آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

هشت سال شوخي با موضوعي تحت عنوان " دانشجو"



اخبار,اخبار سیاسی,سيد محمد خاتمي

  اخبار سیاسی  - هشت سال شوخي با موضوعي تحت عنوان " دانشجو"

دانشجوياني که در آخرين روزهاي صدارت سيد محمد خاتمي در سال 83 تلاش کرده بودند تاآخرين سخنراني او در دانشگاه را بر هم بزنند و بهانه شان نيز "محافظه کاري خاتمي" در پيگيري مطالبات دانشجويان بود،با يک جمله پيشگويانه و البته طعنه آميز خاتمي روبرو شدند که گفته بود:«ان شاء الله بعد از من کساني خواهند آمد که خوب عمل مي‌کنند».

همان دانشجويان چند ماه بعد تلاش بسيار مي‌کردند که از ميان نامزدهاي انتخابات کسي رئيس جمهور شود که نزديکي بيشتري با مواضع خاتمي درباره دانشجو و دانشگاه داشته باشد،اما نتيجه چيز ديگري رقم خورد و کسي رئيس جمهور شد که اگر چه استاد دانشگاه هم بود اما سالهاي دشواري را براي دانشجو و دانشجويان رقم زد. سالهايي که البته اگر چه "دشوار" توصيف مي‌شود اما گويي از نگاه ديگري مي‌توان آن را يک "شوخي" تلخ دانست.


محمود احمدي نژاد در چهار سال اول دولتش، فردي را متولي امور دانشگاهيان کرد که ادعا مي‌کرد از سوي دانشگاه کمبريج عنوان "نابغه رياضي قرن" را به خود اختصاص داده است. موضوعي که شايد بتوان آن را سر آغاز ورود ادعاهاي عجيب و غريب در فضاي دانشگاهي و تکذيب آن ها از سوي مراجع معتبر دانست. همان اتفاقي که کمي بعد حوادث مربوط به مدرک جعلي مرحوم علي کردان را در فضاي سياسي و علمي کشور رقم زد و البته شهرتي بين‌المللي نيز پيدا کرد. ادعاي وزير علوم دولت محمود احمدي نژاد در همان ابتدا با تکذيب يکي از نمايندگان اصولگراي هوادار دولت رو به رو شد.


چهار سال اول دولت احمدي نژاد اما يک شوخي ديگر نيز با دانشجويان داشت و آن ظهور اصطلاح "دانشجوي ستاره دار" در فضاي سياسي و دانشگاهي کشور بود. در زير اين عنوان برخي از دانشجويان منتقد يا از دانشگاه ها اخراج شدند و يا از حضور در مقاطع بعدي محروم شدند.


انتخابات 22 خرداد 88 اما عرصه بروز واکنش دانشجويان به اين شوخي ها بود. برخوردهاي تند وتيز دانشجويان به حضور محمود احمدي نژاد در دانشگاه ها، گويي عزم رئيس جمهور را براي شوخي ديگري با دانشجويان عزم کرده بود.

 

او در دوره دوم فردي را براي توليت دانشگاه ها در نظر گرفته بود که نام خانوادگي "دانشجو" را نيز بر خود داشت. گويي مي‌خواست شوخي را با دانشجويان کمي صريح تر برگزارکند. آخرين سخن کامران دانشجو در همين چند روز پيش عمق اين شوخي را نشان مي‌دهد. وي که البته در چند سال گذشته در سخناني نزديک به تکذيب، با موضوع "دانشجويان ستاره دار" بر خورد مي‌کرد، چند روز پيش به صراحت گفت:«ستاره کردن دانشجويان کار خوبي بود» تا شوخي با دانشجويان دانشگاه را کامل کرده باشد.


اين اما همه جريان نبود. پس از پايان هشت سال رياست جمهوي محمود احمدي نژاد و آغاز دولت جديد معلوم شد که در همه اين هشت سال شوخي ديگري نيز در جريان بود و آن موضوع "بورسيه هاي غير قانوني بود".

 

در حالي که دانشجويان نخبه کشور با مشقت هاي بسيار تلاش مي‌کردند که خود را به مدارج بالاي علمي برسانند،برخي از مسئولان مرتبط با دانشجو و دانشگاه،با ريشخند اين تلاش ها، آقازاده ها و اعضاي خانواده خود را بدون داشتن حداقل هاي لازم براي تحصيل در مقاطع عالي و اخذ سهميه بورسيه،از اين خوان دشوار(!) مي‌گذراندند و از اين منظر صندلي نخبگان را اشغال مي‌کردند تا برخي از دانشجويان راه سر خوردگي و نا اميدي در پيش بگيرند و گروهي ديگر نيز چمدان خود را برداشته و در فرودگاه هاي جهان سراغ از دانشگاهي بگيرند که کالاي فهم و دانش شان را خريدار باشد.


اگر چه بخشي از رسوبات تفکر هشت سال گذشته در يک سال و چند ماه گذشته نيز تلاش کرده است که با ايجاد بحران هايي همچون استيضاح و راي عدم اعتماد به وزير و گزينه هاي متعدد وزارت علوم،در بر همان پاشنه بچرخد،اما به نظر مي‌رسد که دولتمردان کنوني قصد ادامه اين شوخي تلخ را با دانشجويان نداشته باشند و پيگيري مطالبات آنان را در دستور کار قرار داده باشند. به خصوص که مي‌دانند بخشي از دلايل حضورشان در مناصب سياسي و فرهنگي کشور مديون اين قشر فرهيخته است که در برابر شوخي هايي از اين دست واکنش نشان مي‌دهد.


 اخبار سیاسی  -  فضل الله ياري, ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------