آخرین اخبار سیاسی

پزشکیان,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

دریافتی ناچیز کارمندان دولت بستر اشاعه فساد اداری است/ FATF داخلی می‌تواند مانع بروز فساد شود

وزیر بهداشت و درمان در دولت اصلاحات می‌گوید: وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا…

«م.ر.ك» وام‌گرفت؛ برنگشت!



اخبار,اخبار سیاسی,مشايي
 

خزانه‌دار اتاق بازرگاني تهران از كه سخن مي‌گويد؟ سیدحميد حسيني روز گذشته از سرمايه‌گذاري يك ايراني در بلاروس خبر داد و نوشت: « بلاروس روابط سياسي خوبي با ايران دارد و توانسته است در اين سال‌ها بيش از 200 ميليون دلار از سرمايه ايران را در پروژه‌هاي ساختمان‌سازي جذب نمايد، عمده اين پروژه‌ها به واسطه حمايت آقاي مشايي و از محل وام بانكي صورت گرفته است. يكي از سرمايه‌گذاران اصلي با كمك عوامل مشايي وام بزرگي از بانك‌هاي كشور با حداقل وثيقه گرفته و ديگربه كشور بازنگشته و قاعدتا اراده‌اي براي بازپرداخت وام ندارد.

جالب است كه اين شخص همزمان از حمايت يك نماينده بلندپايه اصولگراي مجلس برخوردار بوده و سازمان ايرانگردي و جهانگردي پيگير وام‌ها براي ايشان بوده است.» با خواندن اين خبر كه سیدحميد حسيني در سايتش درج كرده است به جست‌وجو در اخبار حضور مشايي در بلاروس و ديدارها و وعده‌هايش پس از اين ديدارها مي‌پردازيم كه برخي از آنها به مثابه سرنخ‌هايي در اين موضوع مي‌تواند باشد.
 
 هتل و دهكده دستاورد سفر مشايي به بلاروس
مشايي سفري در سال 88 به بلاروس داشت كه در آن سفر سخن از ساخت دهكده‌اي به نام پرسپوليس در اين كشور داده بود. او گفته بود: « يكي از تصميمات سفر به بلاروس اين بود كه با همكاري دو كشور يك دهكده گردشگري و يك هتل در يكي از بهترين نقاط بلاروس به نام پرسپوليس ساخته شود.»

 

در حالي مشايي اينچنين سخن گفت كه در آن مقطع نه رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بلكه رئيس دفتر رئيس‌جمهور و رئيس كميسيون فرهنگي دولت بود. كمي مشكل است كه پذيرفته شود رئيس دفتر رئيس‌جمهور درصدد عقد قرار داد با كشوري ديگر براي ساخت هتل و دهكده باشد و جالب‌تر اينكه او گفته بود بنابر دعوت نهاد رياست‌جمهوري بلاروس به اين كشور سفر كرده است پس اگر اختيارات نهاد رياست‌جمهوري بلاروس همانند ايران باشد، تنظيم وقت براي عقد قرارداد ساخت هتل از سوي ايران كمي قابل تامل مي‌نمايند.


 چه كسي هتل را مي‌سازد؟
هتلي كه مشايي در سال 88 دستاورد سفر خود به بلاروس نامیده بود، كليد ساختش در سال 90 زده شد. سايت «ساخت‌وساز» در 27 فروردين 90 نوشت: «در مراسمي عمليات اجرايي ساخت نخستين مجموعه تجاري و هتل پنج ستاره با معماري ايراني به نام پرسپوليس در بلاروس آغاز شد. به گزارش ConsBank به نقل از واحد مركزي خبر، حسين هاتفي مديرعامل شركت پرسپوليس گفت: اين طرح به دست مهندسان و متخصصان ايراني طراحي و در معماري داخلي و نماي خارجي آن از هنر ايراني و اسلامي استفاده شده است. به گفته وي، اين نخستين طرح نقشه معماران ايراني در خارج از كشور است كه طرح آن الهام گرفته از فرش و گره فرش‌هاي ايراني است.

 

اين مجموعه در زميني به مساحت 65هزار مترمربع و در 39 طبقه با هزينه بيش از 140ميليون دلار در مركز مينسك پايتخت بلاروس احداث مي‌شود. الكساندر دومنيكان فرستاده ويژه دولت بلاروس نيز گفت ما از حضور سرمايه‌گذاران ايراني در كشورمان خوشحاليم و بر اين باوريم كه برقراري اتحاد گمركي ميان بلاروس، روسيه و قزاقستان و يكپارچگي بازار به وجود آمده، فضاي اقتصادي خوبي را براي سرمايه‌گذاران خارجي فراهم كرده است. اين طرح قرار است در سال 2014 ميلادي به بهره‌برداري برسد.» تا آن زمان ميزان سرمايه‌گذاري ايران و بلاروس در بخش صادرات و خدمات فني و مهندسي به بيش از يك ميليارد و 500 ميليون دلار رسيده است.


 «ح.ه» كيست؟
اطلاعات درباره «ح.ه» زياد نيست و در جست‌وجوهاي اينترنتي مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه جايگاه محكمي در حلقه اطرافيان مشايي داشته است.

 

سايت رجانيوز كه از حاميان سال‌هاي ابتدايي دولت احمدي‌نژاد بود، در تاريخ 27 ارديبهشت90 طي مطلبي با تيتر «ارتجاع در مبارزه با مفاسد اقتصادي؟» نوشت: «احمدي‌نژاد در مهرماه ۸۵، اعلام كرد: «به مفسدان اقتصادي كه با رابطه‎بازي وام‌هاي ميلياردي از بانك‌ها گرفته‌اند، فقط ۱۵روز وقت مي‌دهم تا حساب خود را با آن بانك‌ها تسويه كنند؛ در غير اين صورت، اسامي آنان را براي ملت ايران افشا خواهم كرد.» در پايان مهلت دو هفته‌اي رئيس‌جمهور، خبرگزاري‌هاي نزديك به دولت از جمله ايرنا، در خبري كوتاه و مبهم با انتشار دو اسم درصدد تحقق وعده احمدي‌نژاد برآمدند.

 

گفتني است «ح.ه» يكي از معاونين و اعضاي حلقه اول مشايي در اواخر سال گذشته به عنوان عضو هيات‌مديره مهم‌ترين شركت العقيلي در ايران كه داراي ترنولي ده‌ها هزار ميلياردي است، منصوب شده بود.» «ح.ه» از نزدیکان مشايي در دوره رياست سازمان ميراث فرهنگي نيز مديرعاملي شركت سازنده هتل در بلاروس را برعهده گرفته است. «ح.ه» همچنين ارتباطات نزديكي با برخي شركت‌هاي اصلي گروه العقيلي در ايران دارد.» اما اين فرد ظاهرا در ميانه راه از پيگيري پروژه هتل منصرف شده است و سرنوشت ساخت اين هتل مشخص نيست. «ح.ه» اكنون به امور اقتصادي ديگر البته در زمينه ساخت‌وساز مشغول است و ظاهرا ردي از او در موضوعي كه سیدحميد حسيني اشاره داشت وجود ندارد.


 فرد اصلي كيست؟
با پيگيري‌هاي آرمان مشخص شد، فردي كه سيدحميد حسيني به آن اشاره داشت «م.ر.ك» است. يكي از منابع خبري مدعي شد كه او وام‌هاي زيادي از بانك‌هاي كشور مانند بانك صنعت و معدن دريافت كرده اما خبري از او نيست.

 

درباره سوابق اين فرد اطلاعاتي در سايت‌هاي خبري نيست و معلوم نيست او از كجا وارد سيستم اقتصادي كشور شده است. با توجه به آنچه حسيني نوشته، وام‌هاي دريافتي اين فرد به واسطه توصيه‌نامه‌ها و سفارشهاي مشايي بوده است چرا كه بالاخره دستور رئيس دفتر رئيس‌جمهور داراي احترامي براي بانك‌هاست البته اين موضوع نافي ارائه تسهيلات غيرقانوني و بدون طي ضوابط تعيين شده نيست.


اخبار سیاسی  -  ارمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------