آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

میرزایی : ابعاد لایحه رفراندوم محلی باید مشخص شود/ همه‌پرسی نباید فلسفه وجودی پارلمان و شوراها را زیر سوال ببرد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , میرزایی
یک نماینده مجلس بیان کرد: باید بررسی کنیم که بعد از انقلاب چند همه‌پرسی داشتیم و در چه مواردی آن را برگزار کردیم. 

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تدوین لایحه رفراندوم محلی گفت: برای این‌که بتوانیم درباره این لایحه نظر دهیم باید مشاهده کنیم که اصل این طرح چیست، چه اجزایی دارد و چه نکاتی را محور قرار داده‌اند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ابتدا باید بررسی کنیم سایر کشورها در این زمینه دارای چه تجربیاتی هستند،‌ در کشورهای مانند فرانسه، سوئیس و بعضی از ایالت‌های کشور آمریکا این تجربه وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه این لایحه بسیار ظریف است، گفت: به فرض اگر اجازه اجرایی شدن این لایحه داده شد، باید دید فردا چه نهاد و ارگانی می‌خواهند مسئولیت بر عهده بگیرند.

 

میرزایی خاطرنشان کرد: در سطح ملی قانون اساسی این پیش‌بینی را کرده است که همه‌پرسی باید در مجلس به یک حد نصابی برسد و مورد موافقت رهبری قرار گیرد . 

 

وی با بیان این‌که باید حدود و زمینه‌های این همه‌پرسی را مشخص کنیم، عنوان کرد: ایران یک منطقه چندقومیتی است که اگر جوانب را درست در نظر نگریم خود منجر به ایجاد خطراتی در همبستگی،‌ وحدت ملی و یک‌پارچگی می‌شود.

 

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این طرح یا ایده دارای مقدماتی است؛ به طور مثال در سوئیس و برخی از ایالت‌های آمریکا مجالس محلی وجود دارد.

 

وی ادامه داد: در کشورهایی که مجالس محلی دارند، هنگامی که شکاف جدی بین احزاب و حزب حاکم که اکثریت را در شورای محلی در دست دارد به وجود می‌آید، باعث می‌شود جمع بندی حاصل نشود و برخی از مسئولیت‌ها بر زمین بماند که نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در این شرایط احزاب نگران پایگاه اجتماعی و رأی خود می‌شوند بنابراین مسئله همه‌پرسی را مطرح می‌کنند، گفت: هنگامی که احزاب حاکم در یک موضوعی به جمع‌بندی نمی‌رسند و مخالفت زیاد است و این احزاب نگران بهره‌برداری رقبا هستند و از سوی دیگر در تعاملاتشان به نوعی مشکل برمی‌خورند و با بن بست مواجه می‌شوند بنابراین تصمیم‌گیری را بر عهده مردم می‌گذارند.

 

وی تاکید کرد: ما هم باید مشخص کنیم که این همه پرسی را چه کسانی باید تائید و چه در زمینه و موضوعاتی باشد همچین چگونگی اجرا و محدودیت‌ها نیز تعیین شود.

 

میرزایی با اشاره به این‌که برای همه مسائل همه پرسی استفاده نمی‌شود و فقط در مسائل خاص و مهم این موضوع استفاده می‌شود، گفت: اگر بخواهیم برای هر مسئله‌ای همه پرسی بگذاریم فلسفه وجودی پارلمان و شوراها زیر سوال می‌رود و وجودش بی‌معنا می‌شود. 

 

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه دموکراسی با روش‌های مستقیم چار مشکل است بنابراین با روش‌های غیر‌مستقیم استفاده می‌شود این کار را انجام داد؛ مردم نمایندگانی را انتخاب می‌کنند به آن‌ها رأی می دهند و آنان نیز تصمیمات را می‌گیرند. 

 

نماینده مردم ایلام درباره اینکه چه زمانی همه‌پرسی باید انجام شود، گفت: برخی از تصمیمات دارای ریسک بالایی است و باعث جدایی در جامعه می‌شود، برای همین در این موارد سیاسیون به این جمع‌بندی می‌رسند که همه‌پرسی بگذارند.

 

وی تاکید کرد: در موارد محدودی حاکمیت دست به همه‌پرسی می‌زند. این خیلی آرمانی است که بدون نگاه به تجربه بصری در ارتباط با دموکراسی و اعمال حاکمیت مردم ایده آل به این موضوع نگاه و مسئله‌ای را مطرح کنیم که فردا در آن بمانیم؛ به مثال یک بار اعلام می‌کنیم سن رأی شانزده سال است اما سال بعد می‌گویم چون سرنوشت کشور است افراد باید به یک درک و شعور برسند بنابراین می‌گویم هجده سال سن رأی دهی افراد است.

 

میرزایی گفت: جامعه از طبقات، گروه‌ها و جریان‌هایی تشکیل شده که تضاد منافع دارند بنابراین برای برخی از مسائل و دور زدن محدودیت‌ها از همه‌پرسی استفاده می‌کنند اما باید ببینیم در کشورمان بعد از انقلاب چند بار همه‌پرسی داشته‌ایم. برای اجرای چنین طرحی مشکلاتی وجود دارد که ما باید آن‌ها برطرف کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------