آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

مسعود پزشکیان: اصلاح‌طلبی را وارونه معرفی کردند



اخبار,اخبارسیاسی,مسعود پزشکیان

 

 اخبار سیاسی  -  مسعود پزشکیان:
اصلاح‌طلبی را وارونه معرفی کردند

گفتمان اصلاحات و آنچه دوم خرداد ۷۶ را پدید آورد تاکید بر قانون گرایی و اصلاح ساختارهای معیوب و ناکارآمددر چارچوب نظام بود. اصلاح طلب واقعی کسی است که درچارچوب نظام فعالیت سیاسی می‌کند.

«کسی که اشتباه نمی کند، مجسمه است» دکتر مسعود پزشکیان می گوید آنچه اصلاحات و اصلاح طلبان امروز نیاز دارند تصمیم گیری در منطقی ترین و درست ترین شرایط است. به باور بسیاری از فعالین سیاسی منطقی ترین شرایط یعنی پرهیز از تندروی است. آنچه اصلاحات بدان افتخار می کند پدید آمدن گفتمان اعتدال گرایی از درون گفتمان اصلاح طلبی است.

 

این نماینده مجلس در ادامه به تشریح ساختارهای گفتمان اصلاح طلبی می پردازد و می گوید« گفتمان اصلاحات و آنچه دوم خرداد 76 را پدید آورد تاکید بر قانون گرایی و اصلاح ساختارهای معیوب و ناکارآمددر چارچوب نظام بود. اصلاح طلب واقعی کسی است که درچارچوب نظام فعالیت سیاسی می کند».

 

مشروح مصاحبه ندای ایرانیان با وزیر بهداشت دوران اصلاحات  مسعود پزشکیان در ذیل آمده است:

وضعیت اصلاح طلبان در فضای سیاسی کنونی کشورچگونه است؟چقدر اصلاح طلبان می توانند در فضای امروز نقش آفرینی کنند؟
آنچه ما امروز در فضای سیاسی کشور می بینیم اقبال طبقات مختلف اجتماعی به حضور در فضای سیاسی کشور بیندیشد باید ابتدا وضعیت خودش و جامعه را بسنجد و متناسب به شرایطی که دارد منطقی‌ترین و درست‌ترین تصمیم را بگیرد.

 

اصلاح طلبان و جریانات اصلاح طلبی اگر بخواهند در جامعه حضور داشته باشند باید صداقت، درستی و پایبندی خود به اصول و ارزشهای اعتقادی و فرهنگی را به جامعه نشان دهند، طبعا اگر جریان اصلاحات توانست پایبندی خود را به اصول انقلاب نشان دهد قطعا جامعه به ما اعتماد می‌کند و همچنان مانند امروز در کنار ما می ماند.

 

اما اگر نتوانستیم نشان دهیم هر سازوکاری نیز که بخواهیم به کار ببریم مشکل پیدا می‌کنیم، این مهم فقط مربوط به اصلاح‌طلبان هم نمی‌شود هر گروه و جریان سیاسی باید این اصول را مبنا و اصل قرار دهد.به طور کل برخی از اصلاح طلبان در گذشته اشتباهاتی داشتند، آنچه مهم است این می باشد که فعالین اصلاح طلب اشتباهات خود را بپذیرند و از آن درس بگیرند، کسی که اشتباه نمی کند، مجسمه است. همه انسان ها اشتباه می کنند، زمانی برخی از اصلاح طلبان گفتمان جامعه را به درستی درک نکردند و حصاری از شبه روشنفکری را به دور خود کشیدند، که نتیجه اش دور شدن مردم از گفتمان آنها بود.

مگر گفتمان اصلاح طلبی از منظر شما چه تعریفی دارد؟
گفتمان اصلاحات و آنچه دوم خرداد 76 را پدید آورد تاکید بر قانون گرایی و اصلاح ساختارهای معیوب و ناکارآمددر چارچوب نظام بود. اصلاح طلب واقعی کسی است که درچارچوب نظام فعالیت سیاسی می کند.

ظاهرا برخی در مجلس این گفتمان را هم نمی پذیرند، عدم رای اعتماد به وزرای علوم نشانه نگاه سیاسی و جناحی برخی از همکاران شما نیست؟
اگر دفاع وزیر از عملکردو مواضع اش محکم و قاطع باشد، قطعا کسانی که می خواهند برای وزیر پیشنهادی حاشیه درست کنند ناکام خواهند شد.جواب هایی که از سوی وزرای پیشنهادی علوم به شبهات نمایندگان داده شده است تا کنون ضعیف بوده است. رابطه ای که اکنون میان دولت و نمایندگان مجلس وجود دارد دارای ضعف هایی است که باید برطرف شود اگر این ضعف ها و پاسخ گویی ناکارآمد همچنان در میان برخی از دولتمردان وجود داشته باشد قطعا کسانی می توانند بر رابطه دولت و مجلس اثر بگذارند.

 

اما آنچه در برخی از موارد اتفاق افتاد، چیزی نبود جز عدم قاطعیت وزیر در پاسخگویی به شبهات برخی از نمایندگان. اما از سوی دیگر متاسفانه برخی از نمایندگان و جریان های رسانه ای از اصلاح طلبان و جریان اصلاح طلبی یک شبه خطرناک درست کرده اند و از این وحشت آفرینی کاسبی خود را می کنند. آنچه ما امروز به آن نیاز داریم وحدت است، اینکه در حوادث 88 چه کسی مقصر بود طوماری است که سر داراز دارد، آنچه ما امروز نیاز داریم است که از عقده های گذشته دست برداریم.

 

برخی از نمایندگان بهتر است گره های موجود در جامعه را باز کنند، افزودن یک مشکل به مشکلات جامعه دردی از مردم دوا نمی کند.هیچ گروه و جناح سیاسی با حذف رقیب نتوانسته است به نفع مردم گام بردارد، متاسفانه برخی تمام تلاش خود را در سال های گذشته برای حذف اصلاح طلبان و گفتمان اصلاح طلبی و وارونه جلوه دادن این گفتمان به کار بستند.

چرا عده ای تلاش دارند، اصلاح طلبان را حذف و گفتمان اصلاح طلبی را وارونه جلوه دهند؟
من البته نمی توانم نیت خوانی کنم. برخی از جریان ها و برخی از افراد اتهام هایی را علیه چهره های شاخص اصلاحات مطرح می کنند که واقعی نیست اگر کسی جرمی دارد، قطعا دادگاه صالحه می تواند به جرم اش رسیدگی کند.اینکه ما چوب را لای زخم بگذاریم، و از هر روشی برای وارونه جلوه دادن گفتمان اصلاحات بهره می بردند.

 

این طور که نمی شود، هر کسی با دیدگاه من هماهنگ و همراه نبود به او انگ ضد نظام بودن را بزنیم. اصلاح طلبان همیشه همراه و همسو با نظام بوده و اکنون نیز هستند. همانطور که گفتم اصلاح طلب واقعی خود را در درون نظام تعریف می کند و در چارچوب نظام فعالیت می کند. کسانی که بر ادعای ضد نظام بودن افراد شاخص اصلاحات تاکید می کنند، تلاش دارند تا دوستان را به دشمن تبدیل کنند.

گفتمان اصلاح طلبی چه الزاماتی دارد که باید در تعریف آن بدان توجه داشته باشیم؟
اصلاح طلبی از همان خرداد 76 و آنچه گفتمان اصیل اصلاحات محسوب می شود با اعتدال،قانون گرایی و احترام به حقوق شهروندی تعریف می شد از سوی دیگر گفتمان اصلاحات در چارچوب نظام تعریف می شد و اکنون هم تعریف می شود. اگر بر مبنای گفتمان اصلاحات گام برداریم، کسانی که اتهام می زنند حرف هایشان خریدار نخواهد داشت. صادقانه و در صحنه بودن ویژگی جدایی ناپذیر گفتمان اصلاحات است.اصلاح طلبان واقعی نباید اجازه دهند گفتمان اصیل اصلاحات به گونه ای دیگر تعریف شود.


 اخبار سیاسی  - ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------