آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

گزارش لحظه به لحظه از مجلس/ مطهری: با منطق مجلس فرهادی هم فتنه گر است!/مجلس به دنبال تسلط بر وزارت علوم است / فرهادی وزیر علوم شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

گزارش لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس
مطهری: با منطق مجلس فرهادی هم فتنه گر است!/مجلس به دنبال تسلط بر وزارت علوم است/  رای اعتماد به فرهادی، مجلس را متهم به معامله می کند!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز 5 آذرماه خانه ملت، برای پنجمین بار از آغاز بکار دولت یازدهم، صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی  امروز 5 آذرماه خانه ملت، برای پنجمین بار از آغاز بکار دولت یازدهم، صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

به گزارش«تابناک»، حسن روحانی رئیس‌جمهور چهارشنبه هفته گذشته 28 آبان‌ماه طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «محمد فرهادی» را به عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی کرد.

  
فرهادی وزیر علوم شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به "محمد فرهادی" پنجمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اعتماد کردند.

محمد فرهادی با 197رای موافق، 28 رای مخالف و 10 رای ممتنع توانست اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی وزارت علوم کسب کند.

 10:35 فرهادی: نیازهای واقعی جامعه و نظام دانشگاهی متن است
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید دید پیشرفت علمی کشور که شرط بقای ماست چه می طلبد و فردی که برای پذیرفتن این مسئولیت برگزیده می شود چه سابقه ای باید داشته باشد.

محمد فرهادی در جلسه علنی امروز، چهارشنبه (5 آذرماه) در دفاع از برنامه های خود در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خداوند بزرگ را سپاس می گذارم که بنده های خود را لحظه ای به خود وا نمی گذارد و هر لحظه را زمان امتحان آنها قرار می دهد، امید است همه ما از سر صدق وارد شویم و با صدق خارج گردیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با درود به روح امام راحل(ره) و شهدا، گفت: در ابتدای سخن تقارن این جلسه را با ولات امام محمد باقر(ع)، شکافنده علم و دانش و هفته بسیج به فال نیک می گیرم و روز بسیج مستضعفین را تبریک می گویم و کوشش جهادی برای دستیابی به قله های دانش بشری را که در بیان مقام معظم رهبری متبلور شده است، محصول چنین بینش عمیق دینی یعنی درهم آمیختگی اخلاص جهادی و پیشرفت علمی می دانم.

وی افزود: پیشاپیش سالروز شهادت شهید مدرس(ره) که روز مجلس است را تبریک گفته و به نمایندگان ملت ایران سلام عرض می کنم و از حسن ظن و اعتماد ریاست محترم جمهوری در معرفی اینجانب به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری امتنان را دارم.

فرهادی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: صادقانه بگویم کارنامه علمی و مدیریتی خود را در مقابل جانفشانی شهیدان و ایثارگران و خانواده معظم شهدا بسیار ناقابل می دانم و چیزی برای عرضه ندارم، همچنین از سخنان نمایندگان محترم در مخالفت و موافقت با این انتخاب بهره های بسیار بردم.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه با بیان اینکه ترجیحم این است که به جای پرداختن به پاره ای از مسائل به متن بپردازم، یادآور شد: امروز نیازهای واقعی جامعه و نظام دانشگاهی و علمی کشور متن است و باید دید پیشرفت علمی کشور که شرط بقای ماست چه می طلبد و فردی که برای پذیرفتن این مسئولیت برگزیده می شود چه سابقه ای باید داشته باشد.

 9:50 رهبری در موافقت با وزیر پیشنهادی
فرهادی گزینه مناسب و معتدلی برای وزارت علوم است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه قطعاً فرهادی مصداق بارز روش اعتدالی است و اگر بخواهیم کسی را به‌عنوان یک فرد معتدل معرفی کنیم، آن فرد محمد فرهادی است، گفت: قطعاً وی با برنامه‌های ارائه شده خود می‌تواند وزارت علوم را به سمت توسعه ببرد و در این جریان از نیروهای معتدل،‌ انقلابی و بسیجی استفاده کند.

محمدمهدی رهبری در نشست علنی امروز (چهارشنبه 5 آذر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در موافقت با وی گفت: قطعاً فرهادی مصداق بارز روش اعتدالی است و اگر بخواهیم کسی را به‌عنوان یک فرد معتدل معرفی کنیم، آن فرد محمد فرهادی است. از طرف دیگر قطعاً وی با برنامه‌های ارائه شده خود می‌تواند وزارت علوم را به سمت توسعه ببرد و در این جریان از نیروهای معتدل،‌ انقلابی و بسیجی استفاده کند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس با دولت در جهت حفظ نظام در یک راستا است، تصریح کرد: قطعاً مجلس براساس فرمایشات معظم انقلاب از دولت حمایت می‌کند.

رهبری گفت: من حدود 30 سال با فرهادی وزیر پیشنهادی علوم آشنایی دارم به طوری که وی از سال 64 تا 68 به‌عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی بود و ما در مجلس به وی رأی اعتماد دادیم. همچنین از سال 76 تا 79 به‌عنوان وزیر بهداشت معرفی شد.

وی ادامه داد: قطعاً مجلس به وزیری رأی اعتماد می‌دهد که از نظر اهلیت و امانتداری، صداقت، عدل و احسان شایسته باشد. همچنین وزیر پیشنهادی باید از تخصص و کارایی لازم برخوردار باشد. از این‌رو باید بگویم که فرهادی هر دو وجه و ویژگی را داراست.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه کشور هم‌اکنون در وضعیت فوق‌العاده‌ای است، گفت: به طور حتم باید مسئولان را کمک کنیم تا کارها را به خوبی انجام دهند. از طرف دیگر دولت در چند وقت اخیر وزرایی را به مجلس برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد کرد، اما نمایندگان نتوانستند به آن افراد مسئولیت بدهند.

رهبری تصریح کرد: همچنین هم‌اکنون شاهدیم که دولت فردی را معرفی کرده که به نظر من در زمان رأی‌گیری بیش از 200 رأی را کسب خواهد کرد. البته در این رابطه مخالفان وزیر پیشنهادی باید مخالفت‌های خود را بر یک اساسی مطرح کنند تا طرح موضوعات برخلاف واقع نباشد.

وی ادامه داد: مطهری امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی برخی مطالب را مطرح کرد که واقعیت نداشت، به طور مثال برخی موضوعات در مورد امضای نامه در فتنه 88 مطرح شد که فرهادی در این رابطه گفته بود که من نامه را امضا نکردم و یک سایت چنین موضوعی را نوشته است همچنین وی اعلام کرد که در حزب مشارکت فعال نبوده، از این‌رو نباید مطالب خودمان را به دیگران تحمیل کنیم.

رهبری ادامه داد: هم‌اکنون وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری بدون وزیر است و یقیناً فرهادی با توجه به تجربه‌اش در وزارتخانه در سال‌های اول انقلاب می‌تواند بهترین فرد برای این حوزه باشد، زیرا ضمن شناخت کافی از موضوعات از لحاظ علمی در رشته دانشگاهی استاد تمام است و درباره مسائل دینی و شرعی هم فرد شایسته‌ای است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: فرهادی قبل از انقلاب هم از سال سوم دبیرستان به‌عنوان مقلد امام (ره) بود و بعد از آن هم در مشهد در گروه‌های اسلامی فعالیت می‌کرد. همچنین همواره در جهت انقلاب و ارزش‌ها حرکت می کرده است.

وی گفت: در زمان مسئولیت فرهادی در وزارت علوم، مسائل ضدانقلاب مانند فعالیت گروه‌های مارکسیستی و کمونیستی در دانشگاه‌ها وجود داشت و حز‌ب‌اللهی‌ها در غربت بودند که در آن زمان فرهادی در راستای ارزش‌های دینی و اعتقادی فعالیت می‌کرد. بعد از این موضوعات هم وی در دانشگاه تهران مسئولیت ریاست داشت.


 10:30 نادران در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم:
فرهادی در هیچ حلقه تندرو مشارکتی و غیر مشارکتی حضور نداشت

الیاس نادران در نشست علنی امروز در جریان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در موافقت با فرهادی گفت: مجلس بارها اعلام کرده که خط قرمزش در مواجهه با مدیریت‌های کلان اجرایی کشور فتنه است و دچار حاشیه‌سازی‌ها هم نخواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، ‌شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو نکته مثبت در سوابق اجرایی دکتر فرهادی وجود دارد توضیح داد: یکی از این دو نکته رفتار اخیر وی در مدیریت هلال احمر است که برخلاف اکثر مدیران ارشد اجرایی کشور نسبت به دوره ماقبل خود سیاه‌نمایی نکرد.

وی افزود: نه اینکه در دوره هلال احمر قبل از فرهادی ضعف و کاستی وجود نداشت بلکه از این جهت که فرهادی قصد داشت حرکت رو به جلو داشته باشد ضعف‌ها را بین خود نگه داشته و آن‌ها را آسیب شناسی کرد و هیچ گاه به رسانه‌ای کردن آن نپرداخت و این همان معنای واقعی اعتدال است.

نادران با بیان اینکه دکتر فرهادی برخلاف وزرای پیشنهادی قبلی علوم،‌ تحقیقات و فناوری در هیچ حلقه تندرو مشارکتی و غیر مشارکتی نه در فتنه 88 و نه قبل از آن حضور نداشت تصریح کرد: یادمان نمی‌رود که فرهادی به دلیل تندروی‌های اصلاح طلبان در مجلس ششم در دولت دوم آقای خاتمی نتوانست معرفی شود و رای اعتماد بگیرد. در شرایطی که قبل از آن وزیر این مملکت بود.

 10:20 مشهدی عباسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:
عدم تعامل با مجلس یکی از ضعف‌های فرهادی است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از ضعف های فرهادی را عدم تعامل با مجلس خواند و تصریح کرد: زمانی که فرهادی ریاست سازمان هلال احمر را بر عهده داشت تنها یک بار در کمیسیون اجتماعی حضور پیدا کرد.

حمیدرضا مشهدی عباسی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 5 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمد فرهادی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برخی از دوستان وارد موضوع فتنه 88 شدند که لازم است ملت شریف ایران یک نکته را بدانند؛ در زمان انتخاب شدن اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا سازمان سیا تحلیلی به اوباما تحویل می دهد که در بخشی از آن به موضوع ایران اشاره شده است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان سیا در این تحلیل درباره ایران به اوباما گفته بود که باید به نحوی طراحی و برنامه ریزی کند که در پایان ریاست جمهوری وی، آمریکا چالشی به نام ایران نداشته باشد. بعد از تحلیل سیا فتنه 88 رخ می دهد که باید از آن به بی حوصلگی سیاسی و ندانم کاری سیاسی تعبیر کرد.

وی ادامه داد:‌سیا تحلیل می کند که هنوز فرصت ضربه به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی بحث جنگ را نیز مطرح کرده بود ولی نهایتا به این موضوع رسیده بود که نمی شود جنگ را پیگیری کرد؛ تحریم ها را مطرح کرد.

مشهدی عباسی تصریح کرد: فشارهای امروز و تحریم اثر فتنه است اما برخی تا بحث فتنه مطرح می شود، موضوع را سیاسی می دانند در حالی که بسیاری از مشکلات اقتصادی که مردم امروز تحمل می کنند، ناشی از بحث فتنه و نادانی برخی سیاستمداران است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: ما به تندروی اعتقاد نداریم؛ اگر من با یک اصلاح طلب بنشینم و به من بگویند شما با فتنه گران نشسته اید غلط است، ولی کسی که محرز است در این جریانات دخالت داشته و استادی که دانشجویان را تحریک کرده، چه لزومی دارد گردنشان را برافراشته کنند که می خواهند وزیر شوند.

وی گفت: کدام کشور اینگونه با افرادی که به دنبال براندازی نظام بودند تعامل می کند؛ عده ای از رفعت نظام سوء استفاده می کنند.

10:10 قربانی در موافقت وزیر پیشنهادی علوم:
فرهادی منتصب به هیچ جریانی نیست
محمدحسین قربانی با بیان اینکه بعد از سه دهه پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحول در این وزارتخانه بودیم ادامه داد:‌رهبر انقلاب دانشگاه ها را در ترسیم نقشه راه کشور تأثیرگذار می داند خوشبختانه تا کنون در این مسیر خوب پیش رفتیم و باید این کار تا رسیدن به اهداف بالادستی از جمله سند چشم انداز 20 ساله و طرح جامع علمی کشور ادامه یابد.

این نماینده با تأکید بر اینکه تمایل نمایندگان به تصدی فرهادی در وزارت علوم نشان از توانایی فرهادی دارد گفت: بسیاری از نمایندگانی که پیش از این مخالف وزرای پیشنهادی وزارت علوم بودند امروز در حمایت و پاسداری از فرهادی ثبت نام کردند.

قربانی ادامه داد:‌ وزیر علوم باید در زمینه فتنه 4 محور را اصول خود قرار دهد اول فتنه را خط قرمز نظام بداند و درباره فتنه روشنگری کند همچنین فتنه سال 88 را توطئه دشمنان بداند و هدف از فتنه گران را گمراه کردن مردم عنوان کند.

عضو فراکسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه بارها با فرهادی صحبت کرده است گفت:‌ فرهادی این اصول را قبول دارد و تأکید می کند فتنه خط قرمز نظام است او در زمان فتنه در ماجرای بیمارستان رسول و حضرت امام با تدبیر مدیریت خود را نشان داد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: فرهادی 8 سال سابقه حضور در وزارتخانه ها را دارد چه کسی بهتر از او می تواند اداره وزارت علوم را بر عهده گیرد او 4 سال وزارت آموزش و 4 سال وزارت بهداشت را اداره و به خوبی مسائل دوران سیاسی وزارت آموزش و پرورش را مدیریت کرد در آن زمان من دانشجوی فعال سیاسی بودم و اقدامات او را رصد می کردم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به عملکرد فرهادی تأکید کرد: او با استاد تمامی گزینه مناسبی برای تصدی وزارت علوم است. باور دارم فرهادی منتصب به هیچ جریانی نیست.

9:50 رهبری در موافقت با وزیر پیشنهادی
فرهادی گزینه مناسب و معتدلی برای وزارت علوم است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه قطعاً فرهادی مصداق بارز روش اعتدالی است و اگر بخواهیم کسی را به‌عنوان یک فرد معتدل معرفی کنیم، آن فرد محمد فرهادی است، گفت: قطعاً وی با برنامه‌های ارائه شده خود می‌تواند وزارت علوم را به سمت توسعه ببرد و در این جریان از نیروهای معتدل،‌ انقلابی و بسیجی استفاده کند.

محمدمهدی رهبری در نشست علنی امروز (چهارشنبه 5 آذر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در موافقت با وی گفت: قطعاً فرهادی مصداق بارز روش اعتدالی است و اگر بخواهیم کسی را به‌عنوان یک فرد معتدل معرفی کنیم، آن فرد محمد فرهادی است. از طرف دیگر قطعاً وی با برنامه‌های ارائه شده خود می‌تواند وزارت علوم را به سمت توسعه ببرد و در این جریان از نیروهای معتدل،‌ انقلابی و بسیجی استفاده کند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس با دولت در جهت حفظ نظام در یک راستا است، تصریح کرد: قطعاً مجلس براساس فرمایشات معظم انقلاب از دولت حمایت می‌کند.

رهبری گفت: من حدود 30 سال با فرهادی وزیر پیشنهادی علوم آشنایی دارم به طوری که وی از سال 64 تا 68 به‌عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی بود و ما در مجلس به وی رأی اعتماد دادیم. همچنین از سال 76 تا 79 به‌عنوان وزیر بهداشت معرفی شد.

وی ادامه داد: قطعاً مجلس به وزیری رأی اعتماد می‌دهد که از نظر اهلیت و امانتداری، صداقت، عدل و احسان شایسته باشد. همچنین وزیر پیشنهادی باید از تخصص و کارایی لازم برخوردار باشد. از این‌رو باید بگویم که فرهادی هر دو وجه و ویژگی را داراست.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه کشور هم‌اکنون در وضعیت فوق‌العاده‌ای است، گفت: به طور حتم باید مسئولان را کمک کنیم تا کارها را به خوبی انجام دهند. از طرف دیگر دولت در چند وقت اخیر وزرایی را به مجلس برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد کرد، اما نمایندگان نتوانستند به آن افراد مسئولیت بدهند.

رهبری تصریح کرد: همچنین هم‌اکنون شاهدیم که دولت فردی را معرفی کرده که به نظر من در زمان رأی‌گیری بیش از 200 رأی را کسب خواهد کرد. البته در این رابطه مخالفان وزیر پیشنهادی باید مخالفت‌های خود را بر یک اساسی مطرح کنند تا طرح موضوعات برخلاف واقع نباشد.

وی ادامه داد: مطهری امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی برخی مطالب را مطرح کرد که واقعیت نداشت، به طور مثال برخی موضوعات در مورد امضای نامه در فتنه 88 مطرح شد که فرهادی در این رابطه گفته بود که من نامه را امضا نکردم و یک سایت چنین موضوعی را نوشته است همچنین وی اعلام کرد که در حزب مشارکت فعال نبوده، از این‌رو نباید مطالب خودمان را به دیگران تحمیل کنیم.

رهبری ادامه داد: هم‌اکنون وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری بدون وزیر است و یقیناً فرهادی با توجه به تجربه‌اش در وزارتخانه در سال‌های اول انقلاب می‌تواند بهترین فرد برای این حوزه باشد، زیرا ضمن شناخت کافی از موضوعات از لحاظ علمی در رشته دانشگاهی استاد تمام است و درباره مسائل دینی و شرعی هم فرد شایسته‌ای است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: فرهادی قبل از انقلاب هم از سال سوم دبیرستان به‌عنوان مقلد امام (ره) بود و بعد از آن هم در مشهد در گروه‌های اسلامی فعالیت می‌کرد. همچنین همواره در جهت انقلاب و ارزش‌ها حرکت می کرده است.

وی گفت: در زمان مسئولیت فرهادی در وزارت علوم، مسائل ضدانقلاب مانند فعالیت گروه‌های مارکسیستی و کمونیستی در دانشگاه‌ها وجود داشت و حز‌ب‌اللهی‌ها در غربت بودند که در آن زمان فرهادی در راستای ارزش‌های دینی و اعتقادی فعالیت می‌کرد. بعد از این موضوعات هم وی در دانشگاه تهران مسئولیت ریاست داشت.


9:40 احمدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:
وزیر علوم باید درد آموزش عالی و فارغ التحصیلان بیکار را بداند
مخالف وزیر پیشنهاد علوم،‌تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید کسی را در مسند آموزش عالی قرار دهیم که درد کادرهای آموزشی را بداند نه درد اتاق عمل را افزود: درد اتاق عمل را دکتر هاشمی آگاه است درد امروز آموزش عالی مراکز رشد و پارک های فناوری و فارغ التحصیلان دانشگاه های پیام نور، سراسری و آزادی است که به اوج بیکاری رسیده و مشکلاتی را به بار آورده است.

علی محمد احمدی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 5 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مخالف فرهادی با بیان اینکه مجلس امروز پنجمین جلسه رأی اعتماد به یکی از وزرای مهم کابینه دولت یازدهم را دنبال می کند گفت: این جلسه و رأی اعتماد مربوطه به اساسی ترین،‌پایه ای ترین و مهمترین وزارتخانه کشور است.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  افزود:برخلاف تصور موجود مبنی بر اینکه قدرت نظامی می تواند ایجاد بازدارندگی کند باید دانست که آنچه می تواند فراتر از بازدارندگی عمل کند قدرت علم،‌ دانش و فناوری است

احمدی هم چنین تصریح کرد:اگر دغدغه مجلس در 5 جلسه گذشته ارتقاء علمی و جایگاه اول علمی ایران در جهان اسلام و منطقه از نظر علمی است این دغدغه قابل احترام است و باید به آن توجه کرد بنابراین باید آنچه را که در چشم انداز بیست ساله برای نظام علمی کشور اتفاق افتاده با تلاش و برنامه ریزی تحقق یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ تردیدی برای تلاش در وفاق دولت و مجلس نداریم گفت:‌ اما این موضوع بدین معنا نباشد که واقعیت های موجود در کشور و نظام آموزشی را نادیده بگیریم.

وی با بیان اینکه باید کسی را در مسند آموزش عالی قرار دهیم که درد کادرهای آموزشی را بداند نه درد اتاق عمل را افزود: درد اتاق عمل را دکتر هاشمی آگاه است درد امروز آموزش عالی مراکز رشد و پارک های فناوری و فارغ التحصیلان دانشگاه های پیام نور، سراسری و آزادی است که به اوج بیکاری رسیده و مشکلاتی را به بار آورده است.

احمدی با بیان اینکه اگر قرار است گفتمان جمهوری اسلامی ایران گفتمان تمدن ساز باشد باید قدرت علمی کشور را ارتقاء دهیم افزود: دکتر فرهادی در دهه 60 وزارت آموزش عالی را بر عهده داشت سوالی که دارم این است که آیا انتزاع وزارت علوم، از وزارت بهداشت اشتباه بود. اگر اشتباه نبود چرا نباید فردی را از جنس همین وزارتخانه در مصدر آن قرار دهیم؟

وی با بیان این که در جلسه امروز مخالفت با فرهادی، مطرح نیست بلکه مساله اصلی برنامه‌های آموزش عالی است گفت: در آغاز کابینه دولت یازدهم سن تعدادی از وزراء عامل این که مخالفت تلویحی مجلس با آنان بود اما گفته شد که این افراد تحرک بیشتری پیدا می‌کند تا مشکل جبران شود اما از آن چند نفر فقط یک نفر تحرک دارد. در وزارت علوم نیز وزیری می‌خواهیم که به دانشگاه‌ها رفت و آمد کرده و به آنها سر بزند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در پایان امیدوارم دکتر فرهادی با وفاق بین دولت و مجلس رأی اعتماد لازم را کسب کند.

وی با بیان اینکه ارتقاء علمی و کسب جایگاه اول منطقه‌ای ایران یک دغدغه‌ی قابل احترام است ادامه داد: کسی باید در مصدر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار بگیرد که به چشم انداز توسعه علمی کشور دید مناسبی داشته باشد. دکتر فرهادی از فرزندان انقلاب است، بنده به نمایندگی از 30 هزار عضو هیات علمی دانشگاههای کشور و عضو کوچکی از این جامعه ارزشمند از رئیس جمهور می‌پرسم آیا این انتخاب حضرت عالی حل عملیاتی مساله یقه سفیدان بیکار که به جای آنکه نظام آموزش عالی آنها را تکنسین و کارآفرین خلق کند غیر از آن بوده است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به خیل بیکاران کشور اضافه کرده است؟

 

علی مطهری نخستین مخالف وزیر رپیشنهادی علوم بود که گفت: احساس کردم فضای مجلس موافق وزیر پیشنهادی علوم است اما افراد قوی تر از مجلس رای اعتماد نگرفتند. در حالی که احساس کردم گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است از آن دفاع کنم و به عبارت دیگر می خواهم از اعتبار و حیثیت مجلس دفاع کنم اگر مجلس آسیب ببیند کل نظام آسیب می بیند.

وی افزود: مجلس در حالی بخاطر فتنه به فرجی دانا،دانش آشتیانی و احمد زاده نیلی رای اعتماد نداد که فرهادی نامه ای را با آقایان خاتمی موسوی و کروبی امضا کرده است.

مطهری سپس با بیان اینکه این نامه موجود است بخشی از آن را خواند و گفت با استناد به این نامه آقای فرهادی فتنه گر است،و ایشان سابقه عضویت در حزب مشارکت را دارد و با معیار قبلی نمایندگان فتنه گر است و اگر مجلس رای اعتماد دهد متهم به سیاست یک بام و دو هوا می شود و مردم سئوال می کنند آیا مجلس فتنه را خط قرمز نمی داند یا خدای ناکرده معامله ای در کار است؟

وی افزود: درست نیست مجلس اصولگرا به خاطر قول هایی نمایندگان برای انتصاب همکاران آقای فرهادی دریافت کرده اند به ایشان رای بدهند که در این صورت گفته می شود درد مجلس فتنه نیست بلکه این است که وزارت علوم باید در تسلط ما باشد!

لاریجانی در ادامه گفت: گفتند اگر مجلس به فرهادی رای بدهد یک معامله ای صورت گرفته این حرف نادرست است نمایندگان بررسی می کنند اگر مجلس رای بدهد یک طور و اگر رای ندهد یک طور متهم شود کار مردانه و جوانمردانه ای نیست.

وی افزود: اینکه گفته شد نمایندگان وزیران پیشنهادی قبلی را فتنه گر دانسته اند هم درست نیست در حالیکه نمایندگان چنین اتهامی نزدند که فتنه گرند بلکه حداکثر احراز صلاحیت نداشتند.


 9:10 رئیس جمهور صحن مجلس را ترک کرد
رئیس جمهور دقایقی قبل پس از آنکه در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی کرد، در زمان سخنرانی اولین مخالف که علی مطهری نماینده تهران بود، جلسه علنی مجلس را ترک کرد.

9:05 اسامی مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم اعلام شد

اسامی نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی علوم از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 5 آذر)که جلسه رای اعتماد به "محمد فرهادی" وزیر پیشنهادی علوم است، اسامی نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی علوم از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام شد.
 
محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اسامی مخالفان و موافقان را به شرح زیر  اعلام کرد:
 
علی مطهری، علی محمد احمدی، حمیدرضا مشهدی عباسی و به عنوان نمایندگان مخالف و  و محمدمهدی رهبری املشی، محمد حسین قربانی، سید مهدی هاشمی و نادران در موافقت با "محمد فرهادی" سخنرانی خواهند کرد.


 8:35 رئیس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شد
خبرگزاری تسنیم: حجت الاسلام روحانی دقایقی پیش برای دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس ‌جمهور کشورمان دقایقی پیش، برای دفاع از برنامه‌های "محمد فرهادی" وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

محمدرضا باهنر و تنی چند از نمایندگان مجلس به استقبال رئیس‌جمهور رفتند.

علاوه بر وزیر پیشنهادی دولت، محمود علوی وزیر اطلاعات، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، محمدرضا صادق، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس جمهور کشورمان را برای حضور در این جلسه همراهی می‌کنند.

8:45 رئیس جمهور: رای اعتماد به وزرا پیوند مبارکی بین مجلس و دولت است
رئیس جمهور با بیان اینکه رای اعتماد به وزرا پیوند مبارکی بین مجلس و دولت به وجود آورده است گفت: وزیر زمانی که به وزارتخانه وارد می‌شود تنها از حمایت دولت برخوردار نبوده و تایید نمایندگان را نیز به همراه دارد.

بدکتر حسن روحانی امروز چهارشنبه 5 آذرماه با حضور در نشست علنی مجلس در دفاع از محمد فرهادی پنجمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مایلم در آغاز ایامی که به مجلس شورای اسلامی و به دهم آذر نزدیک می‌شویم را به نمایندگان ملت تبریک و تهنیت عرض کنم و به روح همه شهیدان مجلس به ویژه شهید بزرگوار مدرس درود و سلام بفرستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: مجلس شورای اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون و در دوار مختلف بار سنگین قانونگذاری،‌ نظارت، دموکراسی و پیگیری برای اجرای قانون، تصویب لوایح بسیار مهم و طرح‌های مهم و سرنوشت ساز، قوانین برای برنامه 5 ساله، بودجه سالانه و همچنین رای اعتماد به وزرا در ادوار مختلف که این رای اعتماد پیوند مبارکی بین مجلس و دولت به وجود آورده و وزرای ما تنها از حمایت دولت برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: وزیر زمانی که وارد وزارتخانه می‌شود تایید نمایندگان را به همراه دارد و همه امور بر دوش مجلس است از جمله حراست از مرزها که شما می‌دانید هر گونه تغییر درمرزها با رای بسیار بالای مجلس امکان پذیر است و قراردادها، و همه مسائل مهمی که به عنوان قرارداد بین ایران و کشورهای مختلف منعقد می‌شود حتی دادن وام و بسیاری از امور بر دوش مجلس است.

مجلس رسالت و وظیفه مهم خود در قبال ملت ایران را ادامه خواهد داد
روحانی ادامه داد: فرصت این جلسه ما نیست وگرنه اشاره می کردم که از مجلس اول تا امروز در همه موارد حساس مجلس شورای اسلامی رسالت و وظیفه بسیار مهم خود را در قبال ملت ایران به عنوان نمایندگان ملت به خوبی ایفا کرده و این مجلس هم همان مسیر را تا پایان ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ثمره همه این مجالس کشوری در مسیر قانون، مقررات، مردم سالاری دینی و استحکام قوای سه گانه تحت حمایت های مقام معظم رهبری و در نهایت ساختن قدرت بزرگ ملی در برابر رقبا و دشمنان است لذا امیدوارم روز به روز عظمت مجلس و نمایندگان مجلس و توفیقات شما برای خدمت به مردم شریف ایران بیشتر و بیشتر باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز برای پنجمین بار خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیدم تا وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه بسیار مهم علوم، تحقیقات و فناوری خدمت شما معرفی کنم، عنوان کرد: لازم است از همه کاندیداهای سابق و وزاری پیشنهادی سابق که قبول زحمت کردند به مجلس شورای اسلامی آمدند و توانستند رأی 70 نماینده یا 79 نماینده را در کنار خودشان داشته باشند اما در عین حال نتوانستند رأی اکثریت نمایندگان را کسب کنند،تشکر می کنم.

روحانی افزود: آنها خود را برای رضای خدا آماده کردند چون به مجلس آمدن و پشت تریبون رفتن و شنیدن آرای مخالف و موافق هم برای طرف و خانواده وی کمی سخت است و مشکلاتی را ایجاد می کند اما در عین حال آنها برای انجام وظیفه آمدند لذا من از آنها سپاسگذاری می کنم و امیدوارم در مسئولیت های دیگر بتوانند برای خدمت به مردم عزیز کشورمان ادای وظیفه کنند.

رئیس دولت یازدهم در ادامه گفت: امروز همه شما به اندازه من و چه بسا بیشتر جناب دکتر فرهادی را که برای این وزارتخانه مهم معرفی شده است، می شناسید و با سوابقی که ایشان هم در زمینه وزارت علوم و هم در زمینه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته است، آشنا هستید.

رسانه ها رأی نیاوردن وزرا را به مسائلی که موجب اهانت به مجلس می شود، منتسب نکنند
وی افزود: من یک بار دیگر قبل از اینکه ویژگی های جناب آقای فرهادی را بیشتر بیان کنم می خواهم به ملت شریف ایران عرض کنم رأی نیاوردن وزرا را سایت ها و رسانه ها به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان محترم مجلس باشد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما در ایران یک دموکراسی ویژه ای و غیر حزبی داریم، گفت: این دموکراسی در دنیا کمتر تجربه شده است و اگر دموکراسی ما حزبی بود و دو یا سه حزب بزرگ داشتیم و با اقلیت و اکثریت کار می کردیم و دولت و مجلس نیز از یک حزب بود معلوم بود مقداری کار آسان تر می شود اما به هر حال قانون اساسی ما این شیوه را برگزیده و ما نیز در طول این مدت این راه ادامه دادیم که البته مشکلات و ویژگی های خود را دارد و این به آن معنا نیست که ما برای آینده فکر نخواهیم کرد اما اکنون شیوه دموکراسی ما این چنین است.

رئیس جمهورهمچنین با اشاره به این مطلب که دموکراسی در آنجا که نظرات نهادهای قانونی با افکار عمومی مردم منطبق است باعث سهولت کار می شود، تأکید کرد: اما گاهی اوقات در فراز و نشیب سال های مختلف در انتخابات های گوناگون افکار عمومی مردم ایستا نبوده و در یک نقطه در چند سال پیش نمی ایستد چرا که افکار عمومی مثل نهر زلال و روان است و هر ساعت حرکت می کند که مصداق آن جمله ای است که ملاصدرا بیان می کند و آن این است که حرکت در افکار عمومی سریع تر وجود دارد.

رئیس‌جمهور پیش از این «جعفر میلی‌منفرد»، «رضا فرجی‌دانا»، «محمود نیلی‌احمدآبادی» و «فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی» را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده بود که میلی‌منفرد نتواست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، اما فرجی‌دانا توانست از فیلتر بهارستان بگذرد اما عملکرد نادرست آقای وزیر و انتصابات مسئله‌دارش در این وزارتخانه کلیدی و حساس، نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا با استیضاح، رأی اعتمادشان را از وی بردارند آن هم در شرایطی که تنها چند ماهی بیش، از عمر وزارت تنها وزیر علوم دولت یازدهم نگذشته بود.

پس از استیضاح فرجی‌دانا، رئیس‌جمهور «نیلی‌احمدآبادی» را به عنوان سومین وزیر پیشنهادی علوم به پارلمان معرفی کرد در حالی که عدم رأی‌آوری وی به گفته برخی نمایندگان مشخص بود.

جلسه رأی اعتماد به وی 7 آبان در صحن علنی برگزار شد و «نیلی‌احمدآبادی» تنها موفق به کسب 79 رأی موافق در مقابل 160 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 246 رأی مأخوذه شد و نتوانست از فیلتر بهارستان بگذرد.

جلسه رأی اعتماد به «دانش‌آشتیانی» سه‌شنبه هفته قبل 27 آبان‌ماه در صحن علنی در حالی برگزار می‌شود که شاید در تاریخ مجالس اول تا نهم، این اتفاق کمتر افتاده باشد که طی یک ماه 3 بار جلسه رأی اعتماد برای وزیر یک وزارتخانه برگزار شده باشد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس‌‌جمهور فردا یک ساعت فرصت دارد از فرهادی دفاع کند.

سپس 2 مخالف و 2 موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند، البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد.

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه‌های وزیر پیشنهادی، خود وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار می‌گیرد و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد ضمن تشریح بیوگرافی و سوابق خود، برنامه‌هایش را ارائه دهد.

در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را به رأی وکلای ملت می‌گذارد.

کل زمان بررسی صلاحیت محمد فرهادی 150 دقیقه معادل 2 ساعت و 30 دقیقه است، البته ممکن است برخی مخالفان از ایراد سخنرانی انصراف دهند که در این صورت موافق هم صحبت نمی‌کند و در نتیجه از این زمان کاسته می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------