آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

سیدحسن خمینی: امام(ره) در موضوع حجاب هیچ‌گاه با مردم مستقیما سخن نگفت / آنکه با چماق قلم به جان جامعه می‌افتد مانند همان است که با سلاح به جامعه آسیب می‌زند



اخبار,اخبارسیاسی,سید حسن خمینی

آیت الله سید حسن خمینی اظهار داشت: بزرگان ما کسانی هستند که کتاب‌هایی در باره زهد نگاشته‌اند و اساساً موضوع کتاب زهد است. از نظر امام تفکر از زهد و عبادت نیز اولی است. حتی در روایات داریم که یک ساعت تفکر مساوی با 70 سال عبادت است.

یادگار امام با تأکید بر اینکه "یکی از وظایف دانشگاه آزاد، بردن فرصت آموزشی به محیط هایی است که این امکان را ندارند"، به مجموعه سما توصیه کرد که به مناطق محروم بروند.

به گزارش «انتخاب»، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با مدیران سازمان مدارس دانشگاه آزاد (سما) که در آستانه دهه فجر در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، اظهار داشت: بزرگان ما کسانی هستند که کتاب‌هایی در باره زهد نگاشته‌اند و اساساً موضوع کتاب زهد است. از نظر امام تفکر از زهد و عبادت نیز اولی است. حتی در روایات داریم که یک ساعت تفکر مساوی با 70 سال عبادت است.

وی با بیان این‌که "تفکر و تحصیل قرار است انسان پرورش دهد"، افزود: عبادت بی‌شناخت خوب است، اما کامل نیست. عبادت اگر در آن شناخت لحاظ نشود عملیاتی است که عمق لازم را ندارد و عبادت اهل شناخت بالاتر از عبادت کسانی است که مدارج علمی پایین‌تری دارند؛ لذا اگر شناخت نباشد، حتی عبادت تکامل نمی‌یابد. عرفا می‌گویند عارف کامل کسی است که در بعد نظری و عملی پیشرفت کند. کسی که هزار رکعت نماز می‌خواند و از توحید چیزی نمی‌داند، پایین‌تر از کسی است که با شناخت عبادت می‌کند.

یادگار امام با تأکید بر این‌که "ارزش دانش وقتی است که انسان را به انسانیت نزدیک‌تر سازد"، گفت: تربیت باید در کنار تعلیم قرار گیرد و اگر علم بدون تربیت و اخلاق باشد، بمب اتم از آن بیرون می‌آید. انسان بعدا با علم، زندگی خود را خراب‌تر و جامعه خویش را فاسدتر کرده است.

 

ما نمی‌خواهیم شعار دهیم ممکن است ما هم بد باشیم این بلا سرمان بیاید، اما اگر اخلاق در کنار علم قرار نگیرد، علم بعدا فاجعه‌آمیز می‌شود؛ لذا شاهد بودیم که علم پیشرفت کرد اما کشتارها بیشتر شد. علم اشکالی نداشت اما مشکل آن بود که اخلاق و تربیت در کنار علم قرار نگرفت. در مورد علوم انسانی هم این‌گونه است. فکر نکنید هر کس که مجهز به سلاح اندیشه است، لزوماً به پیشرفت جامعه‌اش کمک کرده است بلکه گاهی باعث توجیه مفاسد می‌شود.

وی با اشاره به تعبیر امام(ره) که "گاهی علم و حتی علم توحید حجاب اکبر است"، ادامه داد: اگر از علمی سوءاستفاده شود در راستای استثمار بشر قرار می‌گیرد و اگر تربیت صحیح نباشد، علوم انسانی در خدمت استحمار بشر قرار می‌گیرد؛ اما اگر این علوم در کنار تربیت قرار گرفت، جامعه را متحول می‌کند.

یادگار امام یادآور شد: تربیت از دبیرستان‌ها شروع می‌شود. یک معلم می‌تواند کاری بزرگ در تحول جامعه انجام دهد. بعضاً افرادی بوده‌اند که یک نفر را تربیت کرده‌اند اما با همان یک نفر دنیای کوچک خود را تغییر داده‌اند.

سید حسن خمینی، مهمترین عامل در تربیت را "وجود الگو" دانست و اظهار داشت: هیچ عاملی مانند «الگو» در انسان اثر تربیتی ندارد. شما برای افراد الگو تعریف کنید و او خود به خود خوب می‌شود. در دوره دبیرستان بزرگ‌ترین الگوی افراد معلمان هستند، خصوصاً معلمانی که از نظر سنی به دانش آموزان نزدیک‌تر هستند.

وی دلیل دل‌نشینی سخنان امام را لطافت و پاکی دل دانست و گفت: ایشان با رفتار خود و نه گفتار به افراد درس می‌داد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد، شرط اثرگذاری مجموعه «سما» را نیز تقویت خلوص در آن خواند و با تأکید بر این موضوع که "علم اگر در کنار تربیت قرار نگیرد صرفا علم است و گاهی وقت‌ها حتی مضر می‌شود"، گفت: این روزها یک آرمان بشری به نام آزادی وقتی در کنار اخلاق قرار نگیرد، توهین به پیامبر(ص) از آن بیرون می‌آید. همان طور که از کنار علم بی‌اخلاق، بمب اتم بیرون می‌آید.

وی، در ادامه تأکید کرد: یکی از راه‌های برخورد با این رفتارها به فرموده پیامبر(ص) این است که در مقابل آنها بی‌اخلاقی نکنیم زیرا بزرگ‌ترین لطف به یک بد‌اخلاق و فحاش این است که به او فحاشی کنیم که در این صورت مانند او می‌شویم.

سید حسن خمینی درباره نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اظهار کرد: نامه اخیر رهبر معظم انقلاب، در این راستا یک رفتار بسیار خوب، منطقی، صحیح و برخوردی مثبت با موضوعی است که عواطف همه را جریحه‌دار کرده است.

یادگار امام خمینی(ره) با اشاره به تفاوت نوع برخورد افراطیون داعشی با توهین به پیامبر و نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب، گفت: داعش رفتارهای سلبی می‌کند و این رفتارها، قطعا ما را به همان اهانت کنندگان شبیه می‌سازد. در واقع امروز دو گروه یکی با قلم و دیگری با سلاح به جان جامعه اسلامی افتاده‌اند. آنکه با چماق قلم به جان جامعه می‌افتد مانند همان است که با سلاح به جامعه آسیب می‌زند.

وی تأکید کرد: اگر علم در کنار اخلاق قرار نگیرد، یک تیغ دودم است و می‌تواند جامعه را به منجلاب بکشاند. شما نیز تربیت را از درون مجموعه خودتان و وجود خودتان آغاز کنید. مطمئن باشید اگر فضای مدرسه محبت‌آمیز و پاک باشد لازم نیست با جامعه حرف بزنید. همان طور که امام(ره) در موضوعاتی چون حجاب و نماز هیچ‌گاه با مردم مستقیما سخن نگفت، اما خوب بودن رفتار ایشان الگو شد.

یادگار امام(ره) با بیان این‌که "یکی از وظایف دانشگاه آزاد، بردن فرصت آموزشی به محیط هایی است که این امکان را ندارند"، به مجموعه سما توصیه کرد که به مناطق محروم بروند.

وی در همین خصوص ادامه داد: با بخش خصوصی در مناطقی که حضور دارد، رقابت نکنید؛ بلکه به سمت مناطق محروم بروید که امکان تحصیل وجود ندارد. گرچه هزینه‌های مجموعه «سما» بر عهده مردم است؛ اما باعث رونق آموزش متوسطه در شهرها شوید و به سمت کسانی بروید که حق بر گردن جامعه دارند.

یادگار امام تأکید کرد: توزیع برابر فرصت‌های پیشرفت، بزرگ‌ترین وظیفه یک حکومت است و توزیع ثروت وقتی میسر است که امکان پیشرفت باشد. البته عدالت به معنای تساوی نیست اما امکان پیشرفت باید به طور مساوی وجود داشته باشد.

در ابتدای این دیدار که با حضور دکتر فاطمه طباطبایی،‌ عروس حضرت امام(ره) برگزار شد، دکتر قلی ز‌اده رئیس مدارس دانشگاه آزاد ضمن ارائه گزارشی از عملکرد 15 ماهه گذشته در این مجموعه، تأسیس 37 مدرسه تخصصی ورزش، ساخت مدارس بین‌المللی، ایجاد شوراهای سیاستگذاری در استان‌ها، هوشمند‌سازی مدارس و تربیت تکنیسین از جمله اولویت‌های اجرا شده و د‌رحال اجرای این مجموعه دانست.


 اخبارسیاسی - انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------