آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

تذكرات فوق‌ محرمانه جامعه مدرسین به روحانی



اخبار,اخبار سیاسی,تذكرات فوق‌ محرمانه جامعه مدرسین به روحانی


 اخبار سیاسی - تذكرات فوق‌ محرمانه جامعه مدرسین به روحانی

«تذكرهاي فوق محرمانه» به دولت از طرف «جامعه مدرسين»؛ تذكرهايي كه رييس جامعه مدرسين مي‌گويد اگر رييس‌جمهور به آنها توجه نكند «رسمي» مي‌شود و امكان رويارويي دولت و جامعه مدرسين را پديد مي‌آورد.

اما اين تذكرهاي فوق محرمانه چاشني انتقادات آيت‌الله يزدي از رييس دولت سابق نيز بوده است؛ دولتي كه عضو فعلي هيات رييسه مجلس خبرگان در مورد رييسش مي‌گويد: «احمدي‌نژاد در ماه‌هاي آخر واقعا كارهاي خلاف مي‌كرد». در يك سالگي دولت يازدهم بازار تذكر به دولت تازه كار و علني شدن انتقادات از دولت پيشين گرم است؛ بازاري كه معلوم نيست گرمايش تا چقدر ديگر افزايش ‌مي‌يابد.

آيت‌الله يزدي روز گذشته در گفت‌وگو با يك سايت حوزوي از شرايط و وظايف يك روحاني گفت. از استقلال روحانيون و لزوم عدم وابستگي شان. براي اين موضوع مثال هم آورد. مثال‌هايي كه نمونه‌هاي بارز آن دولت فعلي و دولت گذشته است. مصداق آورد كه حوزه علميه قم بايد آنقدر مستقل باشد كه اگر دولت با دين همراهي نكرد به آن تذكر بدهد.

اين دومين بار است كه تذكرات رييس جامعه مدرسين به دولت افشا مي‌شود؛ تذكراتي كه مرتبه پيش به گفته خود آيت‌الله يزدي به تندي به دستيار رييس‌جمهور داده شده بود اما اين‌بار از سوي اعضاي جامعه مدرسين به كل دولت و احتمالا در جلسه چندي پيش اين جامعه با دولت مطرح شده است. جامعه مدرسين حوزه علميه قم حالا منتظر واكنش دولت است.

شرايط نشان مي‌دهد كه با وجود تلاش دولت يازدهم براي مستحكم كردن رابطه با حوزه اما هنوز هم عده‌يي از حوزويان از اين رابطه ناراضي‌اند و در حال مرور خاطرات تلخ دوره احمدي‌نژاد هستند. جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اين وجود يكي از دو قطب اصلي تصميم‌گير براي انتخابات‌ها در جريان اصولگرايي است. جامعه‌يي كه اصولگرايان در سال‌هاي اخير آن را ناديده گرفتند.

حالا اين جامعه نه تنها از اصولگرايان كه از رييس دولت پيشين و حاميانش نيز دل چركين است. براي عدم تكرار روزهاي دولت احمدي‌نژاد نيز چاره را در آن ديده است كه از همان ابتداي امر به دولت تازه كار تذكر بدهد و نگذارد برخوردهاي احمدي‌نژاد با حوزه بازهم تكرار شود. آيت‌الله يزدي روز گذشته، تاكيد كردكه لازم است مبلغ حوزه كه به ميان مردم مي‌رود، مردم بدانند كه وابستگي به هيچ جناحي ندارد و به خاطر دين تلاش مي‌كند.

به گزارش سايت «مباحثات» وي ادامه داد: روحانيت، نبايد وابستگي داشته باشد. اصولا حوزه علميه قم بايد مستقل باشد. اين يك بحث حوزوي است و لزوما ربطي به مبلغان ندارد و حرف كلي است.

حوزه علميه قم، چه در مجموعه مراجع و اساتيد و طلاب و فضلا، چه واحدهايي كه در چنين حوزه‌يي كار مي‌كنند مثل مراكز تحقيقي، مراكز پژوهشي و مراكز علمي و همچنين درس‌هاي آزاد، كساني كه فعاليت مي‌كنند، نبايد به اين جناح و آن جناح وابستگي داشته باشند و به عبارت ديگر، حزب‌هايي كه با هم تقابل دارند، با حوزه سازگار نيستند؛ زيرا حوزه علميه ثابت است و خواهد بود ولي دولت‌ها مي‌آيند و مي‌روند و تغيير مي‌كنند. يك روز اصلاح‌طلب‌ها، مسلطند و روز ديگر اصولگراها. روحاني كسي است كه هم در آن روز كه تندرو مسلط است و هم آن روزي كه كندرو مسلط است، دين خدا جلوي چشمش باشد و براساس آن عمل كند. شنونده سخنان او بايد در هر دو وقت بداند كه منظور اين روحاني دين خداست نه اينكه اين دولت را تحكيم يا دولتي ديگر را تضعيف كند.

اعتبار احمدي‌نژاد، به سختي آسيب ديد
آيت‌الله يزدي هنوز هم از دوره احمدي‌نژاد خاطره خوبي ندارد و از حمايت برخي از حوزويان از او و پشيماني بعدش اينگونه نقل مي‌كند: «آقاي احمدي‌نژاد در ماه‌هاي آخر واقعا كارهاي خلاف مي‌كرد و خيلي از روحانيون هم برخورد كردند؛ همان روحانيوني كه كمك كرده بودند و برايش از آبروي‌شان مايه گذاشته بودند، به او تذكر دادند ولي گوش نكرد.

در حقيقت در ماه‌هاي آخر، اعتبار او به سختي آسيب ديد. همان روحاني محترمي كه واقعا براي روي كار آمدن آقاي احمدي‌نژاد هزينه كرده بود و شخصيت و آبرويش را صرف كرده بود، وقتي ديد كه حرف گوش نمي‌دهد، همان روحاني محترم وارد بحث شد و گفت براي من احمدي‌نژاد ملاك نيست، دين خدا ملاك است. شنوندگان متوجه شدند كه احمدي‌نژاد تا زماني كه با مسائل دين، همراه باشد با او همراهند. وي ادامه داد: دولت نيز همين‌طور است. آنجا كه با ارزش‌ها و اصول اسلامي همراه است همه با او همراهند. ولي آنجا كه با ارزش‌هاي اسلامي همراهي ندارد، روحانيت با دولت همراهي نمي‌كند و تذكر مي‌دهد.

تذكرهاي فوق محرمانه جامعه مدرسين به دولت
رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم تاكيد كرد: البته، مراتب تذكر دادن فرق دارد و اشخاص هم موقعيت‌هاي متفاوتي دارند. گاهي رهبري تذكر مي‌دهد، گاهي مجلس تذكر مي‌دهد، گاهي هم يك روحاني محترم تذكر مي‌دهد. حوزه، مرجعيت و روحانيت بايد در شرايط مختلف، زمان و مكان را در نظر داشته باشد. مرحوم امام نيز خيلي روي اين نكته تاكيد داشتند.

وي در مورد عملكرد دولت فعلي نيز يادآور شد: وقتي دقت كنيم مي‌بينيم اين جمله در طلبگي و مبلغ بودن هم نقش دارد. طلبه بايد در زمان انجام وظيفه، اين را در نظر داشته باشد تا بداند در كجا حرف بزند و كجا ساكت باشد. مثلا در اين اواخر، جامعه مدرسين چند تذكر به رييس‌جمهور محترم داده است. ولي من مطمئنم اگر آقاي رييس‌جمهور توجه نكند، همين جامعه مدرسين، همين مواردي كه محرمانه و فوق محرمانه تذكر داده شده است را ممكن است رسما تذكر بدهد. روزي هم ممكن است رودرروي همديگر قرار بگيرند.

وي افزود: حوزه علميه قم، چه مجموعه مراجع و اساتيد و طلاب و فضلا، چه واحدهايي كه در چنين حوزه‌يي كار مي‌كنند مثل مراكز تحقيقي، مراكز پژوهشي و مراكز علمي تا برسد به درس‌هاي آزاد، هيچ كدام نبايد به اين جناح و آن جناح، وابستگي داشته باشند. نمونه‌هايي در دوره احمدي‌نژاد وجود داشت و اقدامات لازم انجام شد. اختيار دولت و وزير خاصي باشد.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه رابطه يك طلبه با نظام در تبليغ چگونه بايد باشد و از چه چيزي دفاع كند، گفت: سوال بسيار بجايي است. اينكه به‌طور كلي، روحانيت ما چه رابطه‌يي با نظام داشته باشد، در درجه اول تا رهبر داريم، هيچ مشكلي نداريم. بايد به رهبر نگاه كرد. راه رهبر و پشت سر رهبر حركت كرد. اما مي‌دانيم چيزهايي است كه رهبر، محظور دارد وارد آن شوند. اما براي ديگراني كه پشت سر رهبري هستند اين محظوريت وجود ندارد.

آيت‌الله يزدي ادامه داد: بايد به مسوولان تذكر داد. امام رضوان‌الله تعالي عليه در يكي از سخنان‌شان فرمودند كه ما براي آب و نان انقلاب نكرديم ما براي دين مردم انقلاب كرديم، ما براي اخلاق مردم انقلاب كرديم. البته معنايش اين نيست كه به آب و نان مردم بي‌توجه باشيم، مجلس شوراي اسلامي، دولت و قوه قضاييه، وظيفه دارد، در راستاي رفاه مردم حركت كند.
 اخبار سیاسی - اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------