آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

سید محمدخاتمی: رسانه نقدکننده بیدار و اصلاح گر افکار عمومی است



اخبار,اخبارسیاسی,خاتمی


 اخبار سیاسی - سید محمدخاتمی:
رسانه نقدکننده بیدار و اصلاح گر افکار عمومی است

«سید محمد خاتمی» در یادداشتی با عنوان «مردم سالاری مورد نظر ما» با تاکید بر این که رسانه نقش حیاتی در اهتمام به اخلاق دارد و نقد کننده بیدار و اصلاح گر افکار عمومی است، نوشت: فقدان اخلاق در جهان دنیازده و سودگرای امروز موجب خسارت های فراوان برای مردم جهان شده است.

حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمد خاتمی» رییس جمهوری اسبق ایران دراین یادداشت که برای نخستین شماره ماهنامه « سخن ما» نگاشته است، تجاوزگری، اشغال، سرکوب، تحقیر ملت ها، چپاول منابع مادی و معنوی آنان و حمایت از تجاوزگران و قدرت های فاسدی که تامین کننده منافع قدرت های بزرگ هستند را از نمونه های فقدان اخلاق در جهان دنیا زده امروز عنوان کرد.

متن کامل یادداشت سید محمد خاتمی در ماهنامه سخن ما به این شرح است: «در جهان امروز که حاکمیت انسان و افراد جامعه انسانی بر سرنوشت، دستکم در عالم نظر امری پذیرفته شده و بدیهی است و همه اقوام و ملت ها با تکیه بر مشخصات فرهنگی و سوابق تاریخی باید در جهت استقرار نظام های مردم سالار همه همت و توان خود را به کار گیرند؛ اهتمام به افکار عمومی و توجه به نقش آن در سرشت و سرنوشت جامعه امری حیاتی است و این امور در جامعه ما که فصل نویی را در عرصه سرنوشت با انقلاب بزرگ اسلامی تجربه می کند و در کار استقرار نظام مردم سالار سازگار با دین مبین اسلام است و به آمیزه ای چشم دوخته است که در آن از فلاکت ها و شوربختی های دوران استبداد سیاه و استیلای بیگانه اثری نباشد؛ توجه به افکار عمومی و باور کردن آن از اهمیتی مضاعف برخوردار است.

در نظام های جدید، این مردمند که منشاء و صاحب اصلی قدرتند و قدرت متمرکز نماینده قدرتی است که در میان یکایک افراد منتشر شده است و افکار عمومی باید در جهتی شکل گیرد و بسط یابد که مردم خود را صاحب حق و در عین حال، دارای مسوولیتی اجتماعی نسبت به حکومت و نسبت به یکدیگر بدانند و به این باور برسند و به آثار و لوازم این دانایی و این باور ملتزم باشند و حکومت را برآمده از اراده و متکی به رضایت خود بدانند.

افکار عمومی باید همواره متوجه این حقیقت باشد که هم مردم و هم حکومت باید در چارچوب میثاق ملی یعنی قانون اساسی حرکت کنند.

علاوه بر این، در جامعه ما که همه ملت از جمله هموطنانی که به آیینی غیر از اسلام دل بسته و پایبندند، پذیرفته اند که در متن نظام اسلامی (که البته باید تامین کننده حقوق انسانی آنان نیز باشند) زندگی کنند؛ توجه به اخلاق اهمیتی دو چندان دارد و همه باید بدانیم که ادیان الهی به ویژه اسلام؛ به فضیلت (اعم از فضیلت های فردی و فضیلت شهروندی) و به اخلاق که روح دین است، توجه ویژه دارند.

در مردم سالاری مورد نظر ما، حتما باید فضایل اخلاقی به خصوص از سوی دولتمردان مدنظر باشد فقدان اخلاق در جهان دنیازده و سودگرای امروز موجب خسارت های فراوان برای مردم جهان شده است و نمونه های آن را در تجاوزگری، اشغال و سرکوب و تحقیر ملت ها و چپاول منابع مادی و معنوی آنان و حمایت از تجاوزگران و قدرت های فاسدی که تامین کننده منافع قدرت های بزرگ هستند، از یک سو و بالاخره رواج امواج سهمگین ترور و خشونت بی رحم که متاسفانه در این سوی عالم توسط ظاهرپرستان متعصب و عقب مانده از زمان و حقیقت اعمال می شود، می بینیم.

در چنین جهانی اهتمام به اخلاق و توجیه افکار عمومی نسبت به آن و به ادب و حق و حرمت یکایک افراد جامعه بشری امری حیاتی است و رسانه در این ساحت نقش مهمی دارد و مراد رسانه ای است که واقعا بازتاب دهنده خواست تاریخی و مصلحت عمومی جامعه باشد و رشد جامعه را برای رسیدن به آزادی مطلوب و آبادانی و برخورداری و عزت بخواهد و در همه حال، نقد کننده ای بیدار و اصلاح گر افکار عمومی و بارورکننده آن در جهت صلاح و فلاح باشد.

در جامعه ما هر گلی که در بوستان رسانه و ارتباطات بروید، عطر دل انگیزش دماغ پرور است و هر گلی که چیده شود، تاسف آور.

خدای را سپاسگزاریم که به همت عزیزانی مومن و خدمتگزار آیین و انقلاب و کشور و مردم ستاره ای دیگر در آسمان کم ستاره رسانه کشور درخشیدن می گیرد.

به گزارش ایرنا، حضور مبارک ماهنامه شریف «سخن ما» را گرامی می داریم و از خداوند بزرگ می خواهیم که عزیزان شایسته را در انجام مسوولیت سنگینی که دارند، توفیق روز افزون عنایت فرماید. انشاءالله». 

 اخبار سیاسی - سخن ما

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------