آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

روزشمار بازداشت یک‌ ساله بابک زنجانی



اخبار,اخبار سیاسی,بابک زنجانی

 
 اخبار سیاسی  -  روزشمار بازداشت یک‌ ساله بابک زنجانی

 پس از گذشت حدود یک سال از بازداشت بابک زنجانی، یکی از روزنامه‌های کشور به بازخوانی ابعاد و اخبار مختلف مربوط به این پرونده بصورت روزشمار پرداخته است.

در روزنامه قانون آمده است: سال قبل زنجانی در چنین روزهایی بازداشت شد. از اولین باری که نام آقای «ب.ز» یکشنبه 15 بهمن 1391 در صحن مجلس شنیده شد و به گوش ملت رسید، تا رسیدن این نام به صفحات رسانه‌ها و مطبوعات و کامل شدن عنوانش به «بابک زنجانی» شاید چند ماهی بیشتر فاصله نبود و البته که از فاصله بهمن 1391 تا دی‌ماه 1392 که وی بازداشت شد حتی سالی نیز نگذشت. سالی که زنجانی در آن تقریباً در صدر اخبار اقتصادی و قضایی داخل کشور قرار داشت.

بابک زنجانی که روزگاری مردی در سایه بود، در روزهای پس از افشا شدن نامش از خود به عنوان سنگری در مقابل تحریم‌ها یاد می‌کرد و در حال ساختن سابقه‌ای قهرمانانه برای خود بود. او ناگهان نه تنها از سایه‌ها بیرون آمد که حتی در تلاش بود ابرهایی را که در مقابل جلوه‌گری‌اش قرار می‌گرفتند نیز پس بزند. مصاحبه وی با یکی از هفته‌نامه‌های کشور و سابقه‌ای که برای خود ساخت و کمی بعدتر نیز شنیدن نامش در کنار تیم فوتبال پرسپولیس و سرمایه‌گذار فرهنگی، نشان از آن داشت که وی قصد دارد بیش از پیش در صدر اخبار باشد و ابایی از عنوان شدن نامش روی صفحات روزنامه‌ها ندارد.

شاید پیش‌بینی‌های وی برای آینده و تلاشش برای ماندن در صدر اخبار درست از آب درمی‌آمد اگر انتخابات خرداد 92، به نتیجه دیگری می‌رسید. خرداد 1392 ملت ایران در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و رأی به تغییر و تدبیر و امید دادند؛ تغییری که مهمترین بخش آن را می‌توان در سیاست تنش‌زدایی ایران ارزیابی کرد. دولت در راستای تنش‌زدایی پیش می‌رفت و بابک زنجانی که نامش با دور زدن تحریم‌ها در ایران گره خورده بود و به خوبی می‌دانست که دیگر دوران دلالی نفتی وی به سر رسیده است.

اولین روزهای پاییز سال گذشته بود که اخباری مبنی بر بدهکاری یک میلیاردر جوان به دولت آرام آرام در صدر اخبار قرار گرفت. کمی بعد رقمی که برای بدهی از آن یاد می‌شد مبلغی معادل دو میلیارد یورو بود؛ رقمی که گفته می‌شد بابک زنجانی در جریان فروش نفت به این میزان به وزارت نفت و دولت و در نهایت به ملت ایران بدهکار است. در همان روزها بود که پروژه «ایران زمین» بابک زنجانی پیش از هیبت پوشالی که در حال ساخت از خود بود، فروریخت و پاسخ وی به این فرو ریختن، که تمام ساختمان‌های آن اطراف را خواهد خرید، به طنزی تلخ در فضای مجازی تبدیل شد. طنزی که بعدها و بعد از بازداشت وی با عنوان «کُل اوین چند؟» میان پیامک‌های تلفن‌های همراه جا‌به‌جا شد.

پس از روزها حدس و گمان‌ درباره بابک زنجانی و بدهی‌های وی، در دی‌ماه دادستان عمومی و انقلاب تهران مدعی شد پرونده این فرد در دادستانی تهران مفتوح است و تنها یک روز پس از این اظهارنظر حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خبر از بازداشت بابک زنجانی داد. در روزهای بعد خبرهای تکمیلی گفته شد که پرونده زنجانی از سوی سازمان بازرسی کل کشور تکمیل شده است و به واسطه بیم از فرار، وی بازداشت شده است و علامت سوالی بزرگ به وجود آمد که واقعاً کار زنجانی به احتمال فرار رسیده است؟ آیا ترس از بوجود آمدن خاوری دیگری می‌رفته است؟

بابک زنجانی در زندان
در اولین روزهای پس از بازداشت زنجانی بود که خبرهایی از نوع نگهداری و امکانات خاص وی در صدر اخبار قرار گرفت که حکایت از داشتن امکانات خاص در محل نگهداری وی داشت؛ خبری که کمی بعد رد شد و گفته شد زنجانی در انفرادی است و امکانات خاصی در اختیار ندارد. کمی بعد محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در حاشیه همایش مدیریت کیفیت خدمات ارائه شده از سوی ناجا در جمع خبرنگاران گفت: «این فرد به دولت بدهکار است. تمام تلاش دستگاه قضایی کشور این است که پول‌ها به کشور و اموال به خزانه برگردد.»

سخنگوی قوه قضاییه در همان مصاحبه خبری با اشاره به اینکه همه اقدامات لازم برای بازگرداندن پول‌ها به خزانه در حال انجام است، گفت: «این فرد لیست اموال و دارایی‌هایش را اعلام کرده است. در بررسی‌های اولیه مشخص شد که اموال داخلی این فرد تکافوی بدهی‌اش را می‌کند.»

اما کمی بعدتر محسنی اژه‌ای در پنجاه‌وهشتمین نشست خبری خود گفت: «لیست اموال و دارایی‌های بابک زنجانی را به وزارت نفت داده‌ایم و منتظر تصمیم آنها هستیم.» اظهارنظر‌ها به همین جا ختم نشد و کمی بعد حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری در نشست خبری خود با اشاره به ابعاد مختلف پرونده بابک زنجانی از حساسیت دولتی‌ها برای بازگرداندن اموال خبر داد. وی در نهایت گفت: «اگر واقعاً پول نقدی در کار نباشد ما مجبوریم به لنگه کفش در بیابان هم بسنده کنیم و این اموال را بگیریم.» پورمحمدی بدهی بابک زنجانی را 8500 میلیارد تومان برآورد کرد.

صداقت ندارد
دادستان کل کشور در روز 12 اسفند سال 1392 با بیان اینکه بابک زنجانی صداقت نداردف از اعزام هیأتی به کشور مالزی برای بررسی اموال وی خبر داد. محسنی اژه‌ای گفت: البته نکته حائز توجه این است که متأسفانه بر اساس گفته‌های مسئولان پرونده، این فرد صداقت نداشته و همکاری لازم را با مسئولان ندارد. او مدعی شده بود در اندونزی بانکی وجود دارد که بخشی از اموال وی در این بانک نگهداری می‌شود اما هیأت ایرانی پس از سفر به اندونزی، دریافت که این ادعا صحت ندارد.

همچنین سخنگوی قوه قضاییه در یکی دیگر از نشست‌های خبری خود در اواخر تیرماه گفت که به دولت و وزارت نفت پیشنهاد شد که بیایند و برای اموال شناسایی شده، طلب خود را وصول کنند. خود متهم هم به صورت کتبی اعلام آمادگی کرده بود که حاضر است کل اموالش را در داخل و خارج از کشور قیمت‌گذاری کنند تا طلب وزارت نفت پرداخت شود. به گفته سخنگوی قوه قضاییه، وزارت نفت با این طرح موافق نبود. کمی بعدتر اما خبری در رسانه‌ها منتشر شد که اموال بابک زنجانی نمی‌تواند پاسخگوی بدهی وی به دولت باشد.

معامله صوری افشا می‌شود
در همان روزها که خبر کافی نبودن اموال بابک زنجانی در مقابل بدهی‌اش در صدر اخبار بود، خبر دیگری پرده از بخشی از فساد اقتصادی در معاملات بابک زنجانی برداشت. یک منبع آگاه در آن زمان خبری را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد که صراط نیوز آن را این گونه شرح می‌دهد: «بابک زنجانی بزرگ‌ترین بدهکار نفتی کشور در سال 1390 پروژه ایران زمین را به مبلغ 225 میلیارد تومان خریده بود و توانسته بود جواز ساخت مجتمع تجاری روی این زمین را بگیرد.

 

در نیمه اول سال 92 این زمین از سوی کارشناسان به رقم 800 میلیارد تومان کارشناسی می‌شود اما بابک زنجانی به این رقم اعتراض می‌کند. تنها چند روز بعد این ملک مجدد کارشناسی شده و این بار رقم 1700 میلیارد تومان برای آن تعیین می‌شود که از سوی بابک زنجانی مورد موافقت قرار می‌گیرد.

 

اما نکته قابل توجه این است که همان روز و در همان دفترخانه به‌خصوص که از پیش و از سوی یک واسطه تعیین شده بود این ملک این بار به قیمت 8 هزار میلیارد تومان و از طرف شرکت ت.پ.ک به شخص بابک زنجانی واگذار می‌شود. در این میان هیچ پولی از بابک زنجانی بابت این نقل و انتقال گرفته نمی‌شود و بابک زنجانی این ملک را به عنوان ضمانت نقد شدن چک 2 میلیارد یورویی خود به نفت واگذار می‌کند. اما باید به این نکته توجه داشت که سر دفتر مورد نظر به نام م.خ و همچنین فرد واسطه به نام ح.ن به ترتیب 8.5 و 2.5 میلیارد تومان از بابک زنجانی برای ثبت این معامله رشوه می‌گیرند. سردفتر ارزش معامله را 700 میلیون تومان یعنی یک هزارم رقم واقعی معامله قید می‌کند و به این ترتیب و با توجه به رقم 700 میلیون تومان دیون دولتی را به صندوق بیت‌المال واریز می‌کند.»

آیا اموال پاسخگوی بدهی هستند؟
محسنی اژه‌ای در شصتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «یکی از معضلاتی که در پرونده بابک زنجانی وجود دارد بحث باشگاه راه‌آهن است چراکه ورزشی‌ها نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی کرده‌اند و برخی‌ها مدعی شدند که در صورت عدم همکاری قوه قضاییه این باشگاه به دسته پایین‌تر سقوط می‌کند»، گفت: «قوه قضاییه مسائل قضایی را بررسی می‌کند و در خصوص مسائل مالی باید منتظر صدور حکم شویم.»

در همان روزهاست که خبر می‌رسد نقدینگی و موجودی بابک زنجانی که تاکنون ادعای وجود آن در تاجیکستان و مالزی را داشته، اصلاً اثبات نشده است و حتی برخی از سایت‌های خبری، پا را فراتر می گذارند و به احتمال تبانی بین بابک زنجانی و رئیس‌جمهور تاجیکستان می‌پردازند. در همین شرایط است که محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه پرده از راز سه شناسنامه بابک زنجانی برمی‌دارد. وی در نشست خبری می‌گوید: «درخصوص پرونده نفتی دو اتفاق جدید رخ داده است. نکته اول اینکه مشخص شد این متهم در مقاطعی از سه شناسنامه استفاده می‌کرده است که این امر جرم و تخلف است. وقتی یک نفر همزمان چند شناسنامه با هویت مجعول داشته باشد و از آن استفاده کند، خود یک جرم و تخلف است. همچنین نوع کار هم مهم است.»

بزرگ‌ترین پرونده فساد کشور
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز کمی بعدتر در رابطه با پرونده بابک زنجانی از این پرونده با عنوان پرونده فساد بزرگ یاد می‌کند و از اینکه گروهی می‌گویند زنجانی در بازداشت نیست گله می‌کند و می‌گوید: «این پرونده بزرگ‌ترین پرونده‌ اقتصادی سال‌های بعد از انقلاب است.» وی در ادامه نیز می‌گوید: «من از تمام کسانی که دست به مصاحبه کردنشان خوب است می‌خواهم تا به جای مصاحبه کردن، اطلاعاتشان را در اختیار دستگاه قضا قرار دهند تا ما بتوانیم سرنخ‌های بیشتری پیدا کنیم.»

آنچه در تمام این مدت مسئولان قضایی کشور بر آن تاکید داشته‌اند، عدم صداقت بابک زنجانی و افشای مداوم ابعاد جدید از پرونده و نظر مسئولان دولتی بر بازپس‌گیری پولی است که وزارت نفت باید از بابک زنجانی پس گیرد. حال با گذشت یک سال از بازداشت بابک زنجانی باید دید این پرونده پیچیده اقتصادی تا کجا ادامه خواهد یافت و بابک زنجانی که موفق شده است حتی در دوران زندان نمایندگی ماشین‌های مدل بالای خود را افتتاح کند چه وقت اموال ملت ایران را به آنان بازپس خواهد داد.

روزشمار بازداشت زنجانی


دی‌ماه 91
بابک زنجانی در لیست تحریم اتحادیه اروپا و بعد هم آمریکا قرار گرفت.

15 بهمن 1391
نخستین بار نام بابک زنجانی در صحن مجلس شنیده شد.

9 دی 1392
محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور اظهار داشت: امروز بابک زنجانی بازداشت شد.

14 بهمن 1392
محسنی اژه‌ای: «لیست اموال و دارایی‌های بابک زنجانی را به وزارت نفت داده‌ایم و منتظر تصمیم آنها هستیم.»

12 اسفند 92
دادستان کل کشور از اعزام هیأتی به کشور مالزی برای بررسی اموال وی خبر داد.

25 فروردین سال 93
محسنی اژه‌ای: «قوه قضاییه مسائل قضایی را بررسی می‌کند و در خصوص مسائل مالی باید منتظر صدور حکم شوید.»

3 مرداد 93
پورمحمدی، وزیر دادگستری: «اگر واقعاً پول نقدی در کار نباشد ما مجبوریم به لنگه کفش در بیابان هم بسنده کنیم و این اموال را بگیریم». او بدهی بابک زنجانی را 8500 میلیارد تومان برآورد کرد.

31 شهریور 1393
محسنی اژه‌ای: متهم در مقاطعی از سه شناسنامه استفاده می‌کرده است که این امر جرم و تخلف است.

آبان 93
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران: «این پرونده بزرگ‌ترین پرونده‌ اقتصادی سال‌های بعد از انقلاب است.»


 اخبار سیاسی - قانون
۰

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------