آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

احمدي نژاد نات کام دات کام



اخبار,اخبار رسیاسی,محمود احمدي‌نژاد

«ما مي‌آييم»، «آب زنيد راه را»، «خبري در راه است»...؛ پوسترها سعي دارند انتظار ايجاد کنند، وعده «آمدن» بدهند و به انديشه خود به اين ترتيب اشتياق ايجاد کنند. اما آيا آمدني در کار است؟ آيا آمدن ممکن است؟ و آيا کسي مشتاق اين آمدن هست؟

محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور دولت‌هاي نهم و دهم، هنگامي که دولت را به حسن روحاني تحويل داد، ريزش شديدي در دوستان، حاميان و طرفداران خود مشاهده کرد. اصولگراياني که زماني در تضاد با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني (در انتخابات 84) و کانديداهاي مورد حمايت اصلاح‌طلبان (در انتخابات 88) تمام قد پشت سر او ايستادند و بزرگش کردند، در پايان دولتش در برائت از وي راه سبقت مي‌جستند.

 

بسياري از دوستان نزديکش که در کابينه وي حضور داشتند، هر يک به دليلي و اغلب به دليل آن چه – به قول محمدرضا رحيمي، معاون اول دولت دهم که زماني خط قرمز احمدي‌نژاد بود و امروز مورد برائت قرار گرفته است – مخالفت با «سروش آسماني» بود، کنار رفتند. عملکرد دولت احمدي‌نژاد در زمينه‌هاي مختلف و به ويژه آمار فاجعه‌بار اقتصادي و اجتماعي و اثر آن بر قدرت خريد و سطح زندگي مردم، نيز باعث شد بسياري از هواداران مردمي وي نيز نه تنها دست از هواداري بکشند که از وي انتقاد کنند.

 

راي به تفکري مخالف سياست‌هاي دولت دهم در انتخابات سال 92 و روي کار آمدن رئيس‌جمهوري با مشي اعتدالي که از تندروي‌هاي احمدي‌نژاد و اذناب و حاميانش به دور بود نيز نشان داد مردم ديگر اقبال و استقبالي نسبت به سياست‌هايي از اين جنس نشان نمي‌دهند؛ به ويژه اين که سعيد جليلي، به عنوان يکي از کانديداهاي رقيب حسن روحاني که نه تنها ادبيات و سياستي همچون احمدي‌نژاد داشت، از حمايت حاميان پيشين وي نيز برخوردار بود، در انتخابات 92 به شدت ناکام ماند.حال احمدي‌نژاد با شعار «ما مي‌آييم» سايتي را افتتاح کرده است که يک شوراي 45 نفره بر مديريت محتواي آن نظارت مي‌کنند. سايتي که در کنار سايت‌هاي اقماري حاميان احمدي‌نژاد، همچون دولت بهار و... قرار است پازل رسانه‌اي بازگشت وي را به قدرت تکميل کنند؛ بازگشتي که احتمالا از انتخابات مجلس شوراي اسلامي در سال آينده آغاز مي‌شود و در نهايت دوره آتي رياست جمهوري را مدنظر دارد.


بازگشت احمدي‌نژاد، دردسر تازه اصولگرايان
حشمت‌الله فلاحت پيشه، نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با فرارو، درباره بازگشت احمدي‌نژاد اعتقاد دارد: همه روساي جمهور پيشين در طي مدتي که راس امور بودند سبب شکل‌گيري يک سري تشکل‎ها و حلقه نخبگي اطراف خود شدند، احمدي‎نژاد نيز از اين موضوع مبرا نيست و اکنون سعي در احياي فعاليت‎هاي سياسي خود دارد.وي در پاسخ به اين پرسش که بازگشت احمدي‎نژاد در آرايش سياسي جريان اصولگرا چه تاثيري خواهد داشت، گفت: در شرايطي که اصولگرايان بعد از شکست در انتخابات رياست جمهوري به اجماع نرسيده‌اند و شرايط سياسي خود را براي پيشبرد اهدافشان در انتخابات پيش روي مجلس سامان نداده‌اند، حضور احمدي‎نژاد کار را پيچيده کرده و معادلات اين جريان را به هم مي‎زند.به گفته او بخشي از اصولگرايان که انتقادات بيشتري نسبت به عملکرد دولت يازدهم دارند به سوي احمدي‌نژاد گرايش پيدا مي‎کنند زيرا احمدي‌نژاد به شيوه‎اي که پيش از اين هم داشت آمار و ارقامي در مورد توزيع امکانات، پول و... داده و با اين وعده‌ها سعي مي‎کند که حمايت توده‎ها را به دست آورد.

 

اين نماينده پيشين مجلس ادامه داد: انتظار مي‎رود احمدي‎نژاد بين دولت اعتدالي و دولت‎هاي پيش از خود مثل دولت آقاي هاشمي يک هماني ايجاد کرده و حمله به اين دولت‎ها را در برنامه هاي تبليغاتي خود بگنجاند.فلاحت پيشه در رابطه با تاثير سابقه هشت ساله احمدي‎نژاد بر ميزان موفقيت او نيز گفت: از آنجايي که دوران رياست جمهوري احمدي‎نژاد با وجود آمارهاي کمي که ارايه شد، با رفتارهاي غير قابل دفاعي در حوزه هاي مختلف سياسي و اقتصادي همراه است، اصولگرايان در واکنش به بازگشت وي به دو گروه تقسيم خواهند شد.

 

وي در تشريح اين دو گروه گفت: گروه اول کساني هستند که نسبت به دولت يازدهم رويکرد انتقادي دارند و با آمدن احمدي‎نژاد به وي نزديک مي‎شوند تا به حاشيه رانده نشوند اما گروه دوم اصولگرايان ميانه‌رو هستند که سعي دارند بدون کارشکني و مانع تراشي در راه دولت در مسير منافع ملي حرکت کنند.اين نماينده پيشين مجلس با تاکيد بر اين که اغلب اصولگرايان در گروه دوم جاي مي‎گيرند، گفت: به طور طبيعي اين دو دستگي به تضعيف اصولگرايان مي‎انجامد اما نبايد اين نکته را فراموش کرد که تصور به اجماع رسيدن در جريان اصولگرايي بدون بازگشت احمدي‎نژاد نيز يک تحليل سطحي است.وي با اشاره به اين که اختلافات ميان اصولگرايان خيلي بيشتر از اختلافات اين جريان با دولت کنوني است، درباره اينکه آيا بازگشت احمدي‎نژاد را مي‎توان دردسر تازه جريان اصولگرا تلقي کرد، گفت: اين موضوع بستگي به رفتار سياسي اصولگرايان دارد.


بايد از فضايي که به احمدي‌نژاد ختم مي‌شود پرهيز کرد
از سوي ديگر جلال جلالي‌زاده، نماينده اصلاح‌طلب سابق مجلس اعتقاد دارد اقبال ورود احمدي‌نژاد به فضاي سياسي کشور به مسائل گوناگوني از جمله موفقيت يا عدم موفقيت اصولگرايان بستگي دارد، زيرا آن‌ها اگر ناچار شوند در مسير ايجاد صندوق راي حتما حول محور فردي مانند احمدي‌نژاد دوباره جمع مي‌شوند.جلالي‌زاده در گفت‌وگو با ايلنا، پيرامون فعاليت‌هاي اخير رسانه‌اي احمدي‌نژاد بيان کرد که امکان دارد او بتواند دوباره خود را به فضاي سياسي کشور تحميل کند. وي افزود: اگر دولت و فعالان سياسي و رسانه‌اي مي‌خواهند و فکر مي‌کنند بايد از فضايي که به احمدي‌نژاد‌ها ختم مي‌شوند جلوگيري شود بايد در راستا و مسير توليد آگاهي مردم گام بردارند.

 

وي تصريح کرد: بايد بدانيم هر چند اصولگرايان امروز با تمام وجود از احمد‌ي‌نژاد اعلام برائت مي‌کنند، اگر شرايطي به وجود بيايد که منافع کلي آنها به خطر بيفتد يا احساس کنند مجلس يا اکثريت آن را نمي‌توانند داشته باشند، حتما از تمام مسيرهاي خود از جمله افرادي مانند احمدي‌نژاد استفاده خواهند کرد.با اين همه به نظر مي‌آيد وعده‌هاي احمدي‌نژاد براي آمدن به مسائل ديگري نيز ارتباط خواهد داشت؛ مسائلي که از جنس «توانستن» و نه «خواستن» است. احمدي‌نژاد چندين پرونده مختلف در دادگاه دارد که در صورت محکوميت امکان حضور در انتخابات را نخواهد داشت.

 

در کنار اين ها، ماجراهاي جريان انحرافي نيز معضل تائيد صلاحيت را پيش روي وي قرار خواهد داد. در نهايت بايد گفت اقبال عمومي به وي نيز تا حد زيادي در ابهام است. به ويژه آنکه خبرها حاکي از تشکيل کمپيني اجتماعي در فضاي مجازي براي درخواست محاکمه احمدي نژاد است که از قضا به نظر مي رسد مورد استقبال قرار گرفته است. شايد بايد به احمدي‌نژاد يادآوري کرد که دوره بعضي چيزها گذشته است!


 اخبارسیاسی  -  ابتکار 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------