آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

خبر راه‌ ندادن خاتمی به بیمارستان به هیچ وجه صحت ندارد / تشکر استاد اخلاق از نامه خاتمی




  اخبار سیاسی - سیدمحمد خاتمی:
صاحبان هویت بسته سخن نمی‌گویند، حذف می‌کنند

روابط‌عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی: رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، گفت: «وقتی اساس رابطه خشونت شد، زمین به جهنم مبدل می‌شود؛ چنانکه امروز به جهنم تبدیل‌شده است. صاحبان عالم و هویت بسته، دین، هنر، اندیشه و همه دستاوردها و پدیده‌های مهم الهی و انسانی را در خدمت اوهام یا منافع خویش می‌گیرند.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدمحمد خاتمی» در هفتادو‌نهمین نشست ماهانه بنیاد باران که به مناسبت سالگرد طرح گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در محل دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شد، گفت: «وجه بسیار بارز امتیاز و تمایز انسان از سایر موجودات، تکلم است؛ البته به‌جز انسان، خدا هم متکلم است. کائنات کلام خداست. حضرت عیسی‌مسیح(س) کلام خدا و کلمه‌الله است.

 

همچنین در تعبیرات دینی ما به حضرت‌بقیه‌الله‌، تامه یعنی کلمه کامل پروردگار گفته شده است.»«سیدمحمد خاتمی» که سخنان خود را با اشعاری از مثنوی معنوی مولانا آغاز کرده بود، افزود: «کسی که از گفت‌وگو صحبت می‌کند، اولا به حرمت و اهمیت کلام ایمان دارد. ثانیا از آنجایی که انسان موجودی اجتماعی است، می‌داند که مهم‌ترین وسیله ارتباط که قوام جامعه به آن است، کلام و گفت‌وگوست. وقتی سخن از گفت‌وگو می‌شود سخن از من و دیگری و ما و دیگران است. این من و ما و آن دیگر و دیگران هرکدام عالمی دارند. در صورتی گفت‌وگو میسر و ممکن است که این عالم‌ها به روی هم گشوده باشند.»


سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه «صاحبان عالم‌ها و هویت‌های بسته، اهل گفت‌وگو نیستند»، ادامه داد: «صاحبان هویت‌های بسته نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند. اگر هم سخنی بگویند، سخن یکدیگر را نمی‌فهمند، یا آنگونه می‌فهمند که خود می‌پندارند و می‌خواهند. گفت‌وگو به کسانی تعلق دارد که دارای عالمی باز و گشوده باشند.

 

برای برقراری ارتباط باید عالم آنها به روی دیگران گشوده باشد.»رییس‌جمهوری پیشین ایران افزود: «صاحبان هویت و عالم بسته، تک‌گو هستند؛ چراکه دیگری را نفی و حذف می‌کنند. آنچه را می‌بینند و می‌دانند اوهام سنگواره‌شده آنهاست، یا منافعی است که در تضاد با منافع دیگران تعریف می‌شود. آنها سخن نمی‌گویند، حذف می‌کنند. اگر قدرت دارند سرکوب و اشغال می‌کنند و به بردگی می‌کشند. اگر قدرت کمتری دارند، ترور می‌کنند.

 

خشونت از اینجا زاده می‌شود.»خاتمی تاکید کرد: «وقتی اساس رابطه خشونت شد، زمین به جهنم مبدل می‌شود؛ چنانکه امروز شده است. صاحبان عالم و هویت بسته، دین، هنر، اندیشه و همه دستاوردها و پدیده‌های مهم الهی و انسانی را در خدمت اوهام یا منافع خویش می‌گیرند. امروز وقتی صحبت از گفت‌وگوی تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و دین‌ها می‌شود، باید بپرسیم چه کسانی دین‌ها، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را نمایندگی می‌کنند، چه کسانی می‌توانند این نمایندگی را داشته باشند و چه کسانی می‌توانند گفت‌وگو کنند.»


«سیدمحمد خاتمی» با نام‌بردن از «داعش»، «صهیونیسم» و «نومحافظه‌کاران غربی» به‌عنوان «گروه‌هایی که اهل گفت‌وگو نیستند و صلاحیت نمایندگی ادیان خود را ندارند»، افزود: «صهیونیسم، نماینده و سخنگوی دین یهود نیست. داعش نماینده و سخنگوی تمدن اسلامی و مسلمانان نیست؛ چنانکه نومحافطه‌کاران نماینده تمدن غرب و فرهنگ مسیحیت نیستند.

 

طبیعی است که در این عرصه هنرمندان، متألهان، اندیشمندان و متفکرانِ «گشاده‌عالم» و صاحب عالم گشوده هستند که می‌توانند گفت‌وگو کرده و نمایندگی ادیان و فرهنگ‌ها را داشته باشند. گفت‌وگوی تمدن‌ها هم مورد اهتمام و توجه این بخش جامعه‌بشری قرار گرفت.»سیدمحمد خاتمی ادامه داد: «گرچه، چون وجدان بشر امروز این را می‌خواست، بسیاری از سیاستمداران هم که اهل گفت‌وگو نیستند به ناچار گفت‌وگوی تمدن‌ها را تایید کردند؛ ولی در عمل، قدرتمداران و سیاستمداران به جنگ دامن‌زدند. آنچه که بعد از 11سپتامبر پیش آمده است، خود حجت موجهی است بر اصالت و درستی گفت‌وگو و نیاز جامعه بشری به آن.»


او در پایان افزود: «امروز بیش از پیش، هم نیاز جامعه‌بشری و هم لزوم گفت‌وگو برای رهایی از وضعیت فعلی قابل‌بحث است. به‌نظر من، وجدان بشری امروز بیش از گذشته مشتاق گفت‌وگوست و از خشونت، ناامنی و تحقیر انسان بیش از گذشته به ستوه آمده است. اگر بشر دقت کند و ما بتوانیم توضیح بیشتری بدهیم، به این نتیجه خواهد رسید، یا به نتیجه‌ای که رسیده است بیشتر ایمان خواهد آورد که زمان را باید با گفت‌وگوی معطوف به تفاهم تلطیف کرده، از خشونت آن کاسته و با طرح و دامن‌زدن به گفت‌وگو، سیاستمداران قدرتمدار و خودپرست را یا از صحنه بیرون کرده، یا به انزوا کشاند یا دست‌کم آنها را وادار کند به حقیقت و زیبایی تن دهند.»

رضوی‌یزدی:
خبر راه‌ندادن خاتمی به بیمارستان صحت ندارد
  عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه نامه این تشکل به رهبری در مورد سلامت ایشان انعکاس خوبی داشته است، گفت: «شایعه راه‌ندادن خاتمی به بیمارستان محل بستری رهبری صحت ندارد.»حجت‌الاسلام سیدمحمد رضوی‌یزدی، درخصوص جلسه اخیر شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: «این جلسه شب دوشنبه و به ریاست سیدمحمد خاتمی برگزار شد.»او با اشاره به نامه مجمع روحانیون مبارز به مقام‌معظم‌رهبری گفت: «مجمع روحانیون مبارز مصوب کرده بود تا خدمت رهبری پیامی به مناسبت سلامتی‌شان بدهد و با امضای آقای خاتمی باشد چراکه آقای خاتمی علاقه‌مند بودند این نامه با امضای خودشان باشد.»

 

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه این نامه انعکاس خوبی داشته است، گفت: «این نامه می‌تواند حرکت بسیار خوبی در فضای سیاسی کشور باشد. البته مشاهده کردیم که برخی از افراد نیز خواستند این حرکت را تخطئه و ایرادگیری‌هایی کنند اما ایرادات قابل‌توجهی نبود و نتوانست اصل کار را به حاشیه براند.»رضوی‌یزدی در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های اقتدارگرا شایعه کرده‌اند که آقای خاتمی به بیمارستان محل بستری رهبری رفته اما وی را راه نداده‌اند؟ گفت: «این مساله به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.»

 

                                     ..............................................................

 

  سید مهدی طباطبايي: نمي‌گذارند خاتمي حرفش را بزند
تشکر استاد اخلاق از نامه خاتمی به رهبر انقلاب

«نمي‌گذارند خاتمي حرفش را بزند.» اين چكيده سخنان روز گذشته حجت‌الاسلام سیدمهدي طباطبايي درباره رفتار برخی نسبت به نامه خاتمي بود. نامه‌اي غافلگير‌كننده براي تندروها. اما باز هم دست از تلاش خود بر نداشته و كمر به تحريف و تضييع آن بستند تا شايد يك بار ديگر مجمع روحانيون و در راس آن سيدمحمد خاتمي را منزوي كنند. اما نه مجمع روحانيون و نه خاتمي منزوي شدند و نه آن نامه از نظرها غافل ماند تا سیدمحمد رضوي يزدي، عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز درباره آن بگويد: «برخي از افراد خواستند اين نامه را تخطئه كنند و ايرادگيري‌هايي كنند اما ايرادات قابل توجهي نبود و نتوانست اصل كار را به حاشيه براند.»

 

اخبار,اخبارسیاسی,سیدمحمد خاتمی

 

روز گذشته پس از آنكه برخي اصولگرايان تندرو سعي در تحريف ماجراي نامه مجمع روحانيون مبارز با امضاي خاتمي به مقام معظم رهبري داشته و آن را بي‌نتيجه خواندند، تني چند از اعضاي مجمع روحانيون مبارز و همچنين جامعه روحانيت مبارز در تقدير و تجليل از اين نامه روبه‌روی افراطيون ايستادند. حجت‌الاسلام سیدمحمد رضوي يزدي، عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز كه تا حدودي در جريان نحوه تنظيم و انتشار اين بيانيه قرار داشت،

 

گفت: «مجمع روحانيون مبارز مصوب كرده بود تا خدمت مقام معظم رهبري پيامي به مناسبت سلامتي‌شان بدهد و با امضاي آقاي خاتمي باشد چراكه آقاي خاتمي علاقه‌مند بودند اين نامه با امضاي خودشان باشد.» وی درباره ادعاي برخی مبني بر بي‌نتيجه بودن اين نامه اذعان کرد: «اين نامه انعكاس خوبي داشته و مي‌تواند حركت بسيار خوبي در فضاي سياسي كشور باشد. البته مشاهده كرديم كه برخي افراد نيز خواستند اين حركت را تخطئه كنند و ايرادگيري‌هايي كنند اما ايرادات قابل توجهي نبود و نتوانست اصل كار را به حاشيه براند.» رضوي يزدي همچنين در پاسخ به ادعاي رسانه‌هاي وابسته به جريان تندرو كه ادعا داشتند از ورود خاتمي به بيمارستان جهت عيادت رهبري ممانعت شده است،

 

تاكيد كرد: «اين شايعه به هيچ‌وجه صحت ندارد.» اما اين سخنان نه فقط محدود به اعضاي مجمع روحانيون مبارز كه حتي مورد تاييد جامعه روحانيت مبارز نيز قرار گرفت تا يك همگرايي فراجناحي در دفاع از خاتمي اتفاق افتد. جايي كه حجت‌الاسلام سید مهدي طباطبايي در تقدير و تشكر از بيانيه خاتمي و در انتقاد به رفتار برخی به صراحت اعلام كرد: « در مجمع روحانيون افرادي هستند كه حامي و مدافع نظام و دين و رهبري هستند. اگر بگوييم اينها با نظام مشكل دارند، توهين است. خاتمي به مقام معظم رهبري ارادت دارد. ما هميشه نياز به هشدار رهبري معظم داريم.» اين عضو جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: «از آقاي سيدمحمد خاتمي به خاطر نامه‌اي كه براي سلامت مقام معظم رهبري نوشتند تشكر مي‌كنم.

 

همين مجمع روحانيون كه نامه با نام آنها هم نوشته شده بود بعضي از اين آقايان افرادي بودند و هستند كه مورد نظر امام بودند، افكار ايشان را مي‌شناختند.» به گفته او، «در همين مجمع روحانيون افراد زيادي هستند كه از ارادتمندان رهبري هستند. در مساجد گاه مي‌بينيم كه برخي از اين تندروها شروع به توهين مي‌كنند و بسياري اوقات اين افراد به اسم حمايت توهين مي‌كنند.» طباطبایی كه اعتقاد دارد از ابتداي انقلاب تاكنون عده‌اي در تلاش براي انحراف در انديشه امام(ره) و مسير انقلاب براي حفظ منافع خود بوده‌اند، سخنانش را اينچنين ادامه مي‌دهد: «تندروها می‌خواهند ميدان را از ياران اصيل امام بگیرند.

 

كساني كه به دنبال انحراف اسلاميت و جمهوريت امام هستند در گام اول بايد كار را از دست افراد اصيل و انقلابي بگيرند. تندروها با متهم كردن، آبرو بردن و منزوي كردن افراد و ياران امام، آنها را از ميدان به در كردند. حتي موجبات انحراف انديشه‌هاي امام را خود همين تندروها ايجاد كردند.» وی حتي فرازي به سخنان یکی از بزرگان درباره تحليلش از رهنمودهاي امام‌خميني(ره) زده و گفت: «اصل جمهوريت و پذيرش نقش مردم، اصل مهم در انديشه امام، است.

 

برخي به دنبال منحرف كردن اين اصل و كم كردن نقش مردم و فاصله انداختن بين مسئولان و مجريان نظام با مردم هستند. ريشه اين انحراف را باز هم بايد در منافع اين افراد جستجو كرد كه ترس از به خطر افتادن منافعشان باعث شده است كه دست به انحراف بزنند.» به گفته طباطبایی، هركس اين نظر را داشته باشد امام را نشناخته است و خطر اين انحراف از سوي هركس باشد بايد جدي گرفته شود.

 

 اخبار سیاسی  - شرق, آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------