آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

چرخش وزارت علوم به سمت مجلس



اخبار,اخبار سیاسی , وزارت علوم

 
 اخبار سیاسی  -  چرخش وزارت علوم به سمت مجلس

وزارت علوم باز هم خبرساز شد. احمد غلامي، مديركل بورس و اعزام دانشجويان سازمان امور دانشجويان صبح روز گذشته استعفا داد. اين دومين استعفا در يك ماه گذشته و از زمان وزارت محمد فرهادي است؛ استعفاهايي كه بلافاصله پذيرفته مي‌شود و خبري از مخالفت از سوي مسوولان طبقات بالاتر ساختمان شيشه‌يي وزارت علوم نيست. اوايل دي‌ماه نيز جعفر ميلي‌منفرد، معاون آموزشي وزارت علوم از سمت خود استعفا داد.

استعفاي پيشين او مورد موافقت محمدعلي نجفي، سرپرست وقت وزارت علوم قرار نگرفته بود. تغيير و تحولات در وزارت علوم از از همان زماني كه «نه» تكراري مجلسي‌ها به گزينه‌هاي دولت، در مورد پنجمين گزينه به يك باره تبديل به ١٩٧ راي موافق شد؛ قابل پيش‌بيني بود؛ همان زماني كه خبر جلسات پي‌درپي محمد فرهادي با كميسيون آموزشي‌ها راي مثبت موافقان پيشين گزينه‌هاي دولت در مجلس را به يك‌باره تبديل به راي منفي معناداري كرد.

زمزمه‌هاي تغيير و تحول در كميته بورسيه‌ها
استعفاي روز گذشته مديركل بورس وزارت علوم كه پيش از اين از سوي محمدعلي نجفي سرپرست وقت وزارت علوم به عنوان عضو كميته بررسي وضعيت بورسيه‌ها منصوب شده بود، همزمان شد با تغيير و تحولاتي كه در كميته بررسي وضعيت بورسيه‌هاي وزارت علوم در حال اتفاق افتادن است؛ تغيير و تحولاتي كه به همان اندازه كه باب ميل نمايندگان مجلس و در صدر آن كميسيون آموزشي‌هاست، رفته رفته به تعداد منتقدان عملكرد فرهادي در بين دانشگاهيان اضافه مي‌كند.

 

اگرچه مديركل بورس امور دانشجويان وزارت علوم استعفايش را بدون ارتباط با تغيير در اعضاي كميته بورسيه‌هاي وزارت علوم مي‌داند، اما تغيير و تحولات روزهاي گذشته اين كميته و همچنين اظهارنظرهاي اخير اعضاي كميسيون آموزش كه نسبت به گذشته با اعتماد به نفس بيشتري در مورد بايدهاي اين وزارتخانه صحبت مي‌كنند، چيز ديگري مي‌گويد.

كميته تعيين مصاديق بورسيه‌ها در زمان سرپرستي محمدعلي نجفي بر وزارت علوم و براي بررسي بورسيه‌هاي اعطا شده به دانشجويان در دولت‌هاي نهم و دهم تشكيل شد. بورسيه‌هايي كه در بين آنها اسامي وابستگان مسوولان دولت پيشين و نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون آموزش هم شنيده مي‌شد. علي پورمختار رييس كميسيون، مهدي دواتگري نماينده مجلس، محمدمهدي سالاري‌راد استاد دانشگاه اميركبير و مسعود كنزي، استاد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي و معاون اسبق دانشجويي وزارت بهداشت، و احمد غلامي، اعضاي كميته تعيين مصاديق بورسيه‌ها بودند كه با حكم نجفي در اين كميته منصوب شدند.

بعد از روي كار آمدن فرهادي و در پي اعتراض مجلسي‌ها و تعدادي از دانشجوياني كه بورس آنها بنا بر تصميم اين كميته در آخرين روزهاي كاري محمدعلي نجفي در وزارت علوم لغو شده بود، محمد فرهادي وزير علوم كميته تجديد نظر بورسيه‌ها را با سه عضو جديد شامل يك نماينده مجلس و دو استاد دانشگاه تشكيل داد. با اين وجود تصميمات اين كميته از نظر كميسيون آموزشي‌ها به دليل حضور كم رنگ‌ نماينده‌هاي‌شان فاقد مبناي حقوقي بود.

 

زمزمه‌هاي تغيير در اعضاي كميته بورسيه‌هاي و احكامي كه پيش از اين و در دوران محمدعلي نجفي در مورد بورسيه‌ها صادر شده بود، از چندي پيش شنيده مي‌شد. سعدالله نصيري، معاون پارلماني وزارت علوم در آخرين اظهارنظر خود از تجديدنظر در وضعيت افراد بورسيه شده خبر داد و گفت: تجديدنظر در بورسيه مربيان شاغل به تحصيل كه بورسيه آنها لغو شده يكي از انواع بورسيه‌هايي است كه امكان تجديدنظر در آن براي بازگشت به تحصيل زياد است.
 
 رضايت مجلسي‌ها، نارضايتي دانشگاهيان
روند بررسي تحولات وزارت علوم نشان مي‌دهد به همان اندازه كه با آمدن محمد فرهادي رضايت مجلسي‎‌ها از عملكرد اين وزارتخانه بيشتر شده است، دانشگاهيان كه با تغيير دولت بعد از هشت سال دولت نهم و دهم به روند تغييرات در دانشگاه‌ها اميدوار شده بودند، رفته‌رفته به جمع منتقدان پيوسته‌اند. «اعتماد» در نظرسنجي از استادان دانشگاه و اعضاي كميسيون آموزش به بررسي تغيير و تحولات در وزارت علوم از نگاه اين دو گروه پرداخته است.

گفت‌وگو با مدير مستعفي وزارت
احمد غلامي مديركل مستعفي بورس دانشجويان وزارت علوم در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكيد بر اينكه تصميم او مبتني بر دلايل شخصي بوده، در مورد تشكيل كميته تجديد نظر بورسيه‌ها گفت: «اين كميته به راي و تشخيص آقاي فرهادي وزير علوم تشكيل شده است و اختيارات قانوني براي حل مسائل بورسيه‌ها با توجه به راي نهايي شوراي مركزي بورس دارد. اين كميته مسووليت اجرايي ندارد و نظر نهايي اين كميته در شوراي تحول بورس مورد بررسي قرار مي‌گيرد.»

غلامي با بيان اينكه شوراي مركز ي بورس كه ٩-٨ عضو با حكم وزير علوم دارد، نتيجه نظر كميته تجديدنظر بورسيه‌ها را بررسي مي‌كند، گفت: اين كميته از اعضاي حقوقي تشكيل شده است كه بطور معمول مديركل بورس و رييس سازمان دانشجويان وزارت علوم و تعدادي از اعضاي دانشگاه‌ها عضو اين كميته هستند.

مديركل بورس دانشجويان وزارت علوم در مورد عضويت سه نفر از اعضاي كميسيون آموزش در كميته بورسيه‌ها گفت: تا آن جايي كه من اطلاع دارم و تا آخرين ساعتي كه در وزارتخانه بودم آقاي دكتر زاهدي رييس كميسيون آموزش در نامه‌يي به آقاي فرهادي وزير علوم پيشنهاد حضور سه عضو جديد در كميته بورسيه‌ها را داده است.

او ادامه داد: پذيرش عضويت اين سه نفر از اختيارات وزير علوم است و اينكه قبل از نامه اين عضويت با ايشان هماهنگ شده يا خير، اطلاعي ندارم. حتما آقاي وزير به اين پيشنهاد توجه مي‌كنند. غلامي در پاسخ به اين سوال كه ضرورت تشكيل اين كميته با توجه به صدور راي نهايي در دوران آقاي نجفي چه بود، ادامه داد: كميته بررسي وضعيت بورسيه‌ها در زمان محمدعلي نجفي تشكيل شد و ٥ نفر را مامور كرد تا مغايرت‌ها در وضعيت بورسيه‌ها را بررسي كند.

نهايتا شوراي مركزي بورس وزارت علوم در آن زمان با كار كارشناسي نظر خود را در مورد لغو بورس و قطع تحصيل تعدادي از بورسيه‌ها داد. بعد از آن تعدادي از كساني كه بورس آنها لغو شده بود دلايلي ارايه دادند و خواستار تجديد نظر شدند كه به تشخيص آقاي فرهادي كميته تجديد نظر تشكيل شد و اين كميته قرار است اشكالات را بررسي كند.

فرهادي به نفع مجلس حركت مي‌كند
  احمد شيرزاد: فرهادي تلاش مي‌كند تا همه را راضي نگه دارد، اين مساله كه ايشان مي‌توانند اين كار را انجام دهند يا خير خودش جاي سوال دارد. به نظر مي‌رسد كار بسيار دشواري باشد كه در اين شرايط كه بايد تندروهاي مجلس را راضي نگه دارند بتوانند جامعه دانشگاهي را هم راضي كنند. اتفاقاتي كه ميان مجلس و وزارت علوم قبل از راي اعتماد به فرهادي به وجود آمد باعث شده تا دانشگاهيان نظر مثبتي درباره مجلس ندارند. پس از راي آوردن فرهادي شنيده مي‌شود كه بعضي از اعضاي كميسيون آموزش مجلس در وزارت علوم رفت‌و‌آمدهايي دارند اما به نظر نمي‌رسد مجلس نفوذ زيادي در اين وزارتخانه داشته باشد.

 

فرهادي به عنوان كسي كه بايد از فرصت‌هاي علمي و آموزشي كشور به نفع دانشگاهيان استفاده كند بيشتر از آرام كردن فضاي مجلس بايد به فكر دانشگاه‌ها باشد، هر يك ماه و هر يك سال كه از دست مي‌رود از نظر پيشرفت علمي عقب‌تر مي‌رويم و مجددا شاهد مهاجرت نخبگان از كشور خواهيم بود. بنابراين مي‌توان گفت كه عملكرد فرهادي تا امروز كمك آنچناني به دانشگاهيان نكرده است، عملكرد ايشان تا امروز نمره ١٢ از ٢٠ را مي‌گيرد. ٭  استاد دانشگاه

دانشگاه هنوز متحول نشده است
سعيد معيدفر: پيش‌بيني مي‌شد كه بعد از مشكلات فراوان دولت و مجلس براي اين وزارتخانه فردي معرفي شود كه بتواند اعتماد نمايندگان را به دست بياورد. فرهادي توانسته است اين وزارتخانه را از مخمصه خارج كند اما فرهادي با اينكه در دولت اصلاحات به عنوان وزير حضور داشته، رويكرد اصلاح‌طلبي ندارد، به همين خاطر هنوز نتوانسته انتظارات دانشگاهيان را برآورده كند. ايشان در مجلس راي بسيار قاطعي گرفت كه نشان مي‌دهد توانسته اعتماد نمايندگان و دلواپسان را به خود جلب كند به همين خاطر امروز بايد پاسخگوي آنها باشد. البته مدت زمان زيادي از فعاليت‌هاي ايشان نگذشته است اما به هرحال دانشگاه و دانشجويان پس از اين همه مشكل و گذر از زمان دولت قبل نياز به نشاط و آزادي در دانشگاه دارند، قطعا نمايندگان مجلس با راي به فرهادي بي‌گدار به آب نزده‌اند و مي‌دانستند كه اگر فضاي دانشگاه‌ها با نشاط شود همين دانشجويان براي آنها مشكلاتي را به وجود مي‌آورند، به اين ترتيب هنوز دكترفرهادي كار برجسته‌يي انجام نداده است. نمره عملكرد فرهادي تا امروز ١٣ از ٢٠ است.


 اخبار سیاسی  -   روزنامه اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------