آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

چشم‌ها به تصمیم آیت‌‌ا... است



اخبار,اخبارسیاسی,هاشمی

 

  اخبار سیاسی  -  درخواست روحانیون از‌هاشمی برای مذاکره با عربستان

 چشم‌ها به تصمیم آیت‌‌ا... است

 سفر آیت‌ا... هاشمی به عربستان به معمایی برای اصولگرایان تبدیل شده است؛ معمایی که برای میانه‌روها و اصلاح‌طلبان حل شده اما برخی اصولگرایان که با برنامه‌ هرازچندگاهی این موضوع را مطرح می‌کنند، درصددند به اغراض خود برسند.

یکی از اهداف آنها که نمی‌توان آن را اخلاقی و مثبت دانست تاکید بر این ماجراست که آیت‌ا... هاشمی دیگر جایگاه سال‌های دور در عربستان را ندارد چراکه اگر داشت، به این کشور دعوت می‌شد یا حداقل حاکمان عربستان به نامه او مبنی بر توقف حکم اعدام شیخ نمر توجه می‌کردند. این موضوعات علاوه بر اینکه نشان‌دهنده کم‌آگاهی منتقدان است، برنامه‌ای نخ‌نماشده برای هجمه به شخصیتی است که اعتدالش به معنای شکست تندروهاست.

 

فارغ از فضاسازی‌های کاذب تندروهای اصولگرا، هیچ منصفی نمی‌تواند منکر جایگاه آیت‌ا... هاشمی نزد مسئولان کشور عربستان و تمام کشورهای منطقه شود. سیاست تعاملی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس آن حرکت و تصمیم‌گیری می‌کند، چنان است که مهمانان کشورمان که از کشورهای مختلف به ایران سفر می‌کنند بدون ملاقات با آیت‌ا... هاشمی خاک کشورمان را ترک نمی‌کنند.

 

نقش آیت‌ا... هاشمی در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای چنان است که در بسیاری از مقاطع گره‌هایی هستند که تنها با اندیشه او قابل حل است از همین‌رو است که در موضوع کاهش قیمت نفت نگاه‌ها بار دیگر به سمت او رفت. شاید آیت‌ا... هاشمی از رواج شایعه و دروغ درمورد خود دلخوش نباشد اما همگان می‌دانند زمانی که پای منافع و مصالح ملی در میان باشد او نامهربانی‌ها را فراموش و به سمت خواست و رفاه مردم حرکت می‌کند.
 
 فرمان سکوت محمد هاشمی به مدعیان دروغ
در موضوع دعوت عربستان از آیت‌ا... هاشمی برای سفر به این کشور دیروز محمد هاشمی در جایگاه برادر آیت‌ا... و رئیس‌دفتر او در مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیحاتی داد که به‌نوعی فرمان توقف به شایعه‌پراکنان بود. محمد هاشمی درباره عدم سفر آیت‌ا... هاشمی به عربستان توضیح داد: «نمی‌دانم؛ ایشان هنوز تصمیمی ندارد، عربستان 2-3 سال است که از ایشان دعوت کرده است و سفیر جدید‌شان وقتی به دیدار آقای هاشمی آمد این دعوت را تکرار کرد و گفت که منتظر شما هستیم.

 

اما ایشان هیچ‌گاه زمانی را تعیین نکرده‌اند.» فارس سوال کرده که «یعنی قصد رفتن دارند ولی هنوز زمان تعیین نکرده‌اند؟» و این پاسخ را شنیده: «نمی‌دانم برنامه‌شان چیست، اما واقعیت این است که سفر آقای هاشمی نمی‌تواند فقط یک سفر زیارتی تلقی شود. منطقه هم درحال حاضر وضع بسیار نامناسب و حساسی دارد.

 

در این شرایط منطقه‌ای، تحلیل‌های رسانه‌ها این است که بازیگران اصلی منطقه را ایران و عربستان می‌دانند. از طرفی بسیاری از سران و دیپلمات‌های منطقه‌ای و بعضا بین‌المللی در دیدار با آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی به استناد گذشته مطرح می‌کنند که ایشان می‌توانند در تغییر وضعیت منطقه‌ای در راستای همزیستی مسالمت‌آمیز موثر باشند بنابراین از سفر ایشان توقع تغییر در روابط فعلی منطقه‌ای وجود دارد بنابراین باید شرایط تحقق توقعات فراهم باشد.»

 

آیا آیت‌ا... هاشمی منتظر پالس مثبت از سوی عربستان است؟ برادر آیت‌ا... این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: «فقط پالس مثبت عربستان کافی نیست بلکه داشتن اختیاراتی که مستلزم حل مسائل و مشکلات منطقه هست نیز لازم است.» این خبرگزاری در سوال بعدی هدف خود را نمایان کرد و پرسید: «پس چرا اگر مطمئن نیستند برای رژیم آل‌سعود نامه نوشتند و خواستار آزادی شیخ نمر شدند؟» و محمد هاشمی پاسخ داد: «نوشتن نامه برای درخواست حفظ جان یک عالم شیعی چه اشکالی دارد؟! به‌خصوص که احتمال تاثیر مثبت‌ نامه هم زیاد است.»

 

این خبرگزاری که به هدفش نرسیده بود سوال بعدی خود را اینگونه مطرح کرد که «پس به رژیم سعودی برای اعدام نکردن شیخ نمر امیدوار هستند؟» و پاسخ شنید: «ناامید هم نیستند.» پیش از محمد هاشمی هم مشاور پارلمانی آیت‌ا... هاشمی گفته بود که چندین مرتبه از سوی عربستان دعوتنامه‌هایی برای آیت‌ا... هاشمی ارسال شد، اما ایشان قصد سفر به عربستان را ندارند. حجت‌الاسلام قدرت‌ا... علیخانی تاکید کرد: درحال حاضر موضوعاتی وجود دارد که گفته می‌شود آیت‌ا... هاشمی برای حل آنها قصد سفر به عربستان و مذاکره با سران این کشورها را دارد، اما هیچ‌کدام از این خبرها صحت ندارد.

 

وی درخصوص اینکه آیا رایزنی آیت‌ا... هاشمی برای مدیریت قیمت نفت و جلوگیری از کاهش قیمت توسط عربستان تاثیرگذار نخواهد بود؟ گفت: خود عربستان نیز از شرایط کنونی ضرر بسیار زیادی را متحمل شده است بنابراین نمی‌توان گفت که کاهش قیمت نفت در ایران متاثر از عربستان است. علیخانی تاکید کرد: تا سال پیش آمریکا روزانه یک میلیون بشکه نفت استخراج می‌کرد اما اکنون به روزانه 5 میلیون بشکه نفت رسیده است. از این‌رو بازار نفت در جهان با نوسانات رو به منفی مواجه شده است.


 هاشمی گره‌گشای مشکلات نفت؟
پس مشخص شد تمام آنچه درباره عدم دعوت از آیت‌ا... هاشمی برای سفر به عربستان از سوی مخالفانش مطرح می‌شد، ادعاهایی کذب و غرض‌ورزانه بود. در بخش دیگر که همان نقش‌آفرینی آیت‌ا... هاشمی در موضوع کاهش نفت است هم باید به اظهارات یک نماینده مجلس رجوع کرد که به ایسکا گفت: «قیمت نفت نشات‌گرفته از فعل و انفعالات سیاسی است و عربستان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

 

لذا باید از طریق دیپلماسی این مساله را دنبال کنیم و خود عربستان هم باید توجه کند که در این کاهش بیشتر از 100میلیارد دلار متضرر می‌شود.» محمدرضا تابش درخصوص احتمال سفر آیت‌ا... هاشمی به عربستان پیرامون موضوع کاهش قیمت نفت اذعان کرد: «برخی روحانیون عالی‌رتبه و مراجع از آیت‌ا... هاشمی خواسته‌اند که با عربستان مذاکره کند اما با توجه به تحولات در عرصه سیاسی و قدرت عربستان که درحال تضعیف است و افزایش قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، این کار خیلی به مصلحت نیست. اگر زمینه‌سازی‌ها و اعتماد بیشتری بین دو کشور ایجاد شده و رفع کدورت شود در آن شرایط رفتن آیت‌ا... هاشمی کارساز است.»

 

اخبار سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------