ظریف: ایران قلب کریدورهای تجاری منطقه



اخبار,اخبارسیاست خار جی, ظریف

 

 اخبار سیاست خارجی - ظریف: ایران قلب کریدورهای تجاری منطقه

 وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران با عنایت به قرار گرفتن در قلب کریدور های تجاری می تواند نقش ویژه ای در ارائه خدمات جریان کالای ترانزیت از کشورهای حاشیه خلیج فارس به آسیای میانه ایفاء نماید و این فرصت می تواند به عنوان مبنایی برای جایگزینی درآمدهای عاید از ذخایر نفتی برای کشورهای عضو مواففتنامه ترانزیت عشق آباد نگریسته شود.

محمد جواد ظریف که در عمان به سر می برد، در سخنانی در نشست چهار جانبه همکاری های ترانزیتی ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان افزود: اجرایی شدن موافقتنامه ترانزیت موسوم به عشق آباد آغازی مبارک برای افزایش همکاری های عملیاتی بین کشورهای عضو موافقتنامه خواهد بود. ظریف در این سخنان اضافه کرد:تجارت جهانی و مبادله کالا در سطح منطقه ای و بین المللی روز به روز در حال افزایش است و ایجاد یک دالان ترانزیتی قابل اعتماد به منظور حمل و نقل منظم کالا و مسافر بین بنادر خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای آسیای میانه امری لازم و ضروری است.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: بدون شک نگاه ما به کریدورهای تجاری حمل و نقل باید به عنوان ابزار توسعه و تجارت باشد؛ هرچند دراین سالها مسیری که امروز به عنوان نقشه راه همکاری حمل و نقلی انتخاب کرده ایم به عنوان سرمایه از یاد رفته بود، ولی با توجه به نقش کلیدی مسیر ترانزیتی مذکور می توانیم با احیای آن یک بزرگراه اصلی ترانزیتی را در منطقه خلق کنیم و با ایجاد زمینه های توسعه در مناطق پیرامونی این مسیر ترانزیتی ، زمینه گسترش افراط و تروریسم ناشی از فقر را کاهش دهیم.

ظریف در ادامه اظهار داشت : این منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود همواره مسیری با اهمیت در زمینه حمل و نقل در طول تاریخ بوده است. با رشد صنایع مختلف در شاخه های مختلف اقتصادی و شکل گیری اقتصاد جهانی، نیاز به حمل ونقل و استفاده از صنعت لجستیک روز به روز بیشتر می شود.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی و بی نظیر و استراتژیک کشورهای عضو موافقتنامه به عنوان نقطه ای کلیدی در کریدورهای تجاری بین المللی در صورت حسن توجه و برنامه ریزی مناسب مزایای قابل توجهی را از طریق ترانزیت کالا برای کشورهای عضو به ارمغان خواهد آورد. وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن شبکه گسترده حمل و نقل و ناوگان کارآمد و مناسب، دارابودن مرزهای خشکی و دریایی با 15 کشور منطقه و وجود منابع عظیم زیرزمینی در حمل و نقل ترانزیت کالا درمنطقه جایگاه ویژه ای دارد.

ظریف با اشاره به اینکه منطقه ترانزیتی که برای آن گرد هم آمده ایم از سه فرصت استثنایی استفاده از سود ناشی از افزایش حجم تجارت و معاملات بین اروپا و آسیا ، نقش آفرینی در حمل و نقل دریایی و نیاز منطقه به بنادر چند وجهی برخوردار می باشد ، گفت: در کنار فرصت های بیان شده ، برخورداری از یک زیرساخت قوی و کارآمد در زمینه حمل و نقل و لجستیک اجتناب ناپذیراست.

 اخبار سیاست خارجی -  بهار نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------