آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

شش کانديداي احتمالي براي رياست خبرگان رهبري



اخبار,اخبارسیاسی,رئيس مجلس خبرگان


اخبارسیاسی - شش کانديداي احتمالي براي رياست خبرگان رهبري

با درگذشت مرحوم آيت‌الله مهدوي کني، اکنون بار ديگر مثلث مصباح يزدي، جنتي و محمد يزدي درباره رياست مجلس خبرگان رهبري، مقابل آيت‌الله هاشمي رفسنجاني قرار گرفته‌اند.

انتخاب رئيس مجلس خبرگان رهبري تاکنون فارغ از هرگونه هياهو برگزار شده است. در دوره‌هاي اول اين مجلس با حضور مرحوم آيت‌الله مشکيني، عملا هيچ يک از خبرگان خود را براي رياست کانديدا نمي‌کرد و رياست وي در چهار دوره اول اين مجلس بدون هيچ گونه رقيبي با راي قاطع نمايندگان انجام مي‌شد.

به گزارش ابتکار، پس از فوت مرحوم آيت‌الله مشکيني اما در هر دوره رياست مجلس خبرگان، دو جبهه رو در روي هم قرار مي‌گرفتند: از يک سو آيت‌الله هاشمي رفسنجاني قرار داشت و از سوي ديگر مثلث آيات مصباح يزدي، جنتي و محمد يزدي قرار گرفته بودند. اين تقابل البته هر بار به رياست آيت‌الله هاشمي رفسنجاني منجر شد. چندي پيش آيت‌الله حائري شيرازي نيز در گفت‌وگويي تلويزيوني تصريح کرد که در مجلس خبرگان هيچ کس نمي‌تواند درصورت کانديداتوري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به رياست برسد.

پس از وقايع سال 88 و زاويه گرفتن برخي از خبرگان به ويژه مثلث ياد شده با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، وي براي جلوگيري از آغشته شدن فضاي اين مجلس به جريانات سياسي، حاضر شد در صورت کانديداتوري مرحوم آيت‌الله مهدوي کني براي رياست مجلس خبرگان، براي اين سمت کانديدا نشود. مرحوم آيت‌الله مهدوي کني نيز با اصرار آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اين موضوع را پذيرفت و البته در نطق افتتاح اولين دوران رياست خود تاکيد کرد که «آيت الله هاشمي رفسنجاني رياست خبرگان را به من تفويض کردند».

با توجه به مقبوليت مرحوم آيت‌الله مهدوي کني نزد دو طرف، دوران رياست وي بر مجلس خبرگان رهبري نيز با آرامش گذشت و با کانديداتوري وي عملا هيچ يک از خبرگان براي رياست اين مجلس کانديدا نمي‌شد. اما با درگذشت مرحوم آيت‌الله مهدوي کني، اکنون بار ديگر مثلث مصباح يزدي، جنتي و محمد يزدي درباره رياست مجلس خبرگان رهبري، مقابل آيت‌الله هاشمي رفسنجاني قرار گرفته‌اند.اين تقابل البته اين بار شکل ديگري به خود گرفته است.

 

ماجرا از صحبت‌هاي آيت‌الله سيد احمد خاتمي، عضو مجلس خبرگان رهبري آغاز شد. وي که در جبهه مثلث سه گانه قرار دارد، در گفت‌وگويي با شبکه تلويزيوني العالم اظهار کرد که آيت‌الله هاشمي رفسنجاني علاقه‌اي به کانديداتوري رياست مجلس خبرگان رهبري ندارد. اين موضوع با واکنش سايت رسمي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مواجه شد و اين سايت به نقل از يکي از نزديکان آيت‌الله ضمن تکذيب اين ادعا نوشت که در صورتي که برخي براي رياست مجلس خبرگان کانديدا شوند، آيت‌الله نيز کانديدا خواهد شد. اين «برخي» به وضوح به جرياني اشاره دارد که جبهه مقابل آيت‌الله هاشمي رفسنجاني قرار گرفته‌اند.

از هاشمي رفسنجاني تا امامي کاشاني
آيت‌الله سيد احمد خاتمي، عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري، در بازديد از خبرگزاري فارس، از انتخاب رئيس جديد اين مجلس در نيمه اول اسفندماه سال جاري خبر داد و گفت: گفت: حضرات آيات هاشمي شاهرودي، جنتي، محمد يزدي، موحدي کرماني براي رياست خبرگان مطرح هستند و برخي از دوستان هم به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تمايل دارند.

 

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان تصريح کرد: برخي از روزنامه‌‌ها اسم آيت‌الله امامي کاشاني را نيز براي رياست خبرگان مطرح کرده‌اند.وي تصريح کرد: دستور مجلس خبرگان انتخاب رئيس مجلس خبرگان است و آقاياني که کانديدا هستند، نام خود را مي‌گويند؛ اما من در اين 16 سالي که در خبرگان هستم نديده‌ام که يک نفر از اين بزرگان گفته باشد اسم مرا بنويسيد. اعضاي مجلس اسامي را مي‌برند و آن آقا يا مي‌گويد آماده‌ام يا اظهار عدم آمادگي مي‌کند.

انتقاد خاتمی از رسانه‌ها
آيت‌الله سيد احمد خاتمي درباره اظهارات خود درباره کانديداتوري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و واکنش‌هايي که به گفته‌هايش به وجود آمد نيز گفت: من هفته گذشته مصاحبه‌هاي بسياري با اين مضمون ديدم که کساني تلاش مي‌کنند آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نيايد، اما کجاي حرف بنده اينطور استنباط مي‌شد که آقاي هاشمي رفسنجاني نيايد؟وي با بيان اينکه من گفتم که ايشان مانند همه علماي ديگر تمايلي به رياست ندارد، يادآور شد: اصل در بين علماي ما اين است که دنبال رياست نباشند.

 

آيت‌الله خاتمي درباره اينکه شما پيش از اين گفته بوديد که آقاي هاشمي در جلسه خصوصي نيز عدم کانديداتوري خود را متذکر شده‌ و شما به اين جلسه استناد کرده بوديد، گفت: بله الان هم بنده بر آن حرف هستم؛ من در اين هفته که جار و جنجال مطبوعاتي راه انداختند دوباره از منابع خود پرسيدم ولي تعجبم اين است که اين منبع نزديک به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني چه چيزي را ديده‌اند که تکذيب کردند؟وي در صحبت‌هاي خود روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها را عامل تحريف سخنان خود و برداشت اشتباه از گفته‌هايش مطرح کرد و افزود: بعد از اينکه ديدم برخي از سايت‌ها و روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب جزع و فزع مي‌کنند که چرا گفته‌ايد که آقاي هاشمي تمايلي به رياست خبرگان ندارد، الان مي‌گويم که ايشان کانديدا است ولي دوباره تاکيد مي‌کنم که علماي ما دنبال رياست نيستند و آنها اينطور تربيت شده‌اند.

نسبت به 80 ساله‌ها جوان هستم
عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه رسانه‌هاي خارجي نام مرا هم در کنار اين اسامي گذاشته‌اند يادآور شد: بنده مطلقاً کانديداي رياست خبرگان نيستم و دليلش نيز اين است که در روايات ما آمده کسي که خودش را جلو بيندازد در حالي که ببيند افضل از او وجود دارد درست نيست بنابراين من در بين اين آقايان افضل از خود مي‌بينم.وي مجلس خبرگان رهبري را مجلس شيوخ دانست و تصريح کرد: مجلس ما مجلس جوانان نيست البته من هم جوان نيستم اما نسبت به 80 ساله‌ها بنده جوان حساب مي‌شوم و از اين رو رياست خبرگان جايگاه بنده نيست. وي اعلام کرد که براي کانديداتوري نايب رئيسي خبرگان هم تمايلي ندارد.

شانس بالاي هاشمي شاهرودي
در مجموع مطرح شدن بحث کانديداتوري رياست مجلس خبرگان رهبري واکنش‌هاي زيادي را در فضاي سياسي ايجاد کرد. در همين راستا حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز، در گفت‌وگويي با ايسنا با ابراز اميدواري نسبت به حفظ فضاي معنوي مجلس خبرگان براي انتخاب رييس، راي آوري هاشمي شاهرودي براي رياست مجلس خبرگان رهبري را محتمل دانست.

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز همچنين با اشاره به عدم حضور ناطق نوري، امامي کاشاني، روحاني و هاشمي رفسنجاني در جلسات جامعه روحانيت مبارز، گفت که از آنها براي جلسه انتخاب دبيرکل دعوت به عمل مي‌آيد.مصباحي مقدم در اين گفت‌و‌گو از تمايل جبهه پايداري به ايجاد ائتلاف و وحدت خبر داد و با تاکيد بر اينکه رهبري جريان اصولگرا به دست اقليت تندرو نمي‌افتد، وحدت اصول‌گرايان براي انتخابات دوره بعد را قابل قبول‌ترين تحليل دانست.


 اخبار سیاسی  - ابتکار

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------