آخرین اخبار سیاسی

روابط ایران و پاکستان ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

نتایج ناملموس سفر رئیسی به پاکستان؛ استفاده از عبارات کلی درباره خط لوله خبرساز و وظیفه این کشور برای امنیت مرزها

ایران و پاکستان سه ماه بعد از تنش مرزی به وجود آمده بین دو کشور، در بالاترین سطوح سیاسی دیدارهایی را برنامه‌ریزی کردند و ابراهیم رئیسی…

از ما بهتران را افشا کنید



اخبار,اخبارسیاسی , بورسیه‌های غیرقانونی

 تفحص از بورسیه‌های سال٦٨ به بعد آغاز شده، آن هم به پیشنهاد کمیسیون آموزش مجلس نهم. شاید تصویب این تفحص در واقع واکنشی باشد به فهرست بلندبالای تخلف تاریخی صورت‌گرفته در وزارت علوم دولت محمود احمدی‌نژاد و بذل و بخشش‌های علمی و آکادمیک صورت‌گرفته در آن دوره.حالا برخی در مجلس نهم می‌خواهند ردپای تخلف‌های بیشتری رصد شود؛ از سال ٦٨ تا با امروز. آنها معتقدند که در دوره‌های مختلف تخلف بورسیه‌ای اتفاق افتاده و باید همه اسامی رو شود. البته شاید بیشتر مساله‌شان این بار هم دوره‌های سیاسی مرتبط با فعالیت کارگزاران باشد و اصلاحات.

 جواد هروی، از نمایندگان پیگیر پرونده بورسیه‌ها به «شرق» می‌گوید: «اتفاقا این تصمیم خوبی است. ما هم خوشحال می‌شویم اگر تخلفی در دوره‌های پیش شده، رسانه‌ای شود. البته مخالف رفتار سیاسی هستیم و برخی گروکشی‌ها.»وزارت علوم در بیانیه‌ای به صراحت به تخلف‌های گسترده علمی صورت‌گرفته در اعزام دانشجو به خارج از کشور اشاره کرد؛ از اعزام دانشجوی دکترا برای ادامه تحصیل در رشته نهج‌البلاغه گرفته تا اعطای بورسیه برای تحصیل در استرالیا در رشته مطالعات اندونزی.

 

شاید به همین دلیل محمدعلی نجفی، سرپرست پیشین وزارت علوم بورسیه‌ها را تعبیر به طنز کرده بود: «در سال‌های گذشته در رشته‌هایی بورس خارج از کشور دادند که نه‌تنها شرایط بورسیه را نداشته‌اند بلکه تا حدودی طنز به شمار می‌رود؛ مثلا در رشته‌های فقه و اصول، نهج‌البلاغه یا زبان فارسی.»


٣٠٠هزارنفر پشت کنکور دکترا
مهدی دواتگری نیز در همین زمینه تاکید دارد «تخلف در موضوع بورسیه‌ها قابل اغماض نیست و از وزیر علوم دولت یازدهم انتظار داریم در برابر نقدها بایستد و اجازه ندهد، حق دانشجویان دیگر تضییع شود. ٣٠٠هزارنفر پشت آزمون دکترا هستند، در حالی که بورسیه‌شدگانی که پرونده آنها مطرح است، بدون اینکه آزمون داده باشند وارد مقطع دکترا و بورسیه شده‌اند.»هروی نیز بر همین مساله تاکید دارد و اینکه موضوع عدم شرکت در آزمون که با بخشنامه‌سازی و قانون‌سازی جور دیگری جلوه داده شده، اتفاقا مساله اصلی است که حتی در گزارش دولت نیز به خوبی به آن رسیدگی نشده است. اگر ماجرای شرکت در آزمون را مورد بررسی قرار دهیم، اصلا این افراد صلاحیت بورسیه‌شدن نداشته‌اند، چه رسد به اینکه حالا عده‌ای هم بخواهند اعتراض کنند.


دولت مصلحت‌اندیشی نکند
حامد قادرمرزی، نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس هم به ضرورت اعلام اسامی افراد متنفذ در موضوع تخلف بورسیه‌ای اشاره دارد: «دولت باید بدون مصلحت‌اندیشی در این زمینه اجازه ندهد حقی از دانشجویان تضییع شود. همه می‌دانند که برخی اسامی از نماینده گرفته تا مسوولان دولت وقت در این فهرست بوده‌اند و لازم است که دولت در راستای اعلام این اسامی اقدام کند. از ما بهتران نداریم و باید هر کسی تخلف کرده، افکار عمومی در جریان قرار بگیرد، حالا که دادگاه معاون اول رییس‌جمهوری هم برگزار شده، چه ایرادی دارد اسامی مسوولان داخل در بورسیه‌های غیرقانونی نیز اطلاع‌رسانی شود.»حجت‌الله درویش‌پور هم که پیش از این از ردپای بورسیه‌های رانتی و اسامی برخی وزرای دولت احمدی‌نژاد در فهرست بورسیه‌ها خبر داده بود، حالا به ضرورت افشای اسامی دانه‌درشت‌ها در ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی اشاره دارد و آغاز تفحص از بورسیه‌ها از سال ٦٨ به بعد را به فال نیک می‌گیرد.


ضرورت لغو ٧٠٠ پرونده دکترای دیگر
دواتگری، همچنین به ضرورت تعیین تکلیف ٧٠٠پرونده بورسیه‌ای اشاره دارد و اینکه دولت نباید فراموش کند که تنها لغو بورسیه این ٧٠٠نفر اتفاق قابل‌قبولی بوده و اصولا اینکه باید فرصت ادامه تحصیل در مقطع دکترای این افراد به‌طور کلی لغو شود. او تاکید دارد: «مساله این ٧٠٠ نفر، مساله پول نیست، بلکه مهم این است که باید در این مسیر، حق‌کشی صورت نگیرد. ادامه تحصیل اینها مصداق تخلف است.» دواتگری پیش از این نیز به «شرق» گفته بود: «سه‌هزارو٧٠٠پرونده تخلف بورسیه‌ای، مشمول اعزام به خارج از کشور ‏شده‌اند، اما تنها ٧٠٠مورد آن به خارج اعزام شده و این اتفاق مخالف نص قانون است. به بیانی دیگر، این‌گونه سه‌هزار فرصت بورسیه اعزام به خارج از دست رفته است. هرچند اغلب دانشجویان این فهرست بلندبالا تخلف‌هایی در ورود به مقطع دکترا و پذیرش بورسیه دارند.»


رفت‌وآمد «پایداری‌ها» به وزارت علوم
با وجود تاکید برخی نمایندگان بر لزوم افشای ابعاد مختلف پرونده بورسیه‌ها و به‌ویژه درج اسامی متنفذان و مسوولان، گروهی هم در بهارستان از جنبه دیگری به ماجرا نگاه کرده و بر این باور‌ند که حقوق برخی دانشجویان در این زمینه پایمال شده است.

 

آنها به ویژه مدتی است که رفت‌وآمدهای زیادی به وزارت علوم دارند و پیگیری‌های «شرق» نشان از آن دارد که در یکی، دو ماه گذشته، رفت‌وآمد برخی چهره‌های جبهه پایداری به وزارت علوم، بیشتر از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد. با این حال قادرمرزی که به تازگی با وزیر علوم دیدار داشته، وعده می‌دهد که وزارت علوم بنا ندارد از اصولش کوتاه بیاید. قادرمرزی، پیش‌تر وجود نام ١٠نماینده در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی را افشا کرده بود و درویش‌پور هم به ردپای خانواده برخی وزرای دولت احمدی‌نژاد اشاره داشت.


 اخبار سیاسی  - شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------