آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

آیت الله هاشمی: اگر دل مردم عراق با حکومت بود داعش متوقف شده بود



اخبار,اخبار سیاسی, هاشمی رفسنجانی


 اخبار سیاسی  - آیت الله هاشمی: اگر دل مردم عراق با حکومت بود داعش متوقف شده بود /هر انقلابی در فردای پیروزی خود گرفتار تند روها و افراطی ها می شود

آیت الله هاشمی رفسنجانی شامگاه یکشنبه 22 تیرماه و در سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) میزبان گروهی از روحانیون و دیگر اقشار مردم روزه دار بود که نماز مغرب و عشا را به امامت او به جا آوردند و همراه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روزه خود را افطار کردند.

به گزارش «تیک»، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار از تشدید اختلافات میان فرقه های اسلامی به شدت ابراز تاسف کرد و به روحانیون شیعه توصیه کرد از طرح مباحث اختلاف انگیز خودداری کنند زیرا جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارد.

وی یادآور شد: افراط ها با گفتار ها شروع می شوند و به مرور کار به جایی می رسد که گروهی مانند داعش سر بر می آورد که دست به رفتارهای عجیب و غریب می زند.

هاشمی رفسنجانی گفت: محور اختلافات بر دو موضوع خلافت و حجیت بوده اما اکنون موضوع اول را باید پیوسته به تاریخ دانست و بر سر آن مناقشه نکرد. موضوع حجیت را نیز با گفت و گو می توان مورد بحث قرار داد.

او گفت: باید بررسی کنیم که چه اتفاقی افتاده که در کشوری مانند مالزی هم این قدر علیه تشیع تبلیغ می شود در حالی که تا چندی پیش به شیعیان بسیار علاقه داشتند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: هر انقلابی در فردای پیروزی خود گرفتار تند روها و افراطی ها و هیجانات می شود که اگر مهار نشوند چه بسا اصل انقلاب را تهدید کند.

وی گفت: ما نیز در ابتدای انقلاب گرفتار همین جریانات شدیم که اگر مهار نشده بودند نقشه های تجزیه خواهانه و تفرقه افکنانه بسیاری در سر داشتند اما با درایت امام و یاری همراهان خوب ایشان و همکاری مردم اوضاع عادی شد و به نیروهای افراطی مجال داده نشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سرنوشت بهار عربی در منطقه گفت: بهار عربی در اصطلاح خودشان یا بیداری اسلامی - آن گونه که ما نام گذاشتیم - نیز به همین بلیه مبتلا شد. در مصر کار به دست اخوان المسلمین افتاد و با این که این گروه افراطی نبود اما با سلفی ها متحد شدند و همین موجب شد که مردم از انقلاب خود پشیمان شوند و حالا همان ها به قفس افتادند.

وی درباره گروه داعش در عراق نیز یادآور شد: افراطی گری اینها واقعا عجیب و غریب است و تنها تهدید شیعیان نیستند و همین حالا زندگی را برای سنی ها هم جهنم کرده اند و مثلا می گویند اگر در نماز جمعه شرکت نکنید 50 ضربه شلاق می زنیم یا فروش لباس زنانه ممنوع است. اما اگر دل مردم عراق با حکومت بود اینها نمی توانستند این موفقیت ها را کسب کنند و شهری مثل موصل را با آن جمعیت و قدمت زیاد به تصرف خود درآورند یا تکریت را در اختیار بگیرند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تقسیم قدرت میان سه طیف مذهبی و سیاسی در قانون اساسی عراق را lمنصفانه توصیف کرد و گفت هم ایران همکاری کرد و هم آمریکایی ها و این قانون اساسی تدوین شد که به موجب آن ریاست جمهوری به کردها می رسد و رییس مجلس سنی و نخست وزیر شیعه است و در دولت عراق هم به هر یک سهم دادند اما حالا این داعش است که در عراق بازی را به هم زده است چون افراط اگر مهار نشود همه دستاوردها را بر باد می دهد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: افراط به نفع هرج و مرج طلبان است و نباید اجازه داد در میان شیعیان نیز افراطی گری رواج پیدا کند. وی توصیه کرد یک بار قرآن را با نگاه اعتدالی بخوانید تا دریابید تا چه اندازه از افراط گری برحذر داشته است.

به گزارش عصر ایران در این دیدار روحانیون مختلف، اعم از واجد مقام سیاسی یا صرفا شاغل در امور مذهبی حضور داشتند که در میان آنان حضور علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهور که محل مراجعه حاضران بود و کنار هاشمی نشسته بود، بیش از دیگران جلب توجه می کرد.

از نکات حاشیه ای قابل ذکر در پایان این ضیافت این که از میهمانان خواسته شد سه جلد کتاب مربوط به دیدگاه های آیت الله درباره آزاد اندیشی، ویژه نامه جشن پیروزی در انتخابات 24 خرداد 92 و روزشمار مربوط به وقایع سال 88 را دریافت کنند ولی کتاب آخر عملا در اختیار اکثریت حاضران قرار نگرفت.
 اخبار سیاسی - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------