آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

احتمال استیضاح وزیر مدرسه ها در ماه مهر



اخبار,اخبار سیاسی,استیضاح وزیرآموزش و پرورش


اخبارر سیاسی - احتمال استیضاح وزیر مدرسه ها در ماه مهر

در حالی انتشار خبری درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای بیش از 50 نماینده مجلس دست به دست و دهان به دهان می چرخد که هنوز سه هفته از استیضاح وزیر علوم نگذشته است و وزیری که نهادهای آموزشی و به ویژه مدارس کشور زیر نظر وزارتخانه اش اداره می شوند، در آستان بازگشایی آنها تهدید به استیضاح شده است.

در حالی انتشار خبری درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای بیش از 50 نماینده مجلس دست به دست و دهان به دهان می چرخد که هنوز سه هفته از استیضاح وزیر علوم نگذشته است و وزیری که نهادهای آموزشی و به ویژه مدارس کشور زیر نظر وزارتخانه اش اداره می شوند، در آستان بازگشایی آنها تهدید به استیضاح شده است.

روزنامه 'ابتکار' در شماره روز یکشنبه خود با عنوان 'احتمال استیضاح وزیر مدرسه ها در ماه مهر' به گمانه زنی در این باره پرداخته و افزوده است: اصرار مجلس بر استیضاح وزرای علوم و آموزش و پرورش در شرایطی از سوی برخی نمایندگان در حال پیگیری است که کمتر از دو هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و بنا به گفته بسیاری از کارشناسان و گزارش ها و یادداشت های رسانه ای، التهاب آفرینی در فضای آموزشی کشور در این بازه زمانی حساس، می تواند تبعات قابل توجهی در پی داشته باشد. جالب این که دلیل استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز، انتصاب های وی در وزارتخانه متبوعش عنوان شده است. همان دلیلی که در ظاهر امر علت اصلی استیضاح وزیر علوم بود و وزارت را از وی گرفت.

* انتصاب در وزارتخانه برعهده کیست؟
اصرار نمایندگان بر پاسخ خواستن از وزرا درباره انتصاب ها در وزارتخانه ها اگر نشان دهنده حساسیت نمایندگان مردم در امور کشور تا این سطح و نویدبخش معقول و معتدل شدن امور کشور است، اما باید توجه داشت که آیا کلیت مجلس با توجه به درک نیاز و فوریت موضوع به این مسئله وارد شده است یا هدایت تعدادی از نمایندگان مخالف دولت در همه گیر کردن فضای استیضاح نقش دارد.

 

افزون براین لازم است یادآوری شود که اگرچه نظارت در همه ابعاد بر همه دستگاه ها توصیه اکید رهبری و خواسته مردمی است اما زیاده روی و انحصار طلبی در این باره در واقع وزرا را به مهره های شطرنجی تبدیل می کند که حرکات آنها از سوی تنی چند از نمایندگان هدایت می شود و بنابراین، دولت منتخب مردم، تبدیل به عروسک خیمه شب بازی تنی چند از نمایندگان خواهد شد و برای پیش از گیری از این موضوع باید عقلانیت، عدالت و قوه تشخیص و منطق را در صدر هر نوع طرح و برنامه ای در قبال دولت، سرلوحه قرار داد.

* امضای نمایندگان پای طرح استیضاح
با این وجود روز گذشته 'عزت الله یوسفیان ملا' رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از افزایش تعداد امضاهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش به بالای 50 امضا خبر داد و در ارتباط با آخرین وضعیت استیضاح وزیر آموزش و پروش گفت: تعداد امضاهای این استیضاح در تعطیلات مجلس در حال افزایش است و استیضاح کنندگان نیز برای مطرح کردن این استیضاح جدی هستند. نماینده لاریجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این استیضاح به هیچ عنوان سیاسی نبوده است و نمایندگان به صورت جدی از انتصابات وزیر آموزش و پرورش ناراضی هستند.

 

حتی عده ای از نمایندگان اصلاح طلب نیز این استیضاح را امضا و عده زیادی از نمایندگان هم اعلام کرده اند که نسبت به این استیضاح بی میل نیستند و از آن حمایت خواهند کرد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که چرا آقای فانی از استیضاح خود اعلام بی خبری کرده است، نیز خاطرنشان کرد: ایشان کاملا در جریان هستند و اگر خودشان هم ندانند معاون پارلمانی وزارت خانه شان می دانند که ما در طرح استیضاح جدی هستیم و قصد کوتاه آمدن نداریم.

* اولتیماتوم مجلس به فانی
گویا داستان 'رضا فرجی دانا' وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری، با همان سناریو در حال تکرار برای 'علی اصغر فانی' است.این بار نیز نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن زمانی دو هفته ای به این وزیر دولت، خواستار تحقق خواسته هایشان در وزارت آموزش و پرورش شده اند.

 

یوسفیان ملا افزود: ما بازهم به وزیر آموزش و پرورش اعلام می کنیم که اگر در این دو هفته ای که از تعطیلات مجلس باقی مانده است نسبت به وضعیت انتصابات سامان دهی داشته باشند از استیضاح منصرف می شویم، اما تا به حال حرکتی از وزیر ندیده ایم و ظاهرا قصد جلو آمدن ندارند. از همین رو بدون شک با پایان تعطیلات مجلس استیضاح را به هیات رییسه تحویل و برای مطرح شدنش پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

* چرا دوهفته؟
نمایندگان مجلس در حال حاضر یک هفته از سه هفته زمان تعطیلات تابستانی را سپری کرده و تا دوهفته دیگر در این تعطیلات به سر خواهند برد! از این نظر می توان دریافت که موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش خیلی پیش تر از این و در واقع دست کم بیش از ده روز گذشته در مجلس مطرح بوده است؛ درست یک هفته پس از استیضاح وزیر علوم!با این وجود جالب است که پایان تعطیلات تابستانی مجلس، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید است و در صورتی که وزیر در مدت این 14 روز نتواند نمایندگان را راضی کند، در اولین روزهای مهر؛ ماه مدرسه استیضاح خواهد شد.به گزارش ایلنا طی هفته های اخیر تلاش های زیادی برای مطرح نشدن استیضاح های جدید در مجلس شده بود که ظاهرا ناکام مانده است.

* دلایل استیضاح دغدغه فرهنگیان نیست
با این وجود عضو کانون صنفی معلمان گفت: دلایل مطرح شده برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش در راستای مطالبات و دغدغه های جامعه فرهنگیان نیست.مهدی بهلولی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: دغدغه های برخی نمایندگان مجلس در مورد وزارت آموزش و پرورش با دغدغه های فرهنگیان هماهنگ نیست و دلایلی هم که برای استیضاح وزیر مطرح می شود، مطالبات جامعه فرهنگیان نیست.وی ادامه داد: نمایندگان مجلس این دغدغه را دارند، که برخی انتصابات در وزارت آموزش و پرورش سیاسی بوده است در حالی که فرهنگیان دغدغه گرایش سیاسی مدیران وزارت خانه را ندارند و تنها توانمندی و دلسوزی مدیران برای آنها اهمیت دارد.

 

بهلولی با اشاره به اینکه انتقادات فرهنگیان به وضعیت آموزش و پرورش تنها به وزیر باز نمی گردد، بلکه مجلس نیز مدنظر است، افزود: برای نمونه یکی از مشکلات فرهنگیان بحث بیمه طلایی است که ارزش آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته و با توجه به کسری بودجه در آموزش و پرورش وزیر نیز اعلام کرده است، به دلیل بدهی های فراوان این وزارت خانه به بیمه ایران، نتوانسته در سال جدید دوباره با این شرکت قرار داد ببندند.وی با اشاره به اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش رویکردی جناحی دارد، گفت: دلایلی که برای استیضاح وزیر مطرح شده در راستای بهبود وضعیت آموزش و پرورش و مطالبات جامعه فرهنگیان نیست و دردی از مشکلات این حوزه را دوا نمی کند.


  اخبار  سیاسی - ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------