آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه معاون وزیر ورزش به گشت ارشاد و برخورد سخت با جوانان

طعنه سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش به برپایی مجدد گشت‌های ارشاد و برخورد بخاطر حجاب سینا کلهر معاون جوانان وزیر ورزش نوشت: ‏ای…

شرط سني به مجلس خبرگان هم مي‌رسد؟



اخبار,اخبار سیاسی,شرط سني  در مجلس خبرگان


 اخبار سیاسی - شرط سني به مجلس خبرگان هم مي‌رسد؟

آيت‌الله مومن از فقهاي شوراي نگهبان به هفته‌نامه 9دي اعلام كرده بود كه «شوراي نگهبان در تاييد صلاحيت نامزد‌هاي انتخابات مجلس خبرگان رهبري به ‌كهولت سن‌ و ‌شرايط ذهني‌ آنها نيز توجه خواهد كرد.»

آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم با توجيه كهولت سن رد صلاحيت شد. انتخابات رياست‌جمهوري به پايان رسيد و نزديكترين فرد به آيت‌الله هاشمي برنده اين انتخابات شد.

به گزارش اعتماد، اين‌بار اما نوبت به انتخابات مجلس خبرگان رهبري است. اين‌بار هم پروژه آغاز شده است تا آيت‌الله هاشمي را از عضويت در اين مجلس هم به علت كهولت سن از ميدان به در كنند. از حالا دست به كار شده‌اند تا شايد با گنجاندن ماده يا تبصره‌يي همان طور كه اعلام كرده‌اند به «شرايط ذهني» و «كهولت سن» كانديداهاي اين انتخابات توجه لازم صورت بگيرد.

بهانه كهولت سن اما براي مجلس خبرگان رهبري كه اكثر اعضاي آن را روحانيون و خبرگان سن بالا تشكيل مي‌دهند آنچنان مناسب به نظر نمي‌رسد و از همين حالا صداي بسياري را درآورده است. يك روز پروژه شان رييس نشدن هاشمي‌رفسنجاني بود و حالا با طولاني شدن كسالت آيت‌الله مهدوي كني رييس فعلي مجلس خبرگان رهبري درصدد هستند تا اصلا او را به عنوان يك «خبره» نشناسند.

چندي پيش آيت‌الله مومن از فقهاي شوراي نگهبان به هفته‌نامه 9دي اعلام كرده بود كه «شوراي نگهبان در تاييد صلاحيت نامزد‌هاي انتخابات مجلس خبرگان رهبري به ‌كهولت سن‌ و ‌شرايط ذهني‌ آنها نيز توجه خواهد كرد.» موضوعي كه تا چندي پيش اصلا به عنوان يك موضوع مورد بررسي در صلاحيت كانديداهاي انتخابات مجلس خبرگان رهبري مورد توجه قرار نمي‌گرفته است اما به نظر مي‌رسد اشاره مستقيمي دارد به هاشمي‌رفسنجاني.

 

از سوي ديگر بررسي صلاحيت‌ها در انتخابات مجلس خبرگان رهبري اصولا بسيار سهل‌تر از ساير انتخابات‌ها بود و نمونه‌هاي فراواني وجود داشتند كه در انتخابات مجلس خبرگان تاييد صلاحيت مي‌شدند اما در انتخابات مجلس نه. با همه اين اوصاف ظاهرا عزم مخالفان حضور هاشمي‌رفسنجاني در مجلس خبرگان رهبري جدي است. عزمي كه اين‌بار بسيار بعيد است كه با موفقيت مواجه شود.

اظهارات جديد يكي از فقهاي شوراي نگهبان در مورد بررسي صلاحيت كانديداهاي انتخابات مجلس خبرگان رهبري مخالفان خاص خود را حتي در ميان اعضاي اين مجلس هم دارد. آيت‌الله هاشم‌زاده هريسي از اعضاي فعلي مجلس خبرگان رهبري در همين مورد روز گذشته گفت: انتخابات مجلس خبرگان شرايط خاص خود را دارد و در آن اشاره‌اي به بحث كهولت سن نشده است. اساسا اين موضوع خلاف قانون و منطق است و اجرايي نخواهد شد.

به گزارش نامه نيوز، وي با بيان اينكه انتخابات مجلس خبرگان متفاوت از انتخابات رياست‌جمهوري است، گفت: در انتخابات رياست‌جمهوري كه بحث كهولت سن مطرح شد بحث اجراييات و كار اجرايي بود ولي در مجلس خبرگان چنين چيزي مطرح نيست. اتفاقا كسي كه سنش بالاتر باشد حرمت و احترام بيشتري دارد و آنچه براي نماينده اين مجلس اهميت دارد علم، اجتهاد، شايستگي و فضيلت اوست. عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: حتي اگر قرار باشد اين موضوع در تاييد صلاحيت كانديداها لحاظ شود بايد در قانون آورده شود، قانون را هم خود مجلس خبرگان مي‌نويسد بنابراين در حال حاضر اجرا كردن اين موضوع غيرمنطقي و غيرقانوني است.

هاشم‌زاده هريسي كه گويا اهداف اين تبصره‌هاي جديد را به خوبي مي‌داند ادامه داد: مجلس خبرگان بايد به دور از سياسي‌كاري و سياسي‌بازي باشد، مجلس خبرگان نبايد سياسي شود متاسفانه فضاي كشور ما سياست‌زده شده است و هرجا اين سياسي‌بازي‌ها وارد شده فضا آلوده و خراب شده است. رييس كميسيون حقوق بشر اسلامي مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينكه اصولگرا يا اصلاح‌طلب بودن نمايندگان مجلس خبرگان رهبري نبايد مورد توجه باشد، گفت: مجلس خبرگان متفاوت از ديگر نهادهاي نظام است. اينكه كانديدا و نماينده مجلس خبرگان اصولگرا باشد يا اصلاح‌طلب مهم نيست، مهم آن است كه آن فرد عالم و مجتهد و شايسته باشد.
اخبار سیاسی - نامه نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------