بیش از 900 سوال در 14ماه!



اخبار,اخبارسیاسی ,سوال نمایندگان مجلس  از وزرا

 

 اخبار سیاسی -  بیش از 900 سوال در 14ماه!

رفت‌وآمد وزرا به مجلس تحت عنوان نظارت قوه مقننه بر قوه مجریه گنجانده می‌شود. بر این اساس سوال یکی از ابزارهایی است که در اختیار نمایندگان برای اعمال نظارت قرار داده شده است. البته در این رابطه باید گفت در طول 14ماهی که دولت یازدهم بر سرکار آمده بیش از 900 سوال از وزرا پرسیده شده است یعنی بسیار فراتر از یک حالت متعارف؛ به‌عبارت دیگر می‌توان گفت به اندازه یک دوره چهار ساله مجلس و حتی بیشتر از آن وزیران دولت یازدهم مورد سوال قرار گرفته‌اند.

بعضی از این سوالات در همان ماه‌های اول اتفاق افتاد یعنی به محض آنکه وزرا کار خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده بودند سوالات یکی پس از دیگری مطرح می‌شد. نکته حائز اهمیت آن است که دولت از سوال استقبال می‌کند و نه‌تنها در برابر سوالات خم به ابرو نمی‌آورد بلکه سوالاتی که جنبه کارشناسی دارد و هدفش اصلاح امور است، مورد استقبال دولت و به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد و چه بسا همواره خطاب به کابینه عنوان می‌نماید مادامی که سوال نمایندگان در رابطه با وظایف مطرح می‌شود با آغوش باز بپذیرید و در موعد مقرر شرکت کنید و پاسخ گویید.

 

اما آنچه باید همواره مدنظر قرار گیرد آن است که سوال باید از مسئولیت باشد نه از اختیارات، مساله‌ای که نقطه مقابل آن در اغلب سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان مشاهده می‌شود و گاهی حتی سوالاتی عنوان می‌شود که هیچ ارتباطی با وزیر احضار شده ندارد و نمونه بارز آن را می‌توان در سوالاتی که اخیرا از وزیر اقتصاد پرسیده شد، مشاهده کرد. اما گاهی از انتصاباتی که حق وزیر است، پرسش می‌شود.

 

در این راستا باید ابراز داشت عزل و نصب جزو اختیارات وزیر است و تنها درصورتی می‌توان در این باب از وزیر سوال کرد که فرد منصوب‌شده بر اساس ادله‌ای محکمه‌پسند ایرادات و معایبی داشته باشد که می‌تواند برای آن حوزه مشکل‌تراشی نماید و البته رسیدن به این مطلب نیز راه و روش خود را می‌طلبد. به‌معنای دیگر اگر فردی که به سمتی گمارده شده از نظر نمایندگان فاقد صلاحیت است باید از طریق وزارت اطلاعات اقدام نمایند و درنهایت نظر وزارت اطلاعات نیز باید اثبات گردد بنابراین از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق سوالات از اختیارات وزراست و نه از مسئولیت‌ها ضمن آنکه برخی نیز نامربوط به وزیر است سوالات واقعی پرسیده نمی‌شود و همین عامل، منجر به افزایش غیرمتعارف سوالات از وزرا شده است.

 

متاسفانه باید گفت گاهی این سوالات با برخوردهای جناحی نیز توام می‌شود. آنچه به نظر می‌رسد آن است که در این رابطه نقش هیات‌رئیسه می‌تواند بسیار موثر باشد؛ به عبارت دیگر هیات‌رئیسه ابتدا باید سوال را بررسی کند اگر از لحاظ نوع سوال و همچنین ارتباط آن با وزیر موردنظر وجهه قانونی داشت، اعلام وصول نماید. اگر این راهکار در دستور کار هیات‌رئیسه مجلس قرار گیرد، سوالات واقعی یعنی سوالاتی که مربوط به وزیر است آن هم در حوزه مسئولیت‌های او در مجلس مطرح می‌شود که در این صورت از خیل سوالات که تنها برای دولت و مجلس وقت‌گیر هستند، جلوگیری خواهد شد.
* نماینده سابق مجلس


 اخبار سیاسی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------