آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

شبکه تحریف این بار سراغ سخنگوی دولت رفت/ حامیان تولید بنزین آلوده دوباره فعال شدند



اخبار,اخبار سیاسی,سخنگوی دولت


 اخبار سیاسی - شبکه تحریف این بار سراغ سخنگوی دولت رفت/ حامیان تولید بنزین آلوده دوباره فعال شدند

قصه تحریف و دستکاری اظهارات مسئولان دولت گویی پایان ندارد، این بار دامنه این تحریف‌ها دامن سخنگوی دولت را گرفت و برخی رسانه‌های جریان مخالف دولت سعی کردند با دستکاری در سخنان روز چهارشنبه هفته گذشته محمد باقر نوبخت درباره پرونده بنزین آلوده جنجال تازه‌ای به پا کنند.

پاسخ سخنگوی دولت به روزنامه کیهان
متن زیر پاسخ دفتر سخنگوی دولت به خبر روز پنجشنبه روزنامه کیهان که درباره آلودگی بنزین‌های داخلی‌ است عیناً منتشر می‌شود:

باسمه‌تعالی
جناب آقای شریعتمداری
مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان/ سلام علیکم

در تیتر یک صفحه اول روزنامه کیهان به شماره 20893 مورخ 17/7/93 آمده است که:
«سخنگوی دولت اذعان کرد بنزین تولید داخل سرطان‌زا نیست.» و در توضیح این خبر با استناد به اینکه دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند نتیجه‌گیری می‌شود که این پاسخ «پرونده یک سال سیاه‌نمایی علیه تولید داخلی و تشویش اذهان عمومی را بست.»

 

ضمن تکذیب شدید این خبر، در جهت روشن شدن اذهان عمومی لازم به توضیح است که در نشست خبری سخنگوی محترم دولت در روز چهارشنبه مورخ 16/7/93 که به صورت صوتی و تصویری ضبط شده است خبرنگار محترمی با استناد به گزارش نهایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد آلوده بودن بنزین‌های وارداتی «یورو 4» و حتی بی‌کیفیت‌تر بودن آن نسبت به بنزین‌های وارداتی «یورو 2» از سخنگوی محترم دولت سؤالی مطرح می‌نماید که سخنگوی محترم در پاسخ، این آلودگی بنزین وارداتی «یورو 4» را نفی می‌کند و تأکید می‌کند که اگر این بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، دولت آن را توزیع نمی‌کرد.

بنابراین آنچه در سؤال خبرنگار محترم مطرح بود آلودگی بنزین وارداتی «یورو 4» بوده نه بنزین تولید داخل تا سخنگوی محترم در مورد آلوده نبودن بنزین‌های داخلی خبررسانی کند. هرچند برخی رسانه‌های محترم بدرستی این مطلب را انعکاس داده و مشخص کرده‌اند که سؤال در مورد آلودگی بنزین یورو 4 بوده و پاسخ سخنگوی محترم نیز در مورد نفی آلودگی مربوط به بنزین‌های وارداتی یورو 4 بوده و نیز بعضی از رسانه‌ها هم بدون درج سؤال اصلی خبرنگار در مورد آلودگی بنزین یورو 4، صرفاً به پاسخ سخنگوی محترم مبنی‌بر آلوده نبودن آن اکتفا کرده‌اند، بنابراین صرفنظر از اینکه چه کسانی و با چه انگیزه‌هایی و در هر فرصتی به دنبال بستن پرونده بنزین‌های آلوده هستند، مقتضی است مطابق قانون مطبوعات نسبت به درج این پاسخ در همان جایگاه و در نخستین شماره روزنامه اقدام شود.
 
قصه تحریف و دستکاری اظهارات مسئولان دولت گویی پایان ندارد، این بار دامنه این تحریف‌ها دامن سخنگوی دولت را گرفت و برخی رسانه‌های جریان مخالف دولت سعی کردند با دستکاری در سخنان روز چهارشنبه هفته گذشته محمد باقر نوبخت درباره <پرونده بنزین آلوده>  جنجال تازه‌ای به پا کنند.


ماجرا از این قرار است که دولت روحانی از ابتدای فعالیتش تولید بنزین غیراستاندارد از پتروشیمی‌ها را بتدریج متوقف کرده و با اعلام اینکه چنین بنزینی در چند سال گذشته باعث آسیب جدی به سلامت شهروندان شده است، پرونده‌ای درباره این موضوع باز کرد.

 گزارش مراکز کارشناسی از جمله وزارت بهداشت، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست هم حاکی از آلوده و غیر استاندارد بودن بنزین تولیدی در پتروشیمی‌هاست که طی چند سال گذشته و تا اواسط سال گذشته در سطح وسیع تولید می‌شد. حتی بر تحقیقات برخی ناظران بین‌المللی نیز برآسیب زا بودن این نوع بنزین تأکید داشت، لیکن دولت قبل نه تنها این گزارش‌ها را رد می‌کرد که بر استاندارد بودن آن اصرار می‌ورزید.

با این حال آلوده بودن بنزین‌های تولیدی در پتروشیمی‌ها مسأله‌ای نبود که بتوان براحتی آن را انکار کرد. پرده‌ای از دود عظیم که بر فراز تهران و شهرهای بزرگ حتی در روزهای تابستان نیز خیمه زده بود، خبر از فاجعه‌ای می‌داد که دولت وقت سعی در کتمان آن داشت. از آن سو هم منافع عده‌ای که از محل تولید چنین بنزین‌هایی به سودهای بسیار کلان می‌رسیدند، اقتضا می‌کرد تولید بنزین پتروشیمی‌ها ادامه پیدا کند. به همین دلیل، انکار، سیاست اصلی بود که مقامات وقت در پیش گرفته بودند.

در این رابطه،  یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست و همچنین مدیرعامل پیشین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هفتم تیر ماه درمیزگردی درباره آزمایش بنزین پتروشیمی‌ها گفت: «شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در همان سال ۹۱ نمونه‌هایی از بنزین توزیع شده در تهران را به آزمایشگاهی در آلمان فرستاد  و نتیجه آزمایش‌ها سرطان‌زا بودن بنزین پتروشیمی‌ها را تأیید کرد.»

رشیدی گفت: «ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین شامل بنزن، تولوئن و زایلین است که این ترکیبات همان مواد سرطان‌زای موجود در بنزین محسوب می‌شود که بسیار خطرناکند.  «سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، خواب آلودگی، گیجی، سردرد، ناهوشیاری، تحریک پوست، چشم‌ها و سیستم تنفسی، اختلالات خونی،  اثر بر مغز استخوان و کم خونی، خونریزی بیش از حد، اختلالات کروموزومی، آسیب به سیستم ایمنی و سرطان خون را از جمله اثرات سوء بنزن برشمرد. همچنین معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست 31 شهریور ماه  به خبرگزاری ایلنا گفت: «گزارش حفاظت محیط زیست دال بر آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها بوده و طبق اسناد اثبات شده است.»

ورق برگشت
با روی کار آمدن دولت جدید نه تنها این روند بتدریج متوقف شد، بلکه پیگیری‌های چندجانبه‌ای هم علیه تولید کنندگان و سهامداران تولید بنزین در پتروشیمی‌ها به‌عمل آمد. در حال حاضر معلوم شده است که منافع چه کسانی اقتضا می‌کرده تولید بنزین درپتروشیمی‌ها با وجود اثبات آلوده بودن آن ادامه پیدا کند. رسیدن پرونده به جاهای حساس باعث شد تا مدافعان پشت پرده تولید بنزین پتروشیمی‌ها علیه بنزین وارداتی  فعال شده و از طریق شبکه‌های تبلیغاتی خود القا کنند که بنزین یورو 4 که در حال حاضر به جای بنزین پتروشیمی‌ها وارد کشور می‌شود نیز آلوده‌ است. القای چنین شایعه‌ای از سوی سهامداران بنزین پتروشیمی واکنش مراکز مسئول را به‌دنبال داشت.

بیژن زنگنه، وزیر نفت اردیبهشت ماه سال جاری در پاسخ به سؤالات باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما گفت: «آلودگی بنزین وارداتی به کشور شایعه است و بنزینی که وارد کشور می‌شود از کیفیت مطلوبی برخوردار است. ما در مقابل ملت ایران و سلامت آنها متعهد هستیم و به همین دلیل هم اعلام کردیم بنزین پتروشیمی تا زمانی که در شرایط اضطراری قرار نگرفته‌ایم تولید نشود.» چهارشنبه هفته گذشته هم محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت پس از آنکه با ادعای رسانه تندرو درباره آلوده بودن بنزین وارداتی یورو 4 رو‌به‌رو شد گفت: «اگر بنزین وارداتی یورو4 آلوده بود، دولت آن‌را توزیع نمی‌کرد.»
القا و سپس حمله!

با اعلام این پاسخ از سوی سخنگوی دولت مبنی بر اینکه اگر «بنزین وارداتی یورو 4 آلوده بود، دولت آن‌را توزیع نمی‌کرد» کافی بود تا برخی رسانه‌ها و مدافعان پشت پرده بنزین‌ پتروشیمی وارد عمل شده و رسماً به تحریف سخنان سخنگوی دولت بپردازند. روزنامه کیهان روز پنجشنبه در گزارشی پر از اهانت نوشت که «سخنگوی دولت اذعان کرد بنزین تولید داخل سرطان زا نیست.» این روزنامه سپس با استناد به خبر تحریف شده خود ادعا کرد: «این پاسخ، پرونده یک‌سال سیاه نمایی علیه تولید داخلی و تشویش اذهان عمومی را بست.»

تحریف، شیوه‌ای منسوخ
به نظر می‌رسد دست یازیدن به تحریف سخنان مقامات رسمی دولت، شیوه‌ای منسوخ است که تاریخ مصرف آن خیلی وقت است گذشته و کسانی که پشت پرده علیه فعالیت‌های دولت در حوزه‌های مختلف از دیپلماسی تا سیاست و اقتصاد فعال هستند، نمی‌توانند به میوه چینی از خبرهایی بپردازند که درخت آن ریشه در تحریف‌های خود ساخته آنان دارد.

 سخنگوی دولت روز چهارشنبه هفته گذشته به صراحت از آلوده نبودن بنزین‌های وارداتی یورو 4 سخن به میان آورده است اما رسانه‌ها و جریانات خاص آن‌را به بنزین‌های تولیدی پتروشیمی‌ها در چند سال اخیر نسبت داده‌اند که سخنگوی دولت ابداً درباره آن سخن نگفته است، بلکه بر عکس سخنان مقامات رسمی از جمله وزیر نفت، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان و... نشان می‌دهد بنزین‌های پتروشیمی تولیدی چند سال گذشته آسیب‌های جدی را به سلامت شهروندان وارد کرده و قابل انکار نیست. بنابراین مسببان چنین فاجعه‌ای نه تنها از تحریف سخنان مقامات دولت سودی نمی‌برند، بلکه باید پاسخگو هم باشند.


اخبار سیاسی - عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------