آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

روحانی :باید دروازه صادرات را باز کنیم/با سخنرانی، تشویق و شعار کارها درست نمی‌شود



اخبار,اخبارسیاسی, روحانی

 

 اخبار سیاسی  -روحانی در آیین تجلیل از تولیدکنندگان برتر کشاورزی:

باید دروازه صادرات را باز کنیم/با سخنرانی، تشویق و شعار کارها درست نمی‌شود

اگر جهاد را از کشاورزی جدا کنیم به اهداف مورد نظر از وزارت جهادکشاورزی دست نخواهیم یافت.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه دولت، خدمت به کشاورزی و کشاورزان را از اولویت‌های خود می‌داند، گفت: کشاورزی ستون اصلی توسعه اقتصادی، اقتدار و امنیت است و دولت تلاش می‌کند تا جاذبه همه بخش‌های کشاورزی را برای دست‌اندرکاران این عرصه بالا ببرد.

به گزارش ایلنا،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی، گفت: دولت تمام توان خود را برای رفع نیازهای کشاورزان بکار گرفته و خواهد گرفت، زیرا اهمیت کار کشاورزان را می‌داند و تلاش می‌کند از یک سو راه را برای ایجاد ارزش افزوده محصولات از طریق باز کردن دروازه صادرات فراهم کند و از سوی دیگر مانع از تخلیه روستاها و مهاجرت به شهرها شود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه اقدامات دولت در ۱۶ ماه گذشته در صیانت از منابع آب قطعا در تاریخ ایران بی نظیر است، اظهار داشت: حرکت بسیار خوبی در بخش کشاورزی و احیاء منابع آب و خاک آغاز شده که آثارش را امسال و سال‌های آینده در همه استان‌های کشور خواهیم دید.

روحانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در زمینه تأمین آب مورد نیاز کشاورزان انجام شده است، گفت: بخشی از یارانه‌ای که به کشاورزان می‌دهیم همین مهار آب و افزایش بهره‌وری از منابع آبی است زیرا در شرایط کنونی کشت غرق آبی به صرفه نیست و اگر ما بتوانیم تنها ۱۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کنیم، شرایط ما متحول خواهد شد.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه رسانه‌ها در تبیین خدمات دولت خیلی کمک نمی‌کنند، گفت: صدا و سیما از صددرصد فرصت موجود برای انتقاد علیه دولت استفاده می‌کند که البته ما استقبال می کنیم، اما نمی‌دانیم چه مشکلی در بیان خدمات دولت در رسانه ملی وجود دارد.

روحانی تصریح کرد: دولت با وجود دشواری سال گذشته و امسال قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام و به موقع پول کشاورزان را پرداخت کرده و تمام مساعی خود را برای تهیه ماشین‌آلات کشاورزی مورد نیاز کشاورزان بکار بسته است.

رییس جمهور با بیان اینکه از اولین روزهای تشکیل دولت یازدهم جلسات متعددی برای تأمین نیازهای بخش کشاورزی کشور برگزار شده، گفت: امنیت غذایی بخشی از قدرت، اقتدار و امنیت ملی است و باید همه در این زمینه تلاش و کوشش کنیم.

روحانی گفت: ارتش، بسیج، سپاه و همه نیروهای مسلح تأمین کننده امنیت ملی و اقتدار هستند، اما اگر ما انواع تسلیحات و ادوات نظامی را داشته باشیم اما برای تأمین نیازهای غذایی خود نظیر گندم، جو و گوشت نیازمند دیگران باشیم و برای تأمین مایحتاجمان دستمان را جلوی دیگران دراز کردیم، امنیت و اقتدار ایجاد نمی‌شود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه رسیدن به خودکفایی شدنی است، گفت: نمی‌گویم به خودکفایی در همه محصولات برسیم، اما می‌توانیم در بسیاری از موارد به مرزهای نزدیک خودکفایی دست یابیم چنانچه براساس پیش‌بینی‌ها تا چند سال آینده در تولید محصول جو صد در صد خودکفا خواهیم شد و در تولید گندم تا بیش از ۹۰ درصد به خودکفایی خواهیم رسید.

روحانی تأکید کرد: رسیدن به نقطه خودکفایی و ایستادن روی پای خود شدنی و ممکن است، اما باید در نظر داشت که اصل اولیه برای رسیدن به این نقطه درآمدزایی برای کشاورزان است تا آنها بتوانند به اندازه مخارج خود درآمد داشته باشند وگرنه با سخنرانی، تشویق و شعار کارها درست نمی‌شود.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه انقلاب کشاورزی سرآغاز تمدن بزرگ بشری بوده است، گفت: گاهی به اشتباه فکر می‌شود که ما از انقلاب کشاورزی عبور کرده و به انقلاب صنعتی رسیده‌ایم و این سوال را مطرح می‌کنند که اولویت و سرمایه‌گذاری باید در صنعت باشد و یا کشاورزی؛ که این حرف دقیق نیست زیرا انقلاب صنعتی و انقلاب کشاورزی وقتی معنا می‌‌یابد که در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

رییس شورای عالی اقتصاد تأکید کرد که کشاورزی امروز صنعتی است و در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت، آثار صنعت به چشم می‌خورد. صنعت باید کشاورزی ما را متحول و از حالت سنتی خارج کند، زیرا کشاورزی سنتی قدرت رقابت ندارد، درآمدزایی، ارزش افزوده بزرگترین انگیزه و محرک در دنیای امروز است و اگر در بخش کشاورزی نتوانیم درآمدها را بالا ببریم کشاورزی تعطیل می‌شود.

روحانی گفت: یکی از معانی پدیده رنج آور مهاجرت از روستا به شهر، پشت کردن به کشاورزی و رو کردن به خدمات و صنعت می‌باشد. روستاها می‌باید زنده و آباد بمانند، باید علل تخلیه روستاها را پیدا کنیم دولت در ابتدای شنیدن حرف‌های کارشناسی از سوی کشاورزان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و وزارتی است که نام زیبا و مقدس جهاد را با خود به همراه دارد.

رییس جمهور اظهار داشت: معنای جهاد تلاش بی‌وقفه و از خودگذشتگی است و وزارت جهاد کشاورزی باید به این کلمه متعهد باشد و همه وزارتخانه‌ها و تشکل‌های مرتبط نظیر خانه کشاورز باید به صحنه بیایند.

روحانی با اشاره به حساسیت وزیر جهاد کشاورزی برای پیگیری مسایل مرتبط با کشاورزان در جلسات دولت، گفت: الحمدالله همه وزرای ما برای پیگیری مسایل مرتبط با وزارتخانه خود تلاش می‌کنند و گاهی در جلسات دولت عصبانی می‌‌شوند و من قلباً خوشحال می‌شوم که وزیری برای بخش خودش تلاش می کند و دلسوزی می‌شود.

رییس جمهور تصریح کرد: گاهی ۱۲ شب با وزیری کار دارم و به وزیر تلفن می‌زنم و می‌بینم در دفتر کارش حضور دارد، خوشحال و امیدوار می‌شوم و می‌گویم که این در مسیر حرکت و پیشرفت است. همه باید تلاش و کوشش کنیم.

روحانی ادامه داد: اگر کشاورزی به تنهایی مد نظر قرار گیرد، ممکن است به توفیق دست نیابیم، ما باید از دو سرمایه بزرگ و نعمت الهی آب و خاک حفاظت کنیم و این ذخایر منبع بزرگ حیات ماست.

رییس جمهور افزود: استفاده از خاک و جلوگیری از تخریب آن نیازمند دانش و آموزش در بهره‌گیری از کود و سم است همچنین نباید زمین را با برداشت بی‌رویه خسته کرد زیرا اگر زمین خسته شود به ما خشم می‌کند و عصبانی می‌شود باید رفتارمان را با زمین تنظیم کنیم، نگذاریم، شهرسازی‌ها زمین کشاورزی ما را تخریب کنند، نباید زمین درجه یک و دو کشاورزی ما تبدیل به مسکن، بازار تجاری و شهر شود از این نعمت‌ها محافظت کنیم.

روحانی گفت: کشور ما از نظر اقلیمی در منطقه خشک و نیمه خشک است و متأسفانه شاهد کاهش نزولات آسمانی در استان‌ها و مناطق مختلف هستیم، لذا باید مبنای ما در کشاورزی مبنای طبیعت نیمه خشک باشد و مانند گذشتگان آب را قدر بدانیم و با فکر و طراحی درست منابع آب خود را برای استفاده بهینه در کشاورزی حفظ کنیم.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه امروز باید آب، خاک و محیط زیست را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم، گفت: گاهی شاهد رودررویی میان بخش‌های کشاورزی و محیط زیست یا صنعت و تجارت هستیم، برای این کار نیاز به اعتدال داریم.

روحانی همچنین لزوم حذف واسطه‌ها میان تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی را یادآور شد و گفت: اصلاح این رابطه می‌تواند تحول عظیمی ایجاد کند و وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مربوط باید راجع به این موضوع فکر کنند و طرح و برنامه داشته باشند و ما برای حذف واسطه‌ها حتی یک واسطه نیاز به کار اجرایی و عملیاتی داریم.

روحانی با تأکید بر احداث صنایع مکمل و تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزان خواستار برندسازی برای این محصولات شد و گفت: گاهی محصولات کشاورزی کشور به جای دیگری برده می‌شود و آنجا بسته‌‌بندی و برند می‌شود و به بازارها عرضه می‌شود که در نتیجه ارزش افزوده کار به جیب تولیدکنندگان ما نمی‌رود.

رییس جمهور گفت: در بازاریابی کشاورزی باید وصل به تجارت شود، زیرا سود کشاورزی زمانی است که کشاورز در تجارت در برند و در صادرات سهم داشته باشد چرا که در غیر این صورت او کشاورزی را رها خواهد کرد.

روحانی افزود: افزایش کشاورزان برتر و نمونه با دادن لوح، دست دادن و آمدن و سخنرانی رییس‌ جمهور ایجاد نمی‌شود، اینها قدم‌های کوچکی است. باید کاری کنیم که راه کشاورزان نمونه در تولید محصولات ادامه یابد.

رییس جمهور گفت: دستیابی به رکوردهای کشاورزان نمونه امری شدنی است و مراکز تحقیقاتی کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و دولت باید راه و تسهیلات لازم برای افزایش تعداد کسانی که به این رکوردها دست می‌یابند را فراهم کنند.

روحانی در ابتدای سخنان خود با تبریک ایام میلاد نبی مکرم اسلام (ص)و حضرت مسیح(ع)، به جایگاه کشاورزی از دیدگاه دینی و مذهبی و فرهنگی و روانی اشاره و با بیان رفتار انبیاء و اولیا در کار و تلاش در حوزه کشاورزی گفت: بزرگان ما کار در عرصه کشاورزی را عبادت می‌دانستند و در این بخش‌ها فعال بودند و راه را به ما نشان دادند.

در این مراسم به ۱۱ نفر از کشاورزان به نمایندگی از ۶۴ کشاورز نمونه و برگزیده در شاخه‌های مختلف تولیدات بخش کشاورزی، لوح تقدیر و تندیس همایش داده شد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این همایش با اعلام آمار تولیدات کشاورزان نمونه گفت: این رکوردها ما را به برنامه‌ریزی جامع میان‌مدت و کوتاه مدت در حوزه کشاورزی امیدوار می‌کند، تا بتوانیم ضمن رفع مشکلات کشور صادرکننده این محصولات نیز باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی از ارتباط کشاورزان نمونه با مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا خبر داد و با اشاره به برنامه‌های دولت برای احیاء منابع آب و خاک و تخصیص اعتبارات عمرانی و تجهیز کشاورزان به سیستم‌های مکانیزه، گفت: امروز با بکارگیری ابزار و دانش روز همت کشاورزان و حمایت دولت در بخش‌های مختلف افزایش تولید قابل توجهی داشته‌ایم و می‌توانیم در افق ده ساله تراز بخش کشاورزی و غذا را به نقطه صفر برسانیم.


اخبار سیاسی  - ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------