آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

اظهارات افخم درباره ارسال سلاح و هواپیما ایران به عراق



اخبار,اخبارسیاسی, افخم


  اخبار سیاسی - تصریحات صریح رهبری تعیین خطوط قرمز ایران بود
افخم: سلاح و هواپیما به عراق نفرستاده‌ایم

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آن‌ها پاسخ گفت.

مرضیه افخم درباره ششمین دور مذاکرات وین و اظهارات برخی دیپلمات‌ها مبنی بر وجود شکاف‌ها میان اعضای مذاکره‌کننده، گفت: گفت‌وگوها از یازدهم تیرماه شروع شده و ما اعلام کردیم که آماده هستیم که تا پایان تیرماه حتی فراتر از آن برای رسیدن به نتیجه عادلانه، پایدار و منطقی گفت‌وگو کنیم.

وی ادامه داد: هیات ایرانی برای مذاکرات به وین رفته و این پروسه ادامه دارد. در این پروسه تقریبا ما از موضوعات آسان به موضوعات سخت حرکت کردیم. موضوعات اینگونه دسته‌بندی شد و به تدریج و به طور مرحله‌ای بخش‌هایی قابل تفاهم بوده و طرفین دیدگاه نزدیکی داشتند. تفاهماتی انجام شد ولی در عین حال اکنون به موضوعاتی رسیدیم که اختلاف‌نظرهای اساسی وجود دارد اما گفت‌وگوهای فشرده، سخت و جدی در مذاکرات جریان دارد. افخم با بیان اینکه مذاکرات پیشرفت داشته اما این پیشرفت کند بوده است، گفت: امیدواریم با واقع‌بینی نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران طرف مقابل تصمیمی عاقلانه اتخاذ کند و همان تصمیم دشواری که اعلام می‌کنند از سوی آنها اتخاذ شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره احتمال حضور وزرای خارجه کشورهای مذاکره‌کننده، گفت: بخش زیادی از این پیوستن، اطلاع از روند مذاکرات و تداوم رایزنی‌ها خواهد بود. ما در عین حال مصمم هستیم که توافق حاصل شود اما نه به هر قیمتی. از سوی دیگر اعلام آمادگی داریم که گفت‌وگوها را ادامه دهیم. گفت‌وگوها با جدیت ادامه دارد و امیدواریم در مقطع اعلام شده بتوانیم به یک توافق پایدار، منطقی و عادلانه برسیم. هدف ما فقط بحث زمان نیست بلکه دستیابی به توافق مورد نظر است.

افخم درباره آخرین تحولات در افغانستان و این که گفته می‌شود احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور به دلیل نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد،‌ گفت: ما همه طرف‌های افغانستان را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم. افغانستان نیاز به آرامش و ثبات دارد و باید از همه راهکارها و ابزارهای قانونی برای رسیدن به یک راه‌حل استفاده شود. در عین حال خویشتنداری طرفین در این مساله بسیار مهم است.

وی ادامه داد: از نظر جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که قریب به هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد امنیت، ثبات و انسجام و وحدت ملی افغانستان بسیار اهمیت داشته و امر حیاتی است. در مراحل انتخابات از نظر ما مطالبات برحق نامزدها باید رسیدگی شود و به صورت شفاف به تخلفات انتخاباتی رسیدگی شود و به آرای مردم افغانستان احترام بگذاریم. در عین حال هنوز این فرآیند نهایی نشده است و تا زمان نهایی شدن آن همه طرف‌ها کاملا با حساسیت خویشتنداری کنند و شرایط آرام و باثبات را حفظ کنند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: ما معتقد هستیم موفقیت آینده افغانستان در گرو ثبات، آرامش و تشکیل دولت فراگیر خواهد بود و امیدوار هستیم آرای مردم افغانستان چنین آینده‌ای را رقم بزند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر امیرعبداللهیان به کشورهای خلیج‌فارس و طرح موضوع عراق در مذاکراتش با مقامات این کشورها، گفت: تحولات در مورد عراق را با حساسیت دنبال می‌کنیم و از ابتدا هم نسبت به مساله تروریسم در عراق حساس بوده‌ایم و معتقدیم تروریسم نباید ابزاری برای تحولات در سیستم سیاسی این کشور شود. به نظر می‌رسد باید همه طرف‌هایی که در منطقه هستند نسبت به موضوع تروریسم و فعالیت آنها حساس باشند و باید اوضاع را با دقت دنبال کنند و استفاده ابزاری از تروریسم باید متوقف شود. رایزنی‌های ما در منطقه با طرف‌های مختلف در این رابطه بوده است که نباید تروریسم به عنوان ابزار برای تاثیرگذاری در روند سیاسی عراق مورد استفاده قرار گیرد.

افخم با تاکید بر اینکه تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد شد، به تحولات در سوریه اشاره کرد و گفت: تروریست‌ها چند سال در سوریه در مسیر تغییر رژیم و حکومت فعالیت کرده‌اند و در نهایت نتیجه‌ای نگرفتند و این تروریسم دامنه‌ خود را افزایش داد که ممکن است خطرات آن به تمام منطقه سرایت کند. ما در گفت‌وگوهایی که با کشورهای منطقه آغاز کردیم امیدواریم این خطرات را گوشزد کنیم و بر لزوم اقدام جمعی برای مقابله با تروریسم تاکید کنیم.

وی در عین حال گفت: در سفر معاون وزیر خارجه موضوعات دوجانبه به طور طبیعی با این کشورها مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است اما تحولات و مباحث عراق به طور مشخص بحث اصلی این سفر بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات هسته‌ای کشورمان و تفاسیر برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایران برخی محدودیت‌ها را خواهد پذیرفت و از حقوق خود کوتاه خواهد آمد، گفت: بیانات مقام معظم رهبری کاملا شفاف و صریح مطرح شده است و مبتنی بر حقوق مسلم ایران بود. اینکه چه تفاسیری از این بحث مطرح شود به هر حال با توجه به زمینه‌های ذهنی تفاسیری در این رابطه گفته می‌شود اما تصریحات صریح مقام معظم رهبری تعیین محدوده‌ها و حوزه خطوط قرمز ایران بوده است در عین اینکه راه را برای همکاری و ادامه گفت‌وگو باز گذاشته‌اند و حمایت ایشان از تیم مذاکره‌کننده به طور صریح اعلام شد و فرمایشات ایشان در بحث‌های فنی که یکی از برجسته‌ترین فرازهای فرمایشات ایشان بود نشان داد که ایشان به تمامی حوزه‌ها اشراف دارند و تمامی دقایق و ظرافت‌های مذاکرات را مورد توجه دارند و از گفت‌وگو و مذاکره حمایت می‌کنند و اینکه حصول یک راه‌حل منطقی و پایدار مبتنی بر تثبیت حقوق هسته‌ای ایران مورد توجه تمامی مسئولان و مقامات عالی کشور است.

خبرنگار دیگری پرسید در صورتی که غرب 190 هزار سویی که مقام معظم رهبری اشاره کردند به آن احتیاج داریم را نپذیرد، ایران چه تصمیمی در این رابطه خواهد گرفت، گفت: مذاکره درباره این موضوعات در جریان است و وارد جزئیات آن نمی‌شوم اما باید تاکید مجدد داشته باشیم که خطوط قرمز ما کاملا مشخص است. حقوق مسلم هسته‌ای ما برای داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای روشن است و آن را در اختیار داریم و در جریان این مذاکرات می‌خواهیم این حقوق تثبیت شود. بحث شناسایی حقوق هسته‌ای ما مطرح نیست بلکه موضوع تثبیت حقوق مطرح است. طرفین در حال مذاکره درباره این موضوع هستند و جزئیاتی درباره آن مطرح نمی‌کنیم. این موضوعات منوط به این است که ارزیابی نهایی چگونه باشد و مذاکرات چگونه پیش رود در آن صورت می‌توان نسبت به گام بعدی اظهارنظری مطرح کرد.

در ادامه یکی از خبرنگاران در رابطه با تحولات افغانستان و موضع ایران در قبال تشکیل دولت موازی در این کشور پرسید که افخم گفت: ما این مساله را در چارچوب اخبار افغانستان دنبال می‌کنیم و قضاوت در این باره را کمیسیون و مرجع نهایی قانونی در افغانستان در این زمینه خواهد داشت به همین دلیل طرفین را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم تا از راهکارهای قانونی این موضوع را دنبال کنند و آنچه که نیاز امروز افغانستان است آرامش و ثبات است. سومین انتخاباتی که در این کشور برگزار شد به دلیل شرایط ویژه انتخابات خاصی بود و اغلب کشورهای دنیا از برگزاری چنین انتخاباتی که آزاد و با حضور مردم افغانستان و بدون حضور نیروهای خارجی انجام شد استقبال کردند. ما هم به عنوان ایران در آن مرحله این استقبال را انجام دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امیدواریم که سایر اقداماتی که از این پس انجام خواهد شد در تداوم روندهای قانونی و با احترام به آرای مردم افغانستان باشد. نیاز افغانستان به امنیت و ثبات یکی از اساسی‌ترین موضوعات است که باید مورد توجه همه طرف‌ها قرار گیرد. در عین حال توجه به روندهای قانونی و رسیدگی به شکایات و اعتراض‌ها و مباحثی که مطرح است در چارچوب قانونی می‌تواند کمک‌کننده باشد تا ثبات و آرامش هر چه زودتر شکل گیرد.

افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا از دولت موازی در افغانستان حمایت می‌کنید بار دیگر تاکید کرد: باید اجازه دهید در این مرحله روندهای قانونی در افغانستان طی شود، نتیجه نهایی رسما اعلام شود. ما همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم. به هیچ وجه نباید به شرایط کنونی که احیانا به ناامنی و بی‌ثباتی دامن می‌زند کمک کنیم. امیدواریم که کمیسیون رسیدگی‌کننده و مرجع قانونی بتواند به خوبی به وظیفه خود عمل کند.

خبرنگار دیگری در خصوص تحولات عراق و اظهارات مسئولان کردستان عراق در خصوص استقلال کردستان در این کشور پرسید که افخم پاسخ داد: اعلام کرده‌ایم که خواهان حفظ وحدت، تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق هستیم و این سیاست رسمی ما است و از هر حرکتی که در این مسیر باشد حمایت می‌کنیم. تجزیه عراق به نفع این کشور نیست و مطمئن هستیم که هیچ عراقی به تجزیه و تضعیف شدن کشورش رضایت نخواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: مبنا و چارچوب قانونی موجود قانون اساسی عراق است که این قانون اساسی ظرفیت‌های لازم برای پاسخگویی به مطالبات همه گروه‌ها و طیف‌ها را دارد و لازم است این چارچوب قانونی مورد توجه جدی قرار گیرد و بر اساس آن قطعا منافع عراق حفظ خواهد شد و عراق یکپارچه و قوی می‌تواند نقش خود را در منطقه ایفا کند.

وی ادامه داد: عراقی‌ها حتما در مسیر اجرای توطئه‌ها و نقشه‌هایی که دشمنان عراق در پی آن هستند گام بر نخواهند داشت و امیدواریم که همه گروه‌ها و طوایف در عراق این مساله مهم را در این شرایط حساس مورد توجه قرار دهند و همزمان با فرآیند سیاسی برای مبارزه با تروریسم اقدامات جدی انجام شود تا به فعالیت تروریست‌ها در عراق هم خاتمه داده شود.

خبرنگار دیگری در رابطه با روابط ایران و عربستان و آخرین موضوعات در این رابطه پرسید که افخم پاسخ داد: برای اینکه چنین گفت‌وگویی بین ایران و عربستان شکل بگیرد باید آمادگی‌های لازم وجود داشته باشد. ما در اولین مرحله با انجام سفر منطقه‌ای آقای ظریف به منطقه این آمادگی را ابراز کردیم. در آن زمان آمادگی لازم در بین آنها وجود نداشت. در عین حال در طول ماه‌های گذشته هم همواره اعلام کردیم که شرایط منطقه نیازمند همکاری همه کشورها است و به جایگاه و نقش عربستان به عنوان کشور مهم و تاثیرگذار اشاره کردیم. معتقدیم عربستان می‌تواند نقش سازنده‌تری ایفا کند و چنانچه این نقش ایفا شود و گامی در این مسیر برداشته شود کمکی به حل مسائل منطقه است. آمادگی ایران از قبل وجود داشته است و مجددا بر این آمادگی تاکید می‌کنیم. امیدواریم اقدامات مناسب و سازنده برای شکل‌گیری یک گفت‌وگوی مفید در منطقه شگل گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خبر روزنامه الحیات در رابطه با سفر وزیر خارجه به عربستان را تایید می‌کنید؟ گفت: قبلا درباره انجام این سفر اعلام آمادگی کرده بودیم و اعلام کرده بودیم چنانچه آمادگی لازم وجود داشته باشد این سفر برای ما امکان‌پذیر است اما زمان مشخصی درباره این سفر وجود ندارد. لازم است به هر حال آمادگی‌های میزبان در این رابطه را هم در نظر بگیریم.

افخم در پاسخ به این پرسش که آقای ظریف گفته است پنجاه درصد از متن مورد توافق قرار گرفته، گفت: درباره متن اظهارنظری نداریم زیرا هنوز بررسی جزئیات آن در حال انجام است. برخی تفاهم‌ها و اشتراک نظرها در رابطه با آن حاصل شده و پیشرفتی هر چند کند به دست آمده است. در عین حال تاکید می‌کنم موارد باقیمانده از جمله موضوعات اساسی است که باید مذاکرات سختی که در جریان است کماکان ادامه یابد. گفت‌وگوهای فنی، حقوقی و سیاسی در همه حوزه‌ها به طور موازی با یکدیگر دنبال می‌شود تا زمینه رسیدن به تفاهم حاصل شود.

خبرنگار دیگری در خصوص اخبار منتشر شده در رابطه با بازپس داده شدن تعدادی از جنگنده‌های عراق از سوی ایران به این کشور پرسید که افخم پاسخ داد: ایران هیچ‌گونه تسلیحات و یا هواپیمایی به عراق نفرستاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با رای دادگاه بین‌المللی لاهه به نفع ایران در رابطه با نقض بیانیه الجزایر از سوی ایران، توضیح داد: دعاوی متعددی از سوی ایران در قبال نقض بیانیه الجزایر وجود دارد و پرونده‌ها جاری است. در مواردی به نفع ایران رای داده شده است از جمله درباره موضوع اخیر. ما جزئیات مربوط به پرونده‌ها را درخواست کرده‌ایم. بخشی از روندی که جاری است از آنجا که کاملا فنی و حقوقی است امکان ارائه نیست. چنانچه آن بخشی که رای نهایی درباره آن صادر شده جزئیاتش به ما ارائه شود اخبار آن را منتشر می‌کنیم. افخم اضافه کرد: این موضوع از سوی دفتر حقوقی که در نهاد ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند مورد توجه است و با حساسیت نسبت به همه حقوق ایران و جلوگیری از تضییع آن کار می‌کنند.

وی در رابطه با انتشار اخباری در روزهای گذشته مبنی بر انتصاب نماینده ایران در سازمان ملل، این اخبار را خبرسازی دانست و گفت: این اخبار صحت ندارد. نماینده جدیدی برای فعالیت در دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان ملل تعیین نشده است در عین حال آقای دهقان نیز به عنوان سفیر و سرپرست نمایندگی در غیاب سفیر کارها را به خوبی انجام می‌دهند.

خبرنگار دیگری پرسید آیا احتمال می‌دهید که تا 29 تیرماه توافق حاصل شود و آیا قرار است که آقای ظریف در بین مذاکرات برای انجام مشورت‌هایی به تهران باز گردد که افخم پاسخ داد: ما نسبت به رسیدن به توافق امیدواریم و تمام تلاش خود را برای دستیابی به توافق در زمان‌بندی و فرصت باقیمانده به عمل خواهیم آورد. هدف ما این نیست که به دلیل زمان دو هفته‌ای حتما در این زمان به نتیجه‌ای برسیم اما تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا از فرصت باقیمانده نهایت استفاده انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حضور وزرا در این نشست را منوط به این دانست و گفت: چنانچه نیاز باشد وزرا حضور یابند این اقدام انجام خواهد شد. در عین حال ممکن است این اقدام هم انجام نشود بنابراین برنامه قطعی از قبل در این باره تنظیم نشده است. متناسب با روند کار و گفت‌وگوها و نیازی که باشد روند کار پیش خواهد رفت. البته ما اخبار رسمی در رابطه با اینکه کدام یک از وزرا به مذاکرات خواهند آمد، نداریم.

افخم همچنین در پاسخ به این موضوع که آیا در این گفت‌وگوها به موضوعاتی چون عراق اشاره خواهد شد بار دیگر تاکید کرد: هیچ موضوع دیگری جز مساله هسته‌ای در دستور کار این مذاکرات نیست و تیم ایرانی اعلام کرده است غیر از موضوع هسته‌ای درباره موضوع دیگری گفت‌وگو نخواهد کرد.

وی همچنین درباره یادداشت اخیر باراک اوباما در یک روزنامه صهیونیستی و اینکه آمریکا همه گزینه‌ها را روی میز دارد، اظهار کرد: پاسخ ما به این موارد روشن است. بحث تهدید عملا هیچ جایگاهی برای ما ندارد زیرا زمینه‌های اقدام آن وجود ندارد و این موضوع برای همه کارشناسان و تحلیلگران منتفی است. تکرار این موضوعات با هدف مصرف داخلی و اهداف خاص است و برای گروه‌هایی که علاقه‌مند هستند این عبارات را مرتبا بشنوند اما در صحنه واقعی این موضوع زمینه و احتمال بروز ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای نشست خبری خود نیز با اشاره به تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: از اینکه در این ماه مبارک و معنویت که قلوب همه امت اسلامی به سوی معنویت، انسانیت و اکرام و محبت و انسان دوستی متوجه است شاهد تداوم و تشدید تجاوزات و حملات وحشیانه صهیونیست‌ها در طول چند هفته گذشته بخصوص در روزهای اخیر علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین و شهادت و مجروح شدن جمع زیادی از کودکان و زنان مردم فلسطین هستیم متاسفیم.

افخم گفت: این تجاوزات ددمنشانه و کشتار مردم بیگناه به بهانه واهی ربایش سه شهرک‌نشین رژیم صهیونیستی بخصوص صحنه‌های دلخراش و فجیع شهادت نوجوان فلسطینی که تداعی‌گر صحنه‌های جنایات تروریست‌ها در سوریه و عراق است حاکی از ناتوانی و عجز صهیونیست‌ها در برابر مقاومت مردم قهرمان فلسطین است.

وی تاکید کرد: بدون تردید این تجاوزات علیه ملت فلسطین همزمان با ماه مبارک رمضان موجب خشم و نفرت بیش از پیش کشورها و ملت‌های مسلمان و همه ملت‌های آزاده جهان از رژیم صهیونیستی و انزوای بیشتر آن در عرصه جهانی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه از روحیه مقاوم مردم فلسطین در غزه و مناطق مختلف در دفاع و ایستادگی مقابل این اقدامات وحشیانه در روزهای مبارک رمضان تجلیل می‌کنیم، ادامه داد: کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی باید با اتخاذ مواضع محکم مانع از بروز یک فاجعه انسانی و تداوم حملات رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان شوند.

افخم تصریح کرد: جا دارد که کشورهای اسلامی، عربی و نهادهای طرفدار حقوق بشر از تصمیم فلسطینیان برای پیگیری این جنایات در نهادهای حقوقی و بین‌المللی از جمله دیوان کیفری بین‌المللی حمایت کرده و در مقابل جنایات و اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی واکنش فوری و موثر نشان دهند.

 اخبار سیاسی - بهار نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------