آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

روايتگري ظريف در بهارستان



اخبار,اخبارسیاسی,گزارش ظریف به مجلس

 

 اخبار سیاسی - ناگفته‌هایی از جلسه غیرعلنی مجلس
 روايتگري ظريف در بهارستان

 رئيس دستگاه ديپلماسي ديروز راس ساعت 11:30 به بهارستان رفت تا اهالي بهارستان را از رهاورد وين آگاه سازد. در دقایق پایانی صحن علنی به دستور علی لاریجانی جلسه غیرعلنی تشکیل شد تا نمایندگان در جریان جزئیات دور آخر مذاکرات قرار گیرند. جزئیات اظهارات وزیر امور خارجه البته منتشر نشده است، اما آن طور که محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس می‌گوید: «وجدان عمومی مجلس این کار را تحسین و قبول کرد که تیم مذاکره کننده در راستای منافع ملی اهتمام کرده است.»

به گفته نمایندگان، با وجود این که جلسه صبح دیروز با هدف پرسش و پاسخ نبوده اما وزیر به دو سوال مطرح شده طوری پاسخ داده که جای ابهام باقی نمانده است. بر اساس گزارش آقای ظریف اگر همان‌طور که تاکنون به تعهداتمان در توافق ژنو عمل کرده‌ایم، در 4ماه آینده نیز به این تعهدات عمل کنیم و اعضای 1+5 هم متعاقبا تعهداتشان را عملیاتی کنند می‌توانیم پیش از پایان دوره 4ماهه به توافق همه‌جانبه‌ای دست پیدا کنیم.


اظهارات تابش
تابش همچنین با اشاره به این که تیم‌های قبلی مذاکره ایران در پرونده هسته‌ای هر چند سال یک بار به مجلس می‌آمدند تاکید کرد که شاید انتقادهایی از طرف نمایندگان وجود داشته باشد اما «آقای ظریف گزارش خوبی دادند که مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت.مي‌توانم بگويم كه صداي دلواپس‌ها درميان احسنت نمايندگان اكثريت مجلس گم شد؛ اين گزارش نشان داد كه ظريف بيش از همه ما نگران گفت‌وگوهاست. از محتواي اين نطق چنين بر مي‌آمد كه نگراني دلواپسان بي‌مورد است و توافق نزديك است.» تابش حضور ظريف و برخورد مجلسيان را با رئيس دستگاه ديپلماسي مثبت ارزيابي كرد.


اظهارات نقوي حسيني
سيدحسين نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس نیز به آرمان گفت که وزیر امور خارجه در جریان توضیحاتش برای نمایندگان، گفته است که تیم مذاکره کننده از ابتدا براساس نیاز کشور پیگیر دستیابی به 190هزار سو غنی‌سازی بوده است. آنگونه كه آقاي ظريف گزارش داد عملكرد دستگاه ديپلماسي در مذاكرات مثبت ارزيابي مي شود و اكنون نوبت اعضاي 1+5 است كه تصميم بگيرند.


منصور حقيقت پور
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در مورد جلسه غیرعلنی صبح ديروز علاوه‌بر «خوب» ارزیابی کردن گزارش آقای ظریف، اظهار کرد: «روند مذاکرات در آینده بستگی به شرایطی که در آینده اتفاق می‌افتد دارد، اگر طرف مقابل بخواهد بداخلاقی کند و حقوق ما را قبول نکند روند مذاکرات به نحو دیگری پیش خواهد رفت.» منصور حقيقت‌پور همچنين افزود: «همه چيز بسته به نظر اتحاديه اروپا دارد.

 

هر چند جزئیات گزارش ظریف نبايد منتشر شود، اما همين را مي‌توانم بگويم كه ما تصميم خود را گرفته‌ايم حالا نوبت به تصميم اعضاي 1+5 است؛ برخورد نمايندگان هم نشان داد كه ما تصميم خود را گرفته‌ايم.» ديروز نعمتی سخنگوی هیات‌‌رئیسه مجلس هم در جریان بررسی جلسه غیرعلنی نمایندگان با محمدجواد ظریف وزیر خارجه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به مذاکرات هسته‌ای، هیات‌رئیسه مجلس تصمیم گرفت از آقای ظریف دعوت کند تا درباره مذاکرات و اختلاف‌نظرهای موجود بین طرفین توضیحاتی ارائه کند.

 

وی با بیان اینکه بحث‌های امروز درباره غنی‌سازی، موارد اختلافی و همچنین زمان مذاکرات بود، خاطرنشان کرد: آقای ظریف گفت که 1+5 بر این عقیده بودند که مذاکرات را در همین 6ماهه اول به اتمام برسانند و در هفته آخر نیز فشار زیادی آوردند تا مذاکرات را به اتمام برسانند. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفت: مسائل اختلافی که مقام معظم رهبری نیز یکی از آن موارد را مبنی بر غنی‌سازی 190 هزار سویی ایران اعلام کردند، بحث غنی‌سازی را تحت‌الشعاع خود قرار داد و طبیعتاً تمدید مذاکرات پیشنهاد شد و طرف خارجی نیز آن را پذیرفت.

 

نعمتی با بیان آقای ظریف گفت که عمده موارد اختلافی درباره تعداد سانتریفیوژها و ظرفیت غنی‌سازی کشورمان است، تصریح کرد: آن‌طور که وزیر خارجه کشورمان توضیح داد، آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای طرف غربی پذیرفته‌اند که خواسته‌های بحق ملت ایران را در نظر بگیرند، البته این موضوع ادامه دارد.وی اضافه کرد: آقای ظریف گزارشی ارائه داد و بنده فکر می‌کنم برای نمایندگان قانع کننده بود.سخنگوی هیات‌‌رئیسه مجلس با بیان اینکه جلسات بین دولت و مجلس خصوصاً تیم مذاکره کننده ادامه خواهد داشت، ادامه داد: فعلاً در این مقطع احساس می‌کنیم توضیحات آقای ظریف کافی است.

 

نعمتی با اشاره به اینکه پروتکل الحاقی و موارد غنی‌سازی باید به تصویب مجلس برسد، خاطرنشان کرد: ما هر کجا ببینیم که نیاز است مجلس وارد ماجرا شود، حتماً مجلس از پتانسیل خود استفاده خواهد کرد. وی افزود: ما با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و تلاش‌های سازنده تیم مذاکره کننده فکر می‌کنیم در حال حاضر نیازی نیست که مجلس از پتانسیل خود استفاده کند اما هر کجایی که نیاز باشد مجلس حتماً اثرگذاری خود را خواهد داشت. وی بعد از پایان جلسه به خبرنگاران گفت که طبق گزارش ارائه شده عمده بحث اختلافی تنها در مورد ظرفیت غنی‌سازی بوده است و با توجه به توضیحاتی که وزیر خارجه ارائه کرد به نظر می‌رسد که 1+5 پذیرفته‌اند که باید خواسته‌های بحق ملت ایران را در نظر بگیرند.

 

احتمال دارد که چنین گزارش‌هایی از تکرار فشارهای بعدی به وزارت خارجه که بعد از دور قبلی مذاکرات ایجاد شد جلوگیری کند، علاوه بر این نتیجه ملموس و منتشر شده دیگر جلسه غیرعلنی دیروز مجلس این بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس از وزیر امور خارجه درخواست کرد که در مقاطع یکی دوماهه گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای به مجلس ارائه کند.
 اخبارسیاسی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------