آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

برخی مدیران گذشته درصدد «ماست‌مالی» تخلفاتشان هستند



اخبار,اخبار سیاسی, تخلفات اداری دردولت احمدی نژاد


 اخبار سیاسی - برخی مدیران گذشته درصدد «ماست‌مالی» تخلفاتشان هستند

 تخلفات اداری یا سوءاستفاده از موقعیتِ دولتی یکی از دغدغه‌ها در دولت‌های مختلف بوده است و به همین دلیل پس از پایان دولت دهم هیاتی تشکیل شده است تا به بررسی پرونده‌های تخلف بپردازد.

رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری دولت گذشته با بیان اینکه تخلفات زیاد و جدی‌ای از دولت گذشته باقی مانده است، اذعان دارد که گروهی از متخلفین دنبال این هستند تا با رانت و رابطه‌های خاص پرونده‌شان به نوعی غیرقانونی مختومه اعلام شود که البته به اذهان عمومی این اطمینان را می‌دهد که چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد.

 

حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی، رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری دولت گذشته با گفتن اینکه «رئیس پیشین قوه مجربه بار‌ها از طریق تریبون‌های مختلف گفته بود که دولتش پاک‌ترین دولت حیات جمهوری اسلامی است و به‌طور دائم ادعاهایی مبنی بر اخلاق مداری و پاکدستی می‌کرد، اما واقعیت موجود نشان می‌دهد که رانت‌خواری‌ها، سوءاستفاده‌ها و... به عادت و حتی یک اصل در دولت تبدیل شده بود و دقیقا به همین دلیل است که رانت‌های چندصد میلیارد تومانی تعجب کسی را وا نمی‌دارد، چراکه آنها اختلاس‌های چندهزار میلیارد تومانی را در چند سال گذشته دیده‌اند»

 

وی درخصوص بررسی پرونده‌هایی که درباره مسئولان دولتیِ دولت قبل است با آرمان به گفت وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:


 تاکنون چند پرونده دولت قبل را مورد بررسی قرار داده‌اید؟
آمار صحیحی در اینباره نمی‌توانم اعلام کنم. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که تخلفاتِ‌ اداریِ‌ متعددی که از سوی سازمان بازرسی به ما ارجاع شده، نشانگر این است که در دولت پیشین توجه به قانون از اولویت‌های آخر بوده است.

 

البته تعدادی از پرونده‌ها حاوی تخلفات ریزی است که به همین دلیل با تذکر و درج در پرونده مختومه اعلام می‌شود، اما در برخی از موارد شاهد سوءاستفاده‌های کلانی هستیم که از جانب تصمیم‌گیران مهم مشاهده می‌شود تا بتوانیم اینطور نتیجه‌گیری کنیم که در طول هشت سال برخی چهره‌ها، مسئولیت‌های بسیار مهمی داشته‌اند که تحت هیچ شرایطی شایستگی لازم را نداشتند.


 روند بررسی پرونده‌ها چطور است؟
مسئولیت هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری دولت گذشته به‌گونه‌ای است که سازمان بازرسی کل کشور بعد از تحقیق و تفحصِ‌ پرونده‌ها، آنها را به ما ارجاع می‌دهد که باید  اذعان داشت ما مسئولیت ارزیابی بررسی‌هایِ انجام شده را داریم و نمی‌توانیم خودمان به طور مستقل تصمیمی بگیریم. همچنین ما در جریان بررسی پرونده‌های موجود، افراد را برای پاسخگویی و همچنین شفاف‌سازی دعوت می‌کنیم، البته خیلی مراقب هستیم که خدای ناکرده از کسی هتک حرمت نشود.


  متخلفان برای فرار از قانون اقدام به انجام اموری مانند دریافت توصیه‌نامه، سفارش یا دست به دامان شدن به مسئولان می‌شوند. در فعالیت شما از این رفتارها دیده می‌شود؟
به هرحال برخی وقتی می‌بینند که بحث، بحثی جدی است و قرار است به‌طور قانونی نتیجه عملکردشان را ببیند از طریق راهکارهایی دنبال این هستند تا به قول معروف مساله را «ماست‌مالی» کنند و موضوع فراموش شود  فرار کنند.


 حجم تخلفات چه میزان است؟
بنده به‌یاد دارم که رئیس پیشین قوه مجربه بار‌ها از طریق تریبون‌های مختلف گفته بود که دولتش پاک‌ترین دولت حیات جمهوری اسلامی است و به‌طور دائم ادعاهایی مبنی بر اخلاق‌مداری و پاکدستی می‌کرد، اما واقعیت موجود نشان می‌دهد که رانت‌خواری‌ها، سوءاستفاده‌ها و...

 

به عادت و حتی یک اصل در بخش هایی از دولت تبدیل شده بود و دقیقا به همین دلیل است که رانت‌های چندصد میلیارد تومانی تعجب کسی را وا نمی‌دارد، چراکه آنها اختلاس‌های چندهزار میلیارد تومانی را در چند سال گذشته دیده‌اند. نکته جالب دیگر این است که عده‌ای که در سال‌های 84 تا  92 چشمشان را  به قانون‌گریزی، تندروی و همچنین بی‌اخلاقی می‌بستند، حالا در شرایطی که مردم به معنای واقعی کلمه آرامش را تجربه می‌کنند، دولت را به کارشکنی و برهم زدن آسایش عمومی متهم می‌کنند.


 با چه راهکاری می‌توان در کاستن تخلفات در سیستم اداری و مالی به موفقیت رسید؟
باید با تخلف‌کنندگان برخورد قانونی شود و همه بدانند که کمترین تخلف بیشترین تاوان را برای متخلفین دارد؛ در این صورت است که می‌توانیم در آینده کم شدن تحلفات را به وضوح ببینیم.


  اعدام مه‌آفرید امیرخسروی، زندان بابک زنجانی، فرار‌ خاوری و...  تا چه اندازه بر کاهش تخلف و فساد موثر است چراکه همگان درک می‌کنند قوه قضائیه در برخورد با تخلفات مصمم و جدی است.


اراده و صراحت قوه قضائیه در کاهش تخلفات بسیار موثر است. شرایطی که در روزهای استقرار دولت اصولگرا دیده می‌شد به‌گونه‌ای بود که ما را در وضعیتی استثنایی قرار داده بود و دقیقا به همین دلیل است که متخلفین از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی سوءاستفاده می‌کردند. خوشبختانه بعد از روی کارآمدن دولت جدید «بابِ تخلف و اختلاس» به‌طور آشکاری بسته شده و دست‌درازی به بیت‌المال به کاری بسیار دشوار تبدیل شده است. دستور مستقیم رئیس‌جمهوری جناب دکتر حسن روحانی هم در راستای همین هدف مهم بود که البته گروهی منافع خود را درخطر دیدند و به همین دلیل واکنش مثبتی به این حکم رئیس‌جمهوری نشان ندادند.


 می‌توان نسبت به بهبودی شرایط امیدوار بود؟
صد درصد! فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که درحال حاضر مشاهده می‌شود، تحت هیچ شرایطی قابل مقایسه با چیزی نیست که در آن هشت سال دیده شد. چراکه در آن سال‌ها ندانم‌کاری‌ها و همچنین سوءمدیریت‌ها و البته پاره‌ای سوءاستفاده‌های مشاهده شده، وضعیتی را به‌وجود آورد که انواع و اقسام مشکلات را به جامعه و مردم تحمیل کرد و کار به جایی رسید تا عده‌ای از اصولگرایان هم ماحصل دولت اصولگرایی را «قرار گرفتن کشور در شرایط نامناسب» عنوان کردند.


 اخبار سیاسی  - آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------