آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

جلسه شبانه «حلقه نه» برای مخالفت با فرهادی



اخبار,اخبارسیاسی,محمد  فرهادی


 اخبارسیاسی  - جلسه شبانه «حلقه نه» برای مخالفت با فرهادی

طبقه سوم يك ساختمان حزبي واقع در خيابان هشت بهشت. وجود اين ساختمان در چنين خياباني عادي است اما جلسه‌يي كه شب گذشته در آن برگزار شد كمي غيرعادي است. «حلقه نه» شب گذشته بهترين محل براي يك رايزني همه‌جانبه در مورد پنجمين گزينه دولت براي وزارت علوم را همين ساختمان دانست.

ساعت ١٨ تا ١٨:٣٠ هشت نماينده مجلس پله‌هاي همين ساختمان را به مقصد اتاق جلسات طبقه سوم بالا رفتند. دستور كار جلسه «تصميم‌گيري در مورد نحوه مخالفت با گزينه پيشنهادي وزارت علوم». شركت‌كنندگان«برخي نمايندگان مجلس و چند فعال حزبي» و نتيجه جلسه «مخالفت گسترده با گزينه پيشنهادي وزارت علوم در جلسه راي اعتماد».

اين تنها يك برنامه‌ريزي براي پنجمين گزينه‌يي است كه حسن روحاني به مجلس معرفي كرده است. «محمد فرهادي» شب گذشته از سوي همان‌هايي كه گزينه‌هاي پيش از او را رد كرده بودند مورد حلاجي قرار گرفت. تمام جنبه‌هاي شخصيتي و كارنامه كاري‌اش كه امكان مخالفت با آنها وجود دارد را نيز مورد بررسي قرار دارند تا پنج روز پيش از جلسه راي اعتماد يك برنامه‌ريزي كامل داشته باشند.

برنامه‌ريزي براي مخالفت و همان‌طور كه در گزارش پيشين «اعتماد» گفته شد «نه» گفتن به همه گزينه‌ها و برنامه‌هاي دولت يازدهم. اعضاي حلقه مسرور از پيروزي هفته گذشته شان در مورد عدم اعتماد مجلس به دانش آشتياني، اين‌بار براي فرهادي برنامه دارند. تعدادشان اين‌بار كمتر شده است. آنهايي كه به جلسه آمدند بسيار كمتر از آن تعدادي بودند كه به جلسه دعوت شده بودند اما اعضاي حلقه نااميد نشدند. برنامه‌ريزي را انجام دادند و تلاش كردند تا جلوي فرهادي هم يك سد بزرگ ايجاد كنند تا نتواند به وزارت علوم برسد.

تزلزل در «حلقه نه»
اين‌بار ميان نمايندگان مجلس اختلاف‌نظر است. معرفي محمد فرهادي به عنوان جديدترين گزينه دولت براي وزارت علوم خيلي‌ها را بر سر دوراهي قرار داد كه اين‌بار بايد با گزينه جديد دولت موافقت كرد يا نه؟ اختلاف نظر جدي است.

تعداد حاميان فرهادي اين‌بار يا بنا به آنچه كه مصلحت در نظر گرفته مي‌شود يا بنا به آنچه كه تامين نظر نمايندگان مجلس عنوان مي‌شود نسبت به دانش‌آشتياني بيشتر است. همين افزايش نسبت حاميان موجب تزلزل در جبهه مخالفاني از دولت شده كه در ماه‌هاي اخير در مجلس شوراي اسلامي حلقه موسوم به «حلقه نه» را تشكيل داده‌اند.

حلقه نه اين‌بار به خوبي متوجه شد كه شرايط براي مخالفت‌شان به مساعدي دوره دانش‌آشتياني، نيلي، فرجي‌دانا و ميلي منفرد نيست. مجلس به يك عدم راي اعتماد ديگر در اين شرايط كمي حساس است. دولت در مسيري كه مخالفانش در نظر داشتند جلو نرفت و مجموعه اين شرايط موجب شد كه آنچه حلقه نه براي آينده وزارت علوم در نظر داشتند ايجاد نشود.

حلقه نه اما در اين روزها متشكل از حلقه‌يي از اعضاي جبهه پايداري، جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به‌طور خاص و ويژه و همچنين اعضاي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي است. افراد اصلي حلقه نزديك به ١٠ نفر هستند. حلقه‌يي كه بيرون از مجلس هم نيرو دارد و تلاش مي‌كند تا نحوه مخالفت با دولت در همه شرايط را ساماندهي كند؛ ساماندهي كه به زعم آنان طي ماه‌هاي اخير حداقل در حوزه وزارت علوم با موفقيت مواجه شده است.

جلسه در «هشت بهشت»
جلسه شب گذشته حلقه نه در خيابان هشت بهشت اما پيام‌هاي بسياري دارد. اصلي‌ترين پيام شايد اين باشد كه جلسه شب گذشته آنقدر اهميت داشته است كه اعضاي حلقه نه فرصت صبر كردن تا امروز صبح براي برگزاري‌اش در مجلس شوراي اسلامي را نداشته‌اند. از سوي ديگر مي‌توان اين‌گونه هم تحليل كرد كه مفاد جلسه قابليت مطرح شدن حتي در گوشه و كنار مجلس شوراي اسلامي را نداشته است.

مجموعه همين شرايط است كه نشان مي‌دهد اعضاي حلقه نه يا براي راي دادن به فرهادي مردد هستند يا آنكه براي راي ندادن به او آنقدر مطمئن هستند كه وارد يك فاز جديد عملياتي براي راي نياوردن فرهادي شده‌اند. اما در جلسه شب گذشته اعضاي حلقه نه چه گذشت؟ بنا به شنيده‌ها اعضاي حلقه نه شب گذشته بحث‌هاي مفصلي در مورد گزينه جديد دولت براي وزارت علوم داشته‌اند. بحث‌هايي كه احتمال دوم در مورد نظر آنان را بيشتر تقويت مي‌كند.

بنا به آنچه شنيده شده اعضاي حلقه نه بحث‌هاي مفصلي در مورد «عملكرد فرهادي در دولت سيدمحمد خاتمي، استعلام او از وزارت اطلاعات و نوع عملكردش در سازمان هلال احمر» داشته‌اند؛ مباحثي كه با نگاه كاملا منفي به گزينه دولت انجام شده است و نظر كلي بر راي نياوردن محمد فرهادي است. اين‌بار هم اما اعضاي حلقه نه دست از مباحث مربوط به حوادث سال ٨٨ برنداشته‌اند و با يك نگاه جزيي به دنبال برخي سرنخ‌ها از حضور يا مشاركت فرهادي با اين حوادث هستند.

مجموعه عوامل و محتويات جلسه شب گذشته اعضاي حلقه نه نشان مي‌دهد كه آنها خيال كوتاه آمدن در شرايط فعلي را هم در مقابل دولت ندارند. جلسه شب گذشته اما تنها به رايزني در مورد وزير پيشنهادي علوم نگذشته است. بحث در مورد مذاكرات هسته‌يي و تلاش و برنامه‌ريزي براي حضور دلواپسان نيز از ديگر برنامه‌هاي جلسه شب گذشته بوده است. مجموعه شرايط نشان مي‌دهد كه اعضاي حلقه نه برنامه‌هاي جدي‌تري براي مخالفت با دولت را دارند و اين مخالفت‌ها تنها به مباحث مربوط به وزارت علوم ختم نمي‌شود كه با توجه به احتمال تمديد مذاكرات يا حصول توافق چنانچه اين گروه مجددا گزينه پيشنهادي دولت را رد كند، شرايط جديدي ميان مجلس و دولت ايجاد خواهد شد.


 اخبار سیاسی  -  روزنامه اعتماد
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------