آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

روحانی : اجرای قانون اساسی برای برخی خوشایند نیست/اراده ایران برای توافق جدی است



اخبار,اخبارسیاسی,سفر روحانی به اردبیل


 اخبار سیاسی - اجرای قانون اساسی برای برخی خوشایند نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت دست تنهاست، تاکید کرد که رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را تبیین کند و خدمات دولت را برای مردم بگوید.

به گزارش  مهر، حسن روحانی ظهر پنجشنبه در ادامه سفر به اردبیل و جلسه شورای اداری استان اضافه کرد: صدا و سیما به لحاظ قانون اساسی باید زیر نظر سه قوا باشد، اما اینگونه نیست و خودش کارهایی می کند که برخلاف قانون اساسی است.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، ادامه داد: قانون اساسی کشور باید اجرا شود این خیلی مهم است اما اجرای این وظیفه برای خیلی ها خوشایند نیست، با این وجود هرکسی هر مسئولیتی دارد باید بداند که دولت برای اجرای قانون اساسی مصمم است.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: البته اگر دولت در اجرای قانون اساسی بگوید که فلان دستگاه تخلف می کند خوشش نخواهد آمد.

وی با تاکید دوباره بر اینکه آنچه در انتخابات وعده داده ام عمل خواهم کرد و در این راه هیچ چیز نمی تواند مانع من شود، افزود: این امر وظیفه مهمی است چراکه مردم براساس قانون اساسی رای دادند و اعتماد کردند، رای دادند که مجری قانون اساسی باشم.

روحانی با بیان اینکه متاسفانه خدمات دولت گفته نمی شود، تصریح کرد: کار رسانه ملی در این مورد خلاف تاکید امام راحل است، اما همواره تاکید داشتند که خود دولت خدمات خود را به مردم بگوید، پس چرا خدمات دولت گفته نمی شود، حالا بماند دلیل اینکه نمی گذارند خدمات دولت تبیین شود.

وی با اشاره به شرایط یک سال گذشته ادامه داد: کدام دولت با شرایط مشکلاتی که همه می دانند دولت را تحویل گرفته بود، چرا صندوق بین المللی، بانک جهانی و رسانه های خارجی باید کار دولت را در زمینه اقتصاد و موفقیت های کسب شده بگویند اما رسانه ملی نگوید، اهدافی در پشت آن است که ما بعدا آن را تبیین می کنیم.

رئیس دولت یازدهم حضور در صحنه و حمایت مردم را از دولت بسیار مهم دانست و یادآور شد: این برای دولت بسیار ارزشمند است، نشان می دهد که مردم تنها گوششان به رادیو و تلویزیون نیست و چشم آنها خیلی وسیع تر می بیند و خیلی خوب قضاوت می کنند.

وی عنوان کرد: البته در این راه سخت و سنگین باید از مقام معظم رهبری که همه جا دولت را حمایت کرده اند، تشکر کنم.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه سیاست خارجی تاکید کرد: کار بزرگی در حوزه سیاست خارجی داشته ایم ، البته راه سخت تری نیز در پیش داریم، رابطه امروز ما با کشورهای دنیا متفاوت است، براین اساس نیز روابط ما با کشورهای همسایه بویژه روسیه شاهد تحول بزرگی در ماه های آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه قدم های بزرگی برداشته شده و در آینده نیز تحول بزرگی را در رابطه با کشورهایی نظیر ترکیه، آذربایجان و... خواهیم بود، تصریح کرد: رابطه ما با عراق به حدی رسیده که مردم این کشور تازه فهمیده اند که کدام کشور در سخت ترین شرایط در کنارشان است.

این دولت برای آشتی آمده است
رئیس جمهور با اشاره به رابطه کشورمان با جمهوری آذربایجان افزود: روابط ما با این کشور نیز کاملا متفاوت شده و روابط گرم و صمیمی را آغاز کرده ایم توافقاتی داریم که البته در حال بهتر شدن است.

وی با دعوت از همه گروه ها برای تعامل و همکاری تاکید کرد: اگر می خواهیم معضلات کشور را حل کنیم باید متحد شویم باید تمام قوا، نیروهای مسلح و.. تعامل و اتحاد داشته باشند، باید دست به دست هم بدهیم، البته برخی مسائل پیش می آید که طبیعی است و همیشه نمی شود یکجور بود.

روحانی با بیان اینکه هم دولت، هم مجلس، مردم و تمام اقلیت ها، قومیت ها و حتی ادیان باید تحمل خود را بالا ببرند، اضافه کرد: بزرگترین ویژگی ما باید ایرانی بودن باشد، در عین حال باید به اخلاق، سنتها، آداب و رسوم، دین و عقاید و... هم نیز احترام بگذاریم. باید به ایرانی بودن خود افتخار کنیم، باید به انقلاب، امام، رهبری، و... افتخار کنیم.

وی ادامه داد: هنوز در شرایطی هستیم که وضعیت کشور عالی نیست، باید تحریم ها را با کمک هم برداریم، من تاکید می کنم که این دولت برای آشتی آمده است هم آشتی در روابط داخلی و هم خارجی؛ این جزو اهداف مقدس دولت یازدهم است.

روحانی با بیان اینکه در یک سالی که از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد، در حالت تحریم کارهای بزرگی انجام شده است، بیان داشت: همه کارهایی که صورت می گیرد در حالت تحریم هست، تحریم ها هنوز تمام نشده و موضوع تحریم یک ظلم بزرگ برای مردم ایران است. دولت تلاش می کند تحریم را بشکند .

توسعه منطقه آزاد ارس به اردبیل را دنبال می کنم
وی همچنین با اشاره به مصوبات این سفر و مصوب شدن 77 طرح بزرگ توسعه ای با سرمایه گذاری بالغ بر سه هزار میلیارد ریالی در استان یادآور شد: اردبیل ظرفیت ها و قابلیت ها بالایی در حوزه های مختلف دارد از جمله معدن و گردشگری. باید تلاش بزرگی برای اکتشاف معادن استان صورت گیرد، معادن فرصت خوبی برای توسعه این استان است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت تمام تلاش خود را برای توسعه استان انجام می دهد، تصریح کرد: مصمم هستیم تخصیص ها 100 درصد صورت گیرد، وعده ها عملی شود و مصوبات بصورت کامل اجرا شود تا شاهد رشد و شکوفایی این استان باشیم.

وی همچنین در خصوص توسعه منطقه آزاد ارس به بخش هایی از این استان به عنوان مهمترین مطالبه مردم که پیش از سفر نیز با امیدواری های بسیاری همراه بود، متذکر شد: توسعه منطقه آزاد ارس به اردبیل را دنبال می کنم.

روحانی افزود: همین جا به شورای عالی مناطق آزاد اعلام می کنم که در این زمینه تشکیل جلسه داده و بحث و بررسی کنند و بخشی را به این استان ملحق کنند و توسعه بدهند.

 

                                       .......................................................
 

روحانی: اراده ایران برای توافق جدی است

رییس جمهوری گفت: اراده جدی برای دستیابی به توافق و تفاهم با 1+5 از طرف ایران وجود دارد و امیدواریم در طرف مقابل هم این اراده جدی وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آخرین برنامه خود در هفتمین سفر استانی در جمع خبرنگاران افزود: دستیابی به تفاهم و توافق بین ایران و 1+5 به نفع منطقه، 1+5 ، ایران و اقتصاد جهانی خواهد بود.

رییس جمهوری در جمع نمایندگان رسانه های استانی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: خدا را شاکرم که توفیقی حاصل شد تا در این ایام که مصادف با تشکیل دولت یازدهم و هفته دولت است بتوانیم از استان زیبا و مردم بسیار خوب و ولایتمدار و پرتلاش استان اردبیل بازدید داشته باشیم.

وی افزود: در این سفر میسر شد که مطالبات مردم را از نزدیک بشنویم و در جلسات تخصصی با روحانیون ، کارآفرینان، ایثارگران، فرهیختگان و نخبگان استان نکات خوبی شنیده شد و اکنون در جلسه شورای اداری مطالبات استانی مطرح شد.

وی همچنین از میهمان نوازی مردم خوب این استان و استقبال گرمشان و همچنین رسانه ها و نیروهای مسلح تشکر کرد.

رییس جمهوری تصریح کرد: در مجموع برای توسعه کشور وظیفه دولت را تمهید مقدمات و تسهیل راه برای سرمایه گذاری بخش غیردولتی و همچنین فعالیت های سازمان های غیردولتی، سازمان های مردم نهاد می داند. هر چند در بخش هایی از امور زیرساختی شاید چاره ای جز سرمایه گذاری دولت نباشد.

** عملیاتی شدن 76 پروژه در امسال و سال آینده
رییس جمهوری افزود: اجرا و عملیاتی شدن 76 پروژه با اعتباری بیش از 300 میلیارد تومان در استان اردبیل مورد توجه قرار گرفته است که 67 پروژه تا پایان سال جاری و مابقی نیز در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: چندین پروژه مهم هم در سخنرانی دیدار مردمی اعلام کردم که هم مربوط به تکمیل سد گیوی بود و اقدامات دیگری قرار است برای بخش های پایین دستی سد انجام شود؛ علاوه بر این تامین آب آشامیدنی از سد یامچی اجرا خواهد شد و همچنین کانال کشی برای بیش از 83 هزار هکتار در استان اردبیل در طول سال های 93 تا 96 مطرح است که این طرح بزرگی است که کشاورزی را متحول و برای 40 هزار نفر اشتغال ایجاد می کند.

رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت های توسعه گردشگری در استان اردبیل گفت: این استان دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که معاون رییس جمهوری در این زمینه به استان سفر کرده و طرح هایی را برای پیگیری مورد توجه قرار داده است؛ در این زمینه بخش خصوصی باید بیشتر حضور یافته و سرمایه گذاری کند.

وی همچنین گفت: تصمیماتی در تهران در مورد توسعه منطقه آزاد ارس گرفته شده است که در شورای اداری نیز این بحث مطرح شد.

وی همچنین افزود: استان اردبیل در زمینه معادن نیز دارای استعداد زیادی است و دولت در زمینه مطالعات و اکتشاف برنامه هایی دارد.

روحانی ادامه داد: یکی دیگر از طرح های بزرگی که در استان اردبیل مدنظر قرار گرفته طرح راه آهن است که به خاطر نبود اعتبار تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

رییس جمهوری گفت: اجرای این طرح به بیش از 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی افزود: ما همه تلاشمان را انجام می دهیم که راه آهن از میانه به اردبیل برسد، این طرح طرح چندساله است که ظرف چهار تا پنج سال آینده به نتیجه می رسد و ما امیدواریم بخش بزرگی از آن یا همه آن در دولت یازدهم اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی در پاسخ به نخستین خبرنگاری که در این نشست در مورد بیکاری و استخدامی های اردبیل سوال پرسید گفت: موضوع بیکاری موضوعی عام و مربوط به سراسر کشور است؛ اساسا معضل بیکاری در سراسر کشور وجود دارد و دانشگاه ها از لحاظ کمی توسعه پیدا کردند و برخی رشته ها متناسب با نیاز کشور نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید در کشور سرمایه گذاری شود تا اشتغال ایجاد گردد گفت: اینکه رشد اقتصادی در سال 91 منفی 6.8 درصد بوده نباید انتظار داشته باشیم که در آن شرایط اشتغال ایجاد شود؛ در سال 92 خیلی تلاش کردیم که به نرخ رشد اقتصادی صفر برسیم اما رشد ما تا پایان سال 92 منفی 1.1 بود و باز رشد مثبتی نداشتیم اما امسال سالی است که رشدمان انشاالله مثبت خواهد شد.

روحانی افزود: زمانی که رشد اقتصادی مثبت می شود حرکت به سمت رونق انجام می شود و رونق زمینه اشتغال را فراهم می کند.

وی ادامه داد: هر چقدر سرمایه گذاری در کشور بیشتر شود اشتغال هم بیشتر خواهد شد.

وی در مورد سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: در یک سال گذشته هیات های 80 نفره و 100 نفره برای سرمایه گذاری به کشور آمدند و من که به داووس رفته بودم سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی می کردند.

رییس جمهوری گفت: یکی از مقامات عالی رتبه کشورهای اروپایی به من گفت که به محض توافق نهایی میان ایران و 1+5 رقابت فوق العاده ای برای هجوم برای سرمایه گذاری در ایران شروع خواهد شد؛ در مذاکرات با 1+5 هم ما همواره به طور جدی به دنبال مذاکره و حل مسائل بودیم و امیدواریم شرایطی فراهم شود که به توافق و تفاهم برسیم.

وی گفت: از طرف ایران این اراده جدی برای توافق و تفاهم وجود دارد و امیدواریم طرف مقابل هم اراده جدی داشته باشد به دلیل اینکه این تفاهم به نفع منطقه، کشورهای 1+5 ، ایران و اقتصاد جهانی خواهد بود.

رییس جمهوری ادامه داد: مشکل اشتغال به این برمی گردد که باید از رکود خارج شویم؛ من نسبت به آینده امیدوارم و تلاش ما این است که سدها را برداریم و زمینه اشتغال را فراهم کنیم.

وی گفت: برخی از استخدام ها بدون اینکه پیش بینی اعتبار شود انجام شده و بخشی قانونی نبوده است؛ استخدام بزرگی در دو دولت گذشته برخلاف مقررات انجام شده که عددش بسیار بالاست و تلاش می کنیم مواردی که در حوزه استخدامی ها در چهارچوب قانون بوده را قسمت به قسمت، در حدی که اعتبارات ما اجازه دهد انجام دهیم.      


اخبار سیاسی - مهر, ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------