آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

سه رویکرد اصلی دولت از نگاه رئیس دفتر روحانی



اخبار,اخبارسیاسی,محمد نهاوندیان


اخبار سیاسی - سه رویکرد اصلی دولت از نگاه رئیس دفتر روحانی

رییس دفتر رییس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری با قدردانی از تلاش سازنده دستگاه دیپلماسی در دو عرصه مذاکرات هسته‌ای و بهبود روابط کشورمان به ویژه با کشورهای منطقه و همسایگان گفت: نمایندگی‌های خارجی باید رئوس و اولویت‌های اقتصادی کشور را رصد کرده و برای تأمین سرمایه و کمک به پیشبرد این اولویت‌ها، تلاش کنند.

محمد نهاوندیان در همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، افزود: عملکرد موفق وزارت امور خارجه شاهدی را در تحقق وعده‌های ریاست محترم جمهوری در ایام انتخابات خلق کرده و سرمایه امید مردم به ثمر بخش بودن تلاش‌های دولت را افزایش داده است.

وی با بیان این‌که «برگزاری گردهمایی روسا و مسئولان نمایندگی‌های کشورمان در خارج در اولین سالگرد آغاز بکار دولت، فرصت خوبی برای ارزیابی گذشته و برنامه‌ریزی آینده است»، افزود: دولت با سه رویکرد اصلی مورد اقبال و حمایت مردم قرار گرفت و شایسته است، هرکس که در این دولت فعالیت می‌کند، در دوره‌های زمانی معین، خود و عملکردش را با این سه محور مورد ارزیابی قرار دهد.

وی نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان را سه رویکرد اصلی دولت، ذکر و اظهار کرد: در نگاه اول به نظر می‌آید که فقط محور سوم مربوط به حوزه کاری وزارت امور خارجه است، اما دو محور اول و دوم نیز کاملاً به این وزارتخانه ارتباط پیدا می‌کنند و باید در همه برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرند.

رییس دفتر رییس‌جمهوربا اشاره به این‌که «ساعت‌ها می‌توان در وصف شرایط اقتصاد کشور هنگامی که به دولت یازدهم تحویل داده می‌شد، صحبت کرد»، تصریح کرد: در ماه‌های سپری شده در دولت یازدهم از آن شرایط تهدید آمیز فاصله‌ گرفته‌ایم و وضعیت امید بخشی در اقتصاد کشور پا گرفته است و وزارت امور خارجه می‌تواند این وضعیت را برای جهان که به ایران به عنوان یکی از اولویت‌های مقاصد سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند، بیشتر و بهتر به تصویر بکشد.

وی با بیان این‌که «امروز دیگر همه به این قطعیت رسیده‌اند که تصدی‌گری‌ها در اقتصاد باید به بخش خصوصی سپرده شود»، ادامه داد: در ماده نهم قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تصریح شده است که نمایندگی‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران موظف هستند خدمات خود را در اختیار فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان قرار دهند که تهیه آیین‌نامه و اجرای این ماده از قانون مثل بقیه مفاد آن در دولت قبل مورد بی‌توجهی قرار گرفت اما در دولت یازدهم فعالان اقتصادی باید نمایندگی‌های خارجی کشورمان را خانه امید و نقطه اتکا خود قلمداد کنند.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌گذاری‌های دولت برای توسعه کشور گفت: توسعه سواحل جنوب، تأمین آب از ورای‌ مرزها، توجه به بهبود وضعیت محیط زیست، گسترش همکاری‌های بانکی، شناسایی فرصت‌های صدور خدمات فنی، مهندسی و کالا و حمایت از این فعالیت‌ها از جمله از اقداماتی است که نمایندگی‌های خارجی کشورمان می‌توانند برای کمک به نجات اقتصادی کشور انجام دهند. نمایندگی‌های خارجی باید رئوس و اولویت‌های اقتصادی کشور را رصد کرده و برای تأمین سرمایه‌ و کمک به آن‌ها تلاش نمایند.

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به محور دوم رویکردهای دولت و احیای اخلاق اظهار کرد: در تبیین صحت این رویکرد همان بس که مردم این رویکرد را انتخاب کردند؛ چراکه این مقوله به عنوان یک ویژگی بارز در معرفی کشورمان در دنیا مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی ارائه پیشنهاد جهان عاری از خشونت و ترور از سوی رییس‌جمهور کشورمان و تصویب آن با اجماع جهانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را یکی از مهمترین و اولین تلاش‌های دولت برای احیای اخلاق و بازسازی چهره اخلاق مدار کشورمان در عرصه جهانی، عنوان کرد.

وی اظهار کرد: اخلاق در کنار همه تفاوت‌های ملت‌ها و ادیان با یکدیگر یکی از قدرتمندترین وجوه اشتراک همه ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر است. در ابتدای ماه مبارک امسال دکتر روحانی نامه‌ای را به سران کشورهای اسلامی ارسال کرد که در آن پیشنهاد شده بود ماه رمضان امسال، ماه صلح و رحمت نامیده شود تا فرصتی برای معرفی اسلام رحمانی در برابر تلاش‌هایی باشد که سعی می‌کنند، چهره‌ای ناشایست از اسلام ارایه نمایند و لازم است نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، بر این مسأله تمرکز بیشتری داشته باشند.

نهاوندیان با بیان این‌که «محور سوم رویکردهای دولت یعنی تعامل سازنده با جهان از عرصه‌های اصلی فعالیت‌های وزرات امور خارجه است»، تصریح کرد: کشف منافع مشترک و نقاط مشترک با کشورها و ملت‌های مختلف، پرهیز از کارهای تکراری، لابی‌گری در راستای منافع کشور، حضور پررنگ در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کشورهای محل مأموریت و تماس با مجموعه‌های مردم ‌نهاد کشورهای محل مأموریت، از جمله فعالیت‌هایی است که نمایندگی‌های ایران در خارج، باید برای تقویت تعامل سازنده با دیگر کشورها، مد نظر قرار دهند.

وی در پایان سخنان خود گفت: لازم است ساز و کاری دقیق، منصفانه و جدی برای ارزیابی عملکرد نمایندگی‌ها و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برقرار شود تا تلاش‌های ارزنده مورد تقدیر قرار گیرد.
 اخبار سیاسی - ایسنا

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------