آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

موافقت مطهری بامجازات حبس براي وازكتومي



اخبار,اخبار سیاسی, علی  مطهری


 اخبار سیاسی - موافقت مطهری بامجازات حبس براي وازكتومي

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در موافقت با کلیات طرح افزایش نرخ باروری گفت: این طرح برای رفع موانع موجود بوده و می‌تواند مشکل کاهش جمعیت کشور را برطرف کند.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 3 تیرماه) مجلس شورای اسلامی به موافقت با طرح افزایش نرخ باروری و کنترل جمعیت پرداختند.

علی مطهری به‌عنوان اولین موافق این طرح افزود: مسئله ضرورت اقدام فرهنگی در مورد افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت مسئله روشنی است که نمایندگان مخالف هم روی آن تاکید داشتند، لذا ما هم این مسئله را قبول داریم که طرح مذکور جنبه فرهنگی دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز بر اثر نوعی گرایش به فرهنگ غربی دچار این مشکل شده‌ایم و به نوعی به سبک زندگی غربی گرایش پیدا کرده‌ایم، اما مشکل این است که اکنون موانعی بر سر راه مسئله افزایش جمعیت است که اکنون در تلاش برای رفع این موانع هستیم تا طرح اصلی جامع جمعیت و تعالی خانواده در دستور کار صحن مجلس قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اکنون اساس این مسئله ممانعت از عقیم کردن است که از سال 1368 برای کل جمعیت رایج شد و به دنبال طرح کاهش جمعیت، به درستی انجام نشد.

مطهری گفت: بر این اساس فتوای امام (ره) نیز بر اساس آن بود که اگر عقیم کردن مرد و زن به گونه‌ای باشد که عامل بازگشت بتواند ایجاد شود، جایز است اما اگر راه بازگشتی نباید حرام است؛ اکنون اکثر متخصصان پزشکی معتقدند که به طور حتم نمی‌توان اعلام کرد که این موضوع قطعا قابل بازگشت خواهد بود.

وی افزود: ما گاهی شاهد بودیم که اگر خانمی در بیمارستان فرزند چهارم خود را به دنیا می‌آورد با این عقیده که این 4 فرزند کافی است، بدون اطلاع وی عمل عقیم‌سازی انجام می‌شد که متاسفانه در طول این سال‌ها اینگونه موارد زیاد دیده می‌شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این طرح مسئله عقیم‌سازی در مواردی که به بهداشت و سلامت آسیب نرسد ممنوع اعلام شده که این کار می‌تواند تا حدودی اثربخش واقع شود.

مطهری یادآور شد: در سال 68 نرخ باروری کشور 6 بود یعنی متوسط تعداد فرزند خانوارها 6 فرزند بود که با اجرای برنامه تنظیم خانواده در سال 72 به نرخ باروری 4 رسیدیم اما در این سال غفلتی صورت گرفت به گونه‌ای که اکنون نرخ باروری در کشور 1.6 است در حالی که استانداردهای جهانی 2.1 است که این نشان می‌دهد  ما زیر خط قرمز هستیم.

وی گفت: البته مواردی نیز در طرح مذکور باید مورد اصلاح قرار گیرد که به طور حتم بعد از تصویب بررسی خواهد شد.

در ادامه محمدصالح جوکار به‌عنوان یک موافق دیگر با طرح مذکور گفت: کلیات طرح بسیار خوب است و اگر اختلاف‌نظری هم وجود دارد بر سر جزئیات آن است زیرا کلیات طرح بیشتر جنبه بازدارنده دارد.

وی ادامه داد: اصل موضوع برمی‌گردد به طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که متاسفانه به دلیل داشتن بار مالی هنوز در دستور کار قرار نگرفته لذا طرح افزایش نرخ باروری در پیشگیری از کاهش رشد جمعیت از سوی کمیسیون بهداشت مطرح شده و موضوعی است که رهبری نیز بارها بر آن تاکید داشته‌اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: از سال 65 تا 68 دارای افزایش جمعیت بوده‌ایم که با اجرای سیاست‌های کنترل جمعیت آن را کنترل کرده‌ایم اما به دلیل غفلت در برهه‌ای از زمان اکنون به این وضعیت رسیده‌ایم به گونه‌ای که ادامه چنین روندی ما را در 80 سال آینده به جمعیت 31 میلیون نفری می‌رساند که 47 درصد از آن نیز بالای 60 سال خواهند بود.

در ادامه داود محمدی ضمن موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: بدون حتم ادامه چنین روندی در سال 1410 تا 1420 رشد جمعیت را به صفر می‌رساند و لذا در این طرح برای بهبود وضع موجود و بهبود وضع موجود و جلوگیری از سالخوردگی و اجرای رهنمودهای رهبری بازنگری در سیاست‌های جمعیتی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در این طرح ضمن تشویق به افزایش باروری به سلامت مادران و کودکان نیز توجه شده که از نمایندگان درخواست داریم به آن رای مثبت دهند.
  اخبار سیاسی - خانه ملت

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------