آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

یونسی: مانع اصلی توسعه کشور این است که همه ما ترمز یکدیگر هستیم



اخبار,اخبار سیاسی ,علی یونسی


 اخبار سیاسی  - حجت الاسلام یونسی: مانع اصلی توسعه کشور این است که همه ما ترمز یکدیگر هستیم

مشکل اینجاست که ما اولا دوست را دشمن می دانیم نه مخالف و مخالف را دشمن واجب القتل می دانیم در حالی که باید دایره دوستی را آنقدر وسیع بگیریم که بسیاری از انسان ها در آن دایره بگنجند.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: چنانچه موضوع مدارا در جوامع اسلامی حل شود زمینه برای ارتقای آن ها فراهم می شود و مانع اصلی توسعه یک کشوراین است که همه ما ترمز هم هستیم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی روز پنج شنبه در همایش پیامبر رحمت و مدارا در محل دانشگاه تهران اظهار داشت: موضوع مدارا در جایی مطرح است که پای دیگری در میان است که با ما دشمن یا مخالف است یا عقیده اش در مسیر ما نیست.

وی افزود: مشکل اینجاست که ما اولا دوست را دشمن می دانیم نه مخالف و مخالف را دشمن واجب القتل می دانیم در حالی که باید دایره دوستی را آنقدر وسیع بگیریم که بسیاری از انسان ها در آن دایره بگنجند.

وی با بیان اینکه اگر کسی از خط دوستی ما خارج بود الزاما دشمن نیست، گفت: ممکن است فردی مخالف ما باشد ولی هر مخالفی دشمن نیست.

یونسی تاکید کرد:پیامبر گرامی اسلام بارفتار و گفتار خود به ما شیوه برخورد با مخالف را یاد داده و این مهم در رفتار عملی ایشان متبلور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مخالف الزاما در فکر حذف شما نیست، اما عقیده یا رفتار شما را قبول ندارد که در عالم سیاست به آن حزب رقیب می گوییم اما در اختلافات میان خود دعوا نمی کنیم بلکه از شیوه ای که امروزه به آن دموکراسی یا مردم سالاری می گوییم بهره می گیریم.

وی تصریح کرد: افرادی که می گویند مردمسالاری در اسلام وجود ندارد اسلام را بد معنا می کنند و درحالی اسلام درامور مربوط به مردم، بدون مشورت و نظر مردم کاری نمی کند.

یونسی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام که به وحی وصل بود و عقل کامل داشت در آن زمان که رسم نبود مردم را به بازی بگیرند اما ایشان در تمام امور مربوط به مردم از جنگ ها گرفته تا اداره کشور از آنان نظرخواهی می کرد و حتی در مواقعی که رای اکثریت برخلاف رای ایشان بود باز به خواسته اکثریت تمکین می کردند که نمونه آن در جنگ احزاب به خوبی روشن است.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام هر جا که مسائل وحیانی مطرح نبود با نظرخواهی از مردم مسائل را به شیوه عقلانی، عرفی و مردمی حل می کرد و به مسلمانان نیز این شیوه و روش را یاد داد و همین موضوع باعث پیشرفت شگرف دین اسلام در سراسر دنیا شد.

وی بیان داشت: اسلام نه با شمشیر که با اخلاق، کشورهای مختلف را فتح کردزیراشمشیر مانع را برمی دارد، مغزها رامی شکافد، دل ها را پاره می کند اما هیچ وقت دل ها و مغزها را تسخیر نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این بخش از سخنان دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با تشویق یکپارچه حاضران در سالن همراه شد.

یونسی ادامه داد: طرح این موضوع که ایرانیان به زور تسلیم اسلام شده اند اهانت بزرگی به مردم ایران است و حقیقت این است که مردم موحد ایران خود به استقبال این دین توحیدی رفتند و در مقابل اسلام و نه شمشیر اعراب تسلیم شدند.

وی به بیان حدیثی از امام رضا (ع) درباره ویژگی های مومن پرداخت و گفت: در این حدیث امام رضا (ع) تاکید کردند که ایمان مومن تکمیل نمی شود مگر اینکه سه ویژگی را داشته باشد که این ویژگی ها را باید از خداوند، پیامبر و ولی خدا به دست بیاورد که اولین آن سنت الهی است که ما اسرار مردم را حفظ کنیم.

وی افزود: این موضوع برای همه به خصوص کسانی که بر سر مناصب قضایی، امنیتی و اطلاعاتی هستند و اسرار مردم به دست آنها می افتد بسیار مهم است.

یونسی تاکید کرد: افراد در هیچ شرایطی چه سر کار باشند یا نباشند نباید اسرار اشخاص را افشا کرده و یا از آنها استفاده شخصی کنند زیرا خداوند به همه ضعف های ما آگاه است ولی هرگز آنها را به رخ ما نمی کشد و افشا نمی کند.

یونسی افزود: مدارا با مردم نیز سنت پیامبر است به این معنا که پیامبر اکرم (ص) در برابر بداخلاقی ها، عیب ها، ضعف های مخالفان و دشمنان مدارا به خرج می دادند.

وی اظهار داشت: در زمان پیامبر اکرم (ص) همه مدل هایی که در ذهن ما است از دشمن، منافق، غیرمسلمان و افرادی که در صدد اذیت و آزار بودند وجود داشتند اما پیامبر اسلام با همه آنها مدارا می کردند.

وی تصریح کرد: مدارا فقط برای رهبران و یا روحانیون نیست بلکه همه افراد در تمام سطوح باید به آن مزین باشند زیرا هر چه این ویژگی اخلاقی در فرد بیشتر باشد موفقیت او بیشتر خواهد بود.

یونسی ادامه داد: سومین ویژگی که بنا به توصیه امام رضا (ع) باید از ولی و امامان خود بگیریم صبوری در مقابل مشکلات و ناملایمات است.

این همایش در محل سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.


 اخبار سیاسی  - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------