آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

استانی شدن انتخابات ارزش مطالبات نمایندگان را افزایش می‌دهد/ مردم نباید از نهاد قانونگذاری انتظارات نازلی داشته باشند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,استانی شدن انتخابات
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استانی شدن انتخابات ارزش مطالبات نمایندگان را که امروز به مطالباتی سطحی و دم دستی تبدیل شده است را افزایش داده و کمک می کند تا نمایندگانی انتخاب شوند که در سطح بالاتر، مقیاس بالاتر و حوزه انتخابیه بزرگتر مطالبه داشته باشند. 

علی اکبر اولیاء در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به بررسی طرح استانی شدن انتخابات ضمن تاکید بر این موضوع که استانی شدن انتخابات، مجلس شورای اسلامی را به جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر می‌کند، گفت: این طرح ارزش مطالبات نمایندگان که امروز به مطالباتی سطحی و دم دستی تبدیل شده است را افزایش داده و کمک می‌کند نمایندگانی انتخاب شوند که در سطح بالاتر، مقیاس بالاتر و حوزه انتخابیه بزرگتر مطالبه داشته باشند. همچنین خود افرادی که به این شکل انتخاب می‌شوند باید شاخص‌ها و ویژگی‌های برتری داشته باشند و در تراز بالایی قرار بگیرند.

 

وی ادامه داد: البته با تصویب طرح استانی شدن انتخابات ممکن است در ابتدا تا حدی شاهد ریزش و کاهش رای‌دهندگان به علت دلبستگی‌های محلی باشیم اما قطعا این مساله اقدام مهمی است و کمک خواهد کرد تا مجلس به جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر شود.

 

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقداماتی که می‌تواند مساله کاهش مشارکت در صورت استانی شدن انتخابات را رفع کند،‌ گفت: در این مرحله کار رسانه‌ها است که نقش خود را به درستی ایفا کنند و توضیح دهند که این مساله در طولانی مدت به نفع مردم خواهد بود و مردم نباید از مجلس شورای اسلامی که یک نهاد قانونگذاری ملی و در سطح کلان کشور است انتظارات نازلی داشته باشند.

 

وی افزود: در حال حاضر بخش عمده وقت نمایندگان مجلس صرف پیگیری مطالبات پیش پا افتاده و روزمره با فرمانداری، اداره کل‌ها و در بهترین حالت وزرا می‌شود که این کار درست نیست و مشغله ذهنی آنها را برای اینکه به کار اصلی خود بپردازند و تمرکز لازم را در حوزه قانون‌گذاری و نظارت داشته باشند، کاهش می‌دهد. بنده معتقد هستم این مصیبتی است که کاهش و از بین رفتنش مهمتر از آن است که حتی در مقطعی مشارکت مردم هم کاهش پیدا کند. هرچند که در طولانی مدت هم به نظر می‌رسد که با یک کار تبلیغاتی و توجیهی بتوان این مشکل را مرتفع کرد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که چرا این طرح زودتر و در مجالس هشتم و نهم به تصویب نرسید، گفت: ما در مجلس هشتم با مساله استان‌های مرزی و اقلیت‌های دینی مواجه بودیم و البته نمی‌دانم در طرح فعلی این موضوع به چه شکل دیده شده است. اگر این مشکل به نحوی حل شود و احتمالا ایرادی که شورای نگهبان به آن خواهد داشت از طریق کارشناسی مرتفع شود، در نهایت می‌توانیم به یک قانون جا افتاده در این زمینه دست پیدا کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------