آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

دلیل تشکیل اتاق فکر منتقدان دولت در مجلس چیست ؟



اخبار,اخبارسیاسی,اتاق فکر منتقدان دولت در مجلس

 

 اخبار سیاسی - ابراهیم نکو خبرداد : تشکیل اتاق فکر منتقدان دولت در مجلس برای طراحی استیضاح و سوال از وزرا

اخباری که چند هفته اخیر از خانه ملت منتشر شده حاکی از افزایش سوال‌ها از وزرای دولت یازدهم و تلاش طیفی از نمایندگان برای اعلام وصول پی‌درپی طرح‌های استیضاح است و این در حالی است که در آخرین گزارش معاونت نظارت مجلس به افزایش قانونگرایی دستگاه اجرایی کشور در دوره فعالیت دولت یازدهم تصریح شده است. حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات‌رئیسه مجلس، می‌گوید با وجود افزایش سوال‌ها از شمار سوال‌کنندگان در دولت یازدهم کاسته شده است و جمع کوچکی سبب احضار پیاپی وزرا به مجلس می‌شوند.

اگر این تحلیل درست باشد، سوالی که جای طرح دارد این است که چگونه این جمع کوچک توانسته‌اند تاکنون زمینه‌ساز اعطای شش کارت زرد به وزرای دولت یازدهم شوند؟ پرسشی که ابراهیم نکو، عضو کنونی فراکسیون رهروان ولایت (اکثریت) و عضو موسس فراکسیون در حال تاسیس اعتدال به آن پاسخ می‌دهد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با فرهیختگان به تشریح سازوکار طراحی سوال با انگیزه‌های سیاسی از وزرا پرداخته است.
 
  به گفته سبحانی‌‌نیا، عضو هیات‌رئیسه مجلس، تعداد سوال از وزرا در مقایسه با مدت مشابه دولت گذشته افزایش یافته است؛ نمایندگانی که در مجلس طرح‌های سوال از وزرا را پیگیری می‌کنند در اقلیتند یا اکثریت؟
اولا باید تاکید کرد که عملکرد دولت یازدهم در مقایسه با دولت دهم در مواجهه با سوال و تذکر قابل ستایش و قدردانی است. در حالی که بسیاری از سوال‌ها و تذکرها مربوط به دوره تصدی آنان یا در حوزه مسئولیت‌شان نیست، دولتمردان عضو کابینه یازدهم با تدبیر و مدیریت و با حفظ خونسردی به سوال‌کنندگان پاسخ می‌دهد و احترام همه نمایندگان را نگه می‌دارد. کسانی که به دنبال سوال از دولت هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته سوال‌های منطقی دارند و براساس قوانین داخلی مجلس سوال‌های خود را مطرح می‌کنند، اما بخشی از سوال‌ها، پرسش‌ها است که علاوه‌بر اینکه وقت مجلس را می‌گیرد و از ورود نمایندگان به مسائل اصلی جلوگیری می‌کند، رنگ و بوی سیاسی دارد.


  این طیف در اقلیت است یا اکثریت؟
کاملا در اقلیت هستند. این گروه که سوال‌ها را طرح می‌کنند ساعت‌ها و ماه‌ها روی طرح‌های سوال کار می‌کنند و با برنامه‌ریزی آن را مطرح می‌کنند که چطور در مجلس رای بیشتری جمع کنند؛ به عبارت دیگر آنان اتاق فکری تشکیل می‌دهند که چگونه فضای مجلس را مدیریت کنند و از چه شیوه‌هایی در هنگام طرح سوال خود در صحن مجلس استفاده کنند که بتوانند رای اکثریت را به دست آورند.


  هدف این طیف از احضار وزرا به مجلس چیست؟
هدف عمده آنان برنامه‌ریزی و تاثیرگذاری بر انتخابات مجلس دهم است. آنان برای آنکه بتوانند از اقلیت خارج شوند و در مجلس تعداد قابل‌توجهی از همفکران خود را وارد بهارستان کنند این اقدامات را انجام می‌دهند و تاکنون نیز موفق عمل کرده‌اند و اگر این موفقیت ادامه پیدا کند به تعداد آنان در مجلس بعدی اضافه خواهد شد.


  چرا اکثریت مجلس با این اقلیت که شما معتقدید تعداد بسیار اندکی هستند، همراهی می‌کنند؟
شیوه‌هایی که این افراد برای همراهی اکثریت به کار می‌گیرند شیوه‌های منحصربه‌فردی است. آنان قبل از آنکه سوال را در صحن علنی مطرح کنند رایزنی‌های گسترده‌ای انجام می‌دهند. از سوی دیگر سوال‌های خود را طوری مطرح می‌کنند که نمایندگان سر دو راهی قرار می‌گیرند.

 

مثلا با پخش اطلاعیه‌هایی در مجلس مطالبی را القا می‌کنند که گویی اتفاق ناگواری افتاده است و بر این اساس تعدادی از نمایندگان تحت‌ تاثیر قرار می‌گیرند و حداقل موضعی که در قبال دولت می‌گیرد دادن رای ممتنع است. در همین جا باید تاکید کرد که برخی از معاونان پارلمانی دولت هم عملکرد ضعیفی در ارتباط برقرار کردن با نمایندگان دارند. در حالی که معاونان پارلمانی دولت دهم آقای احمدی‌‌نژاد بسیار قوی عمل می‌کردند که این ضعف دولت را نشان می‌دهد.


  طراحان سوال از وزرا مشخص هستند و از نام طراحان می‌توان پی‌برد که هدف آنان از سوال از وزرا چیست؛ با این حال باز هم معتقدید شیوه مطرح کردن سوال می‌تواند بر نمایندگان تاثیرگذار باشد؟
نمایندگان در مجلس چند دسته هستند که یک دسته همراه با این اقلیت هستند. اما در حالی که اکثریت نمایندگان از حامیان دولت هستند، دولت نتوانسته دوستان خود را شناسایی و با آنان ارتباط برقرار کند تا در مواقع حساس دست دولت را بگیرند. تعداد دیگری از نمایندگان مجلس هم براساس اتفاقاتی که در مجلس می‌افتد تصمیم می‌گیرند و براساس چیزهایی که مشاهده می‌کنند رای می‌دهند و چون دولت هم نتوانسته است ارتباط خوبی برقرار کند، این افراد در این مواقع به سمت اقلیت می‌روند.


  گذشته از عملکرد ضعیف معاونان پارلمانی دولت در ارتباط برقرار کردن با نمایندگان، فراکسیون اکثریت و فراکسیون رهروان ولایت، در مهار تندروی‌ها موفق عمل کرده است؟
در مقطع کوتاهی فراکسیون رهروان توانست در این زمینه موفق عمل کند آن هم دلیلش زمزمه تشکیل فراکسیون اعتدال بود. نزدیک انتخابات هیات‌رئیسه مجلس چند نفر از موسسان فراکسیون اعتدال از جانب فراکسیون رهروان به جلسه‌ای دعوت شدیم و در آن جلسه آقای لاریجانی نگرانی خود از تشکیل فراکسیون جدید را اعلام کرد.

 

آن زمان ما هشدار دادیم که فراکسیون رهروان در صورت ادامه همراهی با اقلیت (فراکسیون اصولگرایان) و در نتیجه تشکل فراکسیون اعتدال برای مقابله با این روند، شماری از اعضای خود را از دست می‌دهد. آنان آن زمان هشدار را جدی گرفتند و جلوی برخی سوال‌ها گرفته شد. اما وقتی انتخابات هیات‌رئیسه انجام شد باز فراکسیون رهروان روش قبلی را در پیش گرفت و شاهد همراهی برخی اعضای آن با فراکسیون اقلیت مجلس هستیم.


  اکنون با توجه به تغییر روش دوباره فراکسیون رهروان ولایت سرنوشت تشکیل فراکسیون اعتدال به کجا رسیده است؟
هم فراکسیون رهروان و هم فراکسیون اصولگرایان ما را تهدید کردند که در صورت تشکیل فراکسیون اعتدال ما با هم ائتلاف و همکاری می‌کنیم.


  این تهدید موثر واقع شد؟
خیر آنان خود بهتر می‌دانند که نمی‌توانند با هم ائتلاف کنند چون آنان دیدگاه‌های کاملا متفاوتی دارند و ما نگران تهدید آنان نبودیم. ما به دلیل انتخابات هیات‌رئیسه مجلس دست نگه داشتیم تا اقلیت نتواند از موقعیت استفاده کند و به هیات‌رئیسه راه یابد اما اکنون در حال رایزنی هستیم که با قدرت و نیروی تازه، کار را شروع کنیم که اگر چنین اتفاقی بیفتد موازنه در مجلس به وجود می‌آید.

  زمان تشکیل این فراکسیون مشخص است؟
الان زمان را اعلام نمی‌کنیم چون دوباره فضاسازی‌ها شروع می‌شود و فشارهای سیاسی و بداخلاقی‌ها موجب کند شدن این روند می‌شود.
 اخبار سیاسی - فرهیختگان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------