آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

سيدحسن خميني : بزرگ‌ترين لازمه امر به معروف آزادي رسانه‌ها و احزاب است



اخبار,اخبارسیاسی,سيدحسن خميني

 

 اخبارسیاسی  -  بزرگ‌ترين لازمه امر به معروف آزادي رسانه‌ها و احزاب است

يادگار امام با اشاره به گسترده بودن مفهوم امر به معروف و نهي از منكر گفت: از بزرگ‌ترين منكرات در جامعه ما دزدي، فساد، رشوه و خوردن حق يكديگر است.

آيت‌ا... سيدحسن خميني در ديدار با دبيركل، اعضاي شوراي حزب وحدت و همكاري ملي با اشاره به طرح بحث «جنگ فقر و غنا» از سوي امام راحل در سال‌هاي آخر عمرشان، اين موضوع را از محورهاي مغفول سخنان امام برشمرد و اظهار داشت: اين جنگ به معناي جنگ فقير و غني نيست و اين نگاه كه فقرا قرار است به جنگ اغنياء بروند، يك تحليل ماركسيستي از سخن امام است؛ چرا كه قطعا امام چنين مرادي را از سخن خود نداشته‌اند؛ جنگ فقر و غنا همچنين به اين معنا نيست كه همه در جامعه فقير شوند، در حالي كه بسياري فكر مي‌كردند عدالت يعني توزيع فقر، بدين معنا كه همه از نظر مالي ندار باشند.

 

وي افزود: جنگ فقر و غنا به معناي مبارزه با سيستمي است كه باعث پيدايش دو گانه فقير و غني شده است؛ نظامي كه در آن فقر به رسميت شناخته شده و گروهي غني و گروهي فقير مي‌شوند. جامعه‌اي كه به سمت شكاف طبقاتي و توزيع نابرابر ثروت و توسعه فقر در قسمتي از جامعه و انباشت ثروت در بخش ديگري مي‌رود، نه مطلوب است نه پايدار؛ نه اسلامي، نه اخلاقي و نه باقي مي‌ماند. البته اينكه در جامعه هر كس به اقتضاي توان و همتش مزد مي‌گيرد يك قاعده است و اگر انتظار داشته باشيم كسي كه كار مي‌كند و كسي كه كمتر كار مي‌كند يك اندازه از مواهب بهره بگيرند به معناي از بين بردن انگيزه‌ها و تلاش‌هاست كه اين هم يك نابرابري است.


 جامعه مطلوب جامعه تساوي نيست
آيت‌ا... سيد حسن خميني با بيان اينكه جامعه مطلوب جامعه تساوي نيست؛ جامعه عدالت است، گفت: عدالت يعني بستر رشد را براي همه فراهم كنيم و اگر كسي خواست همت بيشتري به خرج دهد توان آن را داشته باشد و اگر كسي خواست بيشتر پيشرفت كند راه براي او بسته نباشد؛ این جامعه جامعه‌اي است كه توسعه امكانات به قوميت و قبيله و نژاد و مذهب وابسته نشود؛ جامعه‌اي است كه در آن اگر كسي خواست پيشرفت كند، بتواند.

 

وي ادامه داد: در تاريخ خوانده‌ايم كسي كه به شاه ساساني كمك زيادي كرده بود حاضر بود تمام مايملكش را به او بدهد تا پسرش تحصيل كند، اما اجازه نيافت كه اين يك نظام نادعادلانه است. انقلاب اسلامي ما هم وقتي پديد آمد -اگر آن را با اين نگاه تحليل كنيم- بسياري پايه‌هاي عدالت را در دهه نخستين ايجاد كرد؛ يك انقلاب اجتماعي ايجاد كرد؛ طبقات اجتماعي را به هم ريخت، فرصت تحصيل ايجاد كرد و اين حجم بالاي دانشجويان كه از روستاها و شهرستان‌هاي كوچك براي تحصيل به شهرهاي بزرگ آمدند و تغيير طبقه اجتماعي دادند (كه يكي از نمادهاي آن دانشگاه آزاد اسلامي است) نشانگر اين واقعيت است.

 

يادگار امام با اشاره به فرمايش اميرالمومنين(ع) كه اگر ثروت نامشروعي داريد آن را غربال مي‌كنيم، يادآور شد: اما واقعيت اين است كه آن حضرت هيچ‌وقت با اصل ثروت‌اندوزي و پيشرفت مشروع مقابله نكردند؛ بلكه جلوي آن نظامي را كه باعث مي‌شود بخشي از هزينه‌ها به دوش گروهي و بخشي از سرمايه‌ها به دوش گروهي ديگر باشد را گرفتند. وي گفت: نكته مهم اينجاست كه ممكن است اين مشكلاتي كه برشمرده شد، تابع قانون باشد و شما روي كاغذ نتوانيد كسي را متهم به بي‌قانوني كنيد؛ اما قانوني كه به شكاف فقير و غني منجر شود عادلانه نيست و بايد برداشته شود. ممكن است در محكمه‌اي نتوان يك گروه و طبقه را محكوم كرد، اما در پيشگاه عدالت واقعي كه قانون بايد در محضر آن زانو بزند، محكوم است.

 

سيدحسن خميني تصريح كرد: در جامعه امروز، هر مشكل اجتماعي را كه مي‌بينيم بخش بسيار زيادي از آن تابع فساد و تبعيض و اين نظام پذيرفته شده است؛ توزيع فقر، عدالت نيست؛ به هم زدن تمام ساختارها و به سمت تساوي غيرارزشمند رفتن عدالت نيست، بلكه عدالت بستر و امكانات مناسب براي همه فراهم كردن است. وي افزود: امروز بخش‌هاي زيادي از جامعه و فرهنگ بيمار است كه همه اينها به شاخص‌هاي گفته شده برمي‌گردد. اگر در جامعه‌اي فقر باشد، آن جامعه به هزاران مشكل همچون اعتياد دچار مي‌شود، جامعه‌اي كه فقير است، جامعه‌اي است كه بيكار است و بايد براي از بين بردن فقر كار ايجاد كنيم و براي از بين بردن بيكاري بايد سرمايه‌گذاري كرد.


 جامعه فاسد احتياج به نهادهاي رصد كننده دارد
يادگار امام سپس به موضوع «فساد» به عنوان يكي از مشكلات جدي جامعه امروز ايران اشاره كرد و اظهار داشت: متاسفانه بخش‌هايي از نظام ديوان سالاري، تقنيني و قضايي ما دچار فساد شده است. اگر هم اين فساد واقعي نيست، حداقل در ذهن بخش زيادي از جامعه اين فساد پررنگ است. احساس فساد براي جامعه از خود فساد بسيار بدتر است. احساس فساد باعث مي‌شود افراد سالم جامعه خيال كنند در يك مسابقه عقب مانده‌اند و ناخودآگاه آنها هم به فساد دچار مي‌شوند. ما اگر احساس كنيم همه جامعه فاسد است انگيزه‌هاي شخصي‌مان براي ايستادن مقابل فساد بسيار كمرنگ مي‌شود؛ اما اگر احساس كنيم جامعه سالم است براي فاسد شدن دنبال بهانه مي‌گرديم.

 

سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه جامعه فاسد احتياج به نهادهايي دارد كه دائما آن را رصد كنند، تصريح كرد: هيچ عاملي براي مقابله با فساد در هر دسته و طبقه، با هر ميزاني كه باشد، بهتر از نظارت اجتماعي خود مردم نيست. اگر ما واقعا مي‌خواهيم از جامعه مان فساد رخت بربندد، بهترين راه آن گسترش رسانه‌هاي عمومي و نظارت عمومي است؛ زيرا نظارت دولتي خودش فاسد مي‌شود.

 

اگر مي‌خواهيم جامعه از فساد تهي باشد، بايد بپذيريم كه بخش‌هايي از جامعه مانند يك موجود زنده خودش را بررسي كند تا در مقابل درد فرياد كشد. اگر جامعه دچار درد نشود ممكن است يك بيماري يك‌باره او را از پا بيندازد؛ درد و تب يك نعمت است زيرا باعث مي‌شود ما يك بيماري را طبابت كنيم. يادگار امام، تحزب را يكي از كاركردهاي نهاد نظارتي دانست كه الزاما در حوزه سياسي محدود نمي‌شود و شامل تمام حوزه‌ها مي‌شود.


 جامعه بدون امر به معروف و نهي از منكر مي‌ميرد
وي در همين زمينه ادامه داد: بحث امر به معروف و نهي از منكر يك واجب اخلاقي و ديني نيست؛ يك واجب فطري بشر است، اما بسنده كردن آن به بعضي گروه‌ها و در برخي حوزه‌ها، تقليل موضوع است، بنابراين تنها منكر در جامعه ما بدحجابي نيست؛ بلكه از بزرگ‌ترين منكرات در جامعه ما دزدي، فساد، رشوه و خوردن حق يكديگراست؛ بزرگ‌ترين معروف در جامعه توسعه عدالت است.

 

اگر ملاك اين باشد، جامعه بدون امر به معروف و نهي از منكر مي‌ميرد؛ اما جامعه را در حد چند منكر پايين دستي محدود كردن يا بسنده كردن به چند مورد، تقليل موضوع است. وي گفت: بزرگ‌ترين لازمه امر معروف و نهي از منكر آزادي رسانه‌ها و احزاب براي نقد و بيان مسائل است تا اگر قدرت در جايي فاسد شد،حزبي با رأي مردم بيايد و آن را اصلاح كند و اين ضرورت كاركردي تجمعات و گروه‌هايي است كه شما در آنها حضور داريد.


  اخبار سیاسی  - آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------