آخرین اخبار سیاسی

مهاجری,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

آقای ذوالنور، نایب‌رییس مجلس و نماینده قم در اظهاراتی که پایه اصلی‌اش نقد به آقای قالیباف است، به نکته قابل اعتنایی اشاره دارد که هر چند…

«هفت‌خان» مرد سوم در «بهارستان»



اخبار,اخبارسیاسی,وزیر پیشنهادی علوم


 اخبار سیاسی  - رییس‌جمهوری فردا وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس می‌برد
«هفت‌خان» مرد سوم در «بهارستان»

  رای‌آوردن سومین وزیر پیشنهادی علوم در مجلس کار سختی است؛ سخت از آن جهت که به موازات دید و بازدیدهای وزیر پیشنهادی با نمایندگان، برخی مسایل حاشیه‌ای مانند همیشه راهروهای بهارستان را درگیر خود کرده، نمونه‌اش نمایش ویدیویی درباره برخی دانشجویان استان البرز است که این روزها از سوی یکی از نمایندگان این حوزه دست به دست می‌چرخد. البته این ویدیو هیچ ربطی به وزیر پیشنهادی ندارد و به خط‌و‌ربط او به برخی امور سیاسی قدغن هم بازنمی‌گردد بلکه به روایت یکی از نمایندگان، اقدامی برای تحت‌تاثیر قراردادن جو عمومی مجلس است.

این نماینده همچنین متذکر شده که احتمال نمایش این فیلم در روز رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم وجود دارد. مانور رسانه‌ای پیش از روز رای اعتماد هم مدتی است به راه افتاده و نمونه‌اش گفته‌های غیرمستند برخی افراد است که مدام به نقل از برخی رسانه‌های خاص منتشر می‌شود؛ مثل ادعای مسوول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران که در گفت‌وگو با «تسنیم» مدعی شده که نیلی سال 88 برای تعطیلی کلاس‌ها تلاش کرده یا شایعه‌ای که انگیزه روحانی از معرفی نیلی را رای‌نیاوردن معرفی می‌کند.

 

مروجان این شایعه، در انتظار معرفی افراد دیگری به «بهارستان‌» هستند. البته این بار هیچ‌گونه شایبه‌ای درباره حضور نیافتن رییس‌جمهوری در روز رای اعتماد وجود ندارد. «حسن روحانی» اگرچه در روز استیضاح «فرجی‌دانا» سفر برنامه‌ریزی‌شده اردبیل را به شرکت در مراسم روز استیضاح ترجیح داده بود اما فردا برای دفاع از «محمود نیلی‌احمدآبادی» راهی بهارستان خواهد شد.

 

اما «محمدرضا خباز»، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری در واکنش به این حاشیه‌ساز‌ی‏‌ها می‌گوید: «کسانی که به دولت تهمت می‌زنند باید سریع‌تر توبه کنند تا کارشان به قیامت نکشد. کدام دولت است که مایل باشد وزیرش در مجلس و پارلمان رای اعتماد نگیرد؟ به‌طورقطع با رای‌نیاوردن وزیر پیشنهادی، برنامه‌های دولت به تاخیر می‌افتد و مشکلاتی در کار دولت ایجاد خواهد شد.»

 

مجید انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی نیز درباره وزیر پیشنهادی به مجلس گفته: «نیلی شخصیتی علمی و انقلابی است. خدمات ارزشمندی در دوره دفاع مقدس در سطوح بالای سپاه و بعد نیز در عرصه علم و دانش در مراکز مهمی مثل دانشگاه تهران داشته و شخصیت علمی بالا و مقبولی را نیز در میان چهره‌های دانشگاهی و ارزشی و رزمندگان دفاع مقدس دارد.»


با این وجود اسماعیل جلیلی، از نمایندگان عضو در فراکسیون رهروان ولایت وضعیت رای‌آوری نیلی را در مجلس مثبت نمی‌داند: «بعید می‌دانم نیلی از مجلس رای‌اعتماد بگیرد و البته هنوز تصمیم فراکسیون رهروان درباره نیلی مشخص نیست.»


زهره طبیب‌زاده‌نوری، نماینده عضو «جبهه پایداری» هم مدعی ارتباط نیلی‌محمودآبادی با حوادث پس از انتخابات 88 است: «نیلی‌احمدآبادی از عناصر فعال «فتنه» در دانشگاه تهران بود.»

 

فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش نیز روایت دیگری از کارنامه وزیر پیشنهادی علوم دارد: «نمایندگان عملکرد نیلی را موفق نمی‌دانند. او از لحاظ علمی چهره‌ای قابل‌قبول و با سابقه است، اما به لحاظ رفتاری مورد قبول نمایندگان نیست. برای مثال نیلی‌احمدآبادی در دیدار با یک هیات خارجی که تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در آن حضور داشتند، به سرعت جلسه را ترک کرده و تشریفات دیپلماتیک را رعایت نکرده است.»


«رهروان»؛ باز هم «رای به اختیار»؟
«فراکسیون رهروان»، بامداد امروز برای تعیین وضعیت «رای فراکسیونی» به وزیر پیشنهادی کابینه روحانی، تشکیل جلسه خواهد داد. پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارد که رای بر رویه پیشین، کماکان «رای به اختیار» باشد و هر نماینده، مجاز خواهد بود طبق ارزیابی شخصی خود تصمیم بگیرد و رای دهد. این؛ همان، جمع‌بندی عمومی جلسه‌های رهروان در رای‌گیری به وزرای پیشنهادی دولت روحانی بوده است.


اما برخی در رهروان در پرده خبر می‌دهند که احتمالی از جمع‌بندی رهروانی‌ها برای رای مثبت به وزیر پیشنهادی وجود دارد و اگر اینطور باشد، رای‌آوری وزیر در مجلس امکان‌پذیر است.


پیش‌بینی 100رای مثبت به نیلی تا به اینجای کار
«حامد قادرمرزی»، نایب رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس نیز به «شرق» خبر می‌دهد که تا به اینجای کار پیش‌بینی می‌شود که صد رای در سبد وزیر پیشنهادی قرار بگیرد، اما افزایش یا کاهش آرای او به دیدارهای بعدی او بازمی‌گردد.


غلامعلی حدادعادل نیز که پیش از حضور وزیر در جلسه رای اعتماد درباره وزیر پیشنهادی کمتر اعلام نظر می‌کرده، حالا به «خانه ملت» گفته که «نیلی‌احمدآبادی برای اغلب نمایندگان مجلس شناخته‌شده نیست.»


باهنر: قبول ندارم وزیر پیشنهادی مساله‌دار است
«محمود نیلی‌احمدی‌آبادی» تا به اینجای کار با «علی لاریجانی»، رییس مجلس و «فراکسیون رهروان ولایت» دیدار کرده اما هنوز خبری رسمی از دیدار او با «محمدرضا باهنر» به گوش نرسیده، خیلی‌ها می‌دانند که دیدگاه باهنر بر گرایش نهایی آرای پنهان، موثر است. تاکنون، تنها اعلام‌نظر نایب‌رییس مجلس درباره وزیر پیشنهادی علوم، منفی به نظر نمی‌رسد. او در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوال خبرنگاری گفته بود: «اینکه آیا وزیر پیشنهادی مساله‌دار است را من قبول ندارم. ما در حال بررسی سوابق وزیر پیشنهادی هستیم و کمیسیون‌ها در حال رایزنی هستند. من هم هنوز در مورد وزیر پیشنهادی علوم به جمع‌بندی خاصی نرسیده‌ام.»


ترکش‌های بورسیه‌ای
رای‌آوردن وزرای علوم در کابینه یازدهم کار راحتی نیست. اغلب وزرای پیشنهادی، از سوی مجلس افرادی مرتبط با حوادث انتخابات سال 88 معرفی می‌شوند و پخش برخی شبنامه‌ها و فیلم و «پاورپوینت» در فرجام نهایی رای‌اعتماد‌های گذشته، تاثیرگذار بوده است. اگرچه؛ این روزها، بسیاری از استادان دانشگاه تهران در تماس با نمایندگان مجلس از نکات مثبت کارنامه نیلی می‌گویند اما تجربه نشان داده که روز رای‌گیری، برخی مسایل و حواشی، می‌تواند جای حاشیه و متن را عوض کند، مانند شب‌نامه‌ای علیه میلی‌منفرد که ناگهانی در «کازیه» نمایندگان قرار گرفت یا مسایلی که در پس استیضاح فرجی‌دانا اتفاق افتاد.


در این میان؛ آرای نمایندگان عضو «کمیسیون آموزش»، چندان مساعد رای‌آوری نیلی نیست. آنان به‌ویژه پس از اعلام جزییات تازه از پرونده بورسیه‌ها، بارها انتقاد صریحشان به گزارش دولت را اعلام کرده‌اند.


 اخبار سیاسی  - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------