آخرین اخبار سیاسی

دور جدید طرح حجاب و عفاف  ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

برخوردهای خیابانی در موضوع حجاب؛ بدون‌ برنامه، بی‌قاعده و فاقد تدبیر | «تذکر خاص» به آمران طرح «نور»

دور جدید طرح حجاب و عفاف در میادین و خیابان‌های مهم اغلب شهرهای بزرگ کشور چنان گسترده و پرحاشیه آغاز شد که عده‌ای آن را لشگرکشی خیابانی…

چرایی رای آوری فرهادی و ناکامی گزینه های قبلی



اخبار,اخبارسیاسی, اصلاح طلبان

 

 اخباراجتماعی  - چرایی رای آوری فرهادی و ناکامی گزینه های قبلی وآرایش اصلاح طلبان برای مجلس آینده از نظر محمدرضا خباز

 محمدرضا خباز معتقد است که فرهادی از سایر گزینه های رییس جمهور برای وزارت علوم بهتر است.

محمد رضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری،یکی از سیاست مداران اصلاح طلب است که به اعتدال و اعتدال گرایی نیز اعتقاد دارد و معتقد است ، حزبی که به قدرت می رسد،نباید احزاب دیگر را برکنار کند. وی که سابقه 4 دور نمایندگی را در سابقه خود دارد در انتخابات ریاست جمهوری 92 از حسن روحانی حمایت کرده است و اکنون هم معاون مجید انصاری در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری است.

با روی کار آمدن دولت یازدهم امید زیادی به بهبود روابط دولت و مجلس به وجود آمد. روابطی که در دولت قبلی به خاطر سیاست تقابلی دولت شکل بسیار بدی پیدا کرده بود. دولت روحانی  سعی کرد تقابل را به کنار بگذارد و باب تعامل را بازکند. اقدامی که مورد استقبال علی لاریجانی رییس مجلس نیز قرار گرفت. اما به نظر می رسد هنوز هستند کسانی که نمی خواهند تقابل قوا جای خود را به تعامل بدهد.

 

منتقدین دولت در مجلس به انتخاب های روحانی برای وزارت علوم خرده گرفتند و رییس جمهور مجبور شد برای این وزارت خانه 5 وزیر معرفی کند. سه نفر که رای نیاوردند و فرجی دانا هم که رای آورد استیضاح شد. در نهایت محمد فرهادی به عنوان وزیر معرفی شد و رای اعتماد گرفت. این موضوع باعث شد که به سراغ خباز برویم تا از او در این باره بپرسیم.انتخابات آینده مجلس نیز موضوع دیگر ایگ گفت و گو است که در ادامه می خوانید:

به چه دلیل رابطه بین دولت و مجلس در زمان انتخاب وزیر علوم متشنج به نظر می رسید و رییس جمهور چگونه به این اوضاع خاتمه داد؟
استیضاح آقاي فرجي دانا و معرفی چند کاندید ازسوی آقای روحانی و عدم راي اعتماد از سوی نمایندگان طبيعتا بر ارتباط دولت و مجلس اثر مخرب و منفي مي گذاشت . اما تجربه سیاسی دکتر روحانی  و حضور بیش از دو دهه در مجلس شورای اسلامی باعث تعامل با مجلس گردید چرا که ایشان خود به این مسئله واقف بودند که به فرموده امام راحل ،مجلس در راس همه امور است و با این دیدگاه و تعامل حداکثری با مجلس و عدم جبهه گیری در مقابل نمایندگان منتخب مردم (همانند دولت قبل)، باعث گردید که فرهادی با  راي بالاي نمایندگان بر کرسی وزارت علوم بنشیند.

 

البته این انتخاب  که پس از معرفی 5 نفر صورت گرفت در طول تاریخ انقلاب اسلامی بی نظیر بود. يعني مانند دولت گذشته مقابله به مثل و جبهه گيري در مجلس انجام نشد. در غیر این صورت اگر مقابله به مثل اتفاق می افتاد، فضاي بين دولت و مجلس طوفاني مي شد. مدارا كردن ايشان با مجلس بود که توانست در نهایت آخرين کاندید وزیر علوم با راي بالايي در مجلس توانست از نمايندگان راي اعتماد بگيرد و محبت و مهر بين اين دو قوه  را افزایش دهد. وی با رای 197 رای توانست بر كرسي وزارت علوم بنشیند  وان شالله اين كشتي وزرات خانه كه در گرداب ها و تلاطم ها قرار داشت  را ناخدايي كند  و به سر مقصد برساند.

 علت انتخاب  محمد فرهادی از جانب رئیس جمهوری برای وزارتخانه علوم چه بود و چرا توانست از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد؟
 اولين بار در طول تاریخ 30 و چند ساله بعد از انقلاب است که براي وزارت علوم 6 نفر را به مجلس معرفی کردند. به ترتیب دكتر توفيقي، دکتر منفرد، دکتر فرجي دانا، دکتر نيلي ،دکتر دانش آشتياني و نفر آخرهم آقاي فرهادي كه توانست راي اعتماد را از نمایندگان کسب کند .بنده خودم از همان ابتدا به این دلیل که به جو مجلس آگاهی داشتم هرگاه مورد  مشورت قرار مي گرفتم آقای فرهادی را انتخاب می کردم.

 

آقاي فرهادي كانديدای اصلح بودند زیرا علاوه بر اين كه طرف معرفي شده باید مورد وثوق دولت باشد همچنین باید دید که راي آوري اش در مجلس چگونه است. ايشان در 5 مجلس و در دولت  اول آقاي خاتمي به عنوان وزير بهداشت و درمان معرفي شدند و مي دانستيم كه وزير موفقي خواهند بود. البته ناگفته نماند در دولت  آقاي موسوي هم ايشان به عنوان وزير فرهنگ و آموزش عالي عمل کردند.

 

ما آن زمان در  مجلس حضور نداشتیم ولي آوازه موفقيت ايشان به گوش همه رسیده بود. مهم تر از همه  اولين مسوليتشان در نظام جمهوري اسلامي رييس دانشگاه تهران آن هم در اوج درگيري ها بود. اداره  دانشگاه تهران با جو متشنج اش كه مرکز همه دانشگاه هاي كشورمحسوب می شد بسيار كار سخت و طاقت فرسایی بود ،ايشان خوشبختانه به راحتي اين مسوليت را به نحو احسن انجام دادند. ضمن اينكه جزو اصلاح طلبان معتدل هم بودند.

 عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس یه سایر وزرای پیشنهادی و تفاوت محمد فرهادی با با سایر وزرای انتخابی در چه حوزه هایی بود؟
ضمن اينكه من دلايل  بیان شده از سوی نمایندگان برای عدم رای اعتماد به وزرا را موجه نمي دانم و معتقدم  ترتيبي كه  رئیس جمهور برای انتخاب وزرا تعیین کردند ازبهترین انتخاب ها بود باید بگویم که بهترين نفر از همان ابتدا همين آقاي فرهادي بود. مهمترين دليل منطقي آقاي روحاني براي معرفي  وزير علوم ،ارتباط و مشورت با دانشگاهيان و دانشجويان و نخبه هاي دانشگاهي بود. لذا به نظر بنده نقصي بر معرفي  و انتخاب هاي دكتر روحاني نیست. ايشان همواره اهل مشورت  با خبرگان و نابغه های  همان مجموعه بودند نه با ديگران.

 

يقينا ايشان با ساير كانديدهاي انتخابي تفاوت بسيار زیادی دارند چراکه وزراي پيشنهادي قبل از ايشان به ترتيب 70 و 79و 109 تا راي داشتند. اولين تفاوتي كه  می توان بين ايشان با بقيه قائل شد همان شيخوخيت و جا افتادگي آقاي فرهادي نسبت به سایر وزرای انتخابی دیگر بود. يعني شخصيتي  نبودند كه مسووليت كمي در نظام داشته باشند. دوم اینکه  ايشان در دولت هاي بعد از انقلاب مسئوليت ها زیادی داشتند .در دولت هاي مقام معظم رهبري ، آقایان رفسنجاني،خاتمي دارای سمت بوده و فقط  در دولت آقاي احمدي نژاد مسوليتي نداشته اند. در حال حاظر هم در دولت آقای روحانی رئیس هلال احمر بوده است. بنابراين مسائل يك اطمينان خاطري را براي نمايندگان به وجود آورد .

عکس العمل و واکنش های نمایندگان مجلس و رسانه ها نسبت به انتخاب آقای فرهادی به عنوان کاندیدای وزراتخانه علوم چگونه بود؟
زمانی که فرهادي از سوی رئیس جمهور برای وزارت علوم انتخاب شد، خبرگزاري هاي مخالف دولت شروع به سمپاشي و تخريب علیه ایشان کردند که خوشبختانه جلوي آنها به سرعت  گرفته شد. ولي برای وزراي انتخابی قبل از آقای فرهادی تخریب و بمباران ها ادامه داشت. درهمان روز اول كه نامه ريس جمهور در مجلس خوانده شد تا اسم  محمد فرهادي در مجلس آمد كلمه چهار چهار از سوی نمایندگان گفته شد. زمانی هم که ما از پله هاي هيات ريسه در حال پايين آمدن بوديم نمايندگان  به ما تبريك می گفتند و روبوسي مي كردند ،  چرا که ما يك سال  به دنبال راي وزير از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودیم. بعضي نمایندگان عقیده داشتند آقای فرهادی بالاي 200 250 تا راي خواهد آورد.

اتفاق  ديگري كه در نوع خودش بي سابقه بود  و به پیشنهاد یکی از نمایندگان ایثارگر مجلس صورت گرفت ،حضور فراكسيون اصولگرايي و رهروان مجلس  در زير يك سقف بود ، اقلیت اصلاح طلب نیز در این جمع حضور داشتند که جلسه با ریاست فرهادی تشکیل گردید.

 وقتی فرهادی معرفی شد ،علی مطهری به عنوان مخالف گفت که باید به همان دلایلی که به وزرای قبلی رای ندادید به فرهادی هم رای ندهید. نمایندگان در مخالفت با وزرای قبلی آنها از مرتبط با فتنه 88 عنوان می کردند. آیا فرهادی از این نظر تفاوتی با قبلی ها داشت؟ مواضع او در قبال حوادث پس از انتخابات چگونه است؟
طی مذاکراتی که با فرهادی داشتم ، ایشان گفتند که در دوران نخست وزیری مهندس موسوی در کابینه حضور داشته و سال 88 نیز در ستاد آقای میرحسین موسوی حضور  فعال و پررنگی  داشته است. فعالیتهایش درستاد آقای موسوی را انکارن کردند لیکن زمانی که  مقام معظم رهبري  بعد از انتخابات در نماز جمعه فرمودند مسئله انتخابات تمام شد و هر كس به دنبال كار و زندگی خودش برود و انتخابات را تمام شده تلقي نماید چون نظر مقام معظم رهبري را همواره فصل الخطاب ميدانسته ديگر هيج اقدام و فعالیتی انجام نداده و كارهاي علمي خود را ادامه داده است . وی همچنین  در خصوص امضای نامه مربوط به فتنه اعلام كردند كه من هیچ  نامه اي را امضا نكردم و انتساب امضای نامه به اینجانب کاملاً بی اساس بوده وگرنه در صورت وجود هر گونه مستمسکی، موضوع هیچگاه ناگفته نمي ماند.

آقای خباز تحلیل شما از انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی  و  چگونگی حضور اصلاح طلبان در آن چیست ؟
در حال حاظر نشست های متعددی با حضور اصلاح طلبان به ریاست آقای خاتمی برگزار می شود تا همه نمایندگان در این طیف باهم یکدست و یکصدا در حول محور مجلس بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

عقیده بنده این است که اگر مجموع اصلاح طلبان یک لیست واحد شوند و در زیر آن را آقایان هاشمی و خاتمی امضا کنند، یقینا مردم به آن لیستی رای خواهند داد که این دو بزرگوار زیر آن را امضا و تاکید کرده اند. چرا که این آقایان از یک محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردارند. هرچند بسیاری از حرف های ما رنجیده خاطر می شوند، ولی واقعیت جامعه این را می گوید.متاسفانه در کشور ما چون حزبی وجود ندارد بنابراین نمی توان آرایش اصلاح طلبان و اصولگرایان را در مجلس تحلیل کرد.

 

ولی تجربه 35 ساله کشورمان نشان داده که در درجه اول مردم، رئیس جمهور را انتخاب کرده و نهایتا در انتخابات  مجلس شورای اسلامی  همکاری نمایندگان و دولت را زیر نظر می گیرند. اگر این مجلس با دولت هماهنگ و همکاری و همراهی داشته باشد  طبیعتا مردم بر همان روال گذشته که ترکیب مجلس برهم نخورد نمایندگان را انتخاب می کنند. ولی اگر ببینند دولت نقطه مقابل با مجلس است و نمایندگان گاردی محکم در مقابل دولت هستند در اینجا مردم هم موضع گرفته و جدا از نیرو های سیاسی به فکر تغییر می افتند.

 نگرانی من از نظر سنجی  اخیر صدا و سیما مبنی بر  نظر منفی مردم نسبت به این مجلس است. این نارضایتی نشان دهنده این است که مردم از مجلس انتظار دارند که با دولت و رئيس جمهور بیشتر همکاری و همراهی کند تا این دوبال پرنده منظور همان دو قوه مجریه و مقننه بتوانند با هماهنگی در کنار هم مشکلات مردم را حل کنند.

 اگر لیست نمایندگان اصلاح طلب مجلس از سوی مجلس خبرگان رد صلاحیت شوند اوضاع چگونه می شود؟
 ما اعتقاد داریم که نمایندگان به مجلس نمی آیند که صرفاً کار سیاسی انجام دهند و در مجلس علم و یا پرچم خاصي را بلند كنند بلکه مي خواهند دولت را كمك نموده و براي رفع مشكلات كشور و رضايت مردم قدم به صحنه خدمت بگذارند لذا اعتقاد دارم در ليست های معرفی شده اصلاح طلبان معتدل و یا اصولگرايان معتدل  از سوی شوراي نگهبان رد صلاحیت نخواهند شد، اما در صورتی که افراد مسئله دار معرفی شوند یقیناً رد صلاحیت خواهند شد.

 در پایان آیا به کم کاری معاونت پارلماني مجلس درمورد استيضاح  آقای فرجي دانا و عدم رای اعتماد نمایندگان به وزرای انتخابی اعتقاد دارید؟
اگر همه این قضایا را بخواهیم كم كاري  از سوی معاونت پارلمانی بدانیم پس آن وزرایی که توانستند از مجلس رای بالایی بگیرند هم به ما ارتباط داشته است .به طور مثال وزير اقتصاد كه با 270 رای وزیر شدند به ما ارتباط دارد. بنده معتقد هستم این مسائل هيچ ارتباطي با ما نداشته است. در مورد هر وزيري كه راي اعتماد در مجلس نیاورد خود نمايندگان مجلس تشخيص دادند. اگر مي خواهند جنبه های منفي را بر عهده ما بگذارند مثبت ها را هم باید در نظر بگیرند. مثل همان گل هايي که زديم گل هايي كه خورديم را قبول مي كنيم.متاسفانه  ما در مورد علوم نتوانستيم خوب عمل كنيم 16، گل زده ايم دو تا خورده ايم.

 

متاسفانه عده اي از بيرون تخريب مي كردند و توانستند اين فضا را به وجود آورند. كسي جلوي اين سيل را نمي توانست بگیرد، به دلیل اینکه این وزارتخانه با نسل جوان در ارتباط است بعضی ها می خواستند كه دانشگاه ها را مركز فعاليت سياسي مورد نظر خودشان قرار بدهند واین انتخاب برایشان خيلي مهم بود در نتیجه هر دو طيف مجلس تلاش كردند كسي را که نگاه اصلاح طلبي  نداردبر كرسي اين مسوليت بنشانند  تا بتواند دانشگاه را به آرامش نسبي رسانده و موجبات رشد و تعالی علمی كشوررا فراهم آورد.


 اخبار سیاسی - خبرآنلاین
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------