آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

متهم: محمود احمدي‌نژاد



اخبار,اخبارسیاسی,احمدي‌نژاد


 اخبار سیاسی  -  موج بررسي تاثير رفتار رئيس دولت دهم در وقايع سال 88؛
 متهم: محمود احمدي‌نژاد

در روزهاي ابتدايي دي‌ماه و همزمان با فرارسيدن نهم اين ماه، فضاي رسانه‌اي کشور پر از اظهارنظرها، موضع‌گيري‌ها و واکنش‌ها به وقايع پس از انتخابات رياست‌جمهوري سال 88 مي‌شود.

امسال نيز اين وضعيت وجود داشت با اين تفاوت که 5 سال بعد از اين رويدادها، تعابير جديدي درباره آن شنيده مي‌شود. اگر از ادعاي تاثير اين رويدادها بر تحريم‌هاي ايران و مشکلات اقتصادي کشور در چهار سال بعد از آن بگذريم، براي اولين بار در فضاي سياسي، رفتار انتخاباتي محمود احمدي‌نژاد در انتخابات 88 به عنوان يک تخلف و از عوامل ناآرامي‌هاي آن سال مطرح مي‌شود. اين نکته از اين جنبه جالب توجه است که بسياري از اين انتقادات از سوي کساني مطرح مي‌شود که در جناح حاميان رئيس دولت دهم بودند.


«دهم»، نام مستندي بود که با موضوع وقايع سال 88 از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد. در قسمت اول اين مستند، يکي از دلايل اعتراض‌هاي مردمي پس از انتخابات، رفتار محمود احمدي‌نژاد در مناظره‌هاي تلويزيوني و سپس سخنان وي در جمع حاميان خود پس از پيروزي در انتخابات مطرح شد. اين مستند البته به دلايل ديگري هم در اين زمينه پرداخت که تکرار همان چيزي بود که در اين سال‌ها مطرح مي‌شد. اين اولين انتقادي بود که از رفتار انتخاباتي احمدي‌نژاد در سال 88 در رسانه ملي صورت گرفت.

 

در اين برنامه تلويزيوني محمود احمدي نژاد به عنوان عامل و مسبب دو قطبي شدن انتخابات سال 88 معرفي شد. در ادامه اين ويژه برنامه تلويزيوني صحنه‌هاي سخنراني محمود احمدي‌نژاد در 24 خرداد سال 88 در ميدان وليعصر تهران پخش شد و ضمن انتقاد از ادبيات رئيس‌جمهور سابق و استفاده وي از عبارت «خس و خاشاک» به مديريت سابق صدا و سيما هم انتقاداتي درباره پخش اين سخنان وارد گرديد. در اين ويژه برنامه بلافاصله بعد از پخش سخنان احمدي‌نژاد در حمله به هاشمي بلافاصله بخش‌هايي از بيانات رهبر معظم انقلاب در فرداي مناظره که در آن از برخي بداخلاقي‌ها و رفتارهاي تخريب کانديداها و هوادارانشان انتقاد شده بود پخش گرديد.

 

در اين ويژه برنامه تلويزيوني محمود احمدي‌نژاد به عنوان تحريک‌کننده افکار عمومي و آغاز کننده درگيري‌ها و مناقشات بعد از انتخابات سال 88 معرفي شد و بر صندلي اتهام نشست.صداوسيما در اقدامي جالب توجه خود را هم بي‌نصيب نگذاشت و پس از عبور از احمدي‌نژاد، از عملکرد خود در آن دوران نيز انتقاد کرد. اين مستند هر چند‌ مختصر، اما به برخي ‌عملکردهاي صداوسيما نيز انتقاد وارد کرد و يادآور شد که شايد رسانه ملي ‌نبايد به پخش مستقيم برخي از حوادث اقدام مي‌کرد.موج انتقاد و متهم شناختن احمدي‌نژاد البته در اين برنامه متوقف نشد.

 

به عنوان مثال حسن بيادي، از اعضاي ائتلاف آبادگران ايران اسلامي که در انتخابات 84 پشت سر احمدي‌نژاد ايستاد و در انتخابات دهم رياست جمهوري از وي برائت جست، درباره نقش احمدي‌نژاد در حوادث پس از انتخابات 88 در مصاحبه‌اي با تابناک گفت: در آن دوران مخالفت ها عليه ايشان شدت گرفت اما يکي از دلايل راي آوردن ايشان دو قطبي شدن انتخابات بود. اين هم سياست خودش بود که انتخابات دوقطبي شود. اين دو قطبي شدن کشور ضربات مهلکي به کشور زد چرا که ظرفيت‌ها را از بين برد. در دوقطبي شدن جامعه رقابت را به دشمني تبديل مي‌کند. ديديد که اين اتفاق هم افتاد.محسن رضايي، يکي از کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري 88 نيز در برنامه تلويزيوني «متن-حاشيه» به رفتار انتخاباتي احمدي‌نژاد اشاره کرد و گفت: احمدي‌نژاد هم وقتي گفت خس و خاشاک،‌ بعدش عده‌اي به خيابان آمدند.وي همچنين دوران اين ادبيات را به پايان رسيده عنوان کرد.


خلاف شرع، اخلاق و قانون
محسن اسماعيلي، عضو شوراي نگهبان نيز يکي ديگر از افرادي بود که از رفتار انتخاباتي احمدي‌نژاد در آن سال انتقاد کرد. وي در نشستي اظهار کرد: همه مسائل فتنه 88 از نوع رفتار آقاي احمدي‌نژاد در مناظرات انتخاباتي که از رسانه ملي پخش شد، نشات نمي‌گيرد، هرچند ايشان رفتار مناسبي نداشتند.اسماعيلي افزود: رفتار آقاي احمدي‌نژاد در مناظرات خلاف شرع و اخلاق بود که رهبر معظم انقلاب نيز اين نوع رفتار را مورد نکوهش قرار دادند.

 

حجت‌الاسلام سيد رضا اکرمي، عضو جامعه روحانيت مبارز نيز در گفت‌وگويي با آنا، درباره ضرورت پاسخگويي رئيس دولت سابق در زمينه حوادث سال 88، تصريح کرد: حتما آقاي احمدي‌نژاد بايد به خاطر اقدامات خلافي که انجام داده پاسخگو باشد. به چه مناسبت، شب ارتحال امام(ره) در مناظره اسم آقايان هاشمي و ناطق و خانواده‌هايشان را مي‌آورد؟ ولو اينکه آنها خطاهايي هم کرده باشند؛ ما درصدد تبرئه کسي نيستيم ولي درصدد تخطئه کسي هم نبايد باشيم.اکرمي همچنين گفت: احمد‌ي‌نژاد بايد درباره عملکرد دولتش هم پاسخگو باشد. او بايد پاسخ دهد که آيا به نظرش، برخورد با آقاي متکي به سياست خارجي ما آسيب نزد؟ او بايد درباره همه اين موضوعات و همچنين مسائل مشابه پاسخگو باشد.


رفتار احمدي‌نژاد در مناظرات غيراخلاقي بود
احمد توکلي، نماينده اصولگراي مجلس نيز يکي ديگر از کساني بود که از تريبون صداوسيما و اين بار در برنامه «ديروز، امروز، فردا» به اين موضوع اشاره کرد. وي گفت: قوي‌ترين و درست‌ترين ايرادي که آقاي مهندس موسوي در آن مناظره‌ها به آقاي احمدي‌نژاد گرفت قانون‌شکني آقاي احمدي‌نژاد بود.

 

اين نماينده مجلس ادامه داد: همه چيز با قانون حل نمي‌شود، اخلاق مي‌خواهد. کار آقاي احمدي‌نژاد که جلوي دوربين اينطوري کاغذ را گرفت و گفت مربوط به خانم آقاي رقيبشان است غيرقانوني بود؟ خير، اما غيراخلاقي بود. توکلي با انتقاد از صداوسيما در پرداختن به ايرادها و بي‌قانوني‌هاي احمدي‌نژاد تصريح کرد: مردم ما را نگاه مي‌کنند و مي‌گويند چطور توانستيد نسبت به رقيب خود آن قدر سخت‌گير باشيد اما به رفيق خودتان که برسيد سهل‌گير مي‌شويد. چه جوابي بدهيم؟سخنان اين چنين در اين ايام کم نبودند. حال بايد ديد که دليل مطرح شدن چنين اتهامي براي احمدي‌نژاد چيست؟ آيا صرفا گذر از آن زمان و نيز سپري شدن دوران رياست‌جمهوري دهم باعث شده است که ديدگاه نسبت به آن وقايع واقع‌نگرانه‌تر شده و از تفکيک رويدادها به له و عليه دولت خودداري شود؟ آيا نگراني از بازگشت احمدي‌نژاد باعث متهم کردن وي شده است؟


فاصله گرفتن از احمدي‌نژاد براي تندروها بي‌ضرر است
حميدرضا جلايي‌پور، فعال سياسي در اين باره مي‌گويد: تندروهايي که در پنج سال گذشته اين آش را درست کرده‌اند، فرصت‌طلب هم هستند.

 

در همان زمان دولت مهرورزهم با حمايت‌هاي خود اين کارها را تاييد کردند وگرنه آقاي احمدي‌نژاد در اندازه‌اي نبود که آن اقدامات را انجام دهد.وي تاکيد کرد: حالا ديگر دوره احمدي‌نژاد تمام شده لذا فاصله گرفتن از او براي تندرو‌ها هزينه ندارد. اگر همان شيوه را هم بخواهند ادامه دهند برايشان ضرر دارد. جلايي‌پوربه آفتاب گفت: البته اگر بخواهيم کمي بدبين‌تر به اين تغيير رويه نگاه کنيم‌، اين مي‌شود که آقايان بررسي کرده‌اند و متوجه شده‌اند که اگر با همين رويکرد پيش بروند، انتخابات مجلس را از دست خواهند داد. بنابراين در تبليغات از دولت احمدي‌نژاد فاصله گرفته‌اند تا خود را موجه‌تر نشان دهند که البته اين هم خوب است.

 

 اخبارسیاسی  - ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------