آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

در دوماه اخیر، احکام شرعی چقدر فرق کرده؟! / باز هم راهیپمایی و انتخابات در پیش هست ها!

برخورد دوگانه با مقوله بی حجابی سالهاست که سوژه رسانه هاست. در مناسبتهایی مانند۲۲ بهمن،روز قدس و انتخابات معمولا از حضور زنان بدحجاب و حتی…

خداحافظی قالیباف با سیاست



اخبار,اخبارسیاسی,قالیباف

 

 اخبار سیاسی - خداحافظی قالیباف با سیاست

محمد باقر قالیباف این روزها دیگر آن محمدباقر قالیبافی نیست که هر روز با تیپی جدید در عرصه عمومی حضور می‌یافت و حرف هایی از جنس دیگری می‌زد

به گزارش آرمان، محمدباقر قالیباف پس از 9سال شهرداری تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به صحبت‌های مطرح شده درباره تفکیک جنسیتی در شهرداری گفت: «ما غیرت دینی داریم، حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. در باب لزوم رعایت حجاب و عفاف در جامعه نه تنها هیچ مخالفتی وجود ندارد بلکه جامعه از مسئولان مربوطه انتظار دارد تا بیش از پیش در افزایش این موضوع اهتمام داشته باشند.»
 
اما چرا قالیباف لازم دیده از تریبون نمازجمعه به این موضوع اشاره کرده و کارمندان نهاد تحت مدیریتش را خطاب قرار دهد. محمد باقر قالیباف این روزها دیگر آن محمدباقر قالیبافی نیست که هر روز با تیپی جدید در عرصه عمومی حضور می‌یافت و حرف هایی از جنس دیگری می‌زد. قالیباف این روزها حتی قالیباف سال 84 هم نیست که بیش از 4میلیون رای به نامش در صندوق‌های ریاست‌جمهوری ریخته شود اما چند گمانه جدی را در این باره می‌توان مطرح کرد.
 
پاسخ اصولگرایان به دغدغه قالیباف در سال 90
سال 90 بود که قالیباف بار دیگر بطور جدی موضوع عفاف و حجاب را مطرح کرد و باز هم نهاد تحت مدیریتیش یعنی شهرداری را خطاب قرار داد. او در آن زمان اظهار کرد: «من از وضع حجاب در شهرداری تهران دفاع نمی‌کنم که زیبنده نظام نیست اما از این مساله دفاع می‌کنم که یک تیم از حوزه‌های علمیه به طور سرزده به شهرداری تهران مراجعه کنند آن وقت خواهند دید که شهرداری در این زمینه چند سر و گردن از دستگاه‌های دیگر بالاتر است.» وی اضافه کرد: «البته معتقدم که وضعیت حجاب در شهرداری نه‌تنها در شأن نظام اسلامی نیست بلکه حتی به اندازه کشورهای خارجی که به حجاب اعتقاد ندارند هم نیست چرا که در آنجا کارمندان ادارات حق آرایش و بزک کردن در محیط کاری را ندارند.»
 
در آن زمان به نظر می‌رسید قالیباف تصمیم خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 گرفته بود و لازم بود تا از همان زمان به بیان آنچه بپردازد که لازم است اما ظاهرا اصولگرایان او را دیگر نیروی خودی محسوب نمی‌کردند چنانکه چند روز بعد نشریه یالثارات (منتسب به حزب‌ا...) در پاسخ به این اظهارات قالیباف نوشت: 1-جهت اطلاع برادر قالیباف عرض می‌شود که مدت‌هاست وضعیت حجاب در هیچ جای تهران (و بلکه ایران) زیبنده نظام نیست! حتی از همان موقع که شما فرمانده ناجا بودی و مسئول برخورد با این فاجعه خانمان‌برانداز!

 

البته باید یادتان باشد که فرموده بودید ما به عنوان مسئول نظام در قبال همه مسائل جامعه مسئولیم! و بنا به همین فرمایش، شما در قبال وضعیت حجاب در کل جامعه مسئولید! ۲- و البته اینکه شهرداری تهران در ۶ سال گذشته برای مقابله با این مشکل گامی برداشته یا نه مطلبی است که باید شخص آقای شهردار درباره آن گزارش بدهند! (هر چند که در طول ۶ سال گذشته این نخستین بار است که شهردار تهران درباره بی‌حجابی صحبت کرده‌اند!) ۳- براساس قانون، شهرداری تکلیفی درباره مقابله مستقیم با بی‌حجابی در سطح جامعه بر عهده ندارد اما متولی قانونی وضعیت حجاب در شهرداری تهران و مجموعه‌های وابسته، شهردار تهران و مدیران ایشان هستند!
 
آیا قالیباف با سیاست خداحافظی کرده؟
اما چرا اکنون بار دیگر قالیباف به لزوم حفظ حجاب و عفاف تاکید دارد و می‌خواهد به نوعی خود را دلواپس این موضوع نشان دهد که البته پربیراه نیست و آنچه قالیباف در ذهن دارد، دغدغه بسیاری از دلسوزان کشوراست. قالیباف در نماز جمعه این هفته تهران گفت: «از سوی رسانه‌های غرب و با همراهی برخی رسانه‌ها در داخل کشور موضوع تفکیک جنسیتی در شهرداری مطرح شد که گفتند زن و مرد را در مجموعه شهرداری جدا می‌کنند، بنده متاسف شدم؛ ما غیرت دینی داریم و در مقابل نوامیس مردم مسئول هستم.

 

وی به برخی جنجال‌ها در سال‌های گذشته به خاطر احداث پارک‌های بانوان اشاره کرد و گفت: «چند سال گذشته پارک‌هایی را ویژه بانوان ایجاد کردیم که برخی جوسازی کردند تفکیک جنسیتی را اعمال می‌کنند و بانوان را به برخی از مکان‌ها راه نمی‌دهند، این حرف قابل قبول نیست؛ بانوان برای ما ارزشمند هستند و از تمام حقوق بهره‌مند هستند پس این حرف جایی ندارد.» وی بیان کرد: «اعلام شد در شهرداری تهران، اتاق بانوان از مردان مجزاست، باید بگویم این غیرت همه مردان ماست و خواسته بانوان بوده که هویت آنها حفظ شود؛ وقتی می‌شود دو اتاق کنار هم به صورت مجزا در مجموعه کار کنند چرا این اتفاق رخ ندهد؟»

 

شهردار تهران عنوان کرد: «یک زن در ساعات اداری حدودا 7 تا 8 ساعت با مردان نامحرم معاشرت دارد که گاه این ساعات ارتباط با نامحرم بیشتر از ارتباط با خانواده می‌شود که این موضوع به کانون خانواده لطمه می‌زند و آن را تحت‌تاثیر منفی قرار می‌دهد؛ غیرت ما کجاست؟ حالا هر چقدر بی‌بی‌سی می‌خواهد حرف بزند.»
 
باید دغدغه‌های قالیباف در این روزها را به دو بخش سیاسی و ارزشی تقسیم کرد که بخش دوم یعنی دغدغه ارزشی مختص همه دلسوزان کشوراست اما آن بخش سیاسی در این مقطع باید پررنگ‌تر مورد ارزیابی قرار گیرد چنانکه شهردار تهران از سال 84 بطور واضح سعی کرد اینگونه القا کند که با جریان اصولگرا مرزبندی دارد و در آن انتخابات حاضر نشد به نفع کاندیداهایی اصولگرای دیگر کنار برود؛ این روند تا انتخابات سال 92 ادامه داشت چنانکه برخی اصولگرایان او را متهم به ایجاد شکاف در اردوگاه جریان اصولگرا کردند.

 

از سوی دیگر هم قالیباف نتیجه گرفت که بدون حمایت اصولگرایان راه به جایی نخواهد برد و حامیان او اندک‌تر از آن هستند که بتوانند پیروزی‌ای را در کارنامه‌اش رقم بزنند. اکنون قالیباف ظاهرا سعی دارد با اظهاراتی که مورد پسند جریان اصولگرایی است بار دیگر راهی برای ورود به آن اردوگاه باز کند. شاید انتخابات مجلس و کاندیداهای نزدیک به قالیباف در این میان هدف باشد که بتوانند با حضور در لیست اصولگرایان به مجلس راه پیدا کنند یا اینکه قالیباف برای آینده‌ای دیگر خواهان بازگشت به اردوگاه اصولگرایی است.

 

شاید هم باید این رویکرد قالیباف را به منزله خداحافظی او با سیاست به‌ویژه انتخابات‌های ریاست‌جمهوری دانست و در این راستاست که او برخلاف زمان‌های انتخابات که آنچنان دغدغه‌ای برای این موضوعات علنی نمی‌کرد، اکنون به بازسازی خود مشغول است و می‌خواهد همان مردی باشد که سیاست را به بایگانی فرستاده و دغدغه‌های فرهنگی دارد.
اخبار سیاسی - روزنامه آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------