آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

هاشمی رفسنجانی: افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه یعنی چه؟



اخبار,اخبار سیاسی ,هاشمی

 

 اخبار سیاسی - آیت الله هاشمی رفسنجانی:
افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه یعنی چه/ مگر می‌شود در فضای خفه و بسته دانشمند تربیت کرد/به خاطر تفسیرهای صوفی‌نمایان از اسلام دور شده‌ایم

قصد داشتیم دانشگاهی تاسیس کنیم که هیچ هزینه‌ای برای دولت نداشته باشد، چرا که دولت مشکلات بسیار زیادی داشت و هزینه‌های جنگ بالا بود و در آن شرایط امام این مساله را تایید کردند و یک میلیون تومان نیز کمک کردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به استیضاح وزیر علوم گفت:‌ دکتر فرجی دانا با همان روحیه فعالیت خواهد کرد و ما از ایشان استفاده می‌کنیم اما افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه یعنی چه. مگر می‌شود در فضای خفه و بسته و ارعاب دانشمندان ناب تربیت و استعدادهای جوانان را شکوفا کرد.

به گزارش «انتخاب»، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در اولین جشنواره دانشگاه آزاد (لقمان حکیم) گفت: آرزوی مهم و بسیار قدیمی من امروز یکی از گام‌های بزرگش را در این جشنواره برداشته است و از بحث‌های مقدماتی و برنامه های این جشنواره نخبگانی که مایه افتخار علوم پزشکی هستند بیرون آمده است.

وی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی دکتر میرزاده و دکتر لاریجانی گفت: آنچه این دوستان از وضع موجود و گذشته گزارش داده‌اند، گوشه‌ای از زحماتی است که بیش از 30 سال دلسوزان کشور متحمل شده‌اند و علی‌رغم فضایی که در سال‌های گذشته علیه بخش خصوصی بود، توانستند یک نهاد غیردولتی را تشکیل دهند.

به نوشته ی ایسنا، رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این‌که دانشگاه آزاد براساس یک تشخیص و پیش‌بینی جرقه آن به ذهن ما رسید، گفت: امروز آن جرقه به یک آذرخش تبدیل شده است. در اوایل انقلاب که من مسئولیت‌های مختلفی داشتم کاملا روشن بود که دولت به این زودی امکاناتی که بخواهد به واسطه آن مشکلات تحصیل جامعه را حل بکند به وجود نخواهد آمد. مساله‌ای که کماکان تا به حال نیز به طور کامل اجرایی نشده البته دولت‌ها در این زمینه تلاش‌های خود را کرده‌اند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که در آن زمان افراد بسیاری پس از عدم قبول در کنکور مایوس و افسرده می‌شدند اظهار کرد: جوانان در آن زمان پس از عدم قبولی در کنکور دیپلمه بیکار بودند و اگر امکانات داشتند به خارج سفر می‌کردند و در غیر این صورت مایوس و افسرده در کشور می ماندند.

وی با بیان این‌که بدون آمدن بخش غیردولتی در کنار نهادهای آموزشی دولت محال است یک حرکت پژوهشی علمی متناسب با استعداد جوانان شکل بگیرد، گفت: در آن زمان که جنگ شروع شده بود و دانشگاه‌ها نیز تعطیل شده بودند به فکر آن بودیم که چه کنیم. در این مساله دکتر جاسبی نیز با من همراه بود. من افق دانشگاه آزاد را می‌دیدم، اما معلوم نبود جنگ به کجا برسد. تمام قدرت‌های جهانی پشتیبان صدام بودند و ما تنهای تنها بودیم.

وی افزود: در کنار این مسائل هنوز تحرکات تجزیه‌طلبانه نیز در کشور وجود داشت و در آن شرایط نمی‌شد جوانان را فراموش کرد. ما فکر کردیم که چگونه می‌توانیم دانش‌مان را به اقیانوس مردم وصل کنیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که اساس کار ما توجه به احتیاج جامعه بود اظهار کرد: تا زمانی که احتیاج باشد امکانات نیز خلق می‌شود. من به خدمت امام راحل رفتم و تا چند جمله ای در این مورد صحبت کردم ایشان خودشان متوجه موضوع شدند. در آن زمان کسی به فکر بخش غیردولتی نبود. امام از من پرسیدند که چگونه امکانات این مساله را فراهم می‌کنم من نیز در پاسخ گفتم از دانشمندان موجود و امکانات عمومی همچون وقت‌های خالی مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها کمک می‌گیریم و دانشگاه آزاد را تاسیس خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: قصد داشتیم دانشگاهی تاسیس کنیم که هیچ هزینه‌ای برای دولت نداشته باشد، چرا که دولت مشکلات بسیار زیادی داشت و هزینه‌های جنگ بالا بود و در آن شرایط امام این مساله را تایید کردند و یک میلیون تومان نیز کمک کردند.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این که زبان مخالفین را امام خمینی بستند، اظهار کرد: اگر امام وارد نمی‌شد و این مساله را تایید نمی‌کرد، کسانی که می‌خواستند همه چیز دولتی باشد تمام دستاوردها را به باد می‌دادند، اما تایید امام تاثیرگذار بود و راه را برای ما باز کرد.

وی با بیان این‌که حتی برخی در شورای انقلاب فرهنگی نیز با این مساله مشکل داشتند، افزود: بسیاری از چهره‌ها از ارائه اساسنامه امتناع می‌کردند، اما چون من از سران کشور بوده‌ام توانسته‌ایم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به این‌که هنوز هم کنکور وجود دارد و برخی نمی‌توانند از دیوار آن بگذرند گفت: ما می‌خواستیم با تاسیس دانشگاهی تحت عنوان آزاد اسلامی قید و بند تحصیل را برداریم تا هرکسی با هر سنی می‌خواهد تحصیل کند.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این‌که دین به نظر برخی فقط احکام شرعی است، اما دین یک برنامه برای تمام امور بشر است گفت: امام راحل می‌فرمودند فقه میزانی برای بهتر کردن زندگی انسان‌ها از گهواره تا گور است. هیچ موضوعی نیست که در قرآن و فقه وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر علم آموزی افراد گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید از آنجا که تمام افراد نمی‌توانند علم را بیاموزند از هر طایقه چند نفری مهاجرت کنند، علم بیاموزند و با برگشتن به طایفه خود افراد عالم تربیت کنند.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به سابقه درخشان ایرانیان در حوزه پزشکی تصریح کرد: تمام دانشجویان در دانشگاه جندی شاپور ایرانی نبودند مجموعه ای از دانشمندان دنیا بودند که به واسطه مخالفت با دولت خود به این دانشگاه می‌آمدند و در آن زمان تمام زبان‌های دنیا در آن دانشگاه وجود داشت. مسلمان‌ها زمانی که ایران را گرفتند نه تنها این دانشگاه را از بین نبردند، بلکه آن را تقویت کردند و باعث شدند تمدن عظیم در اسلام شکل بگیرد.

وی با بیان این‌که تفکر غیر از فهمیدن است گفت: تفکر به معنای تحقیق و پژوهش است تا در یک مساله عمیق شویم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به آیه فبشر عباد ..... گفت: اگر امروز این آیه را باز کنیم آزادی بیان در آن وجود دارد. افراد باید آزاد باشند تا آنچه که خود درک کرده‌اند به آن بیاندیشند. کسانی که اینگونه تفکر می‌کنند خداوند به آن‌ها بشارت می‌دهند. از اولین آیه‌هایی که در قرآن نازل شد تاکید بر علم و قلم داشت. هدف اسلام تربیت انسان مومن عالم است.

وی با بیان این‌که ما از دین دور شده‌ایم گفت: به خاطر تفسیرهای صوفی‌نمایان و برخی افراد که تک‌بعدی فکر می‌کنند از اسلام دور شده‌ایم. اگر اینگونه نبود اکنون نباید از علوم دنیا عقب می‌بودیم. اگر می‌توانستیم به قرآن عمل کنیم و به درستی آن را تفسیر کنیم، اکنون از اروپا نیز جلوتر بودیم.

وی با تاکید بر این‌که باید به تحصیل جامعه کمک کرد اظهار کرد: اکنون بزرگ‌ترین دانشگاه‌های دنیا غیردولتی هستند، اما ما از این نعمت محروم بوده‌ایم که با آمدن دانشگاه آزاد اسلامی پیوندی به این رودخانه بی‌انتها زده شد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که در آن زمان هدف این بود که دانشجوی کارشناسی جذب کنیم اظهار کرد:‌ اما اکنون از این مساله اشباع شده‌ایم و باید به مقاطع ارشد و دکترا و پسا دکترا و تحقیقات بالاتر فکر کنیم و زمینه را در این عرصه باز کنیم. دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد امروز به این فکر افتاده، البته دکتر جاسبی نیز همین‌گونه می اندیشید اما دانشگاه را از او محروم کردند. البته دکتر جاسبی در هیات امنا حضور دارد و در حال نوشتن تاریخ دانشگاه آزاد است تا همه بدانند در این سال‌ها دانشگاه آزاد چه دستاوردهایی داشته و دچار چه بلاهایی نیز شده است.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به سوابق دکتر میرزاده اظهار کرد: ایشان پس از جنگ مسئول بازسازی مناطق آسیب دیده بودند و در دولت سازندگی نیز بسیاری از امور را برعهده داشتند همچنین یکی از سوابق مهم ایشان تاسیس مرکز تحقیقات پلیمر بود ولی در دولت احمدی نژاد آن را به گونه‌ای دیگر تحویل گرفتند و اولین اقدام ایشان حرکت در جهت توسعه تحصیلات تکمیلی بوده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که خوشبختانه دو وزیر علوم و بهداشت عضو هیات امنا هستند گفت: دکتر هاشمی و دکتر فرجی دانا کمک‌های زیادی به دانشگاه آزاد کرده‌اند و امروز جای دکتر فرجی دانا در این جمع خالی است البته ایشان با همان روحیه فعالیت خواهد کرد و ما از ایشان استفاده می‌کنیم اما افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه ها یعنی چه. مگر می‌شود در فضای بسته و خفه و ترعیب و ارعاب دانشمندان ناب تربیت کرد.

 

 اخبار سیاسی - انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------