آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

روحانی می‌تواند موضوع‌ رفراندوم را اعلام‌کند



اخبار,اخبار سیاسی,رئیس جمهور

14دی ماه بود که رئیس جمهور در اولین کنفرانس «اقتصاد ایران ، راهکارهای دستیابی به رشد پایدار و اشتغالزا» اینچنین از همه‌پرسی سخن گفت: «بعد از ۳۶سال یک بار هم که شده این اصل قانون اساسی را اجرا کنیم و برای مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای آنکه قانونی در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه را مستقیم به آرای مردم و همه‌پرسی بگذاریم.»

این اظهارات رئیس‌جمهور اما به مذاق برخی خوش نیامد و آن را در راستای برنامه‌های دولت برای محدود کردن نقش مجلس دانستند اما برخی هم بودند که از این پیشنهاد دکتر روحانی استقبال کردند و آن را گشایشی در آغاز اجرای بندهای قانون اساسی که تا پیش از این آنچنان توجهی به آنها نشده بود، ارزیابی کردند.

 

دیروز هم احمد توکلی لب به سخن درباره رفراندوم گشود و در خصوص پیشنهاد رئیس‌جمهور درباره برگزاری رفراندوم افزود: رفراندوم یکی از ابزارهای قانونگذاری در کشور است و مسیر آن یا تصمیم رهبری انقلاب برای پرسش عمومی یا تصمیم مجلس برای شرایط خاص است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: رئیس جمهور هم می‌تواند موضوع رفراندوم را اعلام کرده و لایحه رفراندوم را به مجلس ارائه دهد. این موضوع نیازی به ‌های و هوی ندارد. نماینده اصولگرای مجلس گفت: آقای رئیس‌جمهور با قسم به این قانون اساسی رئیس جمهور شده است و بر اساس این قانون در صورت موافقت مجلس انجام رفراندوم امکانپذیر است. توکلی در این اظهارات به ارائه لایحه از سوی رئیس جمهور به مجلس اشاره کرده است. یعنی به نظر می‌رسد نوعی استقبال از رفراندومی که روحانی مطرح کرد اما با نظر مجلس. این اظهارات نشان از همان نگرانی برخی مجلسیان دارد که تصور می‌کنند رفراندوم اعلامی از سوی رئیس جمهور به منزله محدود کردن اختیارات پارلمان نشینان است.


 از رئیس جمهور بعید بود!
پیش از توکلی هم یک نماینده دیگر نگرانی خود را از طرح همه‌پرسی از سوی رئیس‌جمهور اینچنین اعلام کرد: «رئیس‌جمهور سوگند یاد کرده که پاسدار قانون اساسی باشد بنابراین نمی‌تواند خارج از فرآیند آن اقدامی را انجام دهد. امیدواریم شاهد تکرار این قبیل اظهارات که مبنای کارشناسی ندارد نباشیم.»

 

مهدی دواتگری با اشاره به فرآیند قانونی برگزاری رفراندوم در کشور، گفت: رئیس‌جمهور راساً حق برگزاری رفراندوم را ندارد و این کار منوط به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر برگزاری رفراندوم به خواست مردم، گفت: از رئیس‌جمهور به عنوان یک حقوقدان بعید بود که چنین سخنانی را به زبان بیاورد، این اظهارات مغایر نص صریح قانون اساسی است.

 

بر اساس اصول ۵۸ و ۵۹ قانون اساسی دو شیوه برای قانونگذاری پیش‌بینی شده است: در اصل ۵۸ قانونگذاری از طریق مجلس و در اصل ۵۹ قانونگذاری از طریق مراجعه به آرای مردمی، رفراندوم یا همه‌‌پرسی پیش‌بینی شده است. وی افزود: اصل ۵۸ تصریح دارد که اعمال قوه مجریه از طریق مجلس در قالب طرح یا لایحه از سوی دولت به مجلس بررسی می‌شود. اما اصل ۵۹ قانون اساسی تاکید دارد که در مسائل بسیار مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به پیشنهاد رئیس‌جمهور یا درخواست ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس و تصویب دو سوم مجموع نمایندگان حاضر در جلسه علنی و تائید شورای نگهبان امکان برگزاری رفراندوم وجود دارد.


اخبار سیاسی  -  آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------