آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

نمايندگان مجلس « رابين‌هود» نيستند



اخبار,اخبارسیاسی,فساد مالي رحيمي

مجلس هشتمي‌ها خيلي خوب بودند و دلشان نمي‌آمده دست رد به چك‌هاي اهدايي بزنند، همان‌هايي كه با كمك رحيمي به مجلس راه يافته بودند. احتمالا وقتي نام170 نماينده هم فاش شود ،خواهند گفت ما عمل خير انجام مي‌داديم و براي كمك به  خلق ا... چك‌ها را نقد مي‌كرديم. اين‌روزها كه مرتضوي و رحيمي از پرداخت‌هاي ميليوني به نمايندگان مجلس سخن گفته‌اند، ما مانده ايم و نمايندگاني كه قانونا بايد  مدافع حقوق ما در برابر صاحبان قدرت و نفوذ باشند. امامعلوم نيست ادامه اين افشاگري‌ها به چند پرونده‌ فساد مالي ختم خواهد شد.هرچند با منتشر نشدن نام اين نمايندگان، آنها همچنان در حاشيه امنيت قرار دارند اما افكار عمومي در رابطه با اين پرداخت هاي ميلياردي سكوت نخواهد كرد و در انتظار دريافت پاسخ دستگاه‌هاي نظارتي و قضايي به اين ادعاهاست.

 به گفته حامد قادر مرزی، عضو کمیسیون عمران این قضیه باعث تشویش اذهان عمومی نیز شده به این دلیل که مردم فکر می‌کنند هرکسی که در جامعه بخواهد کار سیاسی انجام دهد یک نفر هزینه‌های مالی تبلیغاتش را فراهم می‌کند و  بعدا که رای آورد تلافی‌اش را سر بیت المال در می‌آورد. رحیمی باید از همان ابتدا که این یک میلیارد و دویست میلیون تومان را گرفته بود تا بین 170 نماینده اصولگرا تقسیم کند، این حرف‌ها را می‌زد و می‌گفت ما می‌خواهیم به کمک بخش خصوصی، مجلس آینده مجلس اصولگرایی باشد.

 

این هیچ ایرادی نداشت ولی همانند رئیسش، احمدی‌نژاد، وقتی پای خودش گیر افتاد شروع به «بگم بگم» کرد و افشای فسادهای گسترده. این موضوع ایراد دارد.این نماینده با بيان اينكه این اقدام رحیمی در آن زمان موجب تنگ شدن عرصه بر کاندیداهای مستقل و مردمی شده بود، تاکید کرد: در هشت سال دولت احمدی‌نژاد، آقایان به هر طریقی صحنه را از وجود رقبا پاک کردند .


البته حیدرپور نماینده مردم شهرضا در مجلس  با دروغ دانستن ادعاي رحيمي به «انتخاب» گفت: در سال 87، نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح مرحوم کردان بودند. رحیمی که به دنبال پست بالاتر بود و قصد جلوگیری از استیضاح کردان را داشت، 5 میلیون تومان به برخی نمایندگان مجلس پول داد. وی خاطرنشان کرد: رحیمی اصلا پولی برای انتخابات پرداخت نکرد، او در واقع به دستور احمدی نژاد پولی به بهانه کمک به مساجد پرداخت کرد و سعی کرد کردان را در وزارت کشور ماندگار کند.

 

حیدرپور اضافه کرد: بخشی از نمایندگان آن پول را دریافت کردند اما تاکید می کنم که آن وجه برای انتخابات نبود. عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: این آقا، با سخنان خود انتخابات را زیر سئوال برده است، بنابراین پرونده ی دیگری باید علیه او تشکیل شود و مدعی العموم نیز باید در این ماجرا ورود پیدا کند که دیگر کسی از این غلط ها نکند.


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نيز در واكنش به اين نامه گفته است كه یکی از اتهامات رحیمی طبق ادعای خودش این بود که از بخش خصوصی و فردی به نام جابر ابدالی برای انتخابات کمک گرفته بود و پول هایی بین کاندیدا ها توزیع شده بود، بنابراین این پول از طریق رانت دولتی پرداخت  نشده و رانت شخصی بوده و رحیمی تنها عامل توزیع آن بوده است.

 

با این حال اولین سوالی که افشای این موضوع به وجود می آورد، این است که این 170 نماینده ای که رحیمی از آنها خبر می دهد و لیست اسامی آنها نیز در پرونده اش وجود دارد، چه کسانی هستند؟ به‌هرحال خبري از انتشار اسامي دريافت كنندگان پول نيست اما روزگذشته در اقدامي بجا  و در راستاي وظيفه نمايندگان‌، نامه‌ای از سوی 23  تن از نمایندگان مجلس به روسای قوای مقننه و قضایی تدوین و منتشر شد که در آن خواستار اعلام اسامی ۱۷۰ نامزد متخلف مجلس که از رحیمی معاون اول رئیس جمهور پیشین پول دریافت کرده اند، شدند. 

 

مجلس كه خود يك نهاد نظارتي است اين روزها بايد بر خود نظارت كند و با بررسي ادعاي مطرح شده به وظيفه ذاتي خود به نحو احسن عمل كند. زيرا ريشه فساد فقط با برخورد قاطع و به موقع خشك خواهد شد و چشم پوشي از خطاها حتي اگر كوچك باشند زمينه ساز فسادهاي بزرگ‌تر خواهند شد. نمايندگان مجلس هشتم و نهم در گفت‌وگو با «قانون» در نقد و بررسي شان و جايگاه نمايندگان مجلس در دريافت پول‌هاي شبهه‌ناك و انتشار اسامي دريافت كنندگان اين نوع پول‌ها نظرات متفاوتي داشتند كه خواندن نظرات موافقان و مخالفان خالي از لطف نيست.


دريافت پول توسط نمايندگان بايد تعريف شده باشد
ابراهيم نكو
عضو كميسيون اقتصادي مجلس
نمايندگان در رابطه با مسائل مالي تكاليف مشخصي دارند. هيچ نماينده اي در هيچ جايي تحت هر عنواني حق ندارد پولي را مطالبه كند. وظايف قانوني نمايندگان مشخص است. اما در بعضي مواقع كه برخي از نماينده‌ها اقدام به دريافت پولي مي‌كنند ممكن است به اين نيت باشد كه قسمتي از مشكلاتي كه توسط  مراجعين به دفاتر به وفور وجود دارد را حل كنند. اما  به نظر بنده نمايندگان نبايد به اين مسائل ورود پيدا كنند.


البته بايد صحت وسقم ادعاي آقاي رحيمي در رابطه با پرداخت پول به نمايندگان بررسي شود. اگر اين موضوع اتفاق افتاده باشد بايد نمايندگان پاسخگو باشند. اقدام به چنين كاري  توسط نمايندگان عواقبي خواهد داشت كه نماينده را از وظيفه اصلي به دور خواهد كرد. مثلا نمايندگاني كه وظيفه نظارتي و تذكر به برخي مسئولان را دارند ممكن است با دريافت اين چنين پول‌هايي، رودربايستي كرده و نتوانند وظيفه قانوني خود را انجام دهند.   يكي از ضعف‌هايي  كه در حوزه قانونگذاري در كشور احساس مي‌شود تشريح دقيق وظايف نمايندگان براي افكار عمومي  است.

 

سال‌هاست كه توقعي نابجا نسبت به نمايندگان در افكار عمومي شكل گرفته است و مردم در حوزه‌هاي انتخابيه‌ها از نمايندگان خود توقع دارند حتي خارج از وظايف مشكلاتشان را حل كنند. امروزه ما نمايندگان بايد در مسيري حركت كنيم كه بتوانيم به وظيفه خود عمل كنيم. در برخي از موارد به طورمثال در حوزه انتخابيه مثل بهزيستي كساني كه مي‌خواهند كمك كنند بايد پول را به صورت تعريف شده به حساب همان نهادها بريزند نه اينكه به خود نماينده بدهند. چون از عوارض آن اين است كه نماينده نمي داند در اختيار چه كسي قرار دهد و چه كسي ارجحيت دارد. اين‌ مسائل مي‌تواند براي نمايندگان مشكل ساز باشد.

در اكثر كشورها احزاب به انتخابات كمك مي‌كنند
موسي قرباني
قاضي و نماينده مجلس هشتم
 در تمام دنيا مرسوم است هزينه‌هاي انتخاباتي را احزاب پرداخت مي‌كنند. در اين شيوه، اعضا آبونمان يا حق اشتراكي به حزب پرداخت مي‌كنند و حزب از محل درآمدهاي خود و كمك‌ اعضا هزينه‌هاي انتخابات را پرداخت مي‌كنند.در كشور ما متاسفانه يا خوشبختانه اين روند جا نيفتاده گاهي اتفاق مي‌افتد به صورت جريانات سياسي براي مثال اصولگراها يا جامعه روحانيت مبارز و... به  انتخابات كمك مي‌كنند البته اين كمك‌ها در آن زمان و در آن فضا فسادي نباشد ولي بعدها باگذشت زمان به فساد كشيده شود.


قطعا هيچ كدام از كانديداها نمي‌توانند با پول خودشان تبليغات گسترده انجام دهند، براي مثال اغلب افرادي كه از شهرستان‌‌ها نامزد انتخابات براي تبليغات توان اجاره يك مغازه در شهر تهران را ندارند و هزينه‌ها بسيار بالاست. پس كمك‌هاي احزاب و جنا‌ح‌ها مي‌تواند در اين زمينه كارگشا باشد.هيچگاه در مجموعه نظام و مجلس تصميمي در مورد نحوه كمك به نامزدها اتخاذ نشده است، بايد در اين مورد تصميمات جدي لحاظ شود تا هراز چندگاهي شاهد اين مسائل و اين بحث‌ها نباشيم البته اين مباحث فقط مربوط به انتخابات مجلس نيست.

 

در مورد انتخابات رياست جمهوري هم همين مسائل مطرح است نامزدهاي رياست‌جمهوري تريبون صداوسيما رايگان در اختيارشان است  ولي اين كافي نيست و هزينه‌هاي بسيار زيادي صرف اين تبليغات مي‌شود.حال اين سوال مطرح است كانديداهاي رياست جمهوري از كجا هزينه‌هاي تبليغات را تامين مي‌كنند؟آيا تمامي اين هزينه‌ها را خودشان متقبل مي شوند كه بايد گفت چطور مي‌توانند اين هزينه‌ها را پوشش دهند و اگر خودشان نتقبل نمي‌شوند پس اين هزينه‌ها از كجا تامين مي‌شود؟ اين مسائل هميشه بوده ولي حال كه جريان فاسدي پيش آمده همگان حساس شده‌اند.

 

در اين راستا ممكن است اين مباحث با انگيزه‌هاي سياسي  مطرح شده باشند.  در مورد اين كمك‌ها بايد گفت شايد فردي مسئوليتي داشته و در عين حال عضو حزب يا جريان سياسي هم باشد و به اعتبار جناح سياسي به نامزدها كمك كرده باشد. اينكه وقتي يك جرياني پيش‌مي‌آيد برخي از افراد به قصد تخريب ديگران به ميدان مي‌آيند ناجوانمردي سياسي است. حال كه يك نفر در سرازيري سقوط قرار گرفته همه‌توجه ها به سمت وي جلب شده است.در صورتي كه اين پول از بيت‌المال هزينه شده باشد قابل پيگيري است و تمامي افراد چه دهنده چه گيرنده بايد تحت تعقيب قرار گيرند، پول بيت‌المال بايد براي بيت‌المال هزينه شود.

 

اگر پولي از بيت‌المال خرج شده باشد شخصي  كه اين پول را گرفته هم اگر مي‌دانسته كه اين پول از بيت‌المال بوده حتما كار خلاف انجام داده و بايد با وي برخورد شود. افرادي كه اين پول را پرداخت كرده‌اند نيز همين طور بايد مأخذه شوند.البته ناگفته نماند در برخي از انتخابات اين كمك‌ها منبع درآمدي براي برخي از افراد شده است. ولي در مقابل افرادي هم هستند كه حاضر نيستند پولي براي تبليغات هزينه كنند.  اين مشكل بايد ريشه‌اي حل شود.  در حال حاضر مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال تدوين سياست‌هاي كلي انتخابات است خوب است. در اين مجمع تكليف هزينه‌هاي انتخاباتي مشخص شود كه از كجا بايد اين هزينه‌ها فراهم شود.

دريافت پول خيانت به مجلس و مردم است
محمد عليپور
عضو كميسيون اقتصادي مجلس
موضوعي كه رحيمي مطرح كرده است همان دريافت پول شبهه‌ناك براي نمايندگان دوره هشتم است.  بنده از كم و كيف آن خبر ندارم كه كدام نماينده‌ها دريافت كرده اند. بنده كه نماينده دوره نهم هستم خدارو شكر براي خدمتگزاري در مجلس آمده‌ام نه اينكه براي خود ازهركسي كمكي يا تحت هرعنواني پولي دريافت كنم. مردم با اميد و آرزو نمايندگان را انتخاب مي‌كنند و به مجلس مي‌فرستند تا از حق و حقوق حوزه‌هاي انتخابي دفاع و مشكلات آنها حل شود. نمايندگان براي خدمتگذاري وارد مجلس مي‌شوند نه اينكه به فكر تجارت و ... باشند .

 

مسئوليت مردم را به عهده گرفتن و پاسخگو بودن به آنها كار سختي است كه توسط نمايندگان انجام مي‌شود. در اينصورت نمايندگان مجلس حق وحقوقي بابت حقوق ماهانه دريافت مي‌كنند، درست است مبلغ آن بنابر كار سختي كه انجام مي‌دهند كم است اما درهر صورت تحت هرعنواني  نبايد پولي توسط آنها دريافت شود چون هركسي كه  اين پول را دريافت كرده باشد بايد پاسخگو باشد هركس خربزه خورده باشد بايد پاي لرزش بنشيند.

 

در شهرهاي كوچك شناخت مردم چهره به چهره است چون نمايندگان هميشه در بين مردم هستند و به شهرها سر مي‌زنند اگر مردم بفهمند كه نمايندگان چنين  پول‌هايي را دريافت كرده‌اند خود به حساب نمايندگان مي‌رسند.  به نظر بنده نمايندگان براي خدمتگزاري وارد مجلس مي‌شود و اگر چنين كاري توسط آنها صورت بگيرد اول به خود خيانت كرده اند سپس به مردم زيرا دريافت پول توسط نمايندگان تحت هر عنواني قانوني نيست.

دريافت پول توسط نمايندگان غير قانوني است
داوود محمدي 
عضو كميسيون اصل   90
دريافت چنين پول‌هايي توسط نمايندگان قانوني نيست و توسط هر نماينده‌اي كه انجام شود كار پسنديده‌اي نيست. وظيفه نمايندگان در قانون مشخص شده است. نمايندگان بايد تمام هم وغم‌شان مصروف بر قانون‌گذاري و نظارت بر حس اجراي قانون باشد و لذا نماينده با توجه به جايگاهي كه دارد خود بايد حساسيت ويژه‌اي داشته باشد. اگردريافت چنين پول‌هايي در جهت شخصي باشد صد در صد غير قانوني است ولي اگر در حوزه انتخابيه گرفته باشد بايد در چارچوب قوانين و مقررات با حساب كتاب دقيق باشد.

رحيمي  مي‌خواست قضيه سياسي شود
خليل حيات مقدم 
قاضي و نماينده مجلس هشتم صحبت آقاي رحيمي در رابطه با دريافت پول توسط نمايندگان بيشتر جنبه سياسي كردن مسئله را دارد. او مي خواهد شريك سياسي  براي خود درست كند. به طور مثال سازمان‌هاي خيريه به نماينده‌ها اعلام مي‌كردند كه افراد نيازمند را به ما معرفي كنند تا به آنها كمك شود. ممكن است دادن پول آقاي رحيمي هم  براي كمك به اين مسئله بوده باشد. ممكن است نمايندگان نيازمندان را معرفي كرده باشند و آقاي رحيمي هم به اندازه توان خود  كمك كرده باشد. اگر اين حالت صورت گرفته باشد نامه نماينده موجود است. آقاي رحيمي  پولي به نماينده نداده است زيرا  پول بايد به حساب نماينده برود كه اين دروغ است. بنده به اين موضوع يقين دارم اين اسامي‌اي كه مي‌گويند بازگو شود دروغي است كه آقاي رحيمي  مي‌گويد.

دريافت پول از ابتداي انقلاب مطرح بوده است
ابوالفضل ابوترابي
عضو كميسيون قضايي
نمايندگان مجلس اجازه دريافت پول را دارند. زيرا  نمايندگان اين پول‌ها را براي خود نمي‌خواهند بلكه براي حوزه انتخابيه خود مي‌خواهند. به طور مثال براي فقيري  مي‌خواهند اين موضوع را با كساني كه توان مالي دارندمطرح مي‌كنند و بنابر اين پول ها را دريافت مي‌كنند . دريافت پول توسط نمايندگان از ابتداي انقلاب مطرح بوده است و در تمام دوره ها دريافت چنين وجهي بوده است. معمولا نمايندگان فقري را معرفي مي‌كنند تا با دريافت كمك مشكل او را حل كنند و بنابر آن پولي را مثلا در حد 4 يا 5 ميليون دريافت مي‌كنند. مسئولان يك سري اعتبارات در اختيار دارند كه در راستاي رفع آنها  مي‌توانند پولي دريافت كنند.  

 اخبار سیاسی  -  قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------