارنظر کنند.

 

علیرغم همه فراز و فرودها، روند آستانه به کار خود ادامه می‌دهد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره رویکرد ایران درخصوص افغانستان تصریح کرد: مواضع ایران درخصوص بحران و مسائل افغانستان و بحث صلح روشن است. ایران همواره برای تثبیت بیشتر اوضاع در افغانستان علاقه‌مند بوده و اعلام آمادگی کرده است که هر گونه کمکی برای تثبیت صلح و امنیت در این کشور داشته باشد. دولت افغانستان از نقش ثبات‌ساز و نگاه ایران به منطقه و افغانستان آگاه است و در تماس‌هایی که وجود دارد و دیدارهایی که در ژنو انجام شد، درخصوص نوع همکاری‌ها صبحت شده است.

 

قاسمی درباره یازدهمین دور گفت‌وگوهای آستانه و ادعاها مبتنی بر شکست این مذاکرات خاطرنشان کرد: پیشینه روند آستانه روشن است. تنها روند فعال و مستمر در حوزه سوریه است که موفقیت‌های بسیاری را تجربه کرده و به کار خود ادامه می‌دهد. کسانی یا کشورهایی در ابتدای این روند تصور نمی‌کردند این روند بتواند با این نوع موفقیت‌ها و انسجام، کار خود را ادامه دهد ولی با تلاش سه کشور ضامن صلح، علیرغم همه فراز و فرودها، روند آستانه به کار خود ادامه داد.

 

وی ادامه داد: در نشست اخیر، درخصوص کمیته تدوین قانون اساسی، مباحثی مطرح کرد. من نگاه‌های منفی که درباره روند آستانه صحبت می‌کنند، جدید نمی‌دانم. این روند از مخالفانی برخوردار است که علاقه‌مند نبوده وضعیت سوریه و تروریست‌ها به وضعیت کنونی منتهی شود لذا کارشکنی‌ها از ابتدا وجود داشت.

 

توضیح درباره ادعای اخراج برخی اتباع ایرانی در گرجستان و صربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به رویکرد ضد ایرانی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای درباره سوریه ابراز داشت: این کشورها علاقه‌مند و خشنود نیستند که ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی موفق شود. لذا بخشی از این انتقاد ریشه در سیاست‌های امریکا در تضعیف و برخورد با ایران دارد که با شکست روبه‌رو شده است و این تلاش‌ها هم راه به جای نمی‌برد. ما امیدواریم آستانه روند طبیعی خود را طی کند و به کمک دو کشور دیگر، در راستای تحقق ایده‌آل‌ها در این کشور گام برداریم.

 

قاسمی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اخراج برخی اتباع ایرانی در گرجستان و صربستان بیان کرد: نگاه ما درخصوص ایرانیان در اقصی نقاط روشن است. ما از آنها حمایت کامل می‌کنیم. سفارتخانه‌های ایران در این مورد ورود می‌کنند و در حد توانایی در جهت احقاق حقوق خود عمل می‌کنند.

 

وی افزود: در مورد صربستان، از مدتی پیش لغو رویداد شهروندان ایرانی لغو کرد که دلایل خاصی همچون عضویت در اتحادیه اروپا است. مرگ یک شهروند ایرانی در صربستان به دلیل سرما، سفارتخانه در حال بررسی است که ببینیم آیا این فرد، تابعیت ایرانی دارد یا خیر. با این حال، شهروندان ما می‌توانند با گرفتن روادید، به این کشور سفر کنند.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه در حال بررسی موضوع در گرجستان هستیم، یادآور شد: از دو روز قبل، دستوراتی به سفارت ایران در تفلیس داده شده است تا به بررسی و پیگیری مسئله بپردازد. این اتفاقاتی که در مرزهای زمینی یا هوایی درخصوص شهروندان ایرانی رخ داده است و گفته می‌شود حدود ۲۰۰ نفر در هفته‌های گذشته دیپورت شده‌اند، دلایل مختلفی دارد. برخی از آنها مدارک اولیه هم نداشتند. من از ایرانیان می‌خواهم با دقت لازم و داشتن مدارک لازم به این کشور سفر کنند و دچار فریب‌خوردگی از سوی برخی از شرکت‌ها نشوند. برخی دیگر از مشکلات هم مربوط به دولت گرجستان است. احتمالا سفارتخانه رایزنی‌های خود را با دولت گرجستان آغاز کرده است. ما نسبت به دولت گرجستان گلایه‌هایی هم داریم که چرا نسبت به برخی از ایرانیان که دارای مدارک لازم بوده‌اند، این گونه برخورد کرده‌اند. برخی از این افراد هم متهم به داشتن مواد مخدر بوده‌اند.

 

در مورد مسائل داخلی، موشکی و نظامی با کسی گفت‌وگو نداریم

قاسمی درباره احتمال مذاکره با امریکا در مورد مسائل موشکی عنوان کرد: ما در مورد مسائل داخلی، موشکی و نظامی با کسی گفت‌وگو نداریم. این مسائل، جزو مسائل داخلی ما هستند و کسی حق اظهارنظر، دخالت و توصیه به ما را ندارند.

 

وی درباره تلاش برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر امور خارجه گفت: استیضاح حق مجلس و نمایندگان محترم است. آنها می‌توانند در مواقع لزوم این مسئله را دنبال کنند. وزارت امور خارجه هم مسثتنی نیست ولی یک موضوع جدید درباره وزیر امور خارجه پس از انقلاب است. آقای ظریف در مجلس درخصوص تعدادی از سوالات، پاسخ دادند و دوستان نماینده تا حد زیادی درخصوص پاسخ‌ها قانع شده‌اند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ادامه این موضوع به دو هفته بعد موکول شد تا در صورت لزوم جلسه دیگری برگزار شود و سپس تصمیماتی اتخاذ شود. باید منتظر ماند و دید نوع نگاه نمایندگان چه خواهد بود. وزارت امور خارجه سوال و استیضاح را حق نمایندگان می‌داند و به احترام خواست نمایندگان، وزیر در مجلس حاضر شد و به سوالات پاسخ داد. فکر می‌کنیم در مواقعی لازم است ابهامات نمایندگان برطرف شود.

 

عضویت در پیمان اتحادیه گمرکی اوراسیا کانالی برای همکاری‌های منطقه‌ای است

قاسمی درباره مذاکرات سوئد میان گروه‌های یمنی اظهار داشت: ما از مذاکرات یمنی یمنی در سوئد استقبال کردیم. در واقع از هر تلاشی برای کاهش آلام مردم یمن استقبال می‌کنیم. طرح چهاربندی که از سوی آقای ظریف مطرح شد، می‌تواند راهکار و سامان مشخصی برای پایان فاجعه بزرگ قرن و فاجعه بشری باشد. ما از هرگونه تلاش صادقانه که بتواند فعالیت کند و از تمامیت ارضی یمن، حقوق مردم یمن و آتش‌بس و تشکیل دولت فراگیر دفاع کند، استقبال می‌کنیم.

 

وی درباره امضای پیمان اوراسیا از سوی پوتین هم تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال گذشته خواستار عضویت پیمان اتحادیه گمرکی اوراسیا بودیم که اخیرا روس‌ها هم آن را امضا کردند. این موضوع، کانالی برای همکاری‌های منطقه‌ای است که می‌تواند به همگرایی کشورهای منطقه و حتی دیگر کشورها، کمک کند. تسهیلات گمرکی می‌تواند در افزایش همکاری‌ها با کشورهای عضو ثمربخش باشد. ایران از این همکاری‌ها که می‌تواند موجب ثبات، امنیت و توسعه شود، استقبال می‌کند.

 

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه درباره صدور قطعنامه‌های سازمان ملل علیه اسرائیل خاطرنشان کرد: تمامیت‌خواهی و یکجانبه‌گرایی و دفاع از یک رژیم غاصب و اشغالگر مانند رژیم صیهونیستی مسئله جدیدی نیست. این‌ها از پایه‌های سیاست خارجی امریکا است. این نوع سیاست، محکوم است و مخالف وجدان‌های بیدار مردم جهان است. جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری و آنهایی که دل در گرو جان‌ انسان‌ها دارند، این رویکرد را محکوم کرده و می‌کنند.

 

شاهد برخی اختلالات در همکاری با عراق هستیم

قاسمی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا تحریم برخی از بانک‌های ایرانی از سوی عراق و دستور به بانک مرکزی این کشور مبنی بر عدم دادن دلار به شهروندانی عراقی که قصد سفر به ایران را دارند، صحت دارد؟ ابراز داشت: روشن است همه همسایگان ما در مرحله نخست و بعد دیگر کشورها و حتی اتحادیه اروپا و چین، توسط امریکا شدیدا تحت فشار هستند تا نتوانند با ایران همکاری کنند. بیشترین فشار و آزار از سوی ایالات متحده به همسایگان برای جلوگیری از همکاری و گسترش آن و متوقف کردن همکاری‌های موجود اعمال می‌شود.

 

وی ادامه داد: به همین خاطر، شاهد برخی اختلالات در همکاری با عراق هستیم و در حال گفت‌وگو با بغداد هستیم تا در یک وضعیت جدید، مانع کارشکنی و ایجاد مشکل از سوی امریکا در روابط دو کشور باشیم. سیاست زیاده‌خواهی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، از سوی امریکا وجود دارد و امیال خود را دنبال کنند.

 

تکذیب توافق ایران با کره‌جنوبی درخصوص نفت در برابر غذا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا ایران اخیرا آزمایش موشکی انجام داده است؟ بیان کرد: باید از مقامات نظامی سوال کنید ولی آنچه من مطرح کردم، مواضع کلی ایران نسبت به مسائل دفاعی است. ادعاهای امریکا معمولا با اساس نیست و هر ازگاهی از این ادعاها از سوی امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها مطرح می‌شود.

 

قاسمی آیا توافق ایران با کره‌جنوبی درخصوص نفت در برابر غذا را تکذیب می‌کنید؟ یادآور شد: من این مسئله را تکذیب می‌کنم.

 

اعزام سفیر ایران به صنعا، بستگی به تحولات یمن دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا هیات عالی نظارت بر برجام همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، عنوان کرد: نهاد عالی‌مرتبه‌ای که درخصوص برجام گزارش‌ها را دریافت کرده و تصمیم‌گیری می‌کند، هیات عالی نظارت بر برجام است که متشکل از مقامات عالی‌رتبه نظام است که بر روند مذاکرات و همچنین برجام، نظارت داشته‌اند.

 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا یمن سفیری را به تهران معرفی کرده و سفیر ایران در صنعا کی اعزام می‌شود؟ گفت: اینکه یمن، سفیری را به ایران معرفی کرده است، من نشنیده‌ام ولی چنین تصوری نمی‌کنم. اینکه ایران کی در یمن سفیر اعزام می‌کند، بستگی به تحولات یمن دارد. وقتی کشوری در حال محاصره است و امکان رفت و آمدی وجود ندارد – علیرغم دروغ‌هایی که ادعا می‌شود ایران به یمن تسلیحات اعزام می‌کند – صحبت از زمان، غیرمنطقی است.

 

دولت فرانسه نمی‌تواند خشونت را در قبال مردم خود استمرار دهد 

قاسمی درباره تحولات فرانسه هم اظهار داشت: دولت فرانسه نمی‌تواند خشونت را در قبال مردم خود استمرار دهد. در شرایط امروز کمتر می‌توان با خشونت، خرابکاری و برخورد به اهداف و موفقیت لازم دست پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه توصیه ما به دولت و پلیس فرانسه این است که خویشتندار باشند، تصریح کرد: همچنین به افرادی که در عرصه خیابان حضور دارند، باید گفت نهایتا با اقدامات خصومت‌آمیز و خشن ممکن است شرایط پیچیده‌تر شود و امیدواریم با درایت و اقدامات مثبت دولت فرانسه این مشکلی که حادث شده برطرف شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: دولت فرانسه نمی‌تواند در مقابل مردم خود خشونت را استمرار دهد و شنوایی خود را برای شنیدن درخواست‌های آنها از دست بدهد لذا امیدوارم با درایت لازم بتوانند این مساله را حل و فصل کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------