آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

رایزنی در قم



اخبار,اخبارسیاسی,  محمد نهاوندیان

محمد نهاوندیان، رییس‌‌دفتر رییس‌جمهوری، پنجشنبه و جمعه با تعدادی از مراجع تقلید در قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدارها در حالی صورت گرفته است که حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان به همراه کابینه خود برای انجام چهاردهمین سفر استانی هیات دولت، چهارشنبه در سفری دو روزه راهی استان قم می‌شود. بسیاری از تحلیل‌گران، علت این سفر را مقابله با جوسازی‌های یک جریان خاص علیه دولت در پایتخت مذهبی کشور ارزیابی می‌کنند. مشروح این گفت‌وگو‌ها به شرح زیر است.


مذاکرات آبرومند پیش رفته است
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با ابراز رضایت از روند مذاکرات هسته‌ای، گفت: «مساله مذاکرات تا به حال به صورت آبرومند پیش رفته و دعا می‌کنیم این مذاکرات به صورت آبرومند ادامه یابد، چه این مذاکرات به موفقیت برسد، چه موفقیتی حاصل نشود.» به نظر می‌رسد مقابله با برخی جوسازی‌های منفی و جلب همراهی علما در آستانه آخرین مذاکره سرنوشت‌ساز هسته‌ای که طرفین تلاش می‌کنند بر سر کلیات پرونده تا پایان سال‌جاری به نتیجه برسند، از اهداف مهم سفر کابینه به قم باشد. محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و عباس عراقچی، عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز سال گذشته با همین هدف حمایت علمای قم به این شهر سفر کرده بودند. 

 

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید ضمن تمجید از عملکرد دولت، گفت: «کارهای خوبی در دولت یازدهم انجام شده است، در مسایل اقتصادی گام‌های موثر و مفیدی برداشته شده و در زمینه مسایل درمانی و پزشکی پیشرفت‌ها موثر و ملموس است، البته مشکلاتی نیز وجود دارد که امیدواریم با همت دولتمردان، مرتفع شود.»

 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مخالفتش با پرداخت یارانه نقدی از ابتدای شروع این طرح افزود: «دولت و مجلس باید دست در دست هم بدهند تا بتوانند معضل یارانه‌ها را که آثار سوئی بر اقتصاد کشور داشته است، حل کنند.» او با تاکید بر حفظ و صیانت از ارزش‌های اسلامی، گفت: «اگر پسوند «اسلامی» از «جمهوری» گرفته شود دشمنان به راحتی ایران را خواهند بلعید. لذا باید در مسایل فرهنگی ارزش‌های اسلامی را همواره مد نظر قرار داد.»

مشکلات به‌جامانده گذشته گرفتاری‌ دولت را  زیاد کرد
همچنین آیت‌الله صافی‌گلپایگانی گفت: «اطلاع داریم که دولت نسبت به مسایل مردم اهتمام، دغدغه و دلسوزی دارد.» این مرجع تقلید، با بیان اینکه «مردم مطلع هستند که دولت با چه مشکلاتی دست به گریبان است»، گفت: «برخی از مسایل و مشکلاتی که امروز مطرح می‌شود، از سابق برای این دولت باقی مانده و گرفتاری‌های دولت را زیاد کرده است، اما نباید نسبت به حل آنها ناامید بود.» حسن روحانی و کابینه‌اش از آغازبه‌کار دولت تلاش خود را بر حل مشکلات اقتصادی گذاشته‌اند.

 

مشکلاتی که بارها از سوی مقامات‌عالی کشور اعلام شده که بخش زیادی از آن به مدیریت غلط دولت گذشته بازمی‌گردد. مدیریتی که اکنون از دل آن فسادهای چندهزارمیلیاردی بیرون زده و دولت برای برخورد با این مفسدان اقتصادی به حمایت مراجع تقلید و علما نیازمند است.  آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در ادامه توجه و اهتمام به تقویت دینی و جهات اسلامی و کمک به عظمت دین را ضروری دانست و با بیان اینکه «همه ما باید در این خصوص فعالیت کنیم» اظهار امیدواری کرد که با توفیقات الهی و کمک حضرت حق، ان‌شاءالله بتوانیم هم در زمینه حل مشکلات و هم در جهت اعتلای دین مبین اسلام گام برداریم.


حمایت از افزایش ارتباط دولت با حوزه‌
آیت‌الله نوری‌همدانی نیز با بیان اینکه «الحمدالله دولت محترم خدمات بسیار خوب و ارزنده‌ای به مردم کشور ارایه کرده است» گفت: «خدا را شکر می‌کنیم که دولت امروز مقتدرانه در جهات مختلف از جمله در حوزه اقتصاد و به‌خصوص در موضوع سلامت و بهداشت به مردم خدمات می‌دهد.»

 

این مرجع تقلید نقد سازنده و منصفانه از دولت‌ها را راهگشا توصیف کرد و در عین حال خواستار پرهیز از سیاه‌نمایی‌ها و حمایت از نقاط و عملکرد مثبت دولت‌ها شد. او به موضع‌گیری دقیق و به موقع رییس‌جمهوری در قبال برخی حوادث اشاره کرد و افزود: «با توجه به جایگاه دولت، موضع‌گیری‌ها اگر در زمان خود اعلام شود، تاثیر بسزایی خواهد داشت. هر چه ارتباط دولت با حوزه‌ها بیشتر باشد، بهتر می‌توانند در برابر دشمنان و کینه‌توزان عمل کنند.» نکته مهم و البته مورد نظر علمای قم حوزه فرهنگ است که احتمالا دولت در این سفر به دنبال کاهش تنش‌ها و رفع سوءتفاهم‌ها در این بحث است.

 

به نظر می‌رسد حسن روحانی تلاش دارد در سفر به پایتخت مذهبی ایران شخصا به حاشیه‌سازی‌ها در‌باره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاتمه دهد. حاشیه‌سازی‌هایی که در روزهای اخیر حول محور مجوز تک‌خوانی به خانم‌ها می‌چرخد. موضوعی که بارها علی جنتی و مسوولان وزارت ارشاد اعلام کرده‌اند که کذب محض است و چنین مجوزی هرگز به کسی داده نشده است. وزیر ارشاد به تازگی در واکنش به این حاشیه‌سازی‌ها گفته است: «رشد و تعالی جامعه در سایه تبادل آرا و برخورد افکار با یکدیگر انجام می‌شود. به همین دلیل نمی‌شود فقط یک فکر به جامعه تزریق شود.

 

برخی فکر می‌کنند افکارشان از آسمان و از منبع وحی الهام گرفته شده و فقط باید به آنها توجه کرد و افکار آنها را مطرح کرد در حالی که ما چنین اعتقادی نداریم.» کفن‌پوشان معترض به سیاست‌های فرهنگی دولت اصلاحات حالا با تغییر رویکرد برای مقابله با دولت اعتدال سی‌دی‌های مجوز داده نشده و گزارش‌های جعلی منتشر می‌کنند و سعی دارند، علمای مذهبی را در مقابل روحانی قرار دهند. در حالی که پس از روی کار آمدن حسن روحانی رابطه دولت و علما نسبت به گذشته بهبود یافته است. سفر‌های متعدد اعضای کابینه دولت یازدهم نشان می‌دهد، حسن روحانی به دنبال جلب رضایت و البته کاهش فاصله به وجود آمده میان دولت و حوزه در این سال‌هاست.


تقدیر از توجه دولت به نظر مراجع
آیت‌الله جوادی‌آملی نیز در دیدار با نهاوندیان از دولت خواست تا از همه ظرفیت‌ها برای رونق در تولید استفاده کند و گفت: «کشوری که سرشار از منابع مختلف است باید از همه ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصادی بهره‌مند شود. » این مرجع تقلید با تقدیر از عزم دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: «این مبارزه باید با شدت بیشتری دنبال شود تا نظام اقتصادی کشور اصلاح شود. »

 

همچنین آیت‌الله شبیری‌زنجانی گفت: «اگر در کارها اخلاص وجود داشته باشد و از خداوند برای حل مشکلات کمک بخواهیم، ان‌شاءالله مسایل و مشکلات مرتفع می‌شود.» نهاوندیان در این دیدار گفت: «دولت نظر همه مراجع را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ می‌کند.»آیت‌الله وحید خراسانی هم گفت: «نیت رییس‌جمهوری برای خدمت به مردم ایران خیر است. من می‌دانم که دولت مسیر دشواری پیش‌رو دارد و برای شما و تمامی خدمتگزاران که خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده‌اید همواره دعا می‌کنم و این کشور مملکت امام زمان (عج) است و خدمت به این مردم و کشور خدمت به امام زمان (عج) است.»


لزوم تبیین نتایج عملکرد دولت برای جامعه
آیت‌الله موسوی‌اردبیلی نیز با تاکید بر ضرورت تشریح و تبیین دستاوردهای دولت برای مردم به منظور جلوگیری از فضاسازی‌ها گفت: «خوشبختانه در دولت یازدهم افراد خوش‌فکر زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند و باید نتایج عملکرد آنان برای جامعه بازگو شود.» او بر ارتباط مستحکم‌تر دولت با مراجع و حوزه‌های علمیه تاکید کرد.

 

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی درخصوص مذاکرات هسته‌ای ابراز امیدواری کرد، این مسایل به خیر و روشنایی و نفع ملت ایران منجر شود. آیت‌الله سبحانی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی، حضرات آیات و حجج‌الاسلام‌و‌المسلمین مرتضی مقتدایی، سید‌هاشم حسینی‌بوشهری، سیدمحمد غروی و محمودرضا جمشیدی نیز از دیگر علمایی بودند که رییس‌دفتر رییس‌جمهوری با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 اخبارسیاسی -  شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------