آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

حذف سیاسی بودجه محیط‌زیست



اخبار,اخبارسیاسی,محمدرضا تابش

بودجه ٦٠‌میلیارد‌تومانی سازمان محیط‌زیست برای مقابله با پدیده ریزگردها که در لایحه دولت وجود داشت و در کمیسیون تلفیق مجلس حذف شده بود، روز گذشته با رای نمایندگان از بودجه حذف شد.

دیروز و در جریان بررسی بودجه٩٤ در صحن علنی مجلس، محمدرضا تابش پیشنهاد داد که بند(ل) تبصره٩ به دولت بازگشت داده شود. در بند(ل) تبصره٩ لایحه ارایه‌شده دولت به مجلس آمده بود: «سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مبلغ ٦٠٠میلیاردریال از درآمد وصولی ناشی از عوارض آلایندگی موضوع تبصره‌یک ماده٣٨ قانون مالیات‌بر‌ارزش‌افزوده را به‌حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

معادل مبلغ یادشده در قالب ردیف ١٣٧-٥٣٠٠٠٠ جدول شماره٩ این قانون به سازمان حفاظت محیط‌زیست اختصاص یابد تا پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بابت اجرای عملیات کنترل آلودگی محیط‌زیست، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد برای مشارکت در اجرای حفظ محیط‌زیست، احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور و تقویت امر نظارت و پایش محیط‌زیست هزینه شود.»


محمدرضا تابش در توضیح پیشنهاد خود گفت: «این میزان مبلغ برای مبارزه با آلایندگی از جمله ریزگردها در ٢٥استان کشور هزینه خواهد شد تا مشکلات زیست‌محیطی در این استان‌ها کاهش یابد. متاسفانه کمیسیون تلفیق این بند را حذف کرده و ما خواهان بازگشت به لایحه دولت و احیای آن در گزارش کمیسیون تلفیق هستیم.»


برخورد سیاسی مخالفان دولت با محیط‌زیست
اما در واکنش به این پیشنهاد تابش، الیاس نادران با پیش‌کشیدن مباحث سیاسی، در نهایت توانست اکثریت مجلس را با خود و همفکرانش همراه کند تا به‌این‌ترتیب، بودجه مورد نظر حذف شود. الیاس نادران که به‌عنوان مخالف پیشنهاد محمدرضا تابش سخنرانی می‌کرد، گفت: «سازمان‌های مردم‌نهاد در محیط‌زیست باید از پول‌های تخصیص داده‌شده به این سازمان برای مقابله با آلایندگی‌های زیست‌محیطی استفاده کنند اما خانم ابتکار به جای ایفای مسوولیت صحیح یا به‌دنبال سیاسی‌کردن بنزین وارداتی است یا کار سیاسی می‌کند یا به‌دنبال مصوبه مجلس است.

 

خانم ابتکار اگر معاون سیاسی رییس‌جمهور می‌شد اثرگذاری آن بیشتر بود تا اینکه معاونت ریاست‌جمهوری و رییس سازمان محیط‌زیست را برعهده داشته باشد و آن زمان ما خیالمان راحت بود که به‌جای وی، مسوولی واقعی که به مشکلات مردم رسیدگی کند در این پست قرار می‌گرفت.» او ابراز عقیده کرد: «اگر این ٦٠٠میلیاردریال به سازمان محیط‌زیست داده شود شائبه به‌وجود خواهد آمد که آن را برای کارهای خاص سیاسی هزینه خواهد کرد.» هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین در مجلس در موافقت با پیشنهاد محمدرضا تابش نیز گفت: «براساس اصل٥٥ قانون‌اساسی حفاظت از محیط‌زیست وظیفه همه است و باید به دولت کمک کرد تا به محیط‌زیست توجه کند. هرکاری را نباید سیاسی کرد و با آن سیاسی برخورد شود؛ زیرا اگر با هر موضوعی سیاسی برخورد شود آن کار به درستی اجرا نخواهد شد.»


هشدار تابش نسبت به تهدید امنیتی
در نهایت و پس از اظهارات مخالفان و موافقان بازگشت بودجه محیط‌زیست، محمدرضا باهنر که ریاست صحن‌علنی را برعهده داشت از نمایندگان خواست که درباره پیشنهاد تابش نظر خود را اعلام کنند که نمایندگان با این نظر مخالفت کردند. محمدرضا تابش پس از این تصمیم نمایندگان و در حاشیه جلسه علنی روز گذشته، به ایرنا گفت: «در حال حاضر شرایط اقلیمی بسیار وحشتناکی داریم؛ چراکه براساس گزارش ناسا ٤٠کشور در معرض خشکسالی و تغییر اقلیم شدید هستند که ایران رتبه‌چهارم را به خود اختصاص داده است.»

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس، تصمیم روز گذشته نمایندگان را سیاسی ارزیابی کرد و گفت: «پس از پیگیری‌هایی که داشتیم، این اعتبارات در لایحه دولت تصویب شد اما در کمیسیون تلفیق رای نیاورد. بنابراین ما دوباره بحث تجدید‌ رای را دنبال کردیم که این موضوع نیز به‌دلیل چند‌رای کمتر، رای نیاورد. متاسفانه این موضوع نشات‌گرفته از دید عده‌ای از نمایندگان مجلس است که قضیه محیط‌زیست را سیاسی کردند.»


بودجه‌هایی که اضافه شد
اهمیت این موضوع از آن‌رو بود که در راس مخالفان اختصاص‌یافتن این بودجه، چهره‌ای همچون الیاس نادران قرار داشت و او با پیش‌کشیدن اختلافات سیاسی خود و همفکرانش با دولت، سرانجام توانست رای اکثریت نمایندگان حاضر را با خود همراه و از تصویب این بودجه برای محیط‌زیست جلوگیری کند.

 

این اتفاق درحالی رخ داد که پیش از این ابتکار در گفت‌وگو با «شرق» از حذف بودجه ٦٠میلیاردی که سازمان محیط‌زیست برای احیای تالاب‌ها و فعالیت‌های اینچنینی درنظر گرفته بود، خبر داده و گفته بود که برخی از نمایندگان با حذف این ردیف، بودجه‌اش را به محل‌های مورد نظر خودشان انتقال داده‌اند.

 

حالا با روشن‌شدن چهره مخالفان بودجه محیط‌زیست، بهتر می‌توان به علت فشارهای رسانه‌ای طیف مخالف دولت بر سازمان محیط‌زیست و مانور وسیع آنها روی پدیده ریزگردها پی برد.

 

حذف کلی این ردیف از بودجه در شرایطی رخ داد که در جداول پیوست بودجه سال٩٤ کمیسیون تلفیق مجلس افزایش قابل توجهی در بودجه پیشنهادی دولت برای نهادها و موسسه‌هایی همچون موسسه آموزشی امام‌خمینی(ره) متعلق‌به آیت‌الله مصباح و بسیج‌دانش‌آموزی درنظر گرفته و در ادامه اختصاص این بودجه‌ها در کمیسیون تلفیق مجلس، یک ردیف جدید باعنوان «کمک به سایر نهادهای فرهنگی، دینی، ملی و استانی» هم به جدول کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی اضافه شده است؛ ردیفی که بودجه پیشنهادی نمایندگان برای آن بیش از ١٣٩میلیاردتومان است.


 اخبار سیاسی  -  شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------