آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

قاسمی: SPV مجموعه‌ای از تبادلات را دربرمی‌گیرد/هیاتی از طالبان دیروز در تهران با عراقچی مذاکره کرد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,بهرام قاسمی
بهرام قاسمی گفت: علیرغم اینکه در اراده سیاسی اروپا حفظ برجام و پیشبرد آن مشهود بود ولی در عمل اروپا و مجموعه اتحادیه اروپا نشان دادند که در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند. 

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت اس پی وی ادامه داد: اروپا علیرغم تاریخ‌هایی که در زمینه ساز و کار ویژه مالی (SPV) مشخص کرده بودند  نتوانستند به سازو کار نهایی برسند .

 

قاسمی در ادامه گفت: البته ما همچنان این موضوع را دنبال می‌کنیم و این مسئله در دستور کار ماست و ما امیدواریم که اروپایی‌ها بتوانند  با تهیه این ساز و کار از هویت خود دفاع کنند و اگر اروپایی‌ها نتواند در این  برهه خاص به سازوکاری  برسند  باید منتظر فشارهای بیشتر اقتصادی  آمریکا به اروپا باشیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در ارتباط با سفر چندی پیش وزیر امور خارجه پاکستان به تهران و اهداف این سفر اظهار کرد: سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران در ادامه سفر چند روز پیش آقای ظریف به این کشور صورت گرفت و در واقع در ادامه رایزنی‌های دو کشور در ارتباط با مسائل مختلف منطقه‌ای دو جانبه و بین‌المللی بود.

 

وی با بیان این‌که «در این دوره از مذاکرات به طیف وسیعی از موضوعات در مورد همکاری‌های دو جانبه، مسائل مرزی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت»، خاطرنشان کرد: گفت‌وگو در مورد تحولات جهانی و همچنین پیگیری موضوع مرزبانان ایرانی ربوده شده از دیگر مسائلی بود که در جریان این مذاکرات در ارتباط با آن بحث و گفت‌وگو شد و به طور کلی مذاکرات مفصلی بین وزیران امور خارجه دو کشور در ارتباط با مقوله‌های مورد اشاره صورت گرفت.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای سفر نخست وزیر پاکستان به ایران وجود دارد با توجه به این‌که وی تا کنون به چندین کشور همسایه سفر کرده است؟ تصریح کرد: انجام این سفر در دستور کار است و ما با انجام این سفر موافق هستیم ولی زمان مشخصی برای انجام این سفر تعیین نشده است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد آخرین مذاکرات ایران و گرجستان و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت خارجه در مورد برخی از رفتارهای ناشایسته‌ای که با شهروندان ایرانی در هنگام ورود به این کشور صورت گرفته است، گفت: ما مذاکرات خود را به صورت جدی با دولت گرجستان دنبال می‌کنیم. هفته گذشته هیاتی کنسولی از ایران به گرجستان سفر کرد و در آن سفر مذاکرات مفصلی با برخی از مقامات گرجستانی در ارتباط با مسائل پیش آمده از جمله برخورد نادرستی که با برخی از شهروندان ایرانی انجام شد، این مذاکرات ادامه دارد. ما همچنان به شهروندان ایرانی توصیه می‌کنیم که برای سفر به گرجستان دقت و آگاهی لازم را داشته باشند. حتما همه مدارک مورد نیاز برای سفر به این کشور را به همراه خود داشته باشند و از رجوع به برخی از موسسات و آژانس‌های مسافربری ناشناخته و بی نام که با دادن وعده‌های غلط شهروندان را با مشکل روبرو می‌کند پرهیز کند.

 

وی گفت: امیدواریم بتوانیم یک سازماندهی بهتری در ارتباط با انجام این سفرها داشته باشیم تا دیگر چنین مشکلاتی برای شهروندان‌مان در هنگام سفر به این کشور تکرار نشود.

 

وی همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه دو کشتی ایرانی در گارد ساحلی کویت متوقف شده‌اند و کارکنان این کشتی در حال حاضر به حال خود رها شده و با مشکلاتی حتی از نظر تغذیه روبرو هستند خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: بخشی از خبری که شما مطرح کردید درست است و بخشی از خبر نادرست است. ما با گروهی از افراد متقلب روبرو هستیم که با اسناد تقلبی از بنادر ایران به بنادر کویت سفر می‌کردند و از آنجا بار دیگر با اسناد جعلی به بنادر ایران مراجعت می‌کردند. وزارت خارجه و سفارتخانه ایران در کویت این موضوع را دنبال کرده‌اند. کشتی‌های معمولی و قانون مند ما دچار مشکل نشده‌اند بلکه آنچه که شما اشاره کردید مربوط به مسائلی است که در درون این کشتی در جریان بوده و نمی‌توانیم بگوییم که یک کشور همسایه بی دلیل معضلی را برای آنها ایجاد کرده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر روحانی به روسیه برای شرکت در نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ارتباط با موضوع سوریه و حل بحران این کشور، گفت: ما پیش از این نشست‌های سه جانبه این گونه‌ای داشته‌ایم. این نشست‌ها در ایران، ترکیه و روسیه برگزار شده است و در مورد سفری که شما اشاره کردید اطلاع رسانی آن توسط ریاست جمهوری انجام می‌شود و در صورتی که این سفر قطعی شود آنها در زمان خود در این ارتباط آگاهی رسانی خواهند کرد و جزئیات سفر را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چند روز پیش آمریکا و کانادا قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران به بهانه نقض حقوق بشر مسیحیان در ایران به تصویب رساندند. با توجه به اینکه در آستانه سال نو میلادی قرار داریم، پیام شما به مسیحیان ایران و همچنین دیدگاه‌تان در مورد این اقدام آمریکا و کانادا چیست؟ تصریح کرد: من فرا رسیدن سال نو میلادی را خدمت هم وطنان مسیحی تبریک می‌گویم. امیدوارم سال پرثمر و موفقیت آمیزی در پیش رو داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: آنچه که دیگران در مورد اقلیت‌های مذهبی و پیروان ادیان مختلف در ایران مطرح می‌کنند این سخنان یا برگرفته از جهالت مطلق است یا از روی غرض ورزی، ما در این ارتباط بعضا شاهد انجام شیطنت‌هایی از سوی کشورهایی که مواضع آنها نسبت به ایران مشخص است و دارای خصومت با ملت ایران هستند، هستیم. این اقدامات خصمانه انجام می‌شود و بهترین دفاع و تبلیغ را پیروان این ادیان در ایران می‌توانند انجام دهند.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که «پیروان ادیان مختلف در ایران می‌توانند آزادانه آداب مذهبی خود را انجام دهند»، گفت: اقداماتی که برخی از کشورها در این زمینه علیه ایران انجام می‌دهند در راستای ایجاد جنگ روانی و اعمال فشار است و آنچه که مطرح می‌کنند بی‌ربط و نابجاست.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌و گوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی از اخبار بیانگر این موضوع است که گروهی از طالبان به تهران سفر کرده‌اند و مذاکراتی را در تهران داشته‌اند گفت: من تایید می‌کنم که بعد از سفر آقای شمخانی به افغانستان و دیدارهایی که ایشان در این سه شهر داشتند و اخبار آن نیز منتشر شد دیروز نیز هیاتی از افغانستان با حضور در وزارت خارجه مذاکرات مفصلی را با معاون سیاسی وزیر خارجه آقای عراقچی داشتند.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان بوده و هدف از انجام آن رسیدن و یافتن راهکاری برای ایجاد صلح در افغانستان و تسهیل زمینه برای انجام گفت‌وگو بین گروه‌های افغانستانی با دولت این کشور جهت پیشبرد دولت است، اظهار کرد: ما امیدواریم که بتوانیم  نقش خود را در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان ایفا کنیم و همانطور که اشاره کردم این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شده و اهداف آن نیز مشخص است.

 

وی گفت: این مذاکرات  و رایزنی‌ها با این گروه به معنای یکسان بودن مواضع و همسویی با این گروه نیست. با توجه به شرایط منطقه و وضعیت جاری لازم بود که این گفت‌وگوها انجام شود.

 

وی با تاکید مجدد مبنی بر این که این مذاکرات در راستای ایجاد زمینه و تسهیل کردن مذاکرات بین دولت افغانستان و گروههای افغانستانی صورت گرفته است گفت: ما امیدواریم که هر چه زودتر شاهد پیشرفت مذاکرات صلح در افغانستان و ایجاد ثبات و امنیت در این کشور باشیم و این مذاکرات در تحقق این موضوع کمک کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با انجام مذاکرات صورت گرفته بین ایران و طالبان افغانستان و این که آیا انجام این مذاکرات به این معنا است که ایران معتقد است باید طالبان در پروسه حکومت درافغانستان مشارکت داشته باشد و به این گروه هویت داده است و از سوی دیگر گروه طالبان جزء گروههای تروریستی در فهرست سازمان ملل است و آیا مذاکره با این گروه ممکن نیست که تبعات حقوقی برای ایران به همراه داشته باشد؟ خاطر نشان کرد: همانطور که پیش از این اعلام کردم گفت و گو با طالبان با اطلاع دولت افغانستان انجام شده است و ایران سعی می‌کند زمینه‌های لازم را برای انجام گفت‌وگو بین دولت افغانستان و گروه‌های مختلف افغانستانی ایجاد کند و در پیشبرد این روند کمک کند. اکنون 50 درصد خاک افغانستان در اختیار طالبان است و ما اقداماتی که انجام داده‌ایم را در راستای کمک به دولت افغانستان و گروههای افغانستانی می‌دانیم تا بتوانند به صورت مسالمت آمیز در پای میز مذاکره مسائل خود را حل و فصل کنند چنانچه ما شاهد افغانستانی با ثبات‌تر باشیم.

 

وی تاکید کرد: ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان صحبت می‌کنیم تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی ی و همچنین کشورهای منطقه با طالبان مراودات و گفت و گوهایی را داشتند . بنابراین ایران، اولین کشور و تنها کشوری نیست که با طالبان مذاکره می‌کند .

 

وی با بیان این که  با توجه به شرایط منطقه و اهمیت ایجاد ثبات در کشور افغانستان به عنوان یک بازیگر مهم و موثر در منطقه این رایزنی‌ها و گفت و گوها انجام شده است و می‌تواند ادامه پیدا کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اهداف سفر دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین به تهران و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر این که قرار است اسماعیل هنیه سفری به ایران داشته باشد گفت: مواضع ایران نسبت به موضوع فلسطین و دفاع از حق مردم مظلوم این کشور روشن و مشخص است . در همین چارچوب ایران در  4 دهه گذشته ارتباطات مستمری با مردم فلسطین و گروههای فلسطینی داشته و در مقاطعی که نیاز بود در راستای تبادل اطلاعات و دیدگاهها سفرهایی صورت گرفته و نشست‌هایی برگزار شده است.  در مورد سفر مورد اشاره نیز، این سفر برای بررسی آخرین تحولات مساله‌ فلسطین بود .

 

وی با بیان این که گفت و گوهای انجام شده سودمند بود گفت: مواضع ما در ارتباط با موضوع فلسطین و دفاع از حق ملت فلسطین تغییر ناپذیر است .

 

وی همچنین در مورد سفر اسماعیل هنیه به تهران نیز گفت : در حال حاضر نمی‌توانم در ارتباط با این موضوع صحبت کنم و شاید در آینده اگر اطلاعات بیشتری کسب کردم در ارتباط با این موضوع صحبت خواهم کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه‌ سخنان خود در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر این که گویی SPV (ساز و کار ویژه مالی ) فقط شامل موضوع نفت در برابر غذا است، اظهار کرد: من این موضوع را قبلا رد کرده بودم. این موضوعی که مطرح کردیم بحث مردودی است و اگر بتواند تشکیل شود و هر چه‌ زودتر به مرحله اجرایی برسد، می‌تواند کالاها و اقلام مختلفی را در بر بگیرد و لزوما برای دارو و غذا و موضوع بحث نفت نیست.

 

وی ادامه‌ داد: SPV می‌تواند در صورت اجرا شدن حوزه وسیعی از مبادلات بین ایران و کشورهای اروپایی را در بر بگیرد و حتی در صورت موافقت و ایجاد ساز و کارهای لازم  می‌توان آن را به سایر کشورها نیز تسری داد و از این ساز و کار  برای تعامل با دیگر کشورها نیز استفاده کرد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این که من موضوع غذا در برابر نفت رد می‌کنم ، گفت: SPV اگر نهایی شود می‌تواند مجموعه‌ای از تبادلات را در بر بگیرد.

 

قاسمی در مورد اخبار منتشر شده و به‌ نقل‌ از سفیر ایران در بغداد مبنی بر این که مستشاران نظامی ایرانی در عراق این کشور را پس از پایان جنگ عراق با داعش ترک کرده‌اند، خاطرنشان کرد: حضور مستشاران نظامی ما در عراق به درخواست  دولت این کشور و برای مبارزه با داعش و گروه های مشابه تروریستی بود. خوشبختانه مردم عراق توانستند در مبارزه با این گروه تروریستی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند و عراق از دست این گروه‌های تروریستی خارج شد و تروریست ها از این کشور خارج شدند. بعد از این تحولات  این احساس وجود داشت که در برهه کنونی نیازی برای حضور مستشاران نظامی ایران در عراق  وجود ندارد، چون حضور ما در آن کشور با هدف مشخصی بود و در شرایط جدید این احساس وجود داشت که نیازی به ادامه حضور نیست و خود عراق در حال‌ حاضر از نظر توان دفاعی در وضعیتی قرار دارد که می‌تواند با تروریست ها مقابله کند.

 

وی افزود: اگر خدای نکرده شرایط تغییر کرد و عراق  مجددا نیازمند کمک‌های مستشاری ایران شد، تهران با توجه به نوع روابط دو کشور حتما به عراق در این زمینه  کمک خواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در مورد سفر مخفیانه هفته‌ گذشته ترامپ به عراق  و اظهارات او مبنی بر این که ما در عراق جهت کنترل ایران باقی می مانیم و اظهار نظر برخی از کارشناسان مبنی بر این که با توجه به اعزام ناو آمریکایی به منطقه "خلیج فارس" به نظر می‌رسد که آمریکا به دنبال انجام اقداماتی علیه ایران در منطقه است، گفت: سیاست آمریکا و آقای ترامپ در مورد مسائل غرب آسیا و عراق روشن است ،  ولی آن چه که در عرصه میدان و زمین رخ می‌دهد الزاما آن چیزی نیست که با مواضع ترامپ و ایده‌هایشان ساز و کاری داشته باشد.

 

وی نحوه سفر ترامپ به عراق و اظهارنظرهایی که در این سفر انجام داد را قابل تامل و تفسیر دانست و خاطرنشان کرد: آقای ترامپ در سخنان خو د اشاره کردند که اسلاف ایشان هفت هزار میلیارد دلار هزینه کرده است و این سخن این مفهوم را می رساند که آنها بعد از این مقدار هزینه  کردن مجبور هستند به صورت مخفیانه و دزدانه وارد عراق شوند و سریع آن جا را ترک کنند.

 

قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، ادامه‌ داد:  دیری نخواهد پایید که آنها حتی اگر به جای هفت هزار میلیارد دلار چندین برابر این رقم هزینه کنند، نخواهند توانست حتی به شکل مخفیانه و شبانه به یک کشور خاورمیانه سفر کنند.

 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان‌ کرد: فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که مردم آمریکا از حاکمان این کشور بپرسند که چرا این هفت هزار میلیارد دلاری که صرف کشتار در منطقه و تجاوز انجام دادند را صرف هزینه‌های  مردم آمریکا نکرده اند؟ و این رقم را برای ارتقای کیفیت زندگی مردم آمریکا  به خصوص طبقات پایین هزینه نکردند؟ باید در آینده ای نه چندان دور مردان کاخ سفید به این سوال مردم آمریکا پاسخ دهند که به چه دلیل و به چه منظوری از جیب مردم آمریکا و مالیات دهندگان آمریکایی به خود این حق را داده‌اند که در منطقه زیاده خواهی کنند و منشاء آشوب و بی ثباتی در خاورمیانه شود.

 

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها دیر یا زود به این جمع‌بندی خواهند رسید که در عصر جدید و در زمان حال  و با استفاده از ابزار گذشته نمی‌توانند به سایر کشورها مراجعه کنند و  مطامع خود را دنبال کنند. مردم جهان از بیداری برخوردار هستند و جهان اکنون جهان دیگری است. چنان که شاهد این بودیم که بعد از سفر ترامپ به عراق بسیاری از مردم عراق و احزاب سیاسی در این کشور با این سفر و نحوه انجام آن مخالفت کردند و مواضع منفی نسبت به آمریکا اتخاذ کردند.

 

قاسمی گفت: این سفر و نحوه انجام آن را شاید بتوان توهینی به حاکمیت و تمامیت اراضی عراق دانست.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات اخیر آقای ظریف مبنی بر این که در آینده‌ای نزدیک سفرای جدید  زن انتخاب خواهند شد و آیا این صحبت وزیر امور خارجه شامل سفرای جدید ایران در ترکیه و آلمان خواهد شد، گفت: من اسمی برای سوالی که شما مطرح کرده‌اید ندارم و مطلبی نیز برای گفتن در این زمینه در حال‌ حاضر  ندارم. البته همان طور که مطلع هستید دولت محترم و شخص وزیر امور خارجه بر استفاده از بانوان در این عرصه تاکید دارد و با نگاه مثبتی این مساله را دنبال می‌کند.

 

وی ادامه‌ داد: تقریبا برای اکثریت کشورهایی که سفرای ایران مدت زمان ماموریت شان در آن کشور به اتمام رسیده است و به تهران بازگشته‌اند اقدامات لازم برای تعیین سفرا انجام شده است و امور در حال طی شدن است و وقتی که کار نهایی شد ما در این زمینه  اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و در این لیست از بانوان  نیز به عنوان سفرای جدید خواهیم داشت.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست مطبوعاتی که حدود 90 دقیقه به طول انجامید در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تغییرات ایجاد شده در هیات حاکمه عربستان از جمله تغییر وزیر خارجه این کشور عربی و اینکه آیا می‌توان با توجه به این تغییرات امیدی به تغییر سیاست‌های عربستان در منطقه به خصوص نسبت به ایران داشت، اظهار کرد: انجام تغییرات بدین سان در عربستان امر جدیدی نیست و در گذشته هر از گاهی تغییراتی در سطح وزرا و مقامات کشور عربستان شاهد بوده‌ایم. البته شاید این تعبیر وجود داشته باشد که تحولات در منطقه و دیگر مسائلی که در عربستان به وقوع پیوسته در انجام این تغییرات موثر بوده ولی در مجموع این یک مسئله داخلی عربستان است.

 

بهرام قاسمی خاطرنشان کرد: امیدوارم که وضعیت جدید در منطقه از جمله انجام مذاکرات یمنی – یمنی در استکهلم، وضعیت سوریه و این تحولات درونی در عربستان بتواند یک نگاه واقع بینانه و دقیق‌تری را برای دولتمردان عربستانی به ارمغان بیاورد و آنها با نگاه دقیق‌تری تحولات منطقه را مورد بررسی قرار بدهند و متوجه شوند که هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند کشور دیگری را حذف کند و خود را جایگزین آن کند.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: تحولات اخیر در منطقه به خصوص تحولات در سوریه و یمن نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توان با ابزارهایی مثل بکارگیری درآمدهای نفتی، سلاح و جنگ سرنوشت یک کشور را تغییر داد. لذا امیدواریم این واقع بینی در مجموعه کشورهای منطقه از جمله عربستان به وجود آید تا فضایی جدید در راستای هم زیستی مسالمت آمیز و تحقق امنیت در منطقه ایجاد شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که معتقد بود دستگاه دیپلماسی کشور در تعامل با همسایگان علی رغم شعارهای مطرح شده موفق نبوده و واگرایانه عمل کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران نگاه عمیقی به اهمیت گسترش روابط با همسایگان و کشورهای پیرامونی دارد و ما بیش از گذشته به این موضوع توجه داریم.

 

قاسمی در ادامه خطاب به خبرنگار پرسش کننده، گفت: شاید ایراد سوال شما این باشد که شما روابط با همسایگان را در تعداد سفرها خلاصه می‌کنید. داشتن روابط عمیق با همسایگان الزاما به معنای سفر و در چهارچوب سفر نیست. اگرچه به آمار نیز  نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که میزان تبادل هیات‌ها بین ما و کشورهای همسایه چه در سطح وزارت خارجه و چه در سطوح دیگر وزارتخانه‌ها بسیار زیاد است و ما امروز در وضعیت بسیار مناسبی با کشورهای همسایه خود قرار داریم. مثلا ما هیچ وقت این تعداد سفر و حجم از روابط با ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، عراق، افغانستان، روسیه و ... نداشته‌ایم. به لحاظ حجم همکاری‌های اقتصادی و مکانیزم‌هایی که برای انجام گفت‌وگو و رایزنی‌ها داریم. البته قطعا با توجه به ظرفیت‌های منطقه ما می‌توانیم گام‌های بلندتری برای تعمیق روابط داشته باشیم و امیدواریم در آینده شاهد همکاری‌های هر چه بیشتر میان ایران و دولت‌های منطقه باشیم.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با دستور کار نشست آتی روند آستانه خاطرنشان کرد: روند آستانه تا کنون گام‌های بلندی برای حل بحران سوریه برداشته است و قرار است این روند به صورت جدی به کار خود تا رسیدن به اهداف مورد نظر ادامه دهد.

 

قاسمی با بیان اینکه مسائل باقیمانده در حوزه سیاسی حل بحران سوریه از جمله بحث کمیته تدوین قانون اساسی این کشور و همچنین دیگر مسائل مرتبط با آن بتواند در دستور کار نشست آستانه باشد ادامه داد: هنوز موضوعات زیادی وجود دارد که باید در روند آستانه مطرح و پیگیری شود تا وضعیت در سوریه به ثبات و امنیت لازم دست پیدا کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی شاهد سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به برزیل بوده‌ایم و آیا این احتمال وجود ندارد که این سفر روابط ایران و برزیل را تحت الشعاع قرار دهد و از دیگر سو نظر ایران در مورد تصمیم دولت برزیل مبنی بر اینکه سفارتخانه‌اش را از تل‌آویو به قدس منتقل کند چیست؟ خاطرنشان کرد: سیاست کشورها به خودشان مربوط است ولی اقدام مورد اشاره قابل سرزنش است و قطعا کمکی به تحقق صلح، ثبات، امنیت و احقاق حقوق مردم فلسطین نمی‌کند و می‌تواند در ادامه سیاست‌های رژیم صهیونیستی و ایالات متحده زمینه‌ای را برای گسترش بی ثباتی و ناامنی بیشتر و همچنین تضییع حقوق فلسطینی‌ها فراهم کند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال مطرح شده افزود: ما از دیرباز روابط گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی با برزیل داشته‌ایم که نهایتا ادامه پیدا می‌کند. ما علی رغم حفظ مواضع خود نسبت به رفتار برزیل در مورد انتقال سفارتخانه‌شان، ارتباطات خود را با این کشور را خواهیم داشت.

 

وی در پاسخ به این سوال که اگر SPV محقق شود این مکانیسم کمکی به حل مشکلات اقتصادی کشور و بحث تحریم‌ها خواهد کرد یا نه؟ گفت: جواب سوال شما آری است. اگر این مکانیسم بتواند علی رغم فشار سنگین آمریکا و برخی از ناتوانی‌هایی که در اروپا وجود داشته و دارد به مرحله اجرا برسد امیدواریم بتواند در مورد آنچه که شما مورد سوال قرار دادید محقق شود و کمکی به این موضوع کند.

 

قاسمی خطاب به خبرنگار پرسش کننده، خاطرنشان کرد: تحقق این ساز و کار به نفع همگان است و قطعا می‌تواند به سوال شما پاسخ مثبت بدهد.

 

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیدگاه ایران در ارتباط با اقدام برخی از کشورهای عربی در بازگشایی سفارت‌شان در سوریه چیست؟ با توجه به اینکه برخی از این کشورها در حل بحران سوریه نقش داشته و از برخی از گروه‌های تروریستی حمایت کرده‌اند گفت:‌ اینجا جای این نیست که من به پنج، شش سال قبل برگردم و بخواهم رفتار تک تک این کشورها را که اکنون به واقعیت‌های موجود در منطقه آگاه شده‌اند مرور کنم و به آن بپردازم و کسی را بخواهم سرزنش کنم.

 

وی با تاکید بر اینکه موضوع مهم حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و اخراج تروریست‌ها از این کشور و منطقه است و خوشبختانه این اهداف تا حدود زیادی محقق شده است تاکید کرد: دولت سوریه به عنوان یک کشور مستقل باید بتواند روابط خارجی داشته باشد و با کشورهای جهان بر اساس آنچه که مردم و دولت سوریه خواهان آن هستند روابط اقتصادی و سیاسی داشته باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه بازگشت کشورهایی که در زمانی فکر می‌کردند در اندک زمانی شرایط در سوریه تغییر می‌کند مورد استقبال ماست و ما تاکید داریم که باید به حاکمیت کشورها احترام بگذاریم، گفت: ما از حضور سایر کشورها در سوریه و بازگشت آنها به این کشور که با اقتدار توانسته از تمامیت ارضی خود دفاع کند به عنوان یک وضعیت مثبت استقبال می‌کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه دولت سوئیس به دنبال این هست که یک کانال مالی مستقل با ایران ایجاد کند که در این چهارچوب شرکت‌های سوئیسی بتوانند کالاهای بشردوستانه خود را به ایران وارد کنند و آیا در این زمینه مشورتی با ایران شده است و اگر چنین موضوعی محقق شود این امر ساز و کار SPV را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، گفت: اینها ربطی به هم ندارد. از روزی که مذاکرات در ارتباط با موضوع SPV و تهیه ساز و کار مالی آغاز شد ما اهداف خود را برای انجام تعاملات اقتصادی با دیگر کشورها به طرق مختلف و اشکال مختلف دیگر نیز دنبال می‌کردیم.

 

وی با بیان اینکه ما در مسائل جهانی و سیاسی امید 100 درصدی به هیچ جا نداریم، گفت: در مورد موضوع SPV نیز چنین نگاهی را داشتیم و به صورت 100 درصدی به آن دل نبستیم و سرنوشت خود را به آن گره نزدیم. اگرچه معتقدیم اگر شکل بگیرد کار موثری خواهد بود. ما از همان هنگام با بسیاری از کشورها برای تبادلات و انجام همکاری‌های اقتصادی و تعیین ساز و کارهایی در این زمینه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی را داشتیم. مکانیسم‌هایی را برای تحقق این اهداف ترسیم کردیم ولی علاقه نداریم که به صورت علنی در مورد آن صحبت کنیم چرا که معاندین و استکبار به دنبال قطع این کانال‌ها و برخورد با منافع ایران هستند. ما ابزارها و راهکارهای مختلفی برای تعامل با دیگر کشورها در نظر گرفته‌ایم و این شامل کشورهای مختلفی می‌شود. در واقع ما در کنار ساز و کار SPV اقدامات ثمربخش دیگری نیز داشته‌ایم و به هیچ نقطه مشخصی امید نبسته‌ایم. چرا که آنچه که برای ما مهم است منافع ایران است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که یکی از مقامات پیشین وزارت خارجه مدعی شده که آمریکایی‌ها چندین بار خواهان همکاری با سپاه قدس شده‌اند،  آیا شما این صحبت را تایید می‌کنید? گفت: من در این زمینه بی خبر هستم ، اطلاعی ندارم، این موضوع حوزه کاری من نیست و فکر می‌کنم خبر بی ربطی باشد گرچه شما می‌توانید در ارتباط با این موضوع از مقامات سپاه سوال کنید.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درارتباط با موضوع اس پی وی و این که اروپایی‌ها تاکنون تهیه این ساز و کار را چندین بار به تعویق انداخته‌اند و آیا ایران با توجه به این روند به تحقق این ساز و کار امیدی دارد و مذاکرات خود با اروپایی‌ها را در این زمینه ادامه می‌دهد گفت: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم بعد از خروج آمریکایی ‌ها از برجام طرف‌های عضو برجام و همچنین کشورهای اروپایی بر حفظ برجام تاکید کردند و این که ایران در این توافق بین‌المللی باقی بماند.

 

وی ادامه داد: آنها در همین چارچوب متعهد شدند که اقداماتی را در راستای تامین منافع ایران از برجام انجام دهند، در همین راستا مذاکراتی بین ایران و گروه 4+1 آغاز شد تا در واقع به ساز و کاری دست پیدا کند که ایران بتواند از منافع برجام در شرایطی که آمریکایی‌ها تحریم‌ها را به صورت یک جانبه برگردانده‌اند، برخوردار شوند. درطول زمان و انجام این مذاکرات یک سری واقعیت‌ها خود را بیشتر نشان داد از جمله پیچیدگی ایجاد ساز و کار جدید با توجه به شرایط تحریم  ایران و افزایش فشارهای آمریکایی‌ها بر اروپایی‌ها .

 

قاسمی ادامه داد: این عوامل باعث شد که تعیین این ساز و کار زمان بیشتری ببرد . البته باید به این نکته را اشاره کنیم که علی رغم  اراده سیاسی که از اروپایی‌ها در ارتباط با حفظ برجام مشاهده می‌کنیم باید به این نکته توجه داشت که اتحادیه اروپا و مجموعه این اتحادیه درعمل نشان داده‌اند که در مقابل فشارهای آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند و علی رغم این که چندین بار تاریخ‌هایی را در ارتباط با تبیین این ساز و کار مطرح کرده‌اند نتوانسته‌اند این ساز و کار را به مرحله نهایی برسانند.

 

وی با بیان این که البته ما همچنان این موضوع را دنبال می‌کنیم و در دستور کار خود داریم گفت: اگر اروپا نتواند در این برهه خاص این ساز و کار را به سرانجام برساند باید در آینده منتظر فشارهای بیشتر اقتصادی آمریکا به اروپا باشیم. ما امیدواریم  که اروپایی‌ها در این زمینه بتوانند به ساز و کار نهایی برسند و با این اقدام به نوعی از هویت خود نیز دفاع کنند.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که وزیر امور خارجه کشورمان  در مصاحبه‌ای گفته‌ که هدف برجام حل مشکلات اقتصادی نبوده، با توجه به این موضوع پس هدف برجام چه بوده است؟ گفت: برجام یک هدف نداشت، برجام اهداف مختلفی را دنبال می‌کرد و می‌توان بحث رفع تحریم‌ها و همچنین مسائل اقتصادی ، سیاسی و امنیتی را در مقوله‌ی اهداف برجام قرار داد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد زمان سفر سید عباس عراقچی به افغانستان و اهداف این سفر اظهار کرد: آقای عراقچی در آینده نزدیک به افغانستان سفر خواهند کرد . فکر می‌کنم این سفر در یکی دو هفته آینده انجام شود . سفر مورد اشاره بر اساس تفاهمات قبلی صورت می‌گیرد و قرار است در مورد همکاری‌های اقتصادی دو کشور و دیگر مسائل موجود در روابط دو کشور بحث و گفت‌وگو شود.

 

وی با بیان اینکه تاریخ‌ این سفر تنظیم شده است، خاطر نشان کرد:‌ یکی از اهداف این سفر پیگیری تهیه و تدوین سند جامع راهبردی بین دو کشور است، مقدمات نگارش این سند آغاز شده است و امیدواریم با انجام این سفر گام بلندی برای آماده سازی این سند و گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف برداریم.

 

قاسمی اعلام کرد:‌این سند توسط روسای جمهور دو کشور در زمان خود امضاء می‌شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود درسفر وزیر خارجه پیشین آلمان به تهران، وی دیداری با یکی از سران قوا داشته و در آن دیدار طرف ایرانی اعلام کرده که چرا اروپایی‌ها به تعهدات خود در برابر ایران عمل نمی‌کند در حالی که ایران به تعهدات خود عمل کرده و طرف مقابل آلمانی خطاب به این مقام ایرانی گفته چقدر شما ساده‌اید که به وعده‌های داده شده اعتماد کرده‌اید ؟ و همچنین دیگر ادعای این خبرنگار مبنی بر این که سخنگوی وزارت خارجه در یک جلسه خصوصی اعلام کرده که از همان اول هیچ امیدی به ساز و کار مالی اروپا نداشته است خطاب به خبرنگار پرسش کننده ،گفت: من از آنچه که شما می‌گویید اطلاعی ندارم و چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم مگر این که دوستان شما در آن جلسه با شنود و یا دوربین حضور داشته باشند و یا چنین چیزهایی را شنیده‌اند.

 

وی در مورد ادعای این خبر در مورد خودش نیز گفت: آنچه که در مورد خودم مطرح کردید دروغی است که شما آن را نشر دادید به دروغ به نقل از یک نماینده بسیار محترم که پیش از این اظهار کرده بودند که من باید تحت تعقیب قضایی قرار بگیرم. من چنین صحبتی را در هیچ جایی نداشتم این ادبیات و کلامی که به کار بردید ادبیات من نیست و نه اعتقاداتی پشت ذهن من است. و من از شما تعجب می‌کنم که این گونه سوالات را مطرح می‌کنید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------